20. november 2019

Destination Vesterhavet får ny turismedirektør

Liv Thøger-Aldahl har givet tilladelse til, at vi bruger foto/Merete

Foto: Sif Meincke.

Et magisk sted; skønt og vildt og med et stærkt brand, siger 47-årige Liv Thøger-Aldahl om Vesterhavet. Fra 1. januar 2020 skifter hun kontorpladsen på Rådhuspladsen i København ud med en i Hvide Sande som ny direktør for Ringkøbing-Skjern og Varde Kommuners fælles turismedestination, Destination Vesterhavet.

Det bliver en anderledes udsigt, der fra 1. januar 2020 møder 47-årige Liv Thøger-Aldahl, når hun kigger ud ad vinduet på sit kontor. Fra Dansk Industri (DI)’s hovedkvarter på Rådhuspladsen i København flytter hun kontorstolen 280 kilometer mod vest til Hvide Sande – og skifter jobbet som chefkonsulent ud med direktørtitlen i Destination Vesterhavet.

- Ind imellem kan det være en fordel, at man kommer udefra og ser tingene i et nyt lys, siger Liv Thøger-Aldahl om flytningen – og tilføjer, at hun gennem ferier ved Vesterhavet og tidligere job kender både Vestkysten og turisterhvervet særdeles godt.

I DI har Liv Thøger-Aldahl de seneste fire år arbejdet med marketing, handel, turisme og ledelsesudvikling. På CV’et nævnes også opgaven som kampagneleder for tidligere kultur- og fritidsborgmester i Københavns Kommune, Pia Allerslev, og flere år i mediebranchen bl.a. som konference- og eventchef på Berlingske Tidende og som chefredaktør hos Aller Medier.

Men den nye direktørs kernekompetencer er inden for oplevelsesøkonomi, gæsteservice, branding, konceptudvikling og projektledelse.

Forelsket i Vesterhavet

Liv Thøger-Aldahl har været Brand Director for ”Open Copenhagen” under Wonderful Copenhagen og Copenhagen Capacity. Som sponsorchef for Tivoli tegnede hun Danmarks største kultursponsorat på rutsjebanen Dæmonen. Derudover har hun været kommunikationschef hos Danhostel, hvor hun bl.a. kørte rundt og besøgte de cirka 80 vandrerhjem i hele landet - og undervejs forelskede sig i Vesterhavet.

- Det var på nogle af disse ture bl.a. til Blåvandshuk, Nymindegab og Ringkøbing, at jeg fik et større kendskab til Vesterhavets fantastiske natur og kultur. Senere har jeg fulgt udviklingen med bl.a. Tirpitz og det kommende Naturkraft, og jeg har glædet mig over vestkystens innovative turistaktører. Vesterhavet er et magisk sted; skønt og vildt og med et stærkt brand. Og det bliver ikke mindre spændende de kommende år, hvor flygtningemuseet Flugt åbner i Oksbøl og et nyt, stort Lalandia åbner i Søndervig, siger Liv Thøger-Aldahl og peger på Henne Strand, Bork Havn, Varde Ådal og Kunstpavillonen i Videbæk som steder, hun glæder sig til et gensyn med.

- Vi ledte efter en profil med erfaring inden for strategisk marketing og kommunikation, branding og PR, markeds- og konkurrentanalyser samt gæste- og kunderejsen. Og med valget af Liv Thøger-Aldahl har vi fået en yderst kompetent direktør med en ambition om at sikre, at Destination Vesterhavet bliver den foretrukne feriedestination i Danmark, siger formand for Forberedelsesudvalget, borgmester i Ringkøbing-Skjern Kommune Hans Østergaard.

På Destination Vesterhavets stiftende generalforsamling onsdag introducerede han den nye direktør til medarbejderne og til de hidtidige medlemmer af hhv. ProVarde og Ringkøbing Fjord Turisme, der pr. 1. januar 2020 formelt lægges sammen i den fælles turismedestination Destination Vesterhavet.   

- Tilsammen råder vi over godt 100 kilometer vestkyst med en unik natur og et stort potentiale for mere turisme – og vi glæder os til at se, hvor den nye fælles turismedestination Destination Vesterhavet kan føre udviklingen hen, tilføjer Hans Østergaard.

Kysten rusker os til nærvær

Selv siger den nye direktør om opgaven:

- I første omgang handler det om at føre de to tidligere turistselskaber sammen og skabe et nyt stærkt team og et fælles destinationsselskab, der trækker i samme retning, siger hun, og fortsætter:

- Herefter skal vi i gang med at arbejde med branding, udvikle flere oplevelser, øge antallet af overnatninger uden for højsæsonen, se nærmere på forbruget pr. turist samt styrke gæsteservicen m.m.

- Lige nu ser jeg de største trends inden for turismen gå i retning af den transformative og lærende turisme. Vi vil gerne udvikle os og lære noget på vores ferier samtidig med, at vi gerne vil hygge os med vores kære. Vi vil ud og koble af i naturen, og det er her, Vesterhavet har noget helt unikt at byde på. Kystens natur kan få os ned i gear, og ruske os til nærvær, så vi glemmer hverdagen.

- Derfor skal vi også passe på vores naturarv, og lære gæsterne at passe godt på Vestkystens natur. I mit nye job vil jeg også gerne sætte fokus på bæredygtig turisme og på FN’s 17 Verdensmål.



FAKTA

47-årige Liv Thøger-Aldahl starter i jobbet som direktør for Destination Vesterhavet den 1. januar 2020.

Hun er uddannet cand. mag. i Medievidenskab fra Aarhus Universitet og har tillægsfag i erhvervsjournalistik fra Danmarks Journalisthøjskole samt cand. merc. i Afsætning og Ledelse fra Handelshøjskolen i Aarhus. Hun er gift med Michael Thøger-Aldahl, der arbejder i forsikringsbranchen, og bonusmor til sønnen Sigurd på 11 år.

Destination Vesterhavet får hovedkvarter i det tidligere rådhus i Hvide Sande.

Ifølge tal fra Erhvervsministeriet er Destination Vesterhavet Danmarks største turismedestination målt på udenlandske overnattende gæster, og Danmarks 2. største turismedestination, når indenlandske overnatninger også tælles med (efter Wonderful Copenhagen, der er et turismesamarbejde mellem 23 kommuner i Københavnsområdet og i Nordsjælland).