Skat
Det er som udgangspunkt Skat, du skal kontakte, hvis du har spørgsmål til din skat. I nogle få tilfælde, er det kommunen, du kan eller skal kontakte om spørgsmål i relation til skat.
Borgerservice kan i de fleste tilfælde vejlede overordnet i de gængse spørgsmål til din forskuds- eller årsopgørelse.
Opkrævning ejendomsskat
Har du spørgsmål til din opkrævning for ejendomsskat, skal du henvende dig til Land, By og Kultur på telefonnummer 99 74 15 15.
Lån til betaling af ejendomsskat
Ønsker du at ansøge om lån til at betale din ejendomsskat (også kaldet indefrysning af ejendomsskat), så skal du rette henvendelse til Borgerservice, telefon 99 74 12 22, hvis boligen vel og mærke ligger i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Hvis du vil vide mere om emnet, anbefaler vi, at du går til siden om lån til ejendomsskat.
Book tid her til ekspedition i Borgerservice
Hjælp til Skats selvbetjening
Du finder Skats hjemmeside på www.skat.dk
Hvis du har brug for hjælp til digitale spørgsmål i forhold til skat, kan du kontakte den Digitale Hotline
på tlf. 70 20 00 00.
I listen nederst på siden vælger du dit emne og får svar på spørgsmål om skat.
Skattekort er en fællesbetegnelse for frikort, hovedkort og bikort. De er digitale og kan ses i TastSelv.
Frikort
Du må i løbet af et år tjene et bestemt beløb, uden at skulle betale skat. Beløbet står på din forskudsopgørelse. Du skal først begynde at betale skat, når din samlede løn på et år overstiger beløbet. Du skal dog betale arbejdsmarkedsbidrag på 8 procent af hele din løn, også selv om du har frikort. Har du flere job, bruger arbejdsgiverne automatisk dit frikort. Når beløbet på frikortet er brugt, trækker de skat med den trækprocent, der står på din forskudsopgørelse. Det får de automatisk fra Skattestyrelsen.
Hovedkort
Alle, der tjener mere end deres frikort, skal have et hovedkort og et bikort. På hovedkortet står din trækprocent og det fradrag, du ikke skal betale skat af. Hovedkortet må kun bruges hos én arbejdsgiver. Dit hovedkort skal bruges der, hvor du tjener mest.
Du skal selv fortælle dine arbejdsgivere eller udbetalere, om de skal bruge hovedkort eller bikort.
Hvis en arbejdsgiver eller SU allerede bruger dit hovedkort, skal du bruge bikortet til dine andre job.
Når en udbetaler bruger dit hovedkort, trækker udbetaleren kun skat af det beløb, som er større end dit fradrag.
Bikort
Dit bikort bruges kun, hvis du har flere udbetalere (fx en arbejdsgiver og SU). Du kan bruge bikortet flere steder.
På dit bikort står der, hvor mange procent du bliver trukket i skat. Der står ikke noget om fradrag på bikortet, da hele dit fradrag bliver brugt på hovedkortet. Når en udbetaler bruger dit bikort, trækker udbetaleren fuld skat af udbetalingen.
Dine bikortoplysninger står på forreste side af forskudsopgørelsen sammen med hovedkortoplysningerne.
Skattestyrelsen opretter automatisk et frikort til dig det år, du fylder 15 år.
Hvis du er under 15 år og skal bruge et frikort, er første skridt at bestille enten en TastSelv-kode eller oprette et MitID, så du derefter kan logge på TastSelv.
Du kan følge denne guide til, hvordan du opretter et frikort og skriver din forventede indtægt for i år på forskudsopgørelsen:
Når dit frikort er blevet dannet, skal du ikke gøre mere. Du kan se det som nogle tal øverst på din forskudsopgørelse.
Hvis du er forælder og vil hjælpe dit barn, skal barnet selv logge på med sin TastSelv-kode eller sit NemID/MitID.
Alle, der er tilmeldt Folkeregistret og er over 15 år, får automatisk et skattekort. Din arbejdsgiver henter dit skattekort digitalt direkte hos Skattestyrelsen.
Hvis du flytter til Danmark, anbefaler vi, at du ringer til Skattestyrelsen på 72 22 28 92, efter du er flyttet og har tilmeldt dig på Folkeregisteret. Så laver Skattestyrelsen et skattekort til dig. Du skal vide, hvor meget du skal tjene, og hvilke andre indkomster og fradrag du regner med at få.
Det kan ske, at din arbejdsgiver eller andre (SU, pensionsselskab) kommer til at bruge et forkert skattekort.
Du skal selv gøre din arbejdsgiver eller udbetaler opmærksom på fejlen og få dem til at hente det rigtige skattekort digitalt hos Skattestyrelsen. Fortæl arbejdsgiveren, om det er frikortet, hovedkortet eller bikortet, de skal bruge. Du kan ikke selv ændre, hvilken udbetaler der bruger hvilket skattekort.
Når din arbejdsgiver eller udbetaler har hentet det nye digitale skattekort, kan de regulere dit skattetræk og lønudbetaling.
Hvis du har betalt for meget i skat, får du pengene tilbage, når året er gået. I TastSelv kan du se, om en udbetaler bruger dit frikort, hovedkort eller bikort. Det gør du ved at logge på TastSelv. Dernæst skal du klikke på Søg i indkomstoplysninger.
Du må kun bruge dit hovedkort ét sted. Hvis du har flere arbejdsgivere, skal dine øvrige arbejdsgivere anvende dit bikort i stedet for. Det gælder også andre parter, der udbetaler penge til dig, fx pensionsselskab, a-kasse og Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Du skal selv fortælle dine arbejdsgivere eller udbetalere, om de skal bruge dit frikort, hovedkort eller bikort.
Hvis hovedkortet bliver brugt to steder, bliver dit samlede skattefradrag for stort, og du kommer derfor til at betale for lidt i skat i løbet af året. Det betyder, at du bliver opkrævet en restskat, når din samlede skat beregnes på din årsopgørelse.
Årsopgørelsen er en oversigt over din skat for sidste år. Den kigger bagud og viser, hvad du har haft af indkomst og fradrag og betalt i skat i året, der er gået.
Hvert år i marts får du en ny årsopgørelse. Her kan du se, om du får penge tilbage i skat eller skal betale restskat. Du skal tjekke, om oplysningerne i din årsopgørelse er korrekte, og rette dem, hvis tal eller oplysninger mangler eller er forkerte.
Når året er slut, tager det Skattestyrelsen nogle måneder at danne din årsopgørelse og samle alle de nødvendige oplysninger om din økonomi fra for eksempel din arbejdsgiver, bank, SU eller pensionsselskab.
Hvis du ikke nåede at rette din årsopgørelse for 2022 inden den 1. maj 2023, kan du stadig nå det.
Skattestyrelsen danner årsopgørelsen ud fra de oplysninger, vi har om dine indtægter, fradrag, banklån og andre forhold, som for eksempel om du har ejerbolig.
De fleste oplysninger får Skattestyrelsen automatisk fra din arbejdsgiver, pensionsselskab, bank, fagforening osv. Og de tal er som regel rigtige nok.
Men der er oplysninger, som Skattestyrelsen ikke har. Det kan for eksempel være hvis du har betalt eller modtaget børnebidrag, har tjent penge på værdipapirer, eller har udlejet bolig. Det kan også være dit kørselsfradrag.
Hvis du ikke nåede at rette din årsopgørelse for 2022 inden den 1. maj 2023, kan du stadig nå det.
Det er dit ansvar, at din årsopgørelse er rigtig. Derfor bør du tjekke den, og se om alt er korrekt. Du retter din årsopgørelse ved at logge på TastSelv på skat.dk. Når du har indtastet dine rettelser, danner vi med det samme en ny årsopgørelse til dig.
Du behøver ikke at være bange for at gøre noget forkert.
Du kan få vejledning undervejs, og hvis du taster forkert, kan du gøre det om igen.
Du kan indtaste ændringer til årsopgørelsen flere gange, hvis du får brug for det.
En forskudsopgørelse er en beregning af dine indtægter for det kommende år, og hvad du skal betale i skat.
Forskudsopgørelsen er derfor en slags budget for året. Den kigger fremad og viser din forventede indkomst, fradrag og skat i år. Du bør rette forskudsopgørelsen løbende, hvis din økonomi eller dit liv ændrer sig. På den måde betaler du den rigtige skat løbende, får de rette fradrag, og du kan senere undgå restskat i forbindelse med årsopgørelsen.
Din trækprocent og dit månedsfradrag bliver automatisk beregnet, når du har ændret din indkomst i forskudsopgørelsen. Derefter danner vi et nyt skattekort til dig, og det bliver automatisk sendt til din arbejdsgiver eller andre udbetalere.
Hvert år i november kan du se din forskudsopgørelse for det kommende år i TastSelv.
Det er en god idé at tjekke, at tallene i din nye forskudsopgørelse passer, så du hver måned får betalt den rigtige skat. På den måde undgår du at skulle betale restskat, når året er gået.
Du bør rette forskudsopgørelsen løbende, hvis din økonomi eller dit liv ændrer sig.
Du bør rette din forskudsopgørelse, når der sker større ændringer i din økonomi. Det kan for eksempel være, hvis du:
- går op eller ned i løn
- får nyt job
- bliver ledig
- begynder eller stopper med at få kørselsfradrag
- har hjemmearbejdsdage (har betydning for eventuelt kørselsfradrag)
- køber eller sælger bolig eller fritidsbolig
- har ændrede renteudgifter
- får eller stopper med at have fradrag for renteudgifter
- bliver gift eller skilt
- begynder at få pension eller efterløn
- indbetaler mindre eller mere til pensionsopsparing
- begynder eller stopper med at få SU
- lukker din virksomhed
- din virksomheds overskud har ændret sig
- starter egen virksomhed
Når du retter din forskudsopgørelse, får du med det samme en ny forskudsopgørelse og et nyt skattekort. Dit nye skattekort bliver automatisk sendt til din arbejdsgiver eller andre udbetalere, som fx SU eller dit pensionsselskab.
Du kan rette flere gange i løbet af året.
Du retter din forskudsopgørelse ved at logge på TastSelv med dit NemID/MitID. Hvis du ikke har mulighed for at betjene dig selv på nettet, kan du få hjælp i kommunens borgerservice.
Når du er folke- eller førtidspensionist, beregner Udbetaling Danmark fra årets start, hvor meget du kan få i pension ud fra oplysningerne på din forskudsopgørelse fra Skattestyrelsen.
Det er vigtigt, at du hvert år kontrollerer og evt. opdaterer dine oplysninger på forskudsopgørelsen. Det er samtidig vigtigt, at din evt. ægtefælle/samlever også kontrollerer og evt. opdaterer sine oplysninger på forskudsopgørelsen, fordi de indgår i beregningen af din pension.
Hvis dine og din evt. ægtefælles/samlevers oplysninger ikke er korrekte, kan det betyde, at du får for lidt eller for meget udbetalt i folke- eller førtidspension i årets løb. Derfor kan du ende med at skulle betale pension tilbage, når Udbetaling Danmark gør din pension endeligt op.
Når du ændrer din forskudsopgørelse, får Udbetaling Danmark automatisk besked fra Skattestyrelsen. Du skal derfor ikke selv kontakte Udbetaling Danmark, hvis du retter i din forskudsopgørelse.
På Skattestyrelsens fradragsguide kan du få information om de fradrag, der kan være relevante for dig i din situation.
Prøv guiden og se, hvilke fradrag der kan være relevante for dig.
Nogle fradrag får du automatisk. Andre fradrag skal du selv skrive på årsopgørelsen:
Som tommelfingerregel er værdien af et fradrag en tredjedel af fradraget.
Skal du for eksempel have servicefradrag for 15.000 kr., er værdien 5.000 kr.
Du kan se, om du får penge tilbage i skat på din årsopgørelse i TastSelv på skat.dk. Din årsopgørelse er klar i løbet af marts.
Hvis du skal have penge tilbage i skat, bliver pengene sat ind på din Nemkonto, og du skal ikke gøre noget.
Det er også på din årsopgørelse, du kan se, om du har betalt for lidt i skat.
Du kan se, om du skal have penge tilbage eller har betalt for lidt i skat i TastSelv på skat.dk, når din årsopgørelse kommer i marts.
Har du betalt for lidt i skat, kan du betale din restskat med dankort eller via din netbank.
Renter og procenttillæg for restskat afhænger af, hvornår du betaler din restskat. Jo hurtigere du betaler, jo mindre skal du betale i renter og procenttillæg.
Som regel får du automatisk dine fradrag og betaler den rigtige skat af pension og efterløn. Dit penge- eller pensionsinstitut betaler automatisk 15,3 procent skat af dit pensionsafkast.
Du bør rette din forskudsopgørelse, når du holder op med at arbejde, så du får betalt den rigtige skat. Udbetaling Danmark bruger tallene på din forskudsopgørelse til at beregne din pension. Hvis du har ændringer i din indkomst i løbet af året, skal du derfor blot rette din forskudsopgørelse. Så får Udbetaling Danmark besked direkte fra Skattestyrelsen.
På skat.dk kan du regne ud, hvad du får udbetalt. Du kan beregne den forventede udbetaling for måneden, i forhold til din indkomsttype og din situation:
En ejendomsvurdering er statens vurdering af din boligs værdi. Det er Vurderingsstyrelsen under Skatteforvaltningen, der vurderer din ejendom.
Din ejendomsvurdering består af 2 værdier: ejendomsværdi og grundværdi. De 2 værdier bliver brugt til at beregne din boligskat.
Vi vurderer som udgangspunkt din ejendom hvert 2. år. Du betaler boligskat af vurderingen de efterfølgende 2 år, indtil din næste vurdering kommer, og din boligskat reguleres igen.
Siden 2020 har vi vurderet ejendomme med et nyt vurderingssystem. Der kommer løbende nye ejendomsvurderinger ud til boligejerne. Du får besked med digital post, når din ejendomsvurdering er klar.
Som boligejer betaler du 2 slags boligskat:
- ejendomsværdiskat
- grundskyld
Boligskatterne beregnes som en procentdel (skattesats) af den offentlige ejendomsvurdering. Men inden skatterne beregnes, trækker Vurderingsstyrelsen 20 procent fra din vurdering. Der gælder nemlig et såkaldt forsigtighedsprincip, der tager højde for den naturlige usikkerhed, der altid vil være, når man vurderer en ejendom.
Nye boligskatteregler fra 1. januar 2024
Den 1. januar 2024 kommer der nye regler for boligskatten. Det betyder skattelettelser for 4 ud af 5 boligejere. Resten får en skatterabat, som beskytter deres boligøkonomi.
Ejendomsværdiskat
Ejendomsværdiskat skal betales af alle, der ejer en bolig i Danmark eller udlandet. Ejendomsværdiskat betales til staten via årsopgørelsen.
Størrelsen af din ejendomsværdiskat afhænger af din ejendomsværdi, altså hvor meget din bolig er vurderet til at være værd.
Til og med 2023 er der skattestop på ejendomsværdiskatten, og fra 2024 er din boligøkonomi beskyttet af lavere satser, skatterabat og indefrysning.
Grundskyld
Du betaler grundskyld – også kaldet ejendomsskat – til den kommune, din ejendom ligger i. Den enkelte kommune fastsætter selv satsen (grundskyldspromillen).
Til og med 2023 er der skatteloft med begrænsning på, hvor meget grundskylden kan stige. Fra 2024 er din boligøkonomi beskyttet af lavere satser, skatterabat og indefrysning.
Siden 2018 har du muligvis fået indefrosset en del af din grundskyld. Det betyder, at du ikke løbende har betalt en eventuel stigning i grundskylden, hvis den har oversteget 200 kr. pr. ejendom pr. ejer. Det skal du først, når du sælger din bolig.
Indefrysningsordningen er frivillig. Du kan framelde dig ordningen og betale eventuelle stigninger i grundskylden på din ejendom.
Den midlertidige indefrysningsordning for grundskyld er pr. 1. maj 2021 ændret til en frivillig ordning. Det betyder, at du via selvbetjeningen kan vælge at betale dine indefrosne grundskyldsstigninger.
Hvis du framelder dig ordningen
Hvis du framelder dig ordningen, skal du betale det samlede indefrosne beløb. Det er kun din andel af indefrysningen, du framelder. Eventuelle medejere skal selv framelde sig ordningen, hvis de ønsker det.
Hvis du framelder dig ordningen, men fortryder
Du kan ikke fortryde dit valg. Du kan dog tilmelde dig indefrysningsordningen igen fra og med næste ikke-forfaldne grundskyldsrate. Så bliver eventuelle fremtidige stigninger i grundskylden igen indefrosset.
Hvis du ikke framelder dig ordningen
Hvis du ikke gør noget, fortsætter ordningen som hidtil. Eventuelle stigninger i grundskylden på din ejendom vil altså fortsat blive indefrosset. Indefrysningen vil også fremover være gebyr- og rentefri.Du kan fra- eller tilmelde dig det meste af året
Hvis du framelder dig ordningen eller tilmelder dig den igen, kan du som udgangspunkt selv vælge, hvornår du gør det. Der vil dog være korte lukkeperioder i løbet af året:- fra grundskyldsopkrævningen bliver udsendt, til opkrævningen forfalder
- ved den årlige beregning af grundskyld og udskrivning af ejendomsskattebilletter.
I disse tidsrum vil selvbetjeningen ikke være tilgængelig. I oversigten over dine ejendomme vil du blive oplyst om, hvornår du igen har mulighed for at fra- eller tilmelde dig. Hvis du ejer ejendomme i flere kommuner, kan du opleve, at du kan fra- eller tilmelde dig ordningen i én kommune, men ikke i en anden.
Du kan søge om lån til at betale dine ejendomsskatter, hvis du eller din ægtefælle har nået folkepensionsalderen og får udbetalt social pension, delpension eller modtager efterløn. Disse lån kaldes også for pensionistlån.
For at få lånet skal du eller din ægtefælle:
- eje en ejendom, herunder også fritidsbolig, som bruges til beboelse
- have fast bopæl i Danmark eller i et land, hvor de danske skattemyndigheder kan få oplysninger om din eller din ægtefælles indkomst.
Lånet forrentes med en årlig rente og skal betales tilbage, når ejendommen sælges. Renten er på 1,53 procent (2023).
Du kan søge om pensionistlån til udbetaling 2 gange årligt – den 1. januar og den 1. juli.
Pensionistlån flytter fra kommunen til skatteforvaltningen
Fra den 1. januar 2024 overgår låneordningen til Skatteforvaltningen, men vilkårene vil i hovedtræk være de samme.
Kommunens håndtering af pensionistlån
Du kan ikke længere sende ansøgninger om pensionistlån til kommunen, fordi ansøgningsfristen til anden rate for 2023 er overskredet.
Lån oprettet før 2024 skal fortsat betales tilbage til kommunen. Det er også kommunen, der kan oplyse, hvor meget du evt. har lånt frem til den 1. januar 2024.
Skatteforvaltningens håndtering af pensionistlån
Fremover skal du ansøge om pensionistlån på TastSelv/boligskattelån på skat.dk. Det bliver muligt den 1. november 2023.
Ansøgningen foregår digitalt. Hvis du ikke har mulighed for at betjene dig selv på nettet, kan du få hjælp i kommunens borgerservice.
På Vurderingsportalen kan du læse, hvordan du gør, hvis du vil klage over en ejendomsvurdering.
Se også Skatteprocent og grundskyld i Ringkøbing-Skjern Kommune
The Danish welfare state is, among other things, based on the concept of citizens having equal access to the different services paid for by taxes. Almost all adults living in Denmark pay tax to this country, and everybody receives services in return in some form. In this way, tax is something which affects everyone.
The tax funds are used to pay for expenses such as welfare benefits, state pension, child and youth allowances, public institutions, etc. In Denmark, all citizens can for example get medical help and hospital treatment, and children attend school and have the possibility of completing an education.
All citizens use the public sector in one way or another, and as a general principle all citizens must help pay for it. However, the tax burden is not equal for all as the Danish tax system is progressive, meaning that the higher your income, the higher the amount of taxes you have to pay.
Everybody living in Denmark must pay tax if they have an income. This also applies if you, for example:
- run your own business
- are unemployed and receive benefits from the state or from your unemployment fund
- are a student and receive state education grant (SU)
- are a senior citizen and receive state pension
- work abroad or receive an income from abroad, but live in Denmark.
Danish taxes consist of direct taxes and indirect taxes. The most common types of tax are:
Direct taxes
Taxes deducted directly from your income are called direct taxes. This is, for example, the tax that your employer deducts from your pay (also referred to as A-tax, tax deducted from income at source), and taxes on property and land. Some people also pay B-tax, which is tax that is not deducted from income at source, such as tax on interest income and business profits.
For further information about paying tax in Denmark, read more on the Danish Tax Agency’s (Skattestyrelsen) website:
State tax
Part of the tax that you pay out of your income (direct tax) goes to the state. State tax rates are the same irrespective of where you live in this country, but they depend on your income. The state tax is calculated as a progressive tax and is divided into 2 categories:
- Bottom-bracket tax
- Top-bracket tax
If your annual income is lower than a certain amount, you only have to pay bottom-bracket tax, but if you earn considerably more than a certain amount, you have to pay top-bracket tax in addition to the bottom-bracket.
The principle behind this division is that those who earn most money must also proportionately pay most money to the state. This is called a 'progressive' tax system.
Municipal tax
All citizens must also pay tax to the municipality that they live in. The tax is calculated as a percentage of their income. Each municipality determines the tax percentage that its citizens must pay. Your total tax contribution will therefore depend on the municipality that you live in.
Church tax
Approximately 80 per cent of the Danish population are members of the Evangelical Lutheran Church in Denmark (Folkekirken), and the members pay church tax. This tax covers the running and maintenance of the churches in the municipality. The size of the church tax varies from municipality to municipality, and it is collected together with the other direct taxes.
Normally, Danish citizens become members of the Evangelical Lutheran Church in Denmark when christened. A person who is not christened in Denmark is therefore not a member of the Evangelical Lutheran Church in Denmark and does not pay church tax.
Danish taxes consist of direct taxes and indirect taxes. Other common types of tax in Denmark are:
Labour market contribution
All working citizens must pay a labour market contribution. Your employer will deduct this contribution from your monthly pay. Labour market contributions are used for the Government's labour market expenses, for example to cover unemployment benefits, supplementary training courses and maternity leave. Please note that the labour market contribution is actually a tax, deducted from employees’ gross pay, or self-employed persons’ income from self-employment.
ATP contribution
Everyone who works in Denmark must pay contributions to the Danish labour market supplementary pension fund (ATP). The contributions will be deducted from your pay before the calculation of income tax.
As a general rule, you pay a third of the amount yourself, and your employer pays the other two thirds.
Property value tax based on the public property assessment
If you own a house or an apartment, you must pay property value tax based on the public property assessment. The property value is assessed by the Danish Tax Agency (Skattestyrelsen) every other year. People living in Denmark must also pay property value tax on any foreign property that they own, and people living abroad must pay property value tax on any property that they own in Denmark.
Property tax
If you own a house, an apartment or a plot you must also pay property tax to the municipality based on the actual property value. The property tax is assessed and collected directly by each municipality and will differ from municipality to municipality.
Indirect taxes
Indirect taxes are taxes and duties that you pay via the goods and services you buy. Indirect taxes are VAT, customs duties, green taxes and excise duties. You pay indirect taxes to the state every time to buy an article or every time you, for example, open your water tap. Indirect taxes are included in the price that you pay for the goods/services. The seller is responsible for paying, for example, VAT, customs duties and excise duties to the state.
VAT
In Denmark, VAT is included in the price of nearly all goods. VAT is also levied on services, for example, if you have your bicycle or car repaired, if you visit the hairdresser’s, etc.
Green taxes
Green taxes are taxes that you pay for spending society’s resources. The more resources you spend, the more green taxes you must pay. The idea behind this is to make citizens try to limit their consumption and thus conserve natural resources. For example, green taxes are levied on petrol, oil, electricity, water and waste. This means that the price of these resources increases, which is the intention. If the price of petrol increases, people will drive less, which will limit the impact on the environment. Lower green taxes are imposed on environmentally friendly cars that pollute less and are more fuel-efficient.
Excise duties
Excise duties are levied on the import, manufacture and sale of certain goods. When you purchase an article at a shop, the excise duty has already been paid, so as an ordinary customer you do not have to worry about this. Goods on which excise duty is imposed include wine and beer, batteries, chocolate, sweets and soft drinks. If you buy a car or a motorcycle, you will have to pay an additional registration tax.
Customs duties
A customs duty is a tax which you pay to the state. If you have travelled to a non-EU Member State and purchased goods that you bring back to Denmark, you may have to pay customs duties. This depends on the total value of the goods that you have purchased. A special set of rules applies to spirits and tobacco for which you must pay customs duties if you purchase a certain volume. You must declare what goods you have bought and pay customs duties upon arrival in Denmark (for example, at the airport or the border crossing).
If you take out a Danish pension scheme, the tax relief varies depending on the type of pension. When you save up for your pension, you will get a return on the money you have saved up. Your pension savings return is taxed at 15. 3 per cent. When your pension is paid out, the pension payments are generally taxable, but the rules vary depending on the type of pension.
As a general rule, you automatically receive your tax relief and pay the right amount of tax on your pension and early retirement benefits. But remember to check or correct your preliminary income assessment when you contribute to a pension scheme.
If you live in Denmark, you generally have no right to deduct or exempt contributions paid into a foreign pension scheme by yourself or by your employer.
If you have a pension scheme that is established in another EU/EEA country, you can apply to the Danish Tax Agency (Skattestyrelsen) to have your foreign pension scheme approved.
There are particularly favorable tax rules regarding your foreign pension scheme if you are covered by EU rules for so-called migrant workers.
If the Danish Tax Agency has approved your pension scheme, you can obtain tax relief for your contributions under Danish rules. Approval also means that when you receive payments from the scheme at a future date, they will be taxed under Danish rules.
If you have moved to Denmark after having lived abroad, you are only required to pay tax or charges on the payments from your foreign pension scheme that correspond to the contributions which you have been able to deduct in connection with the calculation of your total personal income.
If you live in Denmark, you must generally pay tax to Denmark on your pension benefits from abroad. However, your tax liability regarding non-Danish pension schemes depends on whether Denmark has signed a double taxation agreement with the relevant country.
Moreover, the type of pension scheme also matters.
If you move from Denmark to another country, it is a good idea to look into the tax rules that apply to the pension you will take with you abroad.
If you disagree with a decision or the way your case has been handled, you can either:
- appeal against the decision to the Danish Tax Appeals Agency (Skatteankestyrelsen),
- complain about the handling of your case or
- bring the decision before the courts.


Fredag 9.00 - 17.00 / Søndag 17.00 - 21.00