Referat: 28. oktober 2025 kl. 13:00

LOK-1.8 Dækket Smed Sørensens Vej 1 Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Irene Lund Pedersen
  • Jens Jacob Østergaard
  • Jørgen Byskov
  • Niels Rasmussen
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Hans Pedersen
  • Rita Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

1 : Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Fraværende
  • Rita Byskov ()
  • Jørgen Byskov ()

Kopier link til punktet  -   Print

2 : Deling af grøn pulje med Varde Kommune for solcelleanlægget Stenmose

Sagsnr: 25-019752

Sagsfremstilling

Udvalget skal tage stilling til et forslag om deling af grøn pulje-midler med Varde Kommune i forbindelse med etableringen af solcelleanlægget Stenmose. Anlægget ligger i Ringkøbing-Skjern Kommune op ad kommunegrænsen til Varde Kommune. For at borgere i Varde Kommune kan få del i grøn pulje-midler fra projektet, skal der indgås aftale om at puljen deles med Varde Kommune.

Forslaget til fordeling tager udgangspunkt i en radius på 6,5 km omkring anlægget, hvorefter arealandelen i hver kommune beregnes. Puljen deles mellem kommunerne efter den procentvise andel.

Det foreslås også, at Økonomiudvalget fremover bemyndiges til at godkende aftaler om deling af grøn pulje.

Baggrund

Ifølge bekendtgørelse om grøn pulje kan kommuner aftale at dele midler fra grøn pulje, hvilket særligt er tiltænkt midler fra VE-anlæg, som ligger tæt på en kommunegrænse. Formålet er at sikre, at borgere og lokalsamfund i begge kommuner kan få gavn af midlerne fra et anlæg, som ligger tæt på kommunegrænsen.

Hvis der ikke indgås aftale om deling af midler, vil ansøgningsberettigede i nabokommunen kun være naboer inden for 200 meter af et solcelleanlæg og seks gange møllehøjden for vindmøller.

I forbindelse med opstillingen af de fem vindmøller ved Sdr. Bork var der forventning om, at kommunerne kunne dele midlerne i grøn pulje. Det kunne ikke lade sig gøre efter daværende lovgivning. De nyeste regler for grøn pulje giver nu mulighed for at dele midlerne.

I forbindelse med behandlingen af Malle-Kvong-projektet i Varde Kommune har det desuden været et politisk ønske i Ringkøbing-Skjern Kommune at lave en deling af grøn pulje.

Der har derfor været dialog mellem administrationen i de to kommuner om en mulig fordelingsmodel, som kan anvendes ved fremtidige projekter nær kommunegrænsen i de to kommuner. Det første projekt er solcelleanlæg ved Stenmose, som er på vej til endelig vedtagelse. Herefter kan det forventes, at projekter ved Malle-Kvong, Nr. Nebel, Sdr. Vium (repowering) og andre mulige VE-projekter tæt ved kommunegrænsen kan indgå i en grøn pulje-deling.

Det har dannet grundlag for et aftaleudkast (bilag 1), som begge kommuner skal godkende. Varde Kommune behandler aftaleudkastet sideløbende.

Foreslået delingsmodel

Modellen til deling af puljen tager udgangspunkt i den administrationspraksis, som Ringkøbing-Skjern Kommune har for grøn pulje. Det er gjort for at skabe en enkel og gennemsigtig model.

Det understreges, at sagen handler om deling af midler og ikke om, hvordan midlerne skal uddeles i kommunerne.

Fordelingen foreslås på følgende måde:

  • Der anlægges en radius omkring energianlægget på 6,5 km., som angiver et areal omkring anlægget.
  • Kommunernes geografiske andel af arealet udregnes.
  • Fordelingen af grøn pulje-midlerne mellem kommunerne sker i forhold til denne beregnede procentvise andel.

Administrationen vurderer, at radiusmodellen er let at anvende og skaber sammenhæng til kommunens hidtidige praksis for afgrænsning ved uddeling af grøn pulje. En mulig ulempe er, at en ulige kommunegrænse lokalt kan påvirke procentfordelingen. Vurderingen er dog, at dette udjævnes på tværs af projekter ved brug af samme tilgang.

Hver kommune administrerer efter egne retningslinjer, når midlerne er fordelt.

I projektet ved Stenmose vil denne fordeling medføre at ca. 9,5 mio. kr. (68%) vil tilgå Ringkøbing-Skjern Kommune og ca. 4,5 mio. kr. (32%) vil tilgå Varde Kommune. Beløbene er estimerede beløb.

Bemyndigelse til Økonomiudvalget

Bekendtgørelse om grøn pulje foreskriver ikke, at alene byrådet kan godkende delinger af grøn pulje.

Det foreslås derfor, at Økonomiudvalget fremover får bemyndigelse til at godkende aftaler om deling af grøn pulje med andre kommuner.

 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Grøn pulje er reguleret i bekendtgørelse om grøn pulje (BEK nr 715 af 12/06/2024) og bestemmelserne om deling af grøn pulje fremgår af §8-9.

Aftaler om deling af grøn pulje mellem nabokommuner skal indgås senest 8 uger efter, at der er udstedt byggetilladelse til projektet og offentliggøres på kommunernes hjemmesider med oplysninger om anlæg og fordelingsnøgle. Ved en deling indbetaler opstiller hele beløbet til den kommune, hvor anlægget er beliggende, og denne kommune fordeler herefter midlerne i overensstemmelse med aftalen.

Aftalen vil træde i kraft, når den er godkendt af begge kommuner.

Økonomi

Solcelleanlægget ved Stenmose forventes at have en effekt på 112 MW og en samlet grøn pulje på 14 mio.kr. Efter denne fordeling vil ca. 9,5 mio. kr. (68%) tilgå Ringkøbing-Skjern Kommune og ca. 4,5 mio. kr. (32%) tilgå Varde Kommune.

Beløbet er estimeret. Det reelle beløb vil fremgå, når der udstedes byggetilladelse.

Effektvurdering

En deling af grøn pulje sikrer, at borgere i begge kommuner får gavn af midlerne fra et grænsetæt anlæg. Det forventes, at fordelingsmodellen – såfremt den vedtages – også kan anvendes for andre VE-anlæg tæt ved kommunegrænsen, herunder Malle-Kvong-projekt i Varde Kommune.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender følgende og videresender sagen til Økonomiudvalget og derefter Byrådet til endelig beslutning:

  1. At midler fra grøn pulje for solcelleanlægget Stenmose deles mellem Ringkøbing-Skjern Kommune og Varde Kommune efter en radius på 6,5 km. omkring anlægget, hvor kommunernes procentvise arealandel inden for cirklen danner fordelingsnøglen.

  2. At Ringkøbing-Skjern Kommune godkender aftaleudkastet om deling med Varde Kommune i overensstemmelse med bekendtgørelsens frister og krav.

  3. At Økonomiudvalget fremover bemyndiges til at indgå aftaler med kommuner om deling af grøn pulje-midler.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Fraværende
  • Rita Byskov ()
  • Jørgen Byskov ()

Kopier link til punktet  -   Print

3 : Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til teknisk anlæg ved Stenmose, Ådum

Sagsnr: 21-013452

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er, at Tillæg nr. 17 til Kommuneplan 2025-2037 og Lokalplan nr. 482 vedtages endeligt, samt at der besluttes at give projekttilladelse. Plangrundlaget giver mulighed for at etablere et solcelleanlæg med tilhørende tekniske anlæg (transformerstation), interne veje og beplantning og med en forventet installeret effekt på cirka 112 MW. 

Baggrund

  • Den 12. januar 2021 besluttede Økonomiudvalget at igangsætte planlægningen af flere solcelleprojekter, for cirka 1000 hektar, herunder Stenmose, som er det sidste af de igangsatte planer.
  • Planarbejdet blev efterfølgende sat i bero, da planlægningen skulle afvente detailprojektet for en 400 kV luftledning på tværs af området.

Offentlighedsfasen                

  • Byrådet vedtog den 17. juni 2025 Forslag til Tillæg nr. 7 til Kommuneplan 2025-2037 og Lokalplan nr. 482 samt miljørapport og udkast til projekttilladelse. Disse blev sendt i offentlig høring.
  • Høringsperioden var fra den 19. juni – 28. august 2025. Der blev afholdt borgermøde den 25. juni 2025.

Det på kortet markerede areal er lokalplanafgrænsningen

Resultatet af offentlighedsfasen
Der er modtaget i alt 15 høringssvar.

  • 9 høringssvar er fra borgere, hvoraf et høringssvar er underskrevet af 43 personer fra 20 forskellige adresser
  • 1 høringssvar fra en forening
  • 5 høringssvar fra myndigheder

Hovedtemaer i høringssvarene fra borgere:

  • Modstand mod projektet og bekymring for lokalsamfundet

  • Kritik af kommunens sagsbehandling

  • Kritik rettet mod områdets egnethed til solceller i forhold til visuel påvirkning, natur, dyreliv, vandløb og trafik
  • Kritik af visualiseringsmetode
  • Bekymring over hegning i for hold til vildtets frie bevægelighed samt ulve
  • Bekymring over støj fra bevægelige solceller (trackere)
  • Forslag om havvind og atomkraft, samt alternativt projekt med solceller placeret på tage

Høringssvarene fra forening og myndigheder handler primært om:

  • Ådum Borgerforening støtter Stenmose solcelleprojekt, men peger på mulige konsekvenser for lokalsamfundet
  • Ringkøbing-Skjern Forsyning gør opmærksom på eksisterende vandledninger
  • Energinet påpeger forhold, som skal respekteres i anlægsfasen

De indkomne bemærkninger og notat med administrationens forslag til svar er vedlagt som bilag E og bilag F. Notatet indeholder også et kort, der viser fra hvilke adresser, der er modtaget høringssvar fra borgere.

Administrationen anbefaler mindre ændringer i forhold til de offentliggjorte planforslag samt den offentliggjorte udkast til projekttilladelse. Ændringerne vedrører præciseringer af hensyn til odder samt Energinets interesser. Ændringerne er fremhævet nederst i notat med behandling af bemærkninger (bilag F) samt indarbejdet i plandokumenterne i bilag H & I.

Plangrundlaget giver mulighed for at der enten kan etableres solpaneler på faste stativer eller bevægelige paneler (trackere). Der er udarbejdet supplerende støjberegninger, for at sikre, at begge typer monteringssystemer er miljøvurderet ligeværdigt. De supplerende støjberegninger viser, at forskellen i støjniveauet mellem solpaneler på faste stativer og på bevægelige paneler er så lille, at den støjmæssige forskel ikke vil være hørbar.

Kommuneplantillæggets nr. 7 ændres til nr. 17 af tekniske årsager.

Miljøvurdering
Der har været gennemført en miljøvurdering af planerne og projektet (bilag C). Der er derfor vedlagt et udkast til en sammenfattende redegørelse (Bilag G), som beskriver, hvordan miljøhensyn er inddraget i planen samt hvordan miljøvurderingen og de indkomne bemærkninger tages i betragtning.

Udkast til projekttilladelse (bilag J) er ligeledes tilrettet, som følge af indkomne bemærkninger.

Projektet er tilpasset, således at der tages hensyn til beskyttelsesinteresser. Der er indarbejdet faunapassager og taget hensyn til Energinets interesser. Terrænforskelle gør, at solcelleanlægget ikke kan afskærmes fuldstændigt fra vest. Men nye og eksisterende beplantningsbælter vil reducere den visuelle påvirkning. Ansøger ønsker permanente og midlertidige hegn. Miljøvurderingen konkluderer, at hegnet ikke har væsentlig negativ effekt på vildtet.

Vilkår skal sikre hensynet til blandt andet odder, padder og flagermus. Der stilles desuden krav om beplantnings- og plejeplan samt vilkår, der forebygger forurening med PFAS.

Politiske signaler
Ansøger har forholdt sig til Byrådets politiske signaler om opsætning af store VE-anlæg i Ringkøbing-Skjern Kommune. Ansøgers oplysninger er vedlagt som bilag K.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Lov om fremme af vedvarende energi

Økonomi

Som følge af Lov om fremme af vedvarende energi skal projektet indbetale 125.000 DKK pr. MW
installeret effekt til en kommunal grøn pulje. Samlet for projektet forventes indbetalt cirka 14 millioner kr. med forbehold for projektets endelige udformning.

Der henvises til særskilt dagsordenspunkt på nærværende dagsorden om deling af grøn pulje med Varde Kommune for solcelleanlægget Stenmose.

Effektvurdering

Realisering af planen vil understøtte Ringkøbing-Skjern Kommunes vision om, at være
selvforsynende med vedvarende energi, blive 100 procent fossilfri i 2040 og opnå CO2-neutralitet i
2050. Solcelleanlægget forventes at have en installeret effekt på ca. 112 MW. Solcelleanlægget
forventes at kunne producere 112.000 MWh pr. år. Det svarer til, at solcelleanlægget årligt
producerer ca. 15 % af Ringkøbing-Skjern Kommunes samlede elforbrug i 2022.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  1. Tillæg nr. 17 til Kommuneplan 2025-2037 og Lokalplan nr. 482 for et område til teknisk anlæg - Solcelleanlæg ved Stenmose, Ådum, vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af notatet med behandling af høringssvar (bilag F) og er indarbejdet i de tilrettede planforslag (bilag H og I).
  2. Notat med behandling af høringssvar godkendes og anvendes til besvarelse af høringssvar.
  3. Den sammenfattende redegørelse færdiggøres på baggrund af vedtagelsen af planerne.
  4. Der meddeles projekttilladelse (§25 tilladelse) til Stenmose solcelleanlæg med tilhørende kabel til nettilslutning, med de ændringer, der fremgår af notatet med behandling af høringssvar (bilag F) og er indarbejdet i tilrettet udkast til projekttilladelse (bilag J).

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Fraværende
  • Rita Byskov ()
  • Jørgen Byskov ()

Kopier link til punktet  -   Print

4 : Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til vejanlæg, Amagervej i Skjern

Sagsnr: 23-011246

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er, at Lokalplan nr. 513 vedtages endeligt, samt at der besluttes at meddele projekttilladelse.

Byrådet besluttede den 17. juni 2025 at vedtage forslag til Lokalplan nr. 513 med tilhørende samlet miljørapport for både lokalplanen og anlægsprojektet.

Formålet med lokalplanen er give mulighed for, at Amagervej kan forlænges til Birkvej syd for Skjern Papirfabrik. Planen skal også give mulighed for at tilslutte en ny boligvej mod vest, så et kommende større boligområde får adgang til vejnettet. Denne vestlig tilslutning skal samtidig sikre vejadgang fra den eksisterende del af Birkvej, der afskæres af Amagervejs forlængelse. Endelig har lokalplanen til formål at fastlægge en ny vejadgang til erhvervsområderne mod nord (jf. figur 2) og at reservere areal til vandhåndtering og stiforbindelser.

 

Figur 1: Fremtidig placering af Amagervej, Skjern

 

Figur 2: Fremtidig anvendelse af arealer indenfor lokalplanområdet.

Lokalplansforslaget, der er vedlagt i bilag 1, har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra 30. juni 2025 til 8. september 2025.

Resultat fra offentlighedsfasen

Der er i offentlighedsfasen modtaget i alt 4 høringssvar, heraf 2 fra myndigheder (Brand og Redning MidtVest - ingen bemærkninger, og Ribe Stiftsøvrighed - ingen bemærkninger), 1 fra ansøger (Vej og Park i kommunen) samt 1 fra Grundejerforeningen Oldager Allé.

Der er ønske om højere hegnshøjde mellem Papirfabrikken og Amagervej. Dette skal sikre, at ny hegning kan have samme højde som eksisterende hegn langs Papirfabrikken. Dermed lægges der nu op til at hegnshøjden maks er 2,5 meter på denne strækning, mens der i forslag til lokalplanen stod maks højde på 1,8 meter.

Grundejerforeningen Oldager Allé har ønsket to forbedringer: Lavere hastighed og bedre belysning langs cykelstien. Bemærkningen giver ikke anledning til ændringer i lokalplanen. På den berørte vejstrækning bliver hastigheden fastsat til 50 km/t. Der indføres også en begrænsning for lastbiler, så gennemgående kørsel med tunge køretøjer ikke er tilladt (på den lysegrå del af vejstrækningen i figur 2). I stedet skal de benytte den del af hovedvejen, der er markeret med mørkegråt på kortet (figur 2). Det betyder færre tunge køretøjer tæt på boligområdet.

For at øge trafiksikkerheden vil der blive etableret fartdæmpende foranstaltninger – fx bump eller andre løsninger.

Belysningen placeres langs cykelstien, så den skaber størst mulig tryghed for fodgængere og cyklister. Det betyder, at lyset fremover vil være placeret dér, hvor man færdes, i stedet for på den modsatte side af vejen, som det er på den eksisterende strækning mod nord. En mere detaljeret beskrivelse findes i bilag 2.

Miljøvurdering

Der er gennemført en samlet miljøvurdering af lokalplanen og anlægsprojektet. Den samlede miljørapport har sammen med et udkast til projekttilladelse (VVM-tilladelse) været sendt i offentlig høring.

I henhold til miljøvurderingsloven er der udarbejdet et udkast til en sammenfattende redegørelse. Denne beskriver, hvordan miljøhensyn er inddraget i planen, hvordan miljøvurderingen og de indkomne bemærkninger er taget i betragtning, hvad der ligger til grund for valg af alternativ, samt hvordan kommunen vil overvåge de væsentligste miljøpåvirkninger.

I den samlede miljørapport vurderes lokalplanforslagets og vejprojektets påvirkninger på blandt andet trafikflow og kapacitet samt trafikstøj og vibrationer. Der er desuden foretaget en redegørelse for naturforhold, herunder vandrammedirektivet og bilag IV-arter (odder). Som en del af miljøvurderingen er der udført beregninger af den fremtidige trafikstøj, også ved fremskrivning af trafikudviklingen. Beregningerne viser, at enkelte boligområder kan blive påvirket, men kun i begrænset omfang. På den baggrund er der ikke behov for støjdæmpende afværgeforanstaltninger. Der er dog i lokalplanen reserveret plads til, at der syd for Amagervejs forlængelse kan etableres støjdæmpende tiltag, hvis det senere skulle vise sig nødvendigt.

Konklusionen af miljøvurderingen er, at realisering af lokalplanen og vejprojektet ikke vurderes at medføre væsentlige miljøpåvirkninger, og at der derfor ikke er behov for afværgeforanstaltninger.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Udgifterne til nærværende lokalplan og samlet miljørapport afholdes som en del af forundersøgelsesudgifterne afsat til anlæg af projektet ”Forlængelse af Amagervej”.

Effektvurdering

Realisering af lokalplanen og vejprojektet vil forbedre infrastrukturen i Skjern og afviklingen af trafikken i den sydvestlige del af byen. Forlængelse af vejen vil dermed også understøtte målsætning 1 i Mobilitetspolitikken, der lyder: ”Vi vedligeholder og udbygger den trafikale infrastruktur i kommunen, så den lever op til behovet for både persontransport og erhvervstransport – og med fokus på bæredygtige løsninger”.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  1. Lokalplan 513 for et område til teknisk anlæg, herunder forlængelse af Amagervej vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af notatet med behandling af høringssvar (bilag 2) og er indarbejdet i udkast til endelig lokalplan (bilag 3), samt projekttilladelsen
  2. Notat med behandling af høringssvar godkendes og anvendes til besvarelse af høringssvar.
  3. Den sammenfattende redegørelse færdiggøres på baggrund af vedtagelsen af planen.
  4. Der meddeles projekttilladelse (§25 tilladelse) til Forlængelse af Amagervej, i Skjern.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Fraværende
  • Jørgen Byskov ()
  • Rita Byskov ()

Kopier link til punktet  -   Print

5 : Anmodning om igangsætning af plangrundlag for et boligområde i det nordvestlige Astrup

Sagsnr: 25-019231

Sagsfremstilling

Lokalrådet i Astrup, som hører under sogneforeningen Aktiv Faster har ansøgt om at etablere et område til boligformål i det nordvestlige Astrup. Udvalget skal tage stilling til, om planlægningen skal igangsættes.

Baggrund
Ønsket om etablering af et boligområde i Astrup udspringer fra en workshop på Fremtidsværkstedet i 2023. Lokalområdet Faster-Astrup oplever en stigende efterspørgsel på boliger. Derfor blev der nedsat en lokal projektgruppe, med Aktiv Faster som facilitator, der står for udvikling af projektet.

I december 2024 blev der afholdt en teamaften i Aktivitetshuset i Astrup, hvor boligprojektet ”boligfællesskabet Kærnen” blev præsenteret.  På mødet var der lokal opbakning til udvikling af nye boligmuligheder i Astrup.


Figur: Med rød er vist den del af matr. 2c, 2cd, 2au og 2bg Astrup by, Faster, der igangsættes planlægning for.

Området
Det ønsket boligområder er placeret i tilknytning til Astrup by og grænser op til eksisterende boligbebyggelse mod nord og til det tidligere Mejeri, som anvendes til dagligvarebutik, forsamlingshuset, og eksisterende boligbebyggelse mod øst. Mod vest og syd grænser området op til åbne marker.

Projektet
På en placering i forlængelse af byens omdrejningspunkt, Mejeriet, ønskes der etablere et boligområde på ca. 3 ha, som har fokus på bofællesskab. Ansøger arbejder med et koncept om at boligerne placeres i små klynger. Fællesarealerne ønskes udviklet, så der er områder hvor der er mulighed for fælles projekter eks. køkkenhave og fælles drivhus.  

Konkret ønskes området opdelt i to etaper:

  • Etape 1: Et område til 16 rækkehuse i op til 2 etager, som varierer i størrelse fra 80 m2 -120 m2. 8 af rækkehusene ønskes udlagt som almene boliger i samarbejde med Ringkøbing – Skjern boligforening.
  • Etape 2: Et område til 10-15 parcelhuse i 1 etage, som varierer i størrelse fra 130 – 250 m2

Projektgruppen arbejder på nuværende tidspunkt primært med planlægningen for etape 1, grundet efterspørgsel på rækkehuse og har derfor ikke en tidshorisont på etape 2.  I den videre planlægning er det sandsynlig, at lokalplanafgrænsningen indskrænkes til kun at indeholde etape 1.

Planforhold
En del af projektområdet er omfattet af en kommuneplanramme 01be001, der fastsætter områdets anvendelse til blandet bolig- og erhverv.  Størstedelen af projektområdet er ikke rammelagt og dermed ikke i overensstemmelse med kommuneplanen. Det kræver derfor udarbejdelse af et kommuneplantillæg som udlægger hele området til boligformål.

Projektområdet er ikke omfattet af en lokalplan, og det ansøgte kræver derfor udarbejdelse af en lokalplan.

Området er beliggende i landzone. Ved lokalplanlægningen forbliver området i landzone.

En del af området er i Spildevandsplanen udlagt til separat kloakering i spildevandsplanen. I lokalplanen skal der være plads til håndtering af overfladevand på egen grund. Udlæggelse af hele området til boligformål kræver derfor et spildevandstillæg til spildevandsplanen.

Miljøvurdering
I forbindelse med planlægningen skal der gennemføres en screening af planforslaget.

Opmærksomhedspunkter
Administrationen har noteret følgende opmærksomhedspunkter

Boligbehovet i Astrup
Der er ikke noget restrumlighed til boligudvikling tilbage i Astrup. Når kommunen vil udlægge nye områder til byudvikling i landsbyerne skal det ske gennem en omfordeling af eksisterende uudnyttede boligarealer, som både kan være i landsbyen eller i andre af i kommunens landsbyer. I forbindelse med planlægningen vil der derfor skulle omfordeles uudnyttet boligarealer fra andre landsbyer.

Adgang og trafiksikkerhed
Adgangen til boligområdet er planlagt via bagsiden af mejeriet, hvor der i dag er baggård og vareindlevering til købmanden samt lager. Der skal i planlægningen ses nærmere på adgangsvej til området, da tung trafik og bløde trafikanter skal benytte samme vej.

Støj
Projektområdet grænser op til et blandet bolig og erhvervsområde i miljøklasse 1-3. Der skal i planlægningen eventuelt tages højde for støj.

Den videre proces
Administrationen anbefaler at der ikke afholdes en foroffentlig høring i forbindelse med planprocessen, da der allerede har været en inddragende lokal proces.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

I forbindelse med at der i planlægningen ønskes mulighed for at Ringkøbing-Skjern boligforening kan etablere 8 almene boliger, skal der efter planlægningsprocessen en separat sag på hvor der tages politisk stilling til om der skal ydes grundkapitalindskud og garantistillelse til dette.
Der pågår en dialog mellem administrationen og Ringkøbing - Skjern Forsyning. 

Effektvurdering

Realisering af planen vil understøtte byrådets mål om at sikre attraktive bosætningsområder. I Astrup er der ikke flere ledige byggegrunde.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler at Økonomiudvalget godkender at:

  • Planlægningen for et område til boligformål i det nordvestlige Astrup igangsættes for ansøgers regning og risiko.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt. Udvalget er positiv over for, at etape 2 kan inddrages i planlægningen, hvis ansøger ønsker det.

Fraværende
  • Jørgen Byskov ()
  • Rita Byskov ()

Kopier link til punktet  -   Print

6 : Offentliggørelse af planforslag for et område til rekreative formål, Landskabshotel ved Bjerregaard

Sagsnr: 25-021594

Sagsfremstilling

Formålet med dette dagsordenspunkt er politisk stillingtagen til:

  1. Svar på indkomne bemærkninger i den offentlige høring.
  2. Offentliggørelse af fornyede planforslag for et område til rekreative formål, der muliggør etablering af et hotel ved Bjerregård
  3. Betinget udbygningsaftale mellem Ringkøbing-Skjern Kommune og ansøger.

Baggrund
Byrådet besluttede den 18. februar 2025 at offentliggøre forslag til lokalplan nr. 479 og tillæg nr. 24 til kommuneplan 2021-2033 for et hotel ved Bjerregård.

Lokalplanen har været i offentlig høring fra den 24. februar 2025 til den 22. april 2025. Høringen er blevet forlænget to gange af hensyn til dialog med statslige styrelser.

Resultatet af den offentlige høring
I den offentlige høring er der kommet bemærkninger fra 12 borgere, én virksomhed, fire foreninger/interesseorganisationer og fem myndigheder.

To myndigheder har varslet indsigelse mod planlægningen med begrundelse i varetagelsen af de nationale interesser om planlægning i kystnærhedszonen og bevaring af kystlandskabet. Planerne kan derfor ikke vedtages i deres oprindelige form.

Plan- og Landdistriktsstyrelsen har bedt om en supplerende redegørelse for den kystnære placering og påvirkningen af kystlandskabet. Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø har forudsat en ændring af bebyggelsens udbredelse i landskabet som betingelse for styrelsens godkendelse af planlægningen.

Efter dialog med styrelserne er der opnået enighed mellem styrelser, kommunens administration og ansøger om en justering af planerne, hvor udbredelsen af bebyggelsen reduceres. Begge styrelser har fremsendt aftalenotater om planernes endelige udformning. Aftalenotaterne og den supplerende redegørelse er vedlagt som bilag (5, 6 og 7)

Hovedtemaerne i de øvrige høringssvar vedrører:

  • Bebyggelsens omfang, landskabelig påvirkning og behovet for et hotel
  • Hotelgæsternes færdsel i klitter og beskyttet natur samt på stien syd for sommerhusområdet Nygård
  • Bekymringer om påvirkning af beskyttede dyrearter
  • Håndtering af spildevand og risiko for udledning af næringsstoffer og miljøfremmede stoffer
  • Overbelastning af parkeringspladsen for enden af Nygårdsvej
  • Klimatilpasning
  • Modstand mod udbygning af turismen på Holmsland Klit
  • Positive tilkendegivelser om opførelsen af et hotel, der kan understøtte den øvrige turisme og handlen i området.

Også flere af de øvrige høringssvar har givet anledning til ændringer af planforslagene.

De indkomne bemærkninger og notat med administrationens forslag til svar og ændringer er vedlagt som bilag 4.

Ændringer af planforslagene
Administrationen og styrelserne er nået til enighed om følgende principielle ændringer af planforslagene:

  1. Bebyggelsens udbredelse i landskabet reduceres, så der kun placeres ny bebyggelse inden for eksisterende bygningsfodaftryk, voldstrukturer, tætte beplantningsstrukturer, haveanlæg og vejstrukturer.
  2. Det maksimale grundareal for de fritliggende enheder reduceres fra 90 m2 til 80 m2
  3. Antallet af udsigtskiler gennem bebyggelsen reduceres fra to til én – i stedet sikres en bredere udsigt syd for bebyggelsen
  4. Parkering centreres og samles ved hovedbebyggelsen, således at den er skjult fra omgivelserne. I stedet vil adgangen til hytterne foregå ad stier, som dog er kørefaste, og samtidig fungerer som brandveje.

Ovenstående ændringer imødekommer samtidig dele af høringssvarene fra borgere og foreninger.  

Administrationen har herudover tilføjet yderligere redegørelse i planerne og miljøvurderingen vedrørende klimatilpasning og sokkelkoter, håndtering af spildevand samt andre mindre rettelser.

Større ændringer er i planerne markeret med rødt, mens mindre ændringer som korrekturrettelser og konsekvensrettelser i redegørelsen ikke er markeret.

Kommuneplan 2025-2037 blev endeligt vedtaget i sommeren 2025. Kommuneplantillæg nr. 24 ændrer derfor navn til Kommuneplantillæg 10 til Kommuneplan 2025-2037.

Tidligere disponering af planområdet

 

Ny disponering af planområdet

Fornyet høring
Administrationen vurderer, at ændringerne i planforslagene og miljøvurderingen er af en sådan karakter, at der skal foretages en fornyet høring i minimum fire uger. 

Planforslagene

Plangrundlagets formål
Planerne giver mulighed for at erstatte den tidligere landbrugsbebyggelse på Sønder Klitvej
214 med et landskabshotel. Plangrundlaget omfatter både ejendommens landbrugsarealer og
ejendommens naturarealer, der tilsammen strækker sig tværs over Holmsland Klit fra havet i vest til
fjorden i øst.

Planområdets afgrænsning markeret med hvid streg

 

Bebyggelse
Lokalplanens byggefelter er placeret inden for eksisterende bygningsfodaftryk, voldstrukturer, tætte beplantningsstrukturer, haveanlæg og vejstrukturer.
Planerne giver mulighed for at opføre i alt 7500 m2 bebyggelse med hotelværelser, fritliggende eller sammenbyggede hotellejligheder, hotelhytter samt tilhørende fællesfaciliteter, herunder restaurant,
konferencefaciliteter, en mindre butik mv. Der kan opføres maksimalt 100 hotelenheder med
en kapacitet på maksimalt 450 sengepladser.

Lokalplanens bebyggelsesregulerende bestemmelser tager udgangspunkt i lokal byggeskik, herunder bygningsformer og -typologier, samt materialer og farver. Dette for at sikre, at bebyggelsen fremtræder harmonisk og i samspil med såvel landskabet som øvrig bebyggelse i området.

Natur
Eksisterende naturarealer på planområdet bevares. Derudover planlægges for naturgenopretning på
tidligere landbrugsarealer øst for Sønder Klitvej.

Adgangsvej
Lokalplanen giver udelukkende mulighed for én samlet adgangsvej til planområdet og sommerhusområdet Nygård enten ved:

A: Bibeholdelse af eksisterende adgangsvej via Nygårdsvej og nuværende overkørsel fra Sønder Klitvej, eller

B: En forlægning af Nygårdsvej frem til Nymandsbjerg samt en forlægning af overkørslen fra Sønder Klitvej til Nygårdsvej, således at der sikres større afstand fra de eksisterende sommerhuse til adgangsvejen. Samtidig vil et mindre areal med beskyttet natur syd for Nygårdsvej blive sammenhængende med det beskyttede naturareal nord for Nygårdsvej.

Ændringer på Nygårdsvej skal ske i dialog med Grundejerforeningen ”Forening af Sommerhusejere i
Nygård”.

Løsning A og B fremgår af kortbilag 6 i Forslag til lokalplan 479.

Udbygningsaftale
Der er efter tilbud fra ansøger udarbejdet en betinget udbygningsaftale imellem Ringkøbing-Skjern
Kommune og ansøger.
Udbygningsaftalen skal sikre etablering af venstresvingsbane på Sønder Klitvej med henblik på at sikre fremkommeligheden og undgå risiko for bagendekollisioner på klitvejen.
Udbygningsaftalen skal offentliggøres samtidig med offentliggørelsen af planforslaget med henblik på,
at der indgås endelig aftale i forbindelse med vedtagelse af lokalplanen.

Udbygningsaftalen fremgår af bilag 8.

Den offentlige høring har ikke medført ændringer af udbygningsaftalen.

Miljøvurdering
Der er foretaget en miljøvurdering af planforslagene. Miljøvurderingens konklusioner samt bilag fremgår af miljørapporten, bilag 3.
Miljøvurderingen er afgrænset til i alt fire emner; Håndtering af spildevand, Bilag IV-arter,
Landskabelig påvirkning samt Trafikale forhold. Af miljøvurderingen fremgår endvidere en Natura 2000-væsentlighedsvurdering.
Konklusionen på miljøvurderingen er, at planlægningen med de indarbejdede hensyn ikke medfører
en væsentlig påvirkning af miljøet.

 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Projektet kan foranledige behov for en ombygning af vejanlæg på Sønder Klitvej samt på Nygårdsvej
på strækningen mellem Sønder Klitvej og Nymandsbjerg.
Udgifter til anførte vejanlæg vil være Ringkøbing-Skjern Kommune uvedkommende.

Sønder Klitvej
Ansøger har fremsendt forslag til udbygningsaftale vedr. nødvendige tiltag på Sønder Klitvej. Ansøger
tilbyder at afholde alle udgifter til planlægning, projektering og etablering af anlæg ved Sønder
Klitvej, se afsnit om udbygningsaftale samt bilag 04.

Nygårdsvej
Vejen er privat fællesvej, hvorfor anlæg på og/eller omlægning af denne vej vil være et anliggende
mellem de implicerede grundejere/vejberretigede.
Størstedelen af vejstrækningen mellem Sønder Klitvej og Nymandsbjerg ligger på ansøgers grund.
Ansøger er indstillet på at etablere en ny fælles, asfalteret vejadgang fra Sønder Klitvej til
Nymandsbjerg.

Effektvurdering

Projektet understøtter følgende i Ringkøbing-Skjern Kommunes Kommuneplan 2025 - 2037:

  • Det overordnede mål for turisme om fremtidssikring af turismeerhvervet gennem fortsat
    udvikling af helårsturisme.
  • Den strategiske målsætning om prioritering af turismeudviklingen omkring kommunens
    centrale turistmæssige styrker, herunder langs med Vesterhavet og omkring Ringkøbing Fjord.
  • Det turismerelaterede initiativ vedr. arealudlæg til projektet Holmsland Feriepark ved
    Bjerregård.

Projektet understøtter følgende mål i Turismepolitik 2023-2027:

  • Målsætning 1.2 om at øge helårsturisme og attraktive helårsjobs.
  • Målsætning 3.1 om øget turismeskabt omsætning.

Projektet understøtter endvidere følgende målsætninger i Ringkøbing-Skjern Kommunes vejplan:

  • Reduktion af overkørsler på primære trafikveje (klasse 1), i denne forbindelse Sønder Klitvej, for optimering af fremkommelighed og trafiksikkerhed.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  1. Forslag til Tillæg 10 til Kommuneplan 2025-2037 og Lokalplan 479 for et rekreativt område til
    landskabshotel ved Sønder Klitvej 214, Bjerregård vedtages og fremlægges i fornyet offentlig høring i fire uger.
  2. Notat med behandling af bemærkninger fra den offentlige høring godkendes og
    anvendes til besvarelse af bemærkningerne.
  3. Miljørapporten godkendes og sendes i offentlig høring sammen med planforslagene.
  4. Udbygningsaftalen godkendes og offentliggøres sammen med planforslagene.

BilagBeslutning

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt. Jens Jacob Østergaard ønsker, at der planlægges en natursti for gående fra planområdet direkte ud til Nygårdsvej.

Niels Rasmussen kunne ikke tilslutte sig flertallets anbefaling.


 

Fraværende
  • Rita Byskov ()
  • Jørgen Byskov ()

Kopier link til punktet  -   Print

7 : Bandsbølvej 43D, 6893 - Dispensation fra lokalplan til et batterianlæg

Sagsnr: 25-019092

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der i denne sag samt i fremtidige tilsvarende sager kan meddeles dispensation til etablering af batterianlæg inden for lokalplanområder, der er udlagt til solcelleanlæg.

Den aktuelle sag vedrører en ansøgning om dispensation til at etablere 25 battericontainere  i Lokalplan nr. 474 - for et område til teknisk formål (solcelleanlæg) ved Holmvej – etape 2, Hemmet.

Ansøgning
Administrationen har modtaget en ansøgning om etablering af et batterianlæg i forbindelse med driften af det eksisterende solcelleanlæg ved Holmvej, Hemmet.

Det ansøgte batterianlæg omfatter 25 stk. 20-fods battericontainere, som ønskes placeret som vist på bilag 1. Battericontainerne har en højde på ca. 3 meter.

Ansøgeren redegør blandt andet for, at batterianlægget vil bidrage til stabilisering af elnettet ved hjælp af vedvarende energi samt forbedre den økonomiske udnyttelse af den producerede strøm. Ansøgningen er vedlagt som bilag 2.

Anlægget ønskes placeret inden for Lokalplan 474, delområde Ib, som udlægger området til solcelleanlæg med tilhørende tekniske installationer.

Ifølge lokalplanens § 5.1 fremgår, hvilke tekniske anlæg der kan etableres i tilknytning til solcelleanlægget. Lokalplanens § 5.1 er vedlagt som bilag 3.

Da batterianlæg eller lignende tekniske anlæg ikke er nævnt i § 5.1 eller andre steder i lokalplanen, ansøges der om dispensation fra lokalplanens § 5.1 til etablering af batterianlæg med 25 stk. battericontainere.

Administrationens vurdering
Administrationen vurderer, at et batterianlæg kan betragtes som en del af de tekniske installationer ifm. optimering af solcelleanlæggets drift. Batterianlægget vurderes at være fordelagtig for at undgå produktionsbegrænsning af overskudsproduktion når andelen af vedvarende energi på et stigende antal timer på dagen overstiger efterspørgslen.

Derved kan batterianlægget være medvirkende til at sikre en mere stabil forsyning med vedvarende energi til elnettet og samtidig medvirke til en forbedret økonomi ifm. driften solcelleanlægget.

Det vurderes at en evt. dispensation til batterianlægget vil være i overensstemmelse med lokalplanens principper da formålet med lokalplanen er at området udlægges til opstilling af teknisk anlæg i form af solcelleanlæg og de for driften af anlægget nødvendige tekniske installationer.

Batterianlægget er arealmæssigt en lille del af lokalplanområdet og solcellerne vil derfor fortsat være den primære anlægstype i området. 

Det ansøgte batterianlæg er placeret mellem solcellerne og da battericontainerne ikke er højere end solcelleanlæggene vurderes de ikke at kunne påvirke omgivelserne uden for lokalplanområdet.

Det ansøgte batterianlæg kræver, at der udarbejdes en miljøscreening, før der kan meddeles en eventuel dispensation. Denne miljøscreening er endnu ikke gennemført og er en forudsætning for, at der kan gives dispensation.

Høring
Det ansøgte projekt har endnu ikke været sendt i nabohøring.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens § 19 stk. 1)

Kommunalbestyrelsen kan dispensere fra bestemmelser i en lokalplan eller en plan mv., der er opretholdt efter § 68, stk. 2, hvis dispensationen ikke er i strid med principperne i planen, eller tidsbegrænses til maksimalt 3 år

Effektvurdering

En dispensation til det ansøgte vurderes at medvirke til at understøtte kommunens Klimapolitik omkring energieffektivisering og ressourcer. 

I klimapolitikken er følgende målsætning beskrevet: 

Energieffektivisering og ressourcer vil vi i samarbejde med andre designe og udvikle intelligente balancerede energisystemer, der skaber værdi for klimaet, borgerne og virksomhederne, og bidrager til udviklingen af fremtidens arbejdspladser.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der på baggrund af en positiv miljøscreening meddeles dispensation til det ansøgte dog forudsat, at der i forbindelse med naboorientering ikke kommer væsentlige nye oplysninger til sagen.

Administrationen beder om kompetencen til at træffe lignende afgørelse, forudsat at der ikke er en væsentlig offentlig interesse i sagens afgørelse.

 

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling med den tilføjelse, at udvalget løbende orienteres om sagen. Udvalget forelægges endvidere en generel sag om de fremtidige rammer for etablering af batterianlæg.

Fraværende
  • Jørgen Byskov ()
  • Rita Byskov ()

Kopier link til punktet  -   Print

8 : Lodbergsvej 38A, 6950 Dispensation fra lokalplan vedr. parkering

Sagsnr: 25-003897

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles dispensation fra lokalplanens krav til antal parkeringspladser. Ansøger ønsker og reducere nuværende antal af parkeringspladser til ejendommen.  

Ansøgning

Administrationen har modtaget en dispensationsansøgning fra Ejerforeningen Sandormen vedrørende parkeringsforholdene til de eksisterende ferieboliger på Lodbergsvej 38 i Søndervig.

Der er i alt 22 ferieboliger i den eksisterende bygning på ejendommen. Disse er godkendt med et parkeringskrav på 44 pladser med baggrund i lokalplanens § 8.4. På deres ejendom er der etableret 36 pladser, mens yderligere 11 parkeringspladser er tinglyst ved det tidligere Beach Bowl (nu Lalandia Strandbyen) for at kunne leve op til kravet i lokalplanen.

Ansøger har i sagsprocessen oplyst at baggrunden for ansøgning om dispensationen er, at de ønsker at undgå lejeudgiften, der er forbundet med de 11 parkeringspladser. Ansøger vurderer selv, at parkeringspladserne kunne bruges bedre i Søndervig, da de ikke selv anvender dem.

Ansøger oplyser, at de 22 ferieboliger er opført som små ferieboliger med fire sengepladser i hver lejlighed, og at der sjældent er behov for mere end én bil pr. bolig. 

Ansøgningen om dispensation samt situationsplan med parkeringspladser er vedlagt som bilag 1 og 2.

Ejendommen er beliggende i delområde A i Lokalplan 370.

Der er søgt dispensation fra følgende bestemmelse i lokalplanen:

  • § 8.4 – Inden for lokalplanområdet skal der ved ny bebyggelse etableres 2 parkeringspladser pr. feriebolig.

Ansøger søger dispensation til, at parkeringskravet for Sandormen reduceres med 11 pladser, således at Ejerforeningen Sandormen ikke længere skal leje parkeringspladser ved det tidligere Beach Bowl (nu Lalandia Strandbyen). Det medfører, at der fremadrettet vil være 1,6 parkeringsplads pr. feriebolig.

Administrationens vurdering

Administrationen vurderer, at en dispensation i denne sag ikke er i strid med lokalplanens principper.
Alligevel anbefales det ikke at meddele dispensation af følgende grunde:

Begrundelse for afslag

  1. Uønsket præcedens
    En dispensation kan skabe en uheldig praksis, hvor ejere af eksisterende og lovligt opført byggeri efterfølgende søger om at få reduceret det parkeringskrav, der oprindeligt har været en forudsætning for byggetilladelsen. Det vil undergrave den forudsigelighed og ensartede administration af parkeringskrav, som lokalplanen bygger på.

  2. Konsekvenser for parkeringsfonden
    Det vurderes desuden uhensigtsmæssigt at åbne mulighed for, at eksisterende byggeri kan indbetale til parkeringsfonden som kompensation for at fjerne eksisterende parkeringspladser.
    Dette vil på sigt kunne føre til, at de pladser, parkeringsfonden finansierer som eksempelvis i Nyhavn optages af eksisterende byggeri frem for nye projekter i Søndervig.

Samlet vurdering

På baggrund af ovenstående anbefaler administrationen, at der meddeles afslag på ansøgningen.
En dispensation vil efter administrationens vurdering skabe præcedens og samtidig forringe parkeringskapaciteten i Søndervig.

Bemærkning til den konkrete sag

Administrationen bemærker dog, at det i denne konkrete sag kan vurderes, at det faktiske behov for parkering er mindre end lokalplanens krav da ferieboligerne er relativt små og typisk kun benyttes af én bil pr. bolig.

Såfremt der alligevel meddeles dispensation, bør det ske med vilkår om indbetaling til parkeringsfonden for de 11 parkeringspladser, der søges dispensation fra.

Høring af naboer

Det ansøgte har ikke været i høring ved naboer. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens § 19 stk. 1)

Kommunalbestyrelsen kan dispensere fra bestemmelser i en lokalplan eller en plan mv., der er opretholdt efter § 68, stk. 2, hvis dispensationen ikke er i strid med principperne i planen, eller tidsbegrænses til maksimalt 3 år

Økonomi

Ingen bemærkninger

Effektvurdering

Ingen bemærkninger

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der meddeles afslag på ansøgningen dispensation fra lokalplanen til at reducere antallet af parkeringspladser til eksisterende byggeri.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Fraværende
  • Rita Byskov ()
  • Jørgen Byskov ()

Kopier link til punktet  -   Print

9 : Ringkøbingvej 12, 6920 - Dispensation fra lokalplan vedr. valg af solcellepanel

Sagsnr: 24-025620

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles dispensation fra en bestemmelse i Lokalplan nr. 492. Dispensationen vedrører etablering af solcelleanlæg i lokalplanlagt område udlagt til solceller.

Ansøger ønsker i ét af lokalplanens delområder, at anvende trackerstativer til solcellepaneler, som følger solens bane i løbet af dagen. I de øvrige delområder ønskes solceller opsat faste stativer.

Ansøgning

Det ansøgte projekt
I delområderne A, B og D ønskes solcellepaneler monteret på faste stativer, der står i øst-vest-gående rækker med en højde på op til 3,2 meter. I delområde C ønskes i stedet trackerstativer, hvor solcellepanelerne kan følge solens bevægelse. Disse opstilles i nord-syd-gående rækker, også med en højde på op til 3,2 meter. De to stativtyper er vist i bilag 2.

 
Udsnit af bilag 1

Lokalplanens krav
Ifølge lokalplanen skal solcellepaneler opstilles i lige og parallelle rækker med ens afstand. Derudover stiller lokalplanen krav om, at panelerne skal være ens i type, højde og farve.

Det betyder, at lokalplanen som udgangspunkt forudsætter ensartede stativer og ens orientering i alle delområder i lokalplanområdet.

Ansøgers begrundelse
Ansøger forklarer, at de fire delområder ligger med stor afstand mellem sig og at der er begrænset indkig fra veje og naboer på grund af eksisterende levende hegn og beplantning. Denne beplantning vil desuden blive suppleret, så anlægget bliver endnu mindre synligt. Derfor vurderer ansøger, at det ikke vil ændre landskabsoplevelsen, at stativtypen i delområde C adskiller sig fra de øvrige delområder. 

Hvad der søges dispensation fra
Der søges dispensation fra følgende bestemmelser i lokalplanen:

  • § 5.1 – fordi solcellepanelerne i delområde C ikke opstilles parallelle med panelerne i de øvrige delområder.

  • § 6.1 – fordi der ønskes anvendt to forskellige stativtyper: faste stativer i delområde A, B og D, og trackerstativer i delområde C.

Dispensationsansøgningen er vedlagt som bilag 3.

Administrationens vurdering
Administrationen vurderer, at en dispensation til et etablere 2 forskellige typer af solcellepaneler indenfor lokalplanområdet ikke vil stride imod lokalplanens principper, da begge typer stativer er nævnt i lokalplanen.

Lokalplanens formål om at sikre hensyn til natur- og landskabsværdier bl.a. gennem afskærmende beplantning vurderes ikke at blive kompromitteret ved brug af forskellige stativtyper.

Den store afstand mellem delområderne betyder, at forskelle i stativtype og retning ikke vurderes at påvirke omgivelserne væsentligt. Området er i forvejen afskærmet af eksisterende hegn og beplantning, og yderligere beplantning vil blive etableret i henhold til lokalplanens krav. Det vil derfor kun i meget begrænset omfang være muligt at få indkig til flere delområder med forskellige stativtyper.

Terrænforskelle og høj eksisterende beplantning medfører desuden, at det sjældent vil være muligt at se flere delområder samtidig fra samme sted i nærområdet.

Høring
Det vurderes, at ansøgningen ikke skal sendes i nabohøring, da ingen omkringboende vurderes at have væsentligt udsyn fra samme ejendom til både delområde C og et eller flere af de øvrige delområder. Dermed vurderes nabohøring at være af underordnet betydning, jf. planlovens § 20, stk. 2.

Effektvurdering

En dispensation til det ansøgte vurderes at medvirke til at understøtte kommunens Klimapolitik omkring energieffektivisering og ressourcer. 

I klimapolitikken er følgende målsætning beskrevet: 

Energieffektivisering og ressourcer vil vi i samarbejde med andre designe og udvikle intelligente balancerede energisystemer, der skaber værdi for klimaet, borgerne og virksomhederne, og bidrager til udviklingen af fremtidens arbejdspladser.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der meddeles til dispensation til det ansøgte.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Fraværende
  • Jørgen Byskov ()
  • Rita Byskov ()

Kopier link til punktet  -   Print

10 : Lodbergsvej 44, 6950 - Dispensation fra lokalplan vedr. bygningens placering og materialevalg

Sagsnr: 25-015412

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles dispensation fra 4 bestemmelser i Lokalplan 510 i forbindelse med ansøgning om byggetilladelse til opførelse af 35 ferielejligheder og 2 erhvervsenheder fordelt på 5 blokke. 

Ansøgning
Administrationen har modtaget en byggeansøgning vedrørende opførelse af 35 ferieboliger og en bygning til to erhvervsenheder i Søndervig. Tegninger af det ansøgte byggeri er vist på Bilag 1.  

Projektet er beliggende i delområde III i lokalplan 510, der er udlagt til boliger, detailhandel, publikumsorienterede serviceerhverv og liberale erhverv. 

Der er søgt dispensation fra følgende bestemmelser i lokalplanen: 

  • § 5.6 - Bygningens placering
  • § 6.3 - Facade materialer og farver
  • § 8.3 - Belægning på vejarealer 
  • § 8.4 - Belægning på parkeringsarealer

Ovenstående bestemmelser med hele teksten hertil er angivet i bilag 2.

Der søges om dispensation til følgende:

I forhold til § 5.6 ansøges der om dispensation til at placere 12 af adgangstrapperne til ferielejligheder på 1. sal udenfor byggefelterne. Under adgangstrapperne etableres endvidere skure og teknikenheder.

I forhold til § 6.3 ansøges der om dispensation til at montere en malet facadebeklædning som er malet i træets naturlige farve. Med maling i træets naturlige farve menes der at træet males i en farve, som har en farve svarende til træ. Farven er vist i ansøgningsmaterialet i bilag 3.

I forhold til § 8.3 og § 8.4 ansøges der om dispensation til at veje og parkeringsarealer kan anvende asfalt, fliser og græsarmering. 

Dispensationsansøgninger er vedlagt på bilag 3.

Administrationens vurdering

Generelt:
De ansøgte dispensationer vurderes ikke at være i strid med lokalplanens principper og skønnes at være i overensstemmelse med planens formål om at sikre et velfungerende centerområde med gode by- og trafikale forhold, hensyn til miljø og omgivelser samt en arkitektonisk indpasning i kystbyens bymiljø.

Adgangstrapper uden for byggefelt:
Administrationen vurderer, at adgangstrapperne med tilhørende skure og tekniske anlæg kan accepteres placeret uden for byggefelterne. Lokalplanen giver mulighed for, at mindre, sekundære bygninger som skure og tekniske anlæg kan placeres uden for byggefelterne. Det er derfor kun selve adgangstrapperne, der ikke er omfattet af denne bestemmelse, og som derfor kræver dispensation. 

Adgangstrapperne vurderes ikke at medføre væsentlige gener i forhold til indblik til naboejendomme, da de ikke kan anvendes som egentlige opholdsarealer.

Placeringen vurderes ikke at ændre områdets overordnede disponering eller lokalplanens formål, men understøtter derimod en hensigtsmæssig anvendelse af de planlagte ferielejligheder.

Malet facadebeklædning:
Administrationen vurderer, at en dispensation til at male facaderne i træets naturlige farve ikke ændrer materialets karakter (fortsat træbeklædning), men alene overfladebehandlingen. Der er derfor tale om en mindre fravigelse, som ikke vurderes at have en negativ indvirkning på intentionerne bag bestemmelsen.

Administrationen anbefaler, at en eventuel dispensation til malet facadebeklædning gives med vilkår om, at administrationen skal godkende den ønskede farve, før beklædningen monteres. Den valgte farve skal være svarende til de referencer, der er vist i ansøgningsmateriale i bilag 3.

Fast belægning til veje og parkeringsarealer:
Administrationen vurderer, at bestemmelsen om grusbelægning skal ses som et virkemiddel til at sikre et naturpræget og robust helhedsindtryk. Ansøger skal dog selv sikre sig, at overfladevand fra belægninger håndteres på egen grund, og at det maksimale befæstede areal overholder lokalplanens krav her til. 

Anvendelse af alternative faste belægninger i neutrale materialer og farver (fx græsarmering eller naturfarvede fliser) vil fortsat sikre et enkelt og tilpasset udtryk, der ikke strider mod planens intentioner.

Dispensationen vedrører alene belægningsmaterialet, mens vej- og parkeringsanlæggets udformning, placering og dimensioner fastholdes i overensstemmelse med lokalplanen. Der er derfor tale om en mindre afvigelse.

Høring af naboer
Det ansøgte har været i høring ved naboer og nærliggende ejendomme som grænser op til lokalplanområdet. Der er her kommet to indsigelser fra naboerne til det ansøgte som vedrører trapper til 1. sal som er placeret uden for byggefelter. Indsigelser går på at nabo er bekymret for indbliksgener, og at trapperne giver et rodet udtryk. Indsigelserne er vedlagt i bilag 4.   

Ansøgers svar til indsigelserne er vedlagt i bilag 5. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens § 19 stk. 1)

Kommunalbestyrelsen kan dispensere fra bestemmelser i en lokalplan eller en plan mv., der er opretholdt efter § 68, stk. 2, hvis dispensationen ikke er i strid med principperne i planen, eller tidsbegrænses til maksimalt 3 år

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der meddeles dispensation fra de ansøgte bestemmelser i lokalplanen, på vilkår af, at administrationen godkender facadens farve, inden montering.

BilagBeslutning

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Niels Rasmussen ønskede ikke at meddele dispensation.


Fraværende
  • Rita Byskov ()
  • Jørgen Byskov ()

Kopier link til punktet  -   Print

11 : Badevej 13, 6950 - Opstilling af pølsevogn I Søndervig

Sagsnr: 25-008408

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om den nuværende tidsbegrænsede byggetilladelse på 1 år til opstilling af en pølsevogn i Søndervig kan ændres til en permanent tilladelse, eller om praksis med tidsbegrænsede tilladelser bør fastholdes.

Baggrund

Administrationen har meddelt byggetilladelse til opstilling af en salgsvogn (pølsevogn) i Søndervig med en tidsbegrænsning på 1 år. Tidsbegrænsningen sikrer, at administration løbende kan vurdere, hvordan salgsvogne påvirker bybilledet, trafikken og de omkringliggende funktioner.

Ansøger har anmodet om, at tilladelsen ændres til en permanent tilladelse. Ansøger fremhæver, at pølsevognen er populær blandt turister, at mange tager billeder ved den, og at den bidrager til bylivet.

Administrationen vurderer, at pølsevognen er i overensstemmelse med lokalplanens anvendelsesbestemmelser. Lokalplanen indeholder dog ingen bestemmelser, der begrænser antallet af sådanne salgsvogne eller fastsætter krav til deres placering og varighed. Det betyder, at også andre ejendomme inden for samme lokalplanområde vil kunne opstille lignende salgsvogne.

En permanent tilladelse i denne sag vil derfor kunne skabe præcedens og åbne mulighed for, at flere salgsvogne etableres uden mulighed for regulering af antal og placering i byen.

Administrationens vurdering

Administrationen ser positivt på initiativet og anerkender, at pølsevognen bidrager til bylivet og oplevelsen i Søndervig. En enkelt salgsvogn vurderes ikke at udgøre et problem, men spørgsmålet om at gøre tilladelsen permanent rejser en mere principiel problemstilling. Hvis der åbnes for permanente tilladelser, vil det være vanskeligt at rulle praksis tilbage, og andre erhvervsdrivende med lignende aktiviteter vil med rette kunne forvente samme mulighed.

Administrationen vurderer, at en permanent tilladelse vil kunne begrænse kommunens mulighed for at styre antallet af salgsvogne i lokalplanområdet i Søndervig.

Midlertidige tilladelser til salgsvogne giver mulighed for at regulere, hvor mange vogne der kan opstilles i fremtidige lokalplanområder. Hvis der derimod gives permanente tilladelser, mister kommunen denne fleksibilitet og dermed muligheden for at tilpasse antallet og placeringen af salgsvogne i takt med udviklingen.

Administrationen bemærker desuden, at en permanent tilladelse kan få betydning for konkurrenceforholdene i området. De etablerede restauranter og caféer har højere faste omkostninger, mens salgsvogne har væsentligt lavere driftsudgifter. Det kan skabe uens vilkår mellem erhvervsaktørerne.

Administrationen har i dag praksis for at meddele tidsbegrænsede byggetilladelser på ét år til salgsvogne og lignende aktiviteter. Denne praksis giver mulighed for at følge udviklingen og sikre, at opstillingerne fungerer efter hensigten. For at skabe mere stabile rammer for erhvervsdrivende foreslår administrationen, at varigheden af tilladelser kan udvides til op til 3 år. Det vurderes som en afbalanceret løsning, der både giver forudsigelighed for de erhvervsdrivende og fastholder kommunens mulighed for at regulere udviklingen.

Sammenfattende anbefaler administrationen, at der fortsat meddeles tidsbegrænsede byggetilladelser til salgsvogne, og at den konkrete tilladelse i Søndervig fastholdes som midlertidig, men gives i 3 år.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Byggelovens § 26

En kommunalbestyrelses tilladelse i henhold til denne lov kan meddeles som midlertidig eller for et nærmere angivet tidsrum i tilfælde, hvor byggeforetagendets særlige art, udførelsesmåde, beliggenhed eller andre særlige omstændigheder gør en tidsbegrænsning påkrævet.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Erhvervsliv
Sagen handler ikke alene om den konkrete pølsevogn, men om, at flere salgsvogne fremover kan etableres på lignende vilkår. Det kan påvirke konkurrenceforholdene i området, da salgsvogne generelt har lavere faste omkostninger end de etablerede restauranter og caféer. En permanent tilladelse kan derfor give en konkurrencemæssig fordel og skabe forventninger hos andre aktører om samme mulighed.

Borgere og turisme
Salgsvogne kan bidrage positivt til bylivet og være med til at skabe identitet og aktivitet i turistbyen. En balanceret tilgang, hvor tilladelser gives midlertidigt og under klare rammer, vurderes at kunne understøtte både byliv og styring af byens udvikling.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at praksis om midlertidige byggetilladelser til denne type salgsvogne fastholdes, men kan gives i en periode på 3 år.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling med den tilføjelse, at tilladelsen gives for en periode på 5 år, og at ansøger kan søge igen 1 år før tilladelsens udløb.

 

Fraværende
  • Jørgen Byskov ()
  • Rita Byskov ()

Kopier link til punktet  -   Print

12 : Forslag til takster pr. 1. januar 2026 på Teknik og Miljøudvalgets skattefinansierede område

Sagsnr: 25-021380

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender hermed forslag til takster på Teknik og Miljøudvalgets skattefinansierede område pr. 1. januar 2026

Havneområdet

De fleste takster på havneområdet er fremskrevet med KL's fremskrivningsprocent, som for 2026 er på 3,13 %. Havnetaksterne bliver opkrævet hos de bådejere, som lejer en havneplads i en af de kommunale havne, samt gæstesejlere og autocampister der benytter havnens faciliteter.

Følgende havnetakster er, som tidligere år, fritaget for fremskrivning: Gæstesejlere, bomløft, leje af mastekran, fastgebyr, ekstra hjælp fra havnefogeden, samt takst til bugsering.

Jordflytnings -og anvisningsgebyr

Gebyret opkræves ved virksomheder der anmelder flytning af jord eller, hvor kommunen anviser håndtering af deres affald. Der opkræves et opstartsgebyr på 850 kr. inkl. ½ times sagsbehandling. Efterfølgende sagsbehandling opkræves med en timepris på 660 kr.

Byggesagsgebyr

Byggesagsgebyret hæves fra 2026 med 84 kr. så denne fremadrettet er 662 kr. Forhøjelsen af gebyret er med til at finansiere ansættelse af mere personale til byggesagsbehandling, jf. budgetvedtagelsen for 2026.

Affaldstilsyn

Kommunen udfører fysisk affaldstilsyn med miljøgodkendte virksomheder og øvrige virksomheder. Tilsynet er gebyrfinansieret og er beregnet til 698 kr. pr. time.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller at, Teknik og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at godkende forslaget til takster og gebyrer pr. 1. januar 2026.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Fraværende
  • Rita Byskov ()
  • Jørgen Byskov ()

Kopier link til punktet  -   Print

13 : Budgetopfølgning pr. 30. september 2025, Teknik- og Miljø

Sagsnr: 24-024911

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 30. september 2025 for Teknik- og Miljøudvalgets driftsområde til orientering. Budgetopfølgningen er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2025 eksklusiv overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug er således udtryk for, om der bruges mere eller mindre af indeværende års budget.

Budgetopfølgningen viser et samlet mindre forbrug på 3,320 mio. kr. og er dermed uændret i forhold til sidste måneds opfølgning. Budgetopfølgningen for det skattefinansieret område viser et merforbrug på 2,680 mio. kr. Der forventes et mindre forbrug på det brugerfinansieret område med 6 mio. kr.

Den månedsvise udvikling fremgår af nedenstående oversigt:

Budgetopfølgningen fordeler sig således:

På det skattefinansierede område forventes der et samlet merforbrug på 3,180 mio. kr., hvilket er 0,5 mio. kr. højere end sidste budgetopfølgning.

Det forventede merforbrug med 2,180 mio. kr. på Natur, Land og Vand er uændret og skyldes:

  • Skadedyrsbekæmpelse (rotter) 1,3 mio. kr.
  • Miljøområdet - mindre indtægter tilsyn 0,4 mio. kr. 
  • Vandløbsvedligeholdelse 0,180 mio. kr.
  • Renovering af legeplads Momhøje 0,3 mio. kr.

Det forventede netto merforbrug på Trafik og Vej på 1 mio. kr. skyldes:

  • Vejplanlægning og vejvedligehold 2 mio. kr.
  • Kollektiv Trafik -1,0 mio. kr. (mindre forbrug)

De forventede merudgifter og mindre indtægter finansieres af overførte midler fra tidligere år.

På det brugerfinansierede område er forventningen uændret i forhold til sidste budgetopfølgning.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at budgetopfølgningen pr. 30. september 2025 tages til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.

Fraværende
  • Jørgen Byskov ()
  • Rita Byskov ()

Kopier link til punktet  -   Print

14 : Gensidig orientering

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Der blev herudover orienteret om følgende:

  • Status, nedbrydningsvirksomhed
  • Afgørelse fra Planklagenævnet
  • Status, rute 15

Fraværende
  • Jørgen Byskov ()
  • Rita Byskov ()

Kopier link til punktet  -   Print

15 : Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Fraværende
  • Rita Byskov ()
  • Jørgen Byskov ()
Kontaktoplysninger
Dette er logoet for Ringkøbing-Skjern Kommune
Land, By og Kultur
Smed Sørensens Vej 1
6950 Ringkøbing