18. maj 2020

Universitetsstuderende løser opgaver for vestjyske virksomheder

colourbox

Ét er, at ændre emballagen på sine varer, så den er mere miljøvenlig, at ændre sammensætningen af produkter, så de er mere klimavenlige og at producere det hele med grøn energi.

Noget andet er at få fortalt kunder – og potentielle kunder - om den grønne omstilling.

Dét ved de hos grovvare-virksomheden Dangro Nordic i Vorgod-Barde, hvor cirkulær økonomi og grønne løsninger efterhånden har fundet vej til produktionen af gødning og specialfoder til primært heste og vildfugle. Men hvor tiden ikke altid slår til, i forhold til at få det gode budskab kommunikeret ud til kunderne:

- Det bliver vigtigere og vigtigere for os at signalere, at vi har en grøn profil. Og vi har gjort rigtig mange ting som f.eks. at køre på grøn strøm og at producere gødningsprodukter co2 neutralt, og i emballage, der består af 40 procent plantefibre. Og vi kigger på, hvordan vi kan forbedre plastemballagen på vores foderprodukter. Men hvordan får vi det bedst kommunikeret ud, at vi arbejder med den grønne omstilling? Det er svært og dér har vi en udfordring, siger direktør i Dangro Nordic, Per Øe Nørgaard.

Den familiedrevne virksomhed arbejder på en ny hjemmeside, men vil også gerne være mere aktiv med annoncering på de sociale medier. Derfor bød Dangro Nordic ind med en case-beskrivelse, da studerende på Aarhus Universitet gennem et samarbejde med Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd tilbød at komme med løsningsforslag til kommunikationsudfordringer i virksomhederne i kommunen.

Nye input

Universitetet har i flere år kørt en såkaldt Case Competition for de bachelor-studerende på International Virksomhedskommunikation, der tager faget ”Strategisk kommunikation i organisationer” som tilvalgsfag.

- I år var det virksomheder i Ringkøbing-Skjern Kommune, der fik chancen for at byde ind med cases – eller med kommunikationsudfordringer, som de gerne ville have de studerendes forslag til at løse, fortæller Susanne Trip Nielsen, der til dagligt er erhvervskonsulent i Ringkøbing -Skjern Erhvervsråd.

Tilbuddet kommer i forlængelse af det gode samarbejde, der allerede på andre områder eksisterer imellem Erhvervsrådet og Aarhus Universitet.

Susanne Trip Nielsen var selv med som dommer i konkurrencen, der gav de i alt ti grupper af deltagende studerende mulighed for at omsætte teoretisk viden til praksis.

- De problemstillinger, som virksomhederne ønskede belyst, var for eksempel input til kommunikationsstrategien for både etablerede og nystartede virksomheder, digital markedsføringsstrategi for en socialøkonomisk virksomhed samt branding af virksomheder med fokus på bæredygtighed. Jeg er rigtig glad for, at så mange virksomheder i Ringkøbing-Skjern Kommune greb muligheden for at få brugbare input og ny viden fra studerende, siger Susanne Trip Nielsen og tilføjer, at samarbejdet har andre fordele end den oplagte, at der med konkurrencen kommer friske unge øjne på en lokal virksomheds udfordring:

- Virksomhederne i Ringkøbing-Skjern Kommune kommer op på radaren for de studerende, der får et kendskab til virksomhederne og til området – og som forhåbentlig opdager, at der er både gode karrieremuligheder og spændende jobs i vores lokale erhvervsliv, forklarer hun.

For virksomhederne har samarbejdet den klare fordel, at de får øjnene op for, at universitetsstuderende også kan bruges i små- og mellemstore virksomheder – og at de godt kan omsætte akademiske teorier til en praktisk hverdag.

Også Aarhus Universitet sætter stor pris på samarbejdet mellem universitetet og erhvervslivet:

- Vi er rigtig glade for samarbejdet med Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd, og vi er sikre på, at case-competitionen kan styrke båndet mellem Aarhus Universitet og erhvervslivet i Vestjylland. Derudover sætter vi stor pris på, at både studerende og virksomheder i Ringkøbing Skjern har takket ja at afvikle case-competitionen digitalt. Det bliver kun endnu bedre fremover, når vi kan fortsætte samarbejdet uden vi nødvendigvis behøver at være online, men faktisk kan mødes,” siger dekan ved Faculty of Arts, Johnny Laursen.

Kreative løsninger

I alt otte virksomheder fra Ringkøbing-Skjern Kommune deltog i konkurrencen, der på grund af corona-nedlukningen foregik via virtuelle møder og videopræsentationer. Det betød, at de studerende sad hver for sig og sammen løste opgaverne digitalt.

- Jeg har været meget spændt på at se de studerendes præsentationer. Alle grupper har arbejdet seriøst og ihærdigt med opgaven, og der er kommet mange fagligt gode, men også sjove og kreative input, som jeg er sikker på, at virksomhederne kan arbejde videre med. Vi deltager i hvert fald gerne en anden gang, lyder konklusionen fra Susanne Trip Nielsen.

To af grupperne kiggede på Dangro Nordics kommunikation, og løsningsforslagene var så gode, at den ene gruppe endte med at løbe med førstepræmien, da grupperne i slutningen af ugen pitchede deres løsninger for dommerpanelet.

- Det er jo altid relevant at lytte til gode forslag, så vi glædede os til at høre, hvad de havde af ideer, fortæller Per Øe Nørgaard og tilføjer, at han ikke blev skuffet, da han så resultaterne af de studerendes arbejde:

- Vi er meget imponerede over, hvor meget, de har nået på én dag, og over, hvor rent de har ramt vores behov og vores målgruppe, fortæller han og tilføjer, at den ene gruppe, der arbejdede med Dangro Nordics hestefoderprodukter, havde været i bund med en analyse af virksomhedens typiske kunde, nemlig en kvinde på 18-54 år, og kom med forslag til, hvordan virksomheden gennem små videofilm og sociale medier specifikt kunne nå ud til hende med budskabet om deres bæredygtige profil.  

- Meget af det, grupperne foreslog er noget, vi måske selv har tænkt på, men ikke fået gjort mere ved. Vi har f.eks. ikke været gode nok til at bruge de sociale medier til at få fortalt vores kunder om vores grønne omstilling, og vi bliver jo nok låst lidt fast i gamle vaner. Men her er de unge jo skarpe og er kommet med nye ideer og nye måder at gøre det på. Der er bestemt meget af det, der er kommet med, som vi vil tage til os, siger Per Øe Nørgaard.

FAKTA:

Hvert år afholdes en Case Competition for studerende på Aarhus Universitets Faculty of Arts under navnet ”Stay Relevant”, hvor de studerende over flere dage arbejder for at finde løsninger på dagligdags problemstillinger fra erhvervslivet.