Pas
Her på siden kan du læse om reglerne for at få udstedt pas. Uanset hvem der skal have udstedt et pas, så kræver det fysisk fremmøde i Borgerservice.
De selvbetjeningsløsninger der relaterer sig til pas ses i det grønne felt herunder.
Nederst på siden kan du vælg det emne, du specifikt ønsker at få mere at vide om. Når du klikker på emnet, folder teksten ud.
Som dansk statsborger kan du få udstedt et pas i alle kommuner. Det kræver altid personligt fremmøde, når du skal have pas. I vores kommune udstedes pas i Borgerservice.
Pas til børn
Når et barn skal have et pas, skal begge forældremyndighedsindehavere underskrive, uanset om de er samboende eller lever hver for sig. Blanketten anvendes kun, hvis begge parter ikke møder op i Borgerservice med barnet.
Pasansøgning barn, når begge forældremyndighedshavere ikke møder frem med barnet
Klik på emnet, og få vist den relaterede tekst.
Når du ønsker at få et pas, skal du henvende dig personligt i borgerservice. Du kan frit vælge kommune.
Alle nye pas skal indeholde fingeraftryk, så du får taget digitale fingeraftryk, når du bestiller et nyt pas. Dette gælder indtil videre ikke for børn under 12 år.
Du skal medbringe:
- dit sidst udstedte pas, hvis passet skal fornys
- original dåbs- eller navneattest, hvis du ikke har et pas i forvejen
- fødselsattest, hvis du søger om pas til et unavngivet barn
- sundhedskort (sygesikringsbevis), hvis dit personnummer ikke fremgår af attesten eller af din billedlegitimation, og du ikke har et pas i forvejen
- et vellignende foto
Det tager 10-14 dage, før du får dit nye pas.
Alle børn skal have deres eget pas
Uanset alder skal alle børn have deres eget pas.
Når et barn skal have et pas, skal begge forældremyndighedsindehavere underskrive ansøgningen, uanset om de er samboende eller lever hver for sig.
Blanketten anvendes kun, hvis begge parter ikke møder op i Borgerservice med barnet .
Barnet skal møde op i Borgerservice
Barnet, du søger pas til, skal være til stede ved ansøgningen.
Hvad gælder ved udstedelse af pas til et barn
Når du søger om pas til dit barn, gælder de samme regler for f.eks. foto som for pas til voksne.
Dog skal børn under 12 år indtil videre ikke afgive fingeraftryk.
Du skal medbringe:
- det sidst udstedte pas, hvis barnets pas skal fornys
- original dåbs- eller navneattest, hvis barnet ikke har et pas i forvejen
- fødselsattest, hvis du søger om pas til et unavngivet barn
- sundhedskort (sygesikringsbevis), hvis barnets personnummer ikke fremgår af attesten eller af dets billedlegitimation, og barnet ikke har et pas i forvejen
- et vellignende foto - vi anbefaler, at mindre børn (under 5 år) bliver fotograferet hos en fotograf, da de selv skal kunne stå i fotoboksen i Borgerservice under fotograferingen.
- samtykkeerklæring
Hvornår modtager du det nye pas?
Det tager 10-14 hverdage, før du modtager barnets pas med posten.
Prisen for et pas inklusiv gebyr for fingeraftryk følgende:
- 0 til 11 år 150 kr. *(Medbringer du ikke dit gamle pas, eller er det ødelagt/i dårlig stand, stiger prisen til 300 kr.)
- 12 til 17 år 178 kr. *(Medbringer du ikke dit gamle pas, eller er det ødelagt/i dårlig stand, stiger prisen til 300 kr.)
- 18 til folkepensionist-alder 890 kr. *(Medbringer du ikke dit gamle pas, eller er det ødelagt/i dårlig stand, stiger prisen til 1.724 kr.)
- Personer i folkepensions-alderen 378 kr. *(Medbringer du ikke dit gamle pas, eller er det ødelagt/i dårlig stand, stiger prisen til 700 kr.)
- Foto 100 kr.
*Lovens §4c:
Kan et gyldigt eller udløbet pas tilhørende pasansøgeren ikke fremvises ved ansøgning, eller fremvises passet i ødelagt stand i forbindelse med ansøgning om fornyelse af pas eller udstedelse af nyt pas i gyldighedsperioden, fordobles de efter § 4 a, stk. 2-5 og stk. 6, 1. pkt., og § 4 b, stk. 1, gældende gebyrer for udstedelse af pas.
Læs også
Er du sent ude med bestillingen af dit pas, er der tre muligheder for levering af pas i hastetilfælde:
- forlængelse af eksisterende pas
- midlertidigt pas (nødpas)
- hastelevering
Forlængelse
Du kan få forlænget dit eksisterende pas én gang ved et stempel, hvis dit pas er udløbet inden for de sidste tre måneder eller vil udløbe inden for kort tid, før du skal rejse. Men kun i det tilfælde, at det ikke er muligt at nå at bestille et nyt pas - fx ved et akut opstået behov for at rejse.
Forlængelsen vil så gælde, til du kommer hjem fra din rejse - dog maksimalt et år. Forlængelsen koster ikke noget.
Du skal møde personligt op i borgerservice og have dit pas med.
Muligheden for at få forlænget sit pas gælder også for børnepas. Her skal barnet møde personligt op. Hvis der er fælles forældremyndighed, skal begge forældre underskrive ansøgningen, men I behøver ikke begge to møde op.
Du skal dog være opmærksom på, at ikke alle lande accepterer en forlængelsespåtegning i passet. Det er op til dig selv at undersøge, om dit rejsemål accepterer det. Det kan du gøre via dit rejsemåls ambassade i Danmark eller dit rejseselskab.
Midlertidigt pas (nødpas)
Midlertidigt pas (nødpas) kan udstedes, hvis:
- du har mistet dit pas
- du ikke har et pas
- du ikke har medbragt passet
- dit pas er udløbet for mere end tre måneder siden
Du kan kun få et nødpas, hvis du ikke kan nå at få et egentligt pas. Nødpasset har nogle begrænsninger, som du skal være opmærksom på.
Det udstedes kun for den periode, du er på rejse - og maksimalt et år. Der er lande, som fx USA, der ikke godkender nødpasset til indrejse.
Prisen er den samme som for det almindelige pas.
Du skal til et borgerservicecenter for at få et nødpas.
Hastelevering
Hvis din afrejse er så tæt på, at du ikke kan vente på den almindelige levering på 11-15 hverdage, er der mulighed for hastebehandling.
Den tager fire hverdage.
Der skal et nyt foto i dit nye pas.
Du kan få taget foto i Borgerservice, det koster 100 kr. ud over passets pris.
Vi anbefaler, at mindre børn (under 5 år) bliver fotograferet hos en fotograf, da de selv skal stå i fotoboksen under fotograferingen.
Hvis du selv medbringer et foto, skal det leve op til politiets retningslinjer for pasfoto.
Pas på rejsen - EU-oplysningen
Sådan er der åben i Borgerservice
Du træffer personalet i Borgerservice i både Skjern og Ringkøbing på følgende tidspunkter:
Mandag kl. 10 - 17
Tirsdag til torsdag kl. 10 - 13.30
Fredag kl. 10-12
Telefontiderne er som ovenfor nævnt, og nummeret til Borgerservice er 99 74 12 22.
Onsdage er det dog Den Digitale Hotline, som passer telefonen på vegne af Borgerservice.

6950 Ringkøbing

6900 Skjern
