16. april 2021

Gang i byggeriet giver kø på kommunekontorer

Colourbox

Det går godt i Ringkøbing-Skjern Kommune. Så godt faktisk, at kommunen allerede sidste år ansatte en medarbejder mere i byggesagskontoret. Det skulle sikre, at bunken af ansøgninger om byggetilladelser fra bl.a. virksomheder ikke blev for høj, og ventetiden for lang.

Men uanset, at der er flere hoveder og hænder om sagsbehandlingen, er ventetiden igen for lang. Simpelthen fordi store dele af erhvervslivet i kommunen har udvidelser med i fremtidsplanerne.

- Det er et dilemma, for på én og samme tid er der tale om en rigtig god historie - og om en ikke så god historie.

Sådan siger borgmester i Ringkøbing-Skjern Kommune, Hans Østergaard, om byggesagsbehandlingen, der i Ringkøbing-Skjern Kommune på mange måder er blevet et barometer for virksomhedernes tilpasningsdygtighed og evne til at vækste – selv under en coronanedlukning.

Da Ringkøbing-Skjern Kommune i 2020 blev udnævnt til Danmarks femte-mest erhvervsvenlige kommune i Dansk Industris (DIs) erhvervsvenlighedsundersøgelse, lå kommunen helt i top som nummer to på delpunktet, der forholdt sig til den kommunale sagsbehandling, men dog én plads ned fra 2019-undersøgelsens førsteplads.

- Vi har en ambition om, at vi vil forblive blandt de fem mest erhvervsvenlige kommuner i landet – og jeg så da helst, at vi er blandt top tre. Og her vejer den kommunale sagsbehandling tungt – i forhold til virksomhedernes besvarelse af undersøgelsen, men endnu vigtigere da i forhold til, hvordan vi som kommune servicerer vores erhvervsliv og formår at imødekomme deres ønsker om udvikling, siger Hans Østergaard.

Kommunen ansatte allerede sidste år en ny sagsbehandler, men en opgørelse fra kommunens byggesagskontor viser, at mængden af miljø- og byggesager i første kvartal 2021 er 45 procent højere end samme kvartal i 2019.

- Vores sagsbehandlingstid er p.t. på 8-10 uger på byggesager og på ca. 12 uger for landzonesager. Vi er presset af, at der er vækst i samfundet, og derfor er sagsbehandlingen lidt længere, end vi selv kunne ønske os, forklarer leder af kommunens Byg og Miljø-afdeling, Gunnar Frandsen.

Han tilføjer, at med indførelse af et nyt bygningsreglement i 2018 blev der indført øget dokumentationskrav i forbindelse med afslutning af byggesager samt krav om, at alle byggesager nu skal afsluttes med en ibrugtagningstilladelse. Begge dele betyder, at ressourceforbruget er øget betragteligt i forhold til tidligere på selv små byggesager.

Gunnar Frandsen understreger, at selv om sagsbehandlingstiden holder sig inden for de servicemål for den kommunale erhvervsrettede sagsbehandling for miljøgodkendelser af virksomheder og husdyrbrug samt byggesager, som KL og regeringen har aftalt, så er ambitionen i Ringkøbing-Skjern Kommune fortsat at gøre det endnu bedre – og hurtigere.

- Vi forsøger at være i tæt dialog med virksomheder, som har behov for at udvide, så vi i fællesskab får skabt de gode løsninger. Vi har en høj prioritering af virksomhedernes sager, og med de øgede ressourcer, der er tilført byggesagsområdet, håber vi, at virksomhederne snart vil komme til at opleve en hurtigere sagsbehandling, forklarer Gunnar Frandsen, og fortsætter:

- Generelt gør vi en del ud af at signalere til vores virksomheder, at vi er klar til den tidlige dialog, så vi i fællesskab får taget hånd om de udfordringer, som en planlagt udvidelse eller etablering kan medføre.

Spørgeskemaerne fra DI til virksomhederne, hvor de bliver bedt om at veje og vurdere de enkelte kommuners erhvervsvenlighed, bliver i netop disse dage udsendt til virksomheder i hele landet.

I Ringkøbing-Skjern Kommune lægger borgmester Hans Østergaard ikke skjul på, at han håber på en god placering – og tilføjer:

En god placering er ikke bare med til at tiltrække arbejdskraft og iværksættere, der vil etablere sig. Den er i høj grad også med til at holde os som kommune til ilden og sikre den gode erhvervsservice.