Referat: 2. december 2025 kl. 13:00
Deltagere
- Irene Lund Pedersen
- Hans Pedersen
- Ole Nyholm Knudsen
- Jens Jacob Østergaard
- Jørgen Byskov
- Niels Rasmussen
- Rita Byskov
Referat
- Godkendelse af dagsorden
- Ny behandling af disponering af planområde i det sydlige Nyhavn ved Søndervig
- 2 minus 1 veje
- Kollektiv trafik - lokalruter fra august 2026
- Udlån af kommunale skove til hundetræning
- Ændring af vedtægt for Kosig Afvandingslaug – udvidelse af bestyrelsen til 5 medlemmer
- Godkendelse af normalregulativ for Ringkøbing-Skjern Forsyning
- Miljøgodkendelse af udvidelse af husdyrbruget på Halkærvej 1, 6980 Tim
- Godkendelse af dimensioneringsplan Brand & Redning MidtVest
- Gensidig orientering
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1 : Godkendelse af dagsorden
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
2 : Ny behandling af disponering af planområde i det sydlige Nyhavn ved Søndervig
Sagsnr: 25-025329
SagsfremstillingFormål
Formålet med dagsorden er at træffe beslutning om vejadgang til og disponering af et nyt planområde i det sydlige Nyhavn. Beslutningen skal danne grundlag for udarbejdelsen af en ny lokalplan, som blev igangsat af Teknik- og Miljøudvalget den 1. april 2025.
Efter den politiske behandling af sagen den 9. september 2025 har administrationen haft et møde med politiet. I denne proces er der fremkommet nye oplysninger, som vurderes at have betydning for det politiske beslutningsgrundlag. For at sikre, at udvalget træffer beslutning på et opdateret grundlag, fremlægges sagen derfor på ny til politisk behandling. De nye oplysninger samt deres betydning for sagen er nærmere gennemgået i sagsfremstillingen nedenfor.
De nye oplysninger i denne sagsfremstilling, som omhandler mulighederne for hastighedsbegrænsning, skal sammenholdes med informationerne i sagsfremstillingen den 9. september 2025.
Baggrund
Den 1. april 2025: Beslutning om igangsættelse af planlægning for ny lokalplan i det sydlige Nyhavn.
Den 9. september 2025: Administrationen forelagde vejadgang og disponering af området for Teknik og Miljøudvalget. Af sagen fremgår det, at ansøger ønsker, at den nye planlægning skal give mulighed for at etablere en særskilt vejadgang fra Søndervig Klitvej til det nye planområde, så der bliver to adgangsveje til det sydlige Nyhavn langs Søndervig Klitvej. Administrationen anbefalede at fastholde én samlet adgangsvej til det sydlige Nyhavn med begrundelse i trafiksikkerheden og fremkommeligheden på Søndervig Klitvej.
Det blev besluttet, at godkende administrationens anbefaling.
Ny information om mulig hastighedsbegrænsning
Administrationen har efterfølgende haft møde med politiet omkring mulighederne for hastighedsbegrænsning på Søndervig Klitvej. Politiets udmelding er:
- Politiet vil ikke tillade at byzonetavlerne flyttes længere mod syd.
Strækningen vil ikke kunne overholde byzonetavlernes formål og anvendelse. Evt. kan der revurderes, når området er fuldt udbygget. - At der ved eksisterende forhold med fordel kan tydeliggøres, hvor overgangen fra landzone med 80 km/t til byzonen på 50 km/t er, for eksempel med en byport (Politiet vil ikke uden uheld eller ansøgning om eksempelvis hastighedsbegrænsning på strækningen stille krav om tydeliggørelsen).
- Grundet de nye kommende udbygninger i Nyhavn syd, samt kommende kanaliseringsanlæg på strækningen, vil Politiet kunne godkende en lokal hastighedsbegrænsning på 60 km/t på Søndervig Klitvej på strækningen fra byzonetavlen til tilslutningen til Holmsland Klitvej.
- Såfremt der ønskes en hastighedsbegrænsning på 60 km/t, skal vejen afspejle at der kun må køres 60 km/t. Det kan blandt andet ske ved etablering af kanaliseringsanlæg, krydsningshelle og med en mere tydelig overgang til byzone. Det vil sige at hastighedsbegrænsningen ikke alene kan ske med opsætning af skilte, men også kræver fysiske tilpasninger af vejens udformning i forhold til nuværende udformning.
- Politiet forholder sig ikke til de tekniske forhold – herunder antallet af overkørsler.
Væsentlige nye oplysninger
Af sagen den 9 april fremgår:
- 'Politiet forventes ikke at godkende lavere tilladte hastighed på strækningen end 70 km/t pga. vejens beliggenhed og udtryk.'
Med Politiets udmelding om mulighed for hastighedsbegrænsning på 60 km/t er vurderingen, at der er væsentlige nye oplysninger i sagen – derfor forelægges denne sag.
Økonomi forbundet med vejadgange
Uanfægtet om der besluttes én eller to vejadgange til det nye planområde, skal bygherre ansøge om en overkørsel fra Søndervig Klitvej hos vejmyndigheden. Udgifter til den eller de pågældende overkørsler og tilhørende kanaliseringsanlæg afholdes af ansøger.
Administrationens anbefaling
Følgende vurderes:
- Ved 60 km/t kan to svingbaner etableres med helleadskillelse, dog formentlig med kompromis i forhold til de anbefalede længder, grundet strækningen længde.
- Med to kanaliseringsanlæg er der en problematik i forhold til placering af en trafiksikker krydsningsmulighed. Hvis ikke en krydsning placeres rigtigt, vil cyklister og fodgængere vælge ikke at anvende den.
- Med ét kanaliseringsanlæg kan der sikres hensigtsmæssig placering af en krydsningsmulighed for cyklister og fodgængere, som ligeledes vil bidrage til sikring af bilisternes hastighed i forhold til den lokale hastighedsbegrænsning på 60 km/t.
- Ved etablering af én adgangsvej kan der sikres et kanaliseringsanlæg med de anbefalede svingbanelængder samt symmetriske helletyper.
- Sidevejstilslutninger på strækningen bør begrænses mest muligt af hensyn til den samlede ulykkesrisiko på strækningen.
Én indkørsel er fortsat at foretrække ud fra en faglig trafiksikkerhedsbetragtning, da to indkørsler vil ligge meget tæt med de dertilhørende problematikker.
Vurderingerne understøttes af ekstern trafiksikkerhedsrevisors notat omkring trafiksikkerheden ved forskellige vejelementer på strækningen. Notatet er vedlagt som bilag.
Administrationen anbefaler fortsat at alle trafikanter tilgodeses i form af bedst mulig trafiksikkerhed og trafikafvikling på strækningen, og dermed at vejstrukturen fastholdes, som den er udlagt i den gældende lokalplan nr. 470, hvor der kun er én samlet trafiksikker adgangsvej til det nye planområde. Med en samtidig ombygning af vejen, så den opfylder politiets forudsætninger, vurderer administrationen, at en lokal hastighedsbegrænsning på 60 km/t vil kunne fungere fint.
Lovgrundlag og juridisk vurderingVejreglerne.
ØkonomiØkonomi til etablering af en eller to vejadgange inklusiv kanaliseringsanlæg afholdes af ansøgere/bygherrer.
Der er ikke afsat midler til hastighedsdæmpende foranstaltninger, men et evt. projekt kan finansieres af trafiksikkerhedspuljen.Effektvurdering
Administrationens anbefalinger for fastholdelse af én adgangsvej følger Målsætning 1 i Mobilitetspolitikken 2023-2026 ”Vi vedligeholder og udbygger den trafikale infrastruktur i kommunen, så den lever op til behovet for både persontransport og erhvervstransport – og med fokus på bæredygtige løsninger.” samt herunder Mål 1F, som samlet handler om at styrke fremkommelighed for alle på kommunens veje samtidig med at farlig adfærd i trafikken mindske.
Antallet af vejadgange i gældende Lokalplan 470 er fastlagt med udgangspunkt i Nyhavns størrelse og den trafik, som de kommende aktiviteter i området, vil skabe.
Èn samlet overkørsel vil give en trafiksikker, optimal og robust trafikafvikling til og fra Nyhavn for alle trafikanter, og er i tråd med det store arbejde der pågår for at forbedre forholdene for trafikanter i og omkring Søndervig by, og langs hele klitten.
Etablering af en ekstra adgangsvej til Nyhavn fra Søndervig Klitvej, vil reducere trafiksikkerheden for både bilister og cyklister på strækningen.
Såfremt der etableres nye og ikke planlagte adgangsveje til området er det ikke i tråd med de trafiksikre løsninger, der allerede pågår med en generel højnelse af trafiksikkerheden både i Søndervig by og på hele kyststrækningen mellem Ringkøbing og Hvide Sande. Strækningen langs klitten er samlet set den mest trafikerede og mest uheldsbelastede i hele Ringkøbing-Skjern Kommune.
Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget beslutter at:
Vejstrukturen, udlagt i den gældende lokalplan nr. 470, fastholdes og benyttes som eneste adgangsvej til det nye planområde i det sydlige Nyhavn.
Udgift til adgangsvej og kanaliseringsanlæg afholdes af ansøgere.
Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget besluttede, at den nye planlægning skal give mulighed for at etablere en særskilt vejadgang fra Søndervig Klitvej til det nye planområde, så der bliver 2 adgangsveje til det sydlige Nyhavn langs Søndervig Klitvej. Udgift til adgangsveje og kanaliseringsanlæg afholdes af ansøgere.
Niels Rasmussen ønskede at følge administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
3 : 2 minus 1 veje
Sagsnr: 25-015835
SagsfremstillingFormål
Administrationen anbefaler at der etableres 2 minus 1 veje på seks udvalgte strækninger i Kloster, Nr. Bork, Borris, Fjelstervang og Tarm.
Strækningerne er udvalgt på baggrund af borgerhenvendelser vedrørende trafikale udfordringer i områderne, hvor der opleves overskridelse af hastighedsgrænser og manglende tryghed for bløde trafikanter.
2 minus 1 veje er et effektivt virkemiddel til at øge trafiksikkerheden og skabe mere tryg færdsel, da det visuelt indsnævrer kørebanen og dermed medvirker til lavere hastigheder og bedre plads til bløde trafikanter.
Valgte strækninger og hastighedsnedsættelse
Det er en forudsætning for etablering af 2 minus 1 veje, at hastighedsgrænsen ikke overstiger 50 km/t i byområder og 60 km/t udenfor byområder.
De udvalgte strækninger er:
- Bandsbyvej i Kloster – en strækning på ca. 700 meter (bilag 1)
- Falenvej i Nr. Bork – en strækning på ca. 1.700 meter (bilag 2)
- Ahlervej i Borris – en strækning på ca. 330 meter (bilag 3)
- Sønderskovvej i Boris - en strækning på ca. 800 meter (bilag 4)
- Overvej i Fjelstervang – en strækning på ca. 560 meter (bilag 5)
- Foersumvej i Tarm - en strækning på ca. 1700 meter (bilag 6)
For Bandsbyvej, Falenvej, Sønderskovvej og Foersumvej medfører etableringen af 2 minus 1 veje en hastighedsnedsættelse til 60 km/t.
Strækningerne på Ahlervej og Overvej ligger henholdsvis i byzone og på en vejstrækning, hvor hastigheden i forvejen er nedsat.
For at sikre den nødvendige oversigt for 2 minus 1 veje langs Sønderskovvej og Foersumvej, er der indhentet positive tilkendegivelser fra de pågældende lodsejere om henholdsvis arealerhvervelse og oversigtsdeklaration i oversigtsarealerne.
Tidsplan
Projekterne forventes etableret i løbet af 2026–2027.
I henhold til Vejreglerne (Anlæg og planlægning – Afmærkning på kørebanen, længdeafmærkning, Vejdirektoratet, marts 2025, afsnit 4.5) kan 2 minus 1-veje kun etableres, hvor hastighedsgrænsen er højst 60 km/t uden for tættere bebygget område og maks. 50 km/h inden for tættere bebygget område.
Beslutning om hastighedsnedsættelse afgøres af Politiet i henhold til Færdselslovens §92a, stk. 2.
ØkonomiBudgetmæssige konsekvenser:
Den samlede udgift til etableringen udgør ca. 500.000 kr. Beløbet finansieres af trafiksikkerhedspuljen.
Økonomi bemærker, at der årligt er afsat 2 mio. kr. på puljen. I 2026 er puljen på 1 mio. kr.
EffektvurderingDer forventes følgende effekt:
Øget trafiksikkerhed
- Fartreduktion: Den smalle midterbane får bilister til at sænke farten naturligt.
- Færre uheld: Flere danske kommuner (bl.a. Holbæk og Hedensted) har rapporteret om færre trafikulykker efter implementering.
- Særligt effektivt i landsbyer og ved overgangen fra land til by.
Forbedret tryghed for bløde trafikanter
- Den visuelle markering skaber en klarere opdeling mellem biltrafik og bløde trafikanter.
- Gående og cyklister oplever ofte øget sikkerhed og tryghed, især på veje uden fortov eller cykelsti.
Etablering af 2 minus 1 strækningerne understøtter 'Mobilitetspolitik 2023-2026'; Målsætning 1 - Mål 1G: Vi vil udpege egnede strækninger til 2 minus 1 veje, og dermed forbedre fremkommeligheden og sikkerheden for de bløde trafikanter i landområderne.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender, at der – under forudsætning af politiets godkendelse - etableres 2 minus 1 veje på følgende strækninger:
- Bandsbyvej i Kloster
- Falenvej i Nr. Bork
- Ahlervej i Borris
- Sønderskovvej i Borris
- Overvej i Fjelstervang
- Foersumvej i Tarm
- Bilag 1 - Bandsbyvej, Kloster
- Bilag 2 - Falenvej, Bork
- Bilag 3 - Ahlervej, Borris
- Bilag 4 - Sønderskovvej, Borris
- Bilag 5 - Overvej, Fjelstervang
- Bilag 6 - Foersumvej, Tarm
Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling med en bemærkning om at undersøge muligheden for at forlænge strækningen på Ahlervej.
Kopier link til punktet - Print
4 : Kollektiv trafik - lokalruter fra august 2026
Sagsnr: 25-019018
SagsfremstillingFormål
Efter anmodning fra Midttrafik ønsker Administrationen med denne sag, at orientere Teknik- og Miljøudvalget om den kommende høring om den fremtidige service på kollektiv trafik og de økonomiske konsekvenser heraf.
Baggrund for sagen
Midttrafik har gennemgået køreplanerne for lokalruterne i Ringkøbing-Skjern Kommune og har udarbejdet forslag til ændringer, der skal sikre en mere effektiv og forståelig busdrift.
Formålet med ændringerne for alle ruter er, at:
- skabe en mere ensartet og brugervenlig ruteføring
- tilpasse kapacitet og ruteudbud til faktiske passagertal
- overholde kommunens servicemål for befordring af skoleelever og studerende
- konvertere lavt benyttede afgange til Flexbus for at øge effektiviteten
I dag kører afgangene forskelligt, og passagerer kan ikke altid komme af, hvor de stod på om morgenen. Ved ensartet ruteføring bliver køreplanen mere overskuelig, og ruten bliver mere direkte uden mindre krøller og omveje. Det kan betyde, at passagerer kan få lidt længere til opsamlingsstedet.
Ændringsforslagene for de enkelte ruter bygger på passagertællinger og analyser foretaget af Midttrafik. Midttrafiks forslag har været drøftet med administrationen. Ændringerne omfatter både justeringer i ruteføringer, nedlæggelse eller omlægning af enkelte afgange samt overgang til Flexbus på visse tidspunkter og ruter.
Ændringerne sendes i høring på Midttrafiks hjemmeside fra den 5.-18. januar 2026, og bliver der forelagt for Teknik- og Miljøudvalget.
Hovedpunkter i ændringerne
Rute 515: Forslag om nedlæggelse af betjening af Vester Tim, hvilket er afvist af administrationen, samt lavt benyttede afgange foreslås omlagt til Flexbus.
Rute 560: Sammenlægning af morgenafgange, nedlæggelse af lavt benyttet afgang kl. 8.50, samt lavt benyttede afgange foreslås omlagt til Flexbus.
Rute 570: Justering af ruten for bedre ankomsttider, samt lavt benyttede afgange foreslås omlagt til Flexbus.
Rute 580: Forslag om bedre betjening af Bjerregård på grund af skolebørn og turister, derudover justering i antal morgenafgang og søndagsafgange, samt mere ensartet kørsel på skoledag og skolefridage. Samlet set besparelse ved at reducere taxakørsel og Flexbus 581. Der orienteres bredere i området om høringen, så arbejdspladserne i turistområdet får kendskab til høringen og muligheden for at komme med høringssvar.
Rute 569: Justering af ruten for bedre ankomsttider, forslag om at indsætte en ny formiddagstur samt lavt benyttede afgange foreslås omlagt til Flexbus.
Rute 590: Forslag om at flytte en del af ruten over på en skolebusrute, justeringer samt lavt benyttede afgange foreslås omlagt til Flexbus.
Rute 596: Justering af ruten for bedre ankomsttider, samt lavt benyttede afgang foreslås omlagt til Flexbus.
Rute 567: Justeringer, skolefridags kørsel er i forvejen Flexbus, forslag om at udvide skolefridagskørsel til også at omfatte Rk. Mølle på alle afgange.
Rute 568: Justeringer.
Ingen bemærkninger.
ØkonomiBudgetmæssige konsekvenser
Lokalruter
Ringkøbing-området: Bruttoudgift på ca. 166.000 kr. (inkl. udgifter til Flexbus og besparelser på taxi og nedlagt Flexbus).
Skjern-Tarm området: Bruttobesparelse på ca. 264.000 kr.
Skjern-Videbæk området: Ingen økonomisk konsekvens.
Skoleruter (592 + 593)
Forventet merudgift på ca. 170.000 kr.
De præcise konsekvenser kendes først, når planlægningen af skoleruterne afsluttes.
Samlet merudgift på ca. 72.000 kr.
Der er i de økonomiske beregninger usikkerhed omkring omfanget af brugen af Flexbus og dermed den økonomiske udgift af flexbuskørslen. Ligeledes kendes de præcise økonomiske konsekvenser for skolebusruterne først, når planlægning af skoleruterne er afsluttet.
Merudgiften på 72.000 kr. kan afholdes indenfor nuværende budget.
EffektvurderingÆndringerne forventes at:
give et mere forståeligt og brugervenligt busnet
sikre overholdelse af kommunens serviceniveau for skole- og ungdomsuddannelseselever
effektivisere driften ved at omstille lavt benyttede afgange til Flexbus
reducere unødvendige omvejskørsler og forbedre ankomsttider i forhold til skolers ringetider
Samlet set forventes en mindre stigning i passagerer på de enkelte afgange og/eller ruter.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget tager orienteringen til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
5 : Udlån af kommunale skove til hundetræning
Sagsnr: 25-006983
SagsfremstillingAdministrationen anmoder Teknik- og Miljøudvalget om at fastlægge retningslinjer for udlån af kommunens skove til hundetræning, herunder at udvalget tager stilling til, hvordan udlån kan ske således at der tages hensyn til jagt, natur og lokale foreninger – samtidig med, at det sikres, at der fortsat er adgang til egnede træningsarealer.
Administrationen modtager løbende henvendelser fra både privatpersoner og hundeforeninger, der ønsker at benytte kommunens skove til hundetræning. Efterspørgslen er stigende og omfatter mange forskellige typer hunde og træningsformål – herunder også racer og aktiviteter, der ikke relaterer sig til schweissarbejde, som for eksempel beagle, grand danois og schæferhunde fra private familier, der trænes som politihunde.
Kommunen opkræver leje for jagtret i kommunens skove, men udlåner skovarealer til hundetræning uden betaling, selvom deltagelse i aktiviteterne ofte ikke er gratis. Administrationen har oplevet, at hundeejere fra andre landsdele, herunder Sjælland, benytter kommunens skove til træning, da det er billigere end andre steder i landet.
Det er samtidig vanskeligt at afgrænse hvilke foreninger og personer, der må låne skovarealer. Administrationen oplever henvendelser fra klubber, vis navne ikke afspejler det reelle træningsformål.
Kommunen udlejer jagten på flere arealer, og aktivitet med hunde kan skabe forstyrrelser – særligt i jagtsæsonen og under dyrenes yngleperiode. Ved sweiss spor lægges blodspor i skoven op til 40 timer før hunden skal følge sporet. Sweiss spor må ikke lægges 14 dage før, den lokale jagtforening skal afholde fællesjagt, da blodsporet kan forstyrre den jagt, der skal afholdes. Derudover sørger administrationen for, at der ikke udlægges to forskellige sweiss spor i samme skov over den samme periode.
På grund af ovenstående hensyn er der meget planlægning i forhold til fordeling og reservation af skovene, så det ikke går ud over jagtforeningernes fællesjagter eller andre træneres sweis spor.
Indenfor det seneste år har administrationen fået henvendelser fra 13 foreninger eller privat personer. Henvendelserne kommer løbende. For hver enkelt henvendelse skal laves træningsplan og tilladelse et halvt år frem.
Som alternativ til kommunens skove er der mulighed for hundetræning på Naturstyrelsens arealer, hvor der i forvejen er udpeget begrænsede områder til formålet.
Administrationens forslag til retningslinjer for udlån af kommunens skove til hundetræning har taget udgangspunkt i nedenstående spørgsmål:
- Om kommunen fortsat skal stå for kalenderstyring af træning.
- Om kommunen fortsat skal fungere som koordinator mellem jagt og hundetræning.
- Om kommunen fortsat skal låne skovarealer ud til privatpersoner og personer uden tilknytning til kommunen.
- Om klubber skal have et CVR-nummer for at kunne låne arealer.
- Om klubben skal have et dokumenteret formål med træningen – fx kvalifikation til schweisshundefører.
- Om repræsentanter for politi, militær og blindehundeorganisationer skal være til stede i uniform ved træning.
Administrationen vurderer, at udlån fremover bør begrænses til:
- Klubber og foreninger, der er godkendt til schweisshundeprøver.
- Registrerede hundeførere.
- Politi, militær og blindehundeorganisationer, når deltagelse sker ifølge med en uniformeret person.
For at skabe ensartet sagsbehandling og tydelige rammer anbefales det, at kommunen etablerer en ansøgningsblanket på hjemmesiden, hvor foreninger skal angive CVR-nummer, formål med træningen og kontaktoplysninger.
Der foreslås, at kun foreninger med adresse i Ringkøbing-Skjern Kommune kan låne kommunens skove til schweisshundetræning og anden hundetræning.
Arealer, hvor kommunen ikke udlejer jagten, som for eksempel Skjern-Birk Plantage og Ejstrupsøerne, kan eventuelt åbnes for andre typer hundetræning end schweissarbejde, under forudsætning af, at hunde altid føres i snor.
Denne model vil reducere konflikter med jagtudlejere, begrænse forstyrrelser i naturen og sikre, at aktiviteterne primært gavner lokale foreninger og formål.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger
ØkonomiIngen bemærkninger
EffektvurderingIngen bemærkninger
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget nedenstående retningslinjer for udlån af kommunens skove til hundetræning:
1. Udlån af kommunens skove sker kun til:
- Godkendte schweisshundeforeninger og -klubber
- Registrerede schweisshundeførere.
- Politi, militær og blindehundeorganisationer ifølge med uniformeret person.
- Foreninger der er bosiddende i Ringkøbing-Skjern Kommune.
2. Der oprettes ansøgningsblanket på kommunens hjemmeside, hvor CVR-nummer og træningsformål skal angives.
3. Kommunen ophører med kalenderstyring og koordinering af træningsaktiviteter, der ikke hører under kategorierne i punkt 1.
4. Arealer uden jagtudlejning, for eksempel Skjern-Birk Plantage og Ejstrupsøerne, kan udlånes til andre typer træning gennem et bookingsystem under forudsætning af, at hunde altid føres i snor.
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
6 : Ændring af vedtægt for Kosig Afvandingslaug – udvidelse af bestyrelsen til 5 medlemmer
Sagsnr: 25-005195
SagsfremstillingBestyrelsen i Kosig Afvandingslaug har på en ekstraordinær generalforsamling besluttet at ændre laugets vedtægt, så bestyrelsen fremover består af 5 medlemmer i stedet for 4.
I den gældende vedtægt er det fastsat, at bestyrelsen består af 4 medlemmer, hvoraf 1 udpeges af amtsrådet, og 3 vælges af generalforsamlingen. Som følge af ændringer i vandløbsloven, besluttede amtsrådet i 1997 at ophøre med udpegning af medlemmer til afvandingslaugenes bestyrelser. Bestyrelsen i Kosig Afvandingslaug har derfor reelt bestået af 3 medlemmer: 2 for landbrugsområdet og 1 for sommerhusområdet.
For at sikre, at vedtægtens krav om 4 medlemmer formelt overholdes, og for at undgå situationer med stemmelighed, har generalforsamlingen besluttet at udvide bestyrelsen til 5 medlemmer.
Ændringen kræver godkendelse i Ringkøbing-Skjern Kommune, jf. kommunens tilsyn med offentlige afvandingslaug.
Lovgrundlag og juridisk vurderingVandløbsloven samt bekendtgørelser hertil.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at
Teknik- og Miljøudvalget godkender ændringen af vedtægten for Kosig Afvandingslaug, så bestyrelsen fremover består af 5 medlemmer.
Ingen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
7 : Godkendelse af normalregulativ for Ringkøbing-Skjern Forsyning
Sagsnr: 25-024571
SagsfremstillingRingkøbing-Skjern Forsyning har indsendt nyt normalregulativ for Ringkøbing-Skjern Vand A/S til godkendelse. Ny lovgivning omkring anmeldelse og godkendelse af almene vandforsyningers regulativer og anlægs- og driftsbidrag gør, at Ringkøbing-Skjern Vand A/S ikke længere kan have fælles regulativ med kommunens øvrige vandværker.
Det nye regulativ følger stadig skabelonen til standardregulativ for almene vandforsyninger.
De vigtigste ændringer i forhold til det tidligere regulativ er:
- De gebyrer, der opkræves ifm. afregningen af forbrugerne fremgår nu af regulativet
- Det er præciseret at et vandselskab kun har ret til at lukke for vandet ifm. økonomiske mellemværende
- Henvisninger til love, bekendtgørelser, standarder og lignende er opdateret
Bekendtgørelse om anmeldelse og godkendelse af almene vandforsyningers regulativer og anlægs- og driftsbidrag m.v., BEK 1537 af 6. december 2024.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender regulativet gældende for Ringkøbing-Skjern Vand A/S.
BilagBeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
8 : Miljøgodkendelse af udvidelse af husdyrbruget på Halkærvej 1, 6980 Tim
Sagsnr: 23-013805
SagsfremstillingUdvidelse af kyllingefarmen på Halkærvej 1, 6980 Tim
Forsættelse af sag fremstillet den 14. maj 2024 i Teknik- og Miljøudvalget (tidligere dagsorden er vedlagt som bilag 6)
På mødet blev det besluttet, at administrationen udarbejder et udkast til en §16a miljøgodkendelse på den ansøgte placering, som sendes i høring, og såfremt der i høringen indkom væsentlige nye bemærkninger til udkastet, skal sagen forelægges for udvalget igen. Der er indkommet yderligere indsigelser i høringsperioden.
Ansøgning
Kommunen modtog i 2023 ansøgning om at udvide kyllingeproduktionen på husdyrbruget på Halkærvej 1, 6980 Tim. Herunder opførelse af 2 nye kyllingestalde på hver ca. 3000 m2 (indvendige mål) og 4 fodersiloer. På husdyrbruget er der 3 eksisterende kyllingestald på hver ca. 2000 m2, 5 fodersiloer og 2 kornsiloer, maskinhuse samt øvrige ældre driftsbygninger og stuehus.
De nye stalde er placeret uden tilknytning til de eksisterende bygninger, for at kravet til lugt kan opfyldes ved nærmeste bolig uden landbrugspligt (Halkærvej 4). Halkærvej 4 er en feriebolig, og en feriebolig har samme lugtbeskyttelse som en enkelt bolig uden landbrugspligt i det åbne land.
De nye stalde er placeret ca. 42 meter vest for den nærmeste eksisterende bygning på husdyrbruget.
Ændringer i projektet i forbindelse med udarbejdelse af udkast til miljøgodkendelse.
For at projektet kan overholde lugtkravet til nærmeste nabo, har det været nødvendigt at ændre ventilationsforholdene for nye og eksisterende stalde i forhold til oprindeligt ansøgt. Der bliver således 18 afkast 0,7 meter over kip å hver af de nye stalde.
På det foto der er anvendt i visualiseringen, er det angivet, at de nye stalde har afkast over kip.
En oprindelig ansøgt kortsilo, er taget ud af projektet.
Det er administrationen vurdering, at etablering af afkast på 0,70 meter over kip ikke vil få en væsentlig negativ påvirkning af de landskabelige værdier, i forhold til det projekt som udvalget tidligere har besluttet, at administrationen arbejder videre med.
Ny naboindsigelser i forbindelse med høring
Der er indkommet indsigelse fra ejerne af ferieboligen Halkærvej 4, Skelmosevej 5 og Mejlbyvej 26.
Derudover er der indkommet nye bemærkninger fra en kreds af naboer, der også indsendt bemærkninger i forbindelse med forannonceringen. Her er nye kommet til og andre er ikke længere medunderskrivere. Indsigelser er vedlagt som bilag 2-5.
Bemærkningerne fra naboer og beboer i området vedrører især bekymring for øgede gener fra transport, støj, lys og lugt. Bekymring for forurening af grundvandet og negativ påvirkning af det nærliggende Natura2000 -området ved Vest Stadil Fjord og landskabet. Endelig er der også bekymring for faldende ejendomsvurdering.
Administrationens bemærkninger til indsigelserne
Indsigelserne har været forelagt ansøger.
Husdyrbruget overholder de gældende afstandskrav, samt gældende beskyttelseskrav til lugt og natur.
Vedr. transport har ansøger rettet henvendelse til slagteriet og foderstoffirmaet om, at transporterne primært skal anvende den private fællesvej fra Skelmosevej og op til Halkærvej 1, frem for den kommunale grusvej Halkærvej. I forbindelsen med sagsbehandlingen er adgangen via privat fællesvej blevet tinglyst og dermed fremtidssikret. Derudover har ansøger anmodet om, at ovennævnte firmaer som udgangspunkt anvender Klitvejen, for at undgå transport på småveje gennem Stadil.
I miljøgodkendelsen er der stillet vilkår til transporter.
Der er stillet vilkår vedr. støj og lys.
Husdyrbruget ligger i område uden grundvandsinteresser. Nærringsstoftilførsel til Vest Stadil Fjord skal ikke reguleres gennem miljøgodkendelser af husdyrbrug. I forhold til vandområderne er det vandområdeplanerne og aftale om Den Grønne Trepart, som skal bidrage til at reducere belastningen med bl.a. kvælstof og fosfor, som har betydning for vandområdernes naturtilstand.
De landskabelige forhold er vurderet på baggrund af besigtigelse i området og visualisering. Der er stillet vilkår til farvevalg til bygninger i afdæmpede nuancer, mørke tagflader og vilkår til beplantning i området. På det grundlag er det vurderet, at projektet ikke tilsidesætter de landskabelige værdier eller er i strid med kommuneplanens retningslinjer.
Projektets betydning for ejendomsvurderingen er ikke et emne, der skal indgå i en miljøgodkendelse efter husdyrbrugsloven, lige som skader på bygninger som følge af tung trafik er et privatretligt forhold, der må afgøres ved domstolene.
Lovgrundlag og juridisk vurderingHusdyrbrugsloven
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
Indstilling- Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender den endelige §16a miljøgodkendelse til udvidelse af husdyrbruget på Halkærvej 1, 6980 Tim med de vilkår, der er angivet i udkast til miljøgodkendelse (bilag 1).
- Bilag 1 - Udkast til (§16a) miljøgodkendelse
- Bilag 2 Indsigelse fra Skelmosevej 5
- Bilag 3 Indsigelser fra Halkærvej 4
- Bilag 4 Indsigelse fra flere naboer
- Bilag 5 Indsigelse fra Mejlbyvej 26
- Bilag 6 Dagsorden til mødet den 14052024
- Bilag 7 Visualisering
Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Niels Rasmussen kunne ikke tilslutte sig flertallets beslutning.
Kopier link til punktet - Print
9 : Godkendelse af dimensioneringsplan Brand & Redning MidtVest
Sagsnr: 25-012091
SagsfremstillingDen risikobaserede dimensionering sendes til interessentkommunerne til godkendelse.
Oplæg til revideret risikobaseret dimensionering 2026-2030 er fremlagt og behandlet på
kommisionsmøde og planen har været fremsendt til udtalelse i Beredskabsstyrelsen.
Beredskabsstyrelsen skal vurdere, hvorvidt det kommunale redningsberedskab kan yde en forsvarlig indsats, jf. beredskabslovens § 12, stk. 1, og skal navnlig påse, at der i planforslaget er sikret overensstemmelse mellem områdets risikoprofil og redningsberedskabets organisation, virksomhed, dimensionering og materiel.
Som det fremgår af medsendte udtalelse, finder Beredskabsstyrelsen, at Brand & Redning MidtVest med den planlagte dimensionering vil kunne iværksætte og gennemføre en forsvarlig indsats ved de dagligt forekommende hændelser. For så vidt angår planlægning for større og ekstraordinære hændelser, er det Beredskabsstyrelsens vurdering, at planudkastet ligeledes viser, at dimensioneringen og planlægningen imødekommer håndteringen af sådanne hændelser.
Beredskabsstyrelsen har i øvrigt følgende bemærkninger til planudkastet:
- Beredskabsstyrelsen anbefaler, at der i planudkastet anvendes ordet 'ansvarsområde' i stedet for 'dækningsområde'. Ansvarsområdet er det geografiske område, som omfatter de kommuner, der indgår i Brand & Redning MidtVest. betegnelsen 'dækningsområde' nu anvendes om det geografiske område, som Beredskabsstyrelsens centre hver især som udgangspunkt dækker.
- Beredskabsstyrelsen finder, at planudkastet rummer en velbeskrevet risikoprofil med kvalificerede og uddybende beskrivelser af de beredskabsmæssige udfordringer.
- Beredskabsstyrelsen anbefaler, at Brand & Redning MidtVest fastsætter det fremtidige serviceniveau med konkrete og realiserbare mål. Brand & Redning MidtVest skal fastsætte krav til førsteudrykningens responstider til redningsberedskabets forskellige geografiske områder, der viser, hvornår borgere og virksomheder kan forvente, at Brand & Redning MidtVest ankommer til skadestedet. Beredskabsstyrelsen anbefaler, at Brand & Redning MidtVest
supplerer kortet på side 55 med GIS-kort, der enkeltvis illustrerer det fastlagte serviceniveau for de enkelte udrykningsområder. I planudkastet angives mål for andelen af udrykninger med responstider inden for hhv. 10, 15 og 20 minutter i 90% af tilfældene. Dog rummer denne metode ikke informationer om, hvornår borgere og virksomheder kan forvente, at Brand & Redning MidtVest ankommer til et givent skadested. Beredskabsstyrelsen anerkender, at der kan være situationer,hvor en førsteudrykning forsinkes på grund af uforudsete hændelser, for eksempel færdselsuheld eller vejrlig, med det resultat, at responstiden ikke kan overholdes. Imidlertid bør afvigelser behandles i kvalitetsstyringssystemet, og målsætningen bør derfor være 100 pct. - Brand & Redning MidtVests metodiske tilgang til udarbejdelsen af scenarie og kapacitetsanalyser fremstår meget gennemarbejdet og velfunderet.
- Beredskabsstyrelsen finder, at Brand & Redning MidtVest har en god beskrivelse af opgaver på det forebyggende område
- Det fremgår af planudkastet at indsatsledervagten ændres fra tre til to indsatsledere suppleret med en bagvagt, ligesom der ændres i udrykningssammensætningen (pick-listen). Beredskabsstyrelsen skal i den forbindelse anmode Brand & Redning MidtVest om at disse ændringer følges nøje i den kommende tid, samt at der evalueres efter 6 måneder, hvorvidt ændringerne har den forventede positive effekt. Når evalueringen er udarbejdet, anmoder Beredskabsstyrelsen om at blive orienteret om resultatet med frist senest den 1. september 2026.
- Beredskabsstyrelsen anerkender Brand & Redning MidtVests store arbejde med at implementere nyt materiel og nye metoder såsom fjernstyrede slukningsenheder og storhændelseskoncept. Beredskabsstyrelsen er meget interesseret i at få indsigt i Brand & Redning MidtVests erfaringer vedr. brug af disse nye initiativer
- Beredskabsstyrelsen finder, at forhold vedrørende vandforsyning til brandslukning fremstår velbeskrevet. Brand & Redning MidtVests plan for vandforsyning til brandslukning kunne med fordel tage udgangspunkt i de udvalgte scenarier i scenarie- og kapacitetsanalyserne.
- Beredskabsstyrelsen ser frem til at modtage en operationel plan for indkvarterings- og forplejningsberedskabet i Brand & Redning MidtVests ansvarsområde. Planen skal være fremsendt til Beredskabsstyrelsen senest den 31. marts 2026.
- Det fremgår ikke tydeligt af planudkastet at Brand & Redning MidtVest anvender et kvalitetsstyringssystem eller hvordan, der generelt følges op på afvigelser mv.
Beredskabsstyrelsen forudsætter, at denne udtalelse indgår i sagsgrundlaget, når planen behandles af den fælles beredskabskommission, jf. dimensioneringsbekendtgørelsens § 3, stk. 3. Efter den endelige vedtagelse i de tre kommunalbestyrelser sendes planen til Beredskabsstyrelsen til orientering, jf. dimensioneringsbekendtgørelsens § 3, stk. 5. Beredskabsstyrelsen bemærker, at planen skal revideres og indsendes til Beredskabsstyrelsens udtalelse, i det omfang udviklingen gør det nødvendigt, jf. § 3, stk. 6, i dimensioneringsbekendtgørelsen.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at godkende den risikobaserede dimensionering.
- Bilag 1 Udrykningsdata - Dimensioneringsplan 2026-2030
- Bilag 2 Scenarieanalyser - Dimensioneringsplan 2026-2030
- Bilag 3 Samarbejdsaftaler - Dimensioneringsplan 2026-2030
- Bilag 4 Analyse af responstid - Dimensioneringsplan 2026-2030
- Bilag 5 Udrykningssammensætning - Dimensioneringsplan 2026-2030
- Bilag 6 Frivilligstrategi - Dimensioneringsplan 2026-2030
- Bilag 7 slukningsgrænser - Dimensioneringsplan 2026-2030
- Bilag 8 Vandforsyningsstrategi - Dimensioneringsplan 2026-2030
- Bilag 9 Forebyggelsesstrategi og samarbejdsaftale - Dimensioneringsplan 2026-2030
- Bilag 10 Placering af indsatkapaciteter
- Beredskabsstyrelsens udtalelse for Brand og Redning
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
10 : Gensidig orientering
Sagsnr:
SagsfremstillingOrientering om udkast til bekendtgørelse for en energipark ved Nørre Nebel i Varde Kommune, som giver mulighed for etablering af solcelleanlæg og vindmøller inden for arealet”.
Sommerhusenes størrelse på henholdsvis 120, 180 eller 240 m2 i ikke lokalplanlagte områder.
Tang ved Ringkøbing Fjord
Ingen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.
Der blev herudover orienteret om følgende:
- Tang- og lugtproblemer ved Ringkøbing Fjord
- Statslig energipark ved Nørre Nebel, Varde Kommune
- Sommerhuse i ikke lokalplanlagte områder
- Status nedbrydningsvirksomhed
- Indsejling ved Ringkøbing
- Byggetilladelser og gebyrer
- Henvendelse vedrørende brug af Hattemagerens Hus, Tarm