12. oktober 2023

Nemmere uddannelsesstart for ordblinde

Nemmere uddannelsesstart for ordblinde

For mange folkeskoleelever, der slås med ordblindhed, har skoletiden budt på en række udfordringer. Det kan være svært at følge med i skolen, hvis bogstaverne ikke giver mening. Derfor er der også nogen, der gruer for at skulle i gang med en ungdomsuddannelse, for hvordan skal det gå med nye lærere, nyt stof og en ny kontekst.

Læsekonsulent Anne Maria Durinck Nørgaard vil gerne hjælpe med at gøre den overgang lettere. Derfor har hun sammen med Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) og kommunens ungdomsuddannelser sat et arrangement sammen, hvor overskriften var "Den røde Tråd - en ordblindevenlig overgang til ungdomsuddannelse".

Arrangementet, der blev holdt i uge 40, som er Ordblindeuge, gav både elever og forældre mulighed for at møde vejledere og mentorer fra ungdomsuddannelserne og høre, hvordan de hver især hjælper elever med ordblindhed godt i gang med uddannelse. UU fortalte om overgangen til ungdomsuddannelserne, og så var også en række læsevejledere til stede, så man kunne høre om de mange teknologiske læse- og skrivehjælpemidler.

- Vi inviterede også en række unge fra ungdomsuddannelserne til at fortælle om deres erfaringer, give gode råd og demonstrere forskellige skriveteknologier, så deltagerne kunne se og høre, at det både kan være en god oplevelse og at der er hjælp at hente også på ungdomsuddannelserne, siger initiativtager Anne Maria Durinck Nørgaard.

Vil blive klogere

Der har gennem en række år været stor fokus på ordblindhed. I endnu længere tid har der også blandt forældre og børn har været en række myter om ordblindhed og uddannelsessystemet. Derfor er samarbejdet med kommunen, ungdomsuddannelserne og UU også et tegn på nye tider:

- Vi vil gerne blive ved med at udvikle os og blive klogere på det her - også i fællesskab med familierne. Derfor inviterede vi til temaeftermiddagen for at vise, hvilken hjælp man kan få - og for at vise, at ordblindhed kan være et vilkår og bestemt ikke noget, man skal være flov over, siger Anne Maria Durinck Nørgaard.

Fokus med tiltaget har været at skabe en god overgang fra folkeskolen til ungdomsuddannelse. Det handler for eleverne om at være godt forberedt og vide, hvilken hjælp man kan få. Uge 40 er den officielle ordblinde-uge, og det er også ved denne tid, at eleverne i udskolingen så småt begynder at tænke på, hvad de gerne vil efter folkeskolen. Derfor var det en god anledning til at sætte fokus på de mange muligheder, der er - også hvis man er ordblind.

Som reglerne er i dag, er der kommet flere screeninger for ordblindhed i folkeskolen. Dog må folkeskolen kun teste for ordblindhed ved tydelige tegn på ordblindhed. Da mange børn udvikler læse- og skrive-strategier, kan det være svært at opdage de tydelige signaler, og fordi testen kun må udføres én gang pr barn i folkeskoletiden, vil man gerne vente, til man er helt sikker på tegnene:

- Har man som forældre spørgsmål eller bekymringer for, om ens barn er ordblind, vil jeg altid opfordre til, at man kontakter barnets skole. Det er dem, der skal løfte opgaven med test og hjælp, så det er dér, den gode dialog begynder, siger Anne Maria Durinck Nørgaard.

Det gode tværfaglige samarbejde om 'en ordblindevenlig overgang fra folkeskole til ungdomsuddannelse' fortsætter.