Dagsorden: 12. august 2025 kl. 15:00
Deltagere
- Lise Juhl Hansen
- Jens Erik Damgaard
- Irene Lund Pedersen
- Irvin Christensen
- Rita Byskov
- Carsten Bjerg
- Jakob Agerbo
Dagsorden
Kopier link til punktet - Print
2: Budgetopfølgning pr. 31. juli 2025
Sagsnr: 24-024915
SagsfremstillingDer forventes et merforbrug på 7,1 mio. kr., hvilket er en stigning på 2 mio. kr. i forhold til seneste budgetopfølgning. Stigningen vedrører anvendelsen af overførte midler.
Af de overførte midler anvendes 2 mio. kr. til autismeprojektet, som er placeret under beskæftigelsesindsatser uden overførselsadgang. Budgetbeløbet flyttes fra Beskæftigelsesindsatser med overførselsadgang.
Derudover er der et merforbrug på 1,5 mio. kr. til renovering af Tømrervej i tilknytning til Ungecenteret. Dette merforbrug opvejes af et forventet mindre forbrug på Ungecenterets drift på tilsvarende 1,5 mio. kr.
Herudover er der en række opmærksomhedspunkter, som er beskrevet nedenfor.
Der forventes et mindre forbrug på 1 mio. kr. på området. Det skyldes delvist, at de lejemål, som blev stillet til rådighed for fordrevne ukrainske borgere, er opsagt pr. 1. december. Borgerne skal derfor være fraflyttet senest ved udgangen af november, og flere har allerede fundet anden bolig.
Derudover er udgiften til Public Capacity flyttet til henholdsvis Integrationsprogrammet og Driftsudgifter til beskæftigelsesindsatsen, hvilket bidrager til mindre forbruget under Beboelse.
Tilbud til udlændinge:
Der forventes et mindre forbrug på 3 mio. kr. under Integrationsprogrammet. Det skyldes primært, at der kan hjemtages et større beløb i resultattilskud end forudsat i budgettet. Derudover er der indregnet grundtilskud for uledsagede børn fra Ukraine, og samtidig ses lavere udgifter til integrationsindsatser.
For kontanthjælp til udlændinge forventes der budgetoverholdelse. Fra 2026 vil udgifterne til denne gruppe blive omplaceret til den generelle kontanthjælpsgruppe, så udgifterne fremadrettet samles ét sted. Områdets udvikling følges fortsat nøje.
Personlige tillæg:
Der forventes et mindre forbrug på 1 mio. kr. på området. Dette skyldes, at færre borgere end forventet har haft behov for bevilling af personligt tillæg.
Dagpenge til forsikrede ledige:
Der forventes budgetoverholdelse på dagpengeområdet i 2025.
Ved årets start var der 734 sager. Antallet er primo juli steget til 495 sager, hvilket svarer til en stigning på 11 % i forhold til sidste måned, hvor der var 446 sager. Af de 495 sager håndteres 204 af A-kasserne, hvilket svarer til 41 % af det samlede antal.
Udviklingen følges fortsat tæt for at sikre, at de økonomiske forudsætninger fastholdes.
Årsforventningen for 2025 lyder fortsat på 425 fuldtidspersoner, hvilket er uændret i forhold til budgetforudsætningerne.
Revalidering, ressourceforløb og fleksjobordninger:
Der forventes et merforbrug på 3 mio. kr. til ressourceforløb. Det skyldes, at den gennemsnitlige ydelse pr. borger er højere end budgetteret, mens antallet antalsforudsætning er uændret.
På ledighedsydelse forventes et merforbrug på 2 mio. kr. i 2025. Merforbruget skyldes både en mindre stigning i antallet af fuldtidspersoner fra 187 til 190 og en højere gennemsnitlig udgift pr. borger. Flere borgere er placeret på et lavere refusionstrin, hvilket medfører lavere statslig medfinansiering og dermed en større udgift for kommunen.
Ungecenteret:
Der forventes et mindre forbrug på 1,5 mio. kr. på driftsudgifterne til Ungecenteret. Området er omfattet af overførselsadgang.
Ingen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.
BilagBeslutningKopier link til punktet - Print
3: Budget 2026-2029 for Beskæftigelsesudvalget
Sagsnr: 24-025323
SagsfremstillingBeskæftigelsesudvalget skal tage stilling til udvalgets budget forud for budgetkonferencen samt oversendelse af nye tiltag. Der ligger to forslag til nye tiltag på Beskæftigelsesudvalgets område. Herudover er der fem (DUT-)sager som følge af lovændringer, hvoraf beskæftigelsesreformen er særlig omfattende. De økonomiske konsekvenser af beskæftigelsesreformen foreslås indarbejdet som puljer, som vil blive udmøntet via særskilt sag sideløbende med budgetlægningen. Det vedrører dels reduktioner på administration (under Økonomiudvalget) men også justeringer i indsatser, som ligger under overførselsudgifter på Beskæftigelsesudvalget. Nogle økonomiske konsekvenser vedrører også f.eks. ændrede satser eller bortfald af ydelser. Her er der ikke specifikt lokalpolitisk handlerum.
Administrationen har gennemgået budgettet og udarbejdet et udkast til budget for 2026 samt overslagsårene. Her er der taget udgangspunkt i vurderinger ud fra gældende lovgivning.
Udkastet viser et budget, som ligger 2,1 mio. kr. højere end udgangspunktet, hvilket kan henføres til forslag om at hæve antalsforudsætningen på antal forsikrede ledige. Herudover er der forslag til omprioriteringer, som er beskrevet nedenfor. Omprioriteringerne indebærer en mere realistisk budgetlægning på virksomhedsservice end tidligere.
Det tekniske budgetforslag omfatter således ikke konsekvenser af beskæftigelsesreformen. Indarbejdelse af de økonomiske konsekvenser heraf i form af en pulje udgør en særlig usikkerhed i budgettet, idet de helt konkrete effekter og muligheder i Ringkøbing-Skjern Kommune ikke nødvendigvis svarer til landsgennemsnittet. Kontanthjælpsreformen som gælder fra 1. juli 2025 er dog indarbejdet.
Beskæftigelsesudvalgets budgetramme fremgår af nedenstående tabel:
Mio. kr. / 2026 priser | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Budgetramme | 1.081 | 1.094 | 1.105 | 1.115 |
Udgangspunktet indeholder en årlig vækst på ca. 10 mio. kr. Væksten relaterer sig til, at kommunerne over tid får et stigende finansieringsansvar på førtidspensions- og fleksjobområderne. Nye tilkendelser får typisk en statslig refusion på 20 %, mens det tidligere var 50 - 65 %. Den kommunale andel af finansieringen vil derfor være stigende i takt med, at "gamle" tilkendte førtidspensioner og fleksjob overgår til folkepension, og nye tilkendte kommer til. Dette gælder også i 2029.
Positiv udvikling i overførselsindkomster:
Ringkøbing-Skjern Kommunes andel af de samlede overførselsindkomster på landsplan har været faldende over tid, men stabil de seneste år:
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
1,05 | 1,01 | 0,99 | 0,98 | 0,97 | 0,97 |
Midtvejsregulering af 2025
Økonomiaftalen for 2026 indeholder en midtvejsregulering af bloktilskuddet for 2025. Midtvejsreguleringen indeholder konsekvenser af forskellige lovændringer samt ændret konjunkturskøn og er primært baseret på et lavere skøn for ledigheden i 2025 (både for a-dagpenge og kontant- og uddannelseshjælp) end tidligere forudsat. Ligeledes er der nu en lavere forventning til udgifterne til senior- og førtidspension, fleksjob og boligstøtte end forudsat ved sidste års aftale. Omvendt forventes højere udgifter på SHO-ydelse og driftsudgifter til integration. Ringkøbing-Skjern Kommune skal i den forbindelse aflevere 27 mio. kr.
Indeværende års budgetopfølgning viser ikke de samme mindreudgifter, hvilket skal ses i sammenhæng med, at det oprindelige budget for Ringkøbing-Skjern Kommune ligger under aftaleniveauet fra budget 2025. Vi har således allerede sparet pengene én gang.
Forslag til justeringer i budget 2026
Beløb i
hele mio. kr. | Forslag 2026 | Afvigelse i f.h.t. 2026 i vedtaget budget 2025 |
Beskæftigelsesudvalget - i alt | 1.083 | 2,1 |
Serviceudgifter | 12 | -1,7 |
Tilbud til udlændinge | 9 | 0,4 |
Seniorpension, førtidspensioner og personlige tillæg | 477 | -11,2 |
Kontante ydelser | 179 | 5,0 |
Dagpenge til forsikrede ledige | 70 | 2,1 |
Ressourceforløb, fleksjob og revalidering | 273 | 5,0 |
De kommunale beskæftigelsesindsatser | 63 | 2,5 |
De anbefalede ændringer til budget 2026 er gennemgået nedenfor. Der er ikke perspektiveret op mod økonomiaftalen, da tal fra økonomiaftalen er opgjort inklusiv konsekvenserne af reformen, som i Ringkøbing-Skjern Kommune foreløbigt indarbejdes som en pulje til sideløbende udmøntning.
Serviceudgifter: Budgettet foreslås reduceret med 1,7 mio. kr. Det skyldes bl.a. forudsætning om, at der ikke vil være udgifter til boligplacering af ukrainske flygtninge ligesom der er mindreudgifter vedrørende lægeerklæringer.
Tilbud til udlændige: Budgettet foreslås hævet med netto 0,4 mio. kr. Det dækker over ændringer i omfang af resultat- og grundtilskud på flygtninge, hvor der i nogle år har været større budgetniveau i forbindelse med den store mængde fordrevne fra Ukraine. Herudover er der en udgiftsneutral flytning af ydelser til kontanthjælp. Det tilbageværende budget på området dækker således primært udgifter til danskuddannelse mv. Der er ikke budgetlagt med yderligere tilgang af fordrevne fra Ukraine.
Seniorpension, førtidspensioner og personlige tillæg: Administrationen anbefaler et budgetniveau på 477 mio. kr. Førtidspensioner udgør 407 mio. kr. heraf med udgangspunkt i 2.422 årspersoner. Det svarer til 1.131 helårspersoner på førtidspension visiteret efter de gamle regler, mens det efter de nye tilkendelsesregler svarer til 1.291 helårspersoner.
I første halvår af 2025 har 22 borgere i gennemsnit pr. måned fået tildelt førtidspension. Det foreslåede budget for 2026 forudsætter, at der resten af 2025 og i 2026 er en tilgang på 15 nye borgere pr. måned. Når beskæftigelsesreformen implementeres, vil det blandt andet indebære, at forudsætningen på tilgang af førtidspensionister hæves. Udgiften hertil er en del af DUT-sagen (på trods af at denne netto indebærer en stor budgetreduktion).
Kontante ydelser: Budgettet foreslås hævet med 5 mio. kr. Det finansieres delvist af budget til ydelser til flygtninge og indvandrere, som tidligere lå under "tilbud til udlændige". Kontanthjælpsreformen, som er trådt i kraft pr. 1. juli 2025, medfører mindreudgifter, som dog ikke helt kan dækkes af denne omflytning. Der er på kontanthjælp taget udgangspunkt i en forventning om 520 helårspersoner i 2026, hvilket er ca. 20 personer færre end i budget 2025.
Dagpenge til forsikrede ledige: Antalsforudsætningen foreslås til budget 2026 hævet til 430 helårspersoner mod 425 helårspersoner i 2025. Det svarer til at budgettet øges med 2,1 mio. kr.
Ressourceforløb, fleksjob og revalidering: Samlet foreslås en udvidelse af budgettet på 5 mio. kr. Ressourceforløb budgetlægges foreløbigt med en uændret antalsforudsætning på 475 helårsborgere, men vil med implementeringen af beskæftigelsesreformen blive udfaset. Budgettet er hævet med 0,3 mio. kr., idet der tages udgangspunkt i den aktuelle enhedspris.
På fleksjob og ledighedsydelse foreslås en øget antalsforudsætning på fleksjob, fra 1.300 i budget 2025 til 1.373 i budget 2026, mens ledighedsydelse forudsættes reduceret fra 187 til 160 helårspersoner. Den økonomiske konsekvens er at budget 2026 foreslås at være 4,7 mio. kr. højere end 2025.
Beskæftigelsesindsatser:
Samlet foreslås en udvidelse af budgettet på 2,5 mio. kr., som primært vedrører en mere realistisk budgetlægning på Virksomhedsserivce. Her har i udgangspunktet ikke været budgetlagt svarende til forbruget, da aktiviteterne tidligere har været finansieret via ad hoc eksterne midler. Forud for implementeringen af beskæftigelsesreformen synes det oplagt, at skabe et mere reelt udgangspunkt for at undgå, at de samme penge spares 2 gange. Budget 2026 på virksomhedsservice ligger dog fortsat knap 5 mio. kr. lavere end regnskab 2024.
Beskæftigelsesudvalgets forslag til budgetprocessen
Beskæftigelsesudvalget har på møder i foråret 2025 drøftet budget 2026. Her er to forslag drøftet hhv. indsatser på veteranområdet og forslag vedrørende ungeværelser med støtte.
Herudover har administrationen udarbejdet fem forslag til budgetkonferencen som vedrører ny lovgivning (DUT), omfattende:
- Forbedret arbejdsskadesystem (nr. 1). Med lovændringen er der mindreudgifter til arbejdsløshedsdagpenge og revalidering, men merudgifter til administration af den nye ordning.
- Sygedagpengereform (nr 2). Lovændringen har til formål at give sygemeldte borgere en mere individuel indsats, og samtidig give kommunerne større frihed i tilrettelæggelsen.
- Systemtilretning IT (KY) (nr. 3) som udgør en kompensation for kommunale merudgifter til systemtilretninger i forlængelse af kontanthjælpsreformen.
- Beskæftigelsesreformen - besparelser ved opgavebortfald (nr. 4 og 9). Der er tale om Ringkøbing-Skjern Kommunes andel af den overordnede forudsatte budgetreduktion på landsplan. Der er reduktionsmål vedrørende udgifter relateret til øvrig vejledning og opkvalificering samt mentor.
Alle forslag vedrører både Økonomiudvalgets og Beskæftigelsesudvalgets konti. For så vidt sygedagpengereformen er konsekvensen på Beskæftigelsesudvalget integreret i beskæftigelsesreformen.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiSom beskrevet i sagen anbefales udgiftsneutral omflytning i 2026 mellem visse områder. Herudover gælder, at det endelige budget 2026 vil indeholde en konkretisering af implementeringen af beskæftigelsesreformen, hvilket vil give anledning til større ændringer.
Reformarbejdets omfang betyder, at der givet vil opstå udfordringer løbende, som vil blive forelagt til orientering og/eller beslutning.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget:
- oversender DUT-forslag til budgetkonferencen
- oversender de justerede budgetforudsætninger jf. sagsfremstillingen til budgetkonferencen

6900 Skjern