Brugertilfredshed i Familiecentret

Formålet med undersøgelsen er at undersøge den oplevede kvalitet af Familiecentrets tilbud. Det gøres ved at se på de 0-22-årige og deres familiers oplevelse af forløbet i Familiecentret. Evalueringen består af to dele; brugernes perspektiv og det faglige perspektiv. Data blev indsamlet i perioden maj til juni 2024.

Video af undersøgelsens hovedpointer - dansk
Klik på den lille firkant nederst i højre hjørne og se fuldskærmsvisning af videoerne.

Video summary of the report - english
Click the small square in the bottom-right corner to view the videos in full-screen mode.

Indsatser

  • Brugerne angiver gennemsnitligt at modtage 1,4 indsatser, mens Familiecentret har registreret 1,2 pr. bruger.
  • Brugerne angiver oftere at modtage familiebehandling og en fast kontaktperson, men sjældnere praktisk pædagogisk støtte end registreret.
  • 60 procent af brugerne føler, at de får den hjælp, de har brug for, og de fleste oplever at få tilstrækkelig information.
  • Cirka halvdelen af brugerne føler, at de får tilstrækkelig hjælp, mens 40 procent angiver, at de får for lidt.

Samarbejde

  • 9 ud af 10 brugere oplever et godt samarbejde med deres kontaktperson, mens 7 ud af 10 har et godt samarbejde med deres familiekonsulent.
  • Medarbejderne oplever generelt, at samarbejdet med kontaktpersoner er bedre, da de opnår en mere fortrolig relation med brugeren.
  • Der er mindre enighed blandt både igangværende og afsluttede brugere om, at handleplanerne bliver fulgt.
  • 6 ud af 10 afsluttede brugere er tilfredse med det samlede samarbejde med Familiecentret.

Besøg og kontakt

  • Brugerne foretrækker personlige møder i hjemmet, som også er den mest anvendte kontaktform.
  • 8 ud af 10 brugere oplever, at det er nemt at få kontakt til deres familiekonsulent, og 96 procent oplever, at de let kan komme i kontakt med deres kontaktperson. 
  • 2 ud af 10 brugere ville foretrække videomøder med deres familiekonsulent, det samme gør sig gældende ved 1 ud af 10 brugere med kontaktperson.

Effekt

  • 6 ud af 10 brugere i igangværende forløb føler, at de har fået redskaber, der hjælper dem i hverdagen. 
  • 62 procent af de afsluttede brugere anvender forsat det, de har lært hos Familiecentret.
  • Godt halvdelen af forældrene føler, at Familiecentret hjælper dem i deres rolle som forældre.
  • En tredjedel af forældrene, både i igangværende og afsluttede forløb, er uenige i, at Familiecentret hjælper dem i deres forældrerolle.

Overgange og afslutning

  • 7 ud af 10 afsluttede brugere er enige i, at de fik de nødvendige informationer omkring afslutningen af deres forløb.
  • En fjerdedel af de afsluttede brugere er uenige i, at de stadig bruger det, som de har lært.

 

Læs hele brugerundersøgelsen her

Hvis du benytter et hjælpemiddel (skærmlæser e.l.), når du skal læse en hjemmeside, så er dette eksemplar opmærket og gjort web-tilgængeligt.

Kontaktoplysninger
Analyse & Effekt
Analyse & Effekt
Viden & Strategi
Ved Fjorden 6, 6950 Ringkøbing