Brugertilfredshed i Familiecentret

Formålet med undersøgelsen er at undersøge den oplevede kvalitet af Familiecentrets tilbud. Det gøres ved at se på de 0-22-årige og deres familiers oplevelse af forløbet i Familiecentret. Evalueringen består af to dele; brugernes perspektiv og det faglige perspektiv. Data blev indsamlet i perioden maj til juni 2024.

Video af undersøgelsens hovedpointer - dansk

Klik på den lille firkant nederst i højre hjørne og se fuldskærmsvisning af videoerne.

Video summary of the report - english

Click the small square in the bottom-right corner to view the videos in full-screen mode.

Indsatser

  • Brugerne angiver gennemsnitligt at modtage 1,4 indsatser, mens Familiecentret har registreret 1,2 pr. bruger.
  • Brugerne angiver oftere at modtage familiebehandling og en fast kontaktperson, men sjældnere praktisk pædagogisk støtte end registreret.
  • 60 procent af brugerne føler, at de får den hjælp, de har brug for, og de fleste oplever at få tilstrækkelig information.
  • Cirka halvdelen af brugerne føler, at de får tilstrækkelig hjælp, mens 40 procent angiver, at de får for lidt.

Samarbejde

  • 9 ud af 10 brugere oplever et godt samarbejde med deres kontaktperson, mens 7 ud af 10 har et godt samarbejde med deres familiekonsulent.
  • Medarbejderne oplever generelt, at samarbejdet med kontaktpersoner er bedre, da de opnår en mere fortrolig relation med brugeren.
  • Der er mindre enighed blandt både igangværende og afsluttede brugere om, at handleplanerne bliver fulgt.
  • 6 ud af 10 afsluttede brugere er tilfredse med det samlede samarbejde med Familiecentret.

Besøg og kontakt

  • Brugerne foretrækker personlige møder i hjemmet, som også er den mest anvendte kontaktform.
  • 8 ud af 10 brugere oplever, at det er nemt at få kontakt til deres familiekonsulent, og 96 procent oplever, at de let kan komme i kontakt med deres kontaktperson. 
  • 2 ud af 10 brugere ville foretrække videomøder med deres familiekonsulent, det samme gør sig gældende ved 1 ud af 10 brugere med kontaktperson.

Effekt

  • 6 ud af 10 brugere i igangværende forløb føler, at de har fået redskaber, der hjælper dem i hverdagen. 
  • 62 procent af de afsluttede brugere anvender forsat det, de har lært hos Familiecentret.
  • Godt halvdelen af forældrene føler, at Familiecentret hjælper dem i deres rolle som forældre.
  • En tredjedel af forældrene, både i igangværende og afsluttede forløb, er uenige i, at Familiecentret hjælper dem i deres forældrerolle.

Overgange og afslutning

  • 7 ud af 10 afsluttede brugere er enige i, at de fik de nødvendige informationer omkring afslutningen af deres forløb.
  • En fjerdedel af de afsluttede brugere er uenige i, at de stadig bruger det, som de har lært.

Læs hele brugertilfredshed i Familiecentret
Bemærk: Denne fil er ikke webtilgængelig. Hvis du bruger skærmlæser eller andre hjælpemidler og oplever problemer med at gengive indholdet korrekt, henviser vi til nedenstående version. 

 Læs undersøgelsen Brugertilfredshed i familiecentret i en webtilgængelig version.

Kontaktoplysninger
Analyse & Effekt
Analyse & Effekt
Viden & Strategi
Ved Fjorden 6, 6950 Ringkøbing