• DK Dansk
  • DE Deutch
  • ENG English
  • Hjælp
  • Abonner
  • Presse
  •  Følg os på Facebook
  •  LinkedIn
Logo Ringkøbing Skjern Kommune Logo Ringkøbing Skjern Kommune
Virksomhedspladser til flygtninge
Apps ☰ Menu
  • Forside
    
  • Borger
    • Affald, energi og miljø
      
    • Arbejde og ledighed
      
    • Beredskab
      
    • Bolig, Byggeri og flytning
      
    • Den digitale borger
      
    • Familie børn og unge
      
    • Frivillig
      
    • Handicap
      
    • Kultur og fritid
      
    • Natur, søer og vandløb
      
    • Pas, kørekort og legitimation
      
    • Pension og efterløn
      
    • Samfund og rettigheder
      
    • Selvbetjening borger
      
    • Skole og uddannelse
      
    • Sundhed og sygdom
      
    • Vej, trafik, transport
      
    • Udlændinge i kommunen
      
    • Ældre
      
    • Økonomi og skat
      
    
  • Erhverv
    • Adresseoplysning
      
    • Affald, landbrug, listevirksomhed
      
    • Rekruttering og fastholdelse
      
    • Byggeri og grunde
      
    • Digital post
      
    • Erhvervsrådet
      
    • Iværksætter
      
    • Leverandør
      
    • Planer og kort - Erhverv
      
    • Selvbetjening erhverv
      
    • Tilladelser og bevillinger
      
    • Udbud og indkøb
      
    • Virksomhedskontakten
      
    
  • Om kommunen
    • Aktiv information på www
      
    • Annoncering
      
    • Apps
      
    • Budget, regnskab. takster
      
    • Byråd 2018-2021
      • Flagdag
        
      
    • Det sker i kommunen
      
    • Fakta om kommunen
      
    • Find medarbejder
      
    • Flyt til kommunen
      • Klub Eksilvestjyderne
        
      • Velkomstarrangement tilflyttere
        
      
    • Centerbyer, landsbyer og landdistrikter
      
    • Ledige jobs, uddannelse og kommunen som arbejdsplads
      • Karrierehistorier
        
      
    • Legater, priser og puljer
      • Ansøgning om midler fra Købmand C. Koldborg og Hustrus mindelegat
        
      • Den kommunale bredbåndspulje
        
      
    • Notaren
      
    • Organisation
      • Administrationens adresser
        • Fag og Stabsområder
          
        
      • Vision, Mission og Værdier
        
      • Åbningstider og Kontakt
        • Åbnings- og telefontider
          
        • Mail med fortrolige oplysninger
          
        • Vejledning til Kontakt os siden
          
        
      • Databeskyttelse
        
      
    • Planer og kort
      
    • Politikker og strategier
      • Strategier
        
      
    • Politiske udvalg
      
    • Postliste
      
    • Presse
      • Aviser og hæfter
        
      • Om hjemmesiden
        
      • Sociale medier
        
      • Hent portrætter m.v.
        
      
    • Projektsider
      • Udviklingsplaner for Søndervig og Hvide Sande
        
      • Innovest 2
        
      
    • Regler, tilladelser, udlån
      
    • Råd, nævn, syn og kommissioner
      
    • Salg/leje af ejendomme og grunde
      
    • Turist i kommunen
      
    • Udbud af højhastighedsinternet
      
    • Valg
      
    
  • Kontakt
    
Kong Hans Bro
Foto: Ukendt
Borger - selvbetjening   Erhverv - selvbetjening  
Forstør/minimer tekst på siden
Tekststørrelse
Adgang for alle Læs højt
Oversæt siden Translate
Du er her:
  • Forside -
  • Erhverv -
  • Rekruttering og fastholdelse -
  • Virksomhedspladser til flygtninge
Erhverv
Vis alle emner
  • Adresseoplysning
  • Affald, landbrug, listevirksomhed
  • Rekruttering og fastholdelse
  • Byggeri og grunde
  • Digital post
  • Erhvervsrådet
  • Iværksætter
  • Leverandør
  • Planer og kort - Erhverv
  • Selvbetjening erhverv
  • Tilladelser og bevillinger
  • Udbud og indkøb
  • Virksomhedskontakten
Kontakt 
Virksomhedsservice

Har du spørgsmål, eller ønsker du mere information om vores mange tilbud og services, ringer vi dig gerne op.
Udfyld kontaktformular her

Virksomhedsservice
Finderupsvej 9
6900 Skjern

T:    99 74 12 24
E:    brugjobcentret[mail]rksk.dk

Virksomhedspladser til flygtninge

Jobcentret kan hjælpe med at rekruttere nytilkomne flygtninge eller familiesammenførte, som er omfattet af integrationsprogrammet.
Det kan fx være via:
- Rekruttering til ordinært arbejde
- Virksomhedspraktik med fokus på opkvalificering eller sprogtræning
- Ansættelse med løntilskud
- Integrationsgrunduddannelse (IGU)

Integrationsgrunduddannelsen (IGU) er en ordning, som skal hjælpe flygtninge og familiesammenførte til at begynde på en erhvervsrettet uddannelse eller komme i ordinær beskæftigelse.
Målet er, at de kommer godt i gang med at blive en del af det danske arbejdsmarked.
Samtidig giver ordningen virksomheder mulighed for at oplære og rekruttere den arbejdskraft, de har brug for.

12 lokale virksomheder 
Flere lokale virksomheder har set IGU-forløb som en mulighed for at rekruttere den nødvendige arbejdskraft. 
Hotel Fjordgården, VST Industries, KP Komponenter, GPV International og Dovista er blot nogle af de lokale virksomheder, som har brugt IGU-forløb til at skaffe nye, loyale medarbejdere. 
De har forberedt sig på fremtiden ved at være med til at oplære og forme de medarbejdere, de mangler, bl.a. til stillinger som CNC operatør, svejser og test- og udviklingsmedarbejder.
Se rammerne for integrationsgrunduddannelsen her

Læs også: 
Når Ahmed sætter sig ned - Kulturmøder på arbejdspladsen

40.000 kr. i bonus
IGU’en varer to år og gennemføres som et forløb, hvor eleven både får praktisk oplæring på virksomheden (med elevløn efter den gældende overenskomst på det pågældende fagområde) og skoleundervisning med faglig opkvalificering og danskuddannelse (offentlig betalt).
En virksomhed, som har ansat en udlænding i et IGU-forløb, kan få udbetalt en bonus fra staten. Der udbetales 20.000 kr. i bonus til virksomheden, når udlændingen har været ansat i 6 måneder, og yderligere 20.000 kr. efter 2 års ansættelse, når forløbet er fuldført.
Læs mere om virksomhedsbonus til IGU-forløb her

Læs også:
Bonus til virksomheder, der har en udlænding ordinært ansat

10 enkle skridt til at komme igang med IGU-forløb
 1. Vælg en eller flere arbejdsopgaver, der egner sig til IGU

Virksomheden kan aftale et IGU-forløb med flygtninge inden for områder, hvor der i overenskomsten er en EGU-sats (Sats for erhvervs-grunduddanelse) eller elevsats.
Det kan fx være industri, lagerarbejde, chauffør eller rengøring.

 2. Find en kandidat

Jeres kandidat skal:
- Være flygtning eller familiesammenført med en flygtning
- Være fyldt 18 år, og under 40 år
- Have haft lovligt ophold i Danmark under fem år
- Ikke forud for et IGU-forløb have været ordinært ansat på jeres virksomheder (virksomhedspraktik og løntilskud undtaget)
- Ikke tidligere have gennemført et IGU-forløb

Jeres virksomhed kender måske allerede en kandidat, der egner sig til et IGU-forløb. Det kan f.eks. være en virksomhedspraktikant, der opfylder betingelserne og kan overgå til IGU.

Hvis I ikke kender en egnet kandidat, kan I kontakte Jobcentrets virksomhedsservice.

I kan vælge at tage kandidaten i virksomhedspraktik som en slags prøveperiode, inden I ansætter i en IGU. På den måde får både I og kandidaten mulighed for at afprøve samarbejdet, inden I indgår en IGU-aftale.
​Læs mere om virksomhedspraktik her
Virksomhedspraktik kræver godkendelse fra jobcentret. Hvis I er sikre på, at I vil ansætte kandidaten, kan I ansætte vedkommende direkte i en IGU, som ikke kræver godkendelse.

 3. Informér dine medarbejdere

Jeres virksomhed skal fortælle jeres samarbejdsudvalg, alternativt samtlige ansatte, at I opretter IGU-forløb.

Kulturmødet på arbejdspladsen
Det er ikke altid let at gennemskue, hvorfor andre gør, som de gør.
Særligt ikke hvis de er fra en anden kultur og har helt andre referencer og måder at agere på, end du er vant til. 
Her får du tips og tricks til at integrere medarbejdere med flygtningebaggrund på arbejdspladsen.

 4. Udfyld og indsend IGU-aftalen

Når I har fundet den rette kandidat, skal I indgå en skriftlig aftale om IGU forud for at forløbet starter.
Aftalen skal I, senest en måned efter indgåelsen af aftalen, oprette digitalt i systemet til virksomhedstilskud (VITAS) på https://vitas.bm.dk/

Hvis I har problemer med oprettelsen af IGU-aftalen i VITAS, kan I se vejledningen til oprettelse af en aftale her (PDF)

 

 5. Læg og opret en uddannelsesplan

IGU-medarbejderen skal i løbet af to år gennemføre 20 ugers uddannelse à 37 timer. Uddannelsen kan f.eks. være sprogkurser, arbejdsmarkedsuddannelse (AMU), almen voksenuddannelse (AVU), forberedende voksenundervisning (FVU) samt HF-enkeltfag.
Uddannelsesplanen opretter I også i VITAS, og skal senest oprettes ved udgangen af den første ansættelsesmåned. I kan løbende ændre planen ved behov på VITAS.
Tag fat i det lokale VEU-center, som kan give kvalificeret vejledning om uddannelsesforløb. I kan også tage fat i jeres brancheforening, hvis I har brug for inspiration og konkrete eksempler på uddannelsesforløb.

 

 6. Sørg for, at medarbejderen bliver tilmeldt uddannelse

Det er op til medarbejderen selv at tilmelde sig danskundervisning. I aftaler indbyrdes, hvem der tilmelder medarbejderen til de øvrige uddannelser.
Jeres virksomhed skal ikke betale for uddannelsen, og I skal ikke betale løn, mens medarbejderen deltager i undervisning. Medarbejderen skal selv ansøge om uddannelsesgodtgørelse og evt. befordringsgodtgørelse hos sin kommune.

 

 7. Sæt den nye medarbejder i gang

Medarbejderen er nu ansat hos jer de næste to år. I betaler lønnen jf. den EGU-sats, der er i jeres overenskomst. Hvis der ikke er en EGU-sats, betaler I elevlønnen i overenskomsten.
Bortset fra lønsatsen er IGU-medarbejderen ansat som almindelig medarbejder - ikke som elev. Derfor er det overenskomstens almindelige regler, der gælder for pension, ferie, sygedage, afskedigelse mm.
Medarbejderen skal arbejde mindst 25 timer om ugen på jeres virksomhed i gennemsnit over de to år. Sammen med undervisning svarer det til, at IGU-forløbet mindst skal udgøre 32 timer om ugen. Der kan være undervisning og arbejde på samme dag, men vær opmærksom på, at medarbejderen maksimalt må være i IGU 37 timer om ugen i gennemsnit over de to år.

 

 8. Få eventuelt støtte til oplæring

Hvis I vurderer, at jeres virksomhed skal bruge ekstra ressourcer på at hjælpe IGU-medarbejderen i gang, kan I søge om økonomisk hjælp til mentorstøtte gennem Jobcentret.

Læs mere om mentorordning her

 9. Ansøg om bonus

Hvis I har opfyldt betingelserne for IGU-forløbet, kan I få en bonus på op til 20.000 kr., når medarbejderen har været ansat i seks måneder, og yderligere 20.000 kr., når IGU-forløbet er gennemført.
Læs mere om ansøgningsproceduren og ansøg her

 

 10. Giv medarbejderen et IGU-bevis

I skal udstede et bevis til medarbejderen, når IGU-forløbet er gennemført. I kan læse mere om de indholdsmæssige krav på følgende skabelon: http://uim.dk/filer/integration/integrationsgrunduddannelsen/gennemforelsesbevis-igu.docx
Mangler I yderligere information om IGU? Gå ind på:
http://uim.dk/arbejdsomrader/Integration/integrationsgrunduddannelsen

Virksomhedsservice

Har du spørgsmål, eller ønsker du mere information om vores mange tilbud og services, ringer vi dig gerne op.
Udfyld kontaktformular her

Virksomhedsservice
Finderupsvej 9
6900 Skjern

T:    99 74 12 24
E:    brugjobcentret[mail]rksk.dk
Nyheder
Hjælp os med at blive bedre

Bedøm den side du har besøgt og giv gerne en uddybende kommentar.

  • Meget dårlig
  • Dårlig
  • Neutral
  • God
  • Meget god
Stem her  

Vil du give en kommentar?

Du har mulighed for at tilføje en kommentar til din bedømmelse af emne-siden.
Det er muligt at bedømme en side uden også at give en kommentar. Dog er det værdifuldt for os, hvis du vil uddybe din bedømmelse med en kommentar.

Vi bruger dine oplysninger/kommentarer til at optimere på www.rksk.dk og forsøger at øge brugeroplevelsen.

Du kan læse mere omkring vores privatlivspolitik her .



Kontakt kommunen

Ringkøbing-Skjern Kommune
Ved Fjorden 6
6950 Ringkøbing

Ring til os
post[mail]rksk.dk
Cvr.nr: 29 18 96 09
EAN-oversigt

Åbnings- og telefontider »
Kontakt os »

Vi har ikke et hovednummer. Kontaktoplysninger til rette afdeling findes på den enkelte emneside.

Se også Kontakt os eller Find Medarbejder.

 
  • Facebook
  • Dette er ikonet for LinkedIn

Klokken er nu 18:55
torsdag 5. december 2019

Administrationen har åben
i dag fra kl. 10.00-13.30

Digital hotline
Den Digitale Hotline

Hjælp til digital selvbetjening »
Telefon: 70 20 00 00

Nyheder
Virksomhedsservice

Har du spørgsmål, eller ønsker du mere information om vores mange tilbud og services, ringer vi dig gerne op.
Udfyld kontaktformular her

Virksomhedsservice
Finderupsvej 9
6900 Skjern

T:    99 74 12 24
E:    brugjobcentret[mail]rksk.dk


Luk

Luk 

Få alle nyheder fra
Ringkøbing-Skjern Kommune
direkte til din e-mail.

Jeg accepterer, at Ringkøbing-Skjern Kommune sender nyheder til min e-mailadresse.
Du modtager et nyhedsbrev, når der er nyt på et af de områder, du har valgt at abonnere på.
Du kan til enhver tid nemt afmelde dit abonnement, hvis du ikke længere finder det relevant.
Læs vores privatlivspolitik her.

Afmeld nyhedsbrev

  • Facebook
  • Dette er ikonet for LinkedIn

...følg kommunen på de sociale medier