Referat: 12. november 2025 kl. 13:00
Deltagere
- Marie Kamp From
- Niels Kristian Larsen
- Linda Nielsen
- Dan K. Jørgensen
- Kristian Andersen
- Carsten Bjerg
- Henrik Hammelsvang
Referat
- Godkendelse af dagsorden
- Etablering af ny daginstitution i Videbæk
- Forslag til ny delegationsplan for Ringkøbing-Skjern Kommune
- Resultater af afgangsprøver 2024/25
- Vedtægt for styrelsen af skolevæsenet i Ringkøbing-Skjern Kommune
- Svømmeundervisning
- Årsrapport for 10'eren, 2024 - 2025
- Familierådgivningens sagsbehandlingsfrister - Årlig afrapportering
- Frigivelse af rådighedsbeløb fra indeklimapuljen til projekter i dagtilbud og skoler 2025
- Budgetopfølgning pr. 31. oktober 2025 for decentrale enheder under Børne- og Famileudvalget
- Budgetopfølgning pr. 31. oktober 2025 på Børne- og Familieudvalgets område
- Gensidig orientering
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1 : Godkendelse af dagsorden
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget godkendte dagsordenen.
Kopier link til punktet - Print
2 : Etablering af ny daginstitution i Videbæk
Sagsnr: 19-030628
SagsfremstillingByrådet har afsat et rådighedsbeløb på 17,7 mio.kr. til etablering af en nye rammer for daginstitutionen Solstrålen på Højsagervej i Videbæk. Der har nu været afholdt licitation over byggeriet. Status for projektet er herefter en overskridelse af det afsatte budget med 4 mio. kr. Dette dækker særligt, at byggeriet grundet indeksreguleringer bliver dyrere end tidligere forudsat; ligesom der er kommet skærpede bygningskrav, siden projektet blev igangsat. Der er tale om et projekt, hvor rådighedsbeløbet blev afsat i 2019 i forbindelse med vedtagelsen af budget 2020. Hertil kommer usikkerhed omkring mulighederne for genanvendelse af indvendigt inventar. Der indgår i projektet allerede en stor grad af genanvendelse; ligesom styregruppen allerede har identificeret besparelsesmuligheder, eksempelvis i forhold til tilpasning af belægninger og materialevalg. Administrationen anbefaler, at rådighedsbeløbet for projektet forhøjes med 4 mio. kr.
Daginstitutionen
Solstrålen, Videbæk er en selvejende daginstitution, som har til huse i en
ejendom,
som Ringkøbing-Skjern Kommune har lejet af Boligforeningen MidtVest.
Institutionen fremstår i dag
svært nedslidt. Det har hertil været vurderingen, at der er både økonomiske og
planlægningsmæssige fordele ved at genetablere institutionen i en kommunal
ejendom. Byrådet har
således besluttet, at der skal opføres en ny daginstitution på Højsagervej i
Videbæk til erstatning for
Solstrålen.
Børne- og Familieudvalget har siden godkendt et programoplæg for byggeriet den 17. april 2024 og et dispositionsforslag den 9. oktober 2024. På grundlag heraf er der detailprojekteret og gennemført en licitation på håndværkerydelserne den 15. september 2025. Da licitationsresultatet endte højere end forudsat har den nedsatte styregruppe har drøftet mulighederne for at finde besparelser på projektet på grundlag af et oplæg fra den tilknyttede rådgiver Quattro Arkitekter A/S. Der er her fundet besparelsesmuligheder primært vedrørende materialevalg. Gennemførsel af disse besparelser forventes ikke at reducere byggeriets funktionalitet eller at øge de fremtidige vedligeholdelsesomkostninger.
Samlet anbefaler styregruppen en forhøjelse af rådighedsbeløbet på 4 mio. kr. Hvis forhøjelsen godkendes, vil projektets samlede rådighedsbeløb være på 21,7 mio. kr. Heraf er der tidligere givet en anlægsbevilling på 2 mio. kr. til grundkøb, geotekniske undersøgelser mv. Styregruppen anbefaler, at der gives en anlægsbevilling på 19,7 kr. finansieret af den restende del af rådighedsbeløbet.
Ejendomscentret vurderer, at den største del af overskridelsen af anlægsbudgettet kan forklares med manglende indeksregulering af rådighedsbeløbet. Den generelle prisudvikling i Danmark fra budgettet blev vedtaget i 2019 til i dag er således på 20-22%. Der er desuden kommet skærpede indeklimakrav og krav til brandrådgivning og dokumentation i perioden, lige som kravene til CO2 udledning er blevet skærpet. Byggereglementets krav til isolation er også øget. Dette har været med til at drive m² prisen op på tekniske installationer, projektering og byggematerialer.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiEn eventuel udvidelse af rådighedsbeløbet med 4 mio. kr. kan finansieres via
- restbudget på BFUs anlægspulje, hvor der aktuelt resterer et ikke disponeret rådighedsbeløb på 0,770 mio. kr. i 2025.
- BFUs pulje til forbedring af indeklima i Dagtilbud og Undervisning, hvor der aktuelt er et ikke disponeret rådighedsbeløb på 3,450 mio. kr. i 2025.
Med de to nævnte restbeløb kan der anvises tilstrækkelig finansiering til merudgifterne i nærværende sag. Det vil ikke få konsekvenser for andre aktiviteter i 2025, men vil betyde, at der overføres færre udisponerede puljemidler fra 2025 til 2026. Fremtidige projekter til forbedring af indeklima i Dagtilbud og Undervisning vil dermed blive gennemført på et senere tidspunkt. Der er afsat nye midler på begge puljer i 2026, hhv. 1,520 mio. kr. på udvalgets anlægspulje og 5 mio. kr. til forbedring af indeklima.
EffektvurderingDer henvises til sagsfremstillingen.
IndstillingAdministrationen anbefaler, at Børne- og Familieudvalget drøfter sagen.
Børne- og Familieudvalget 08-10-2025Børne- og Familieudvalget besluttede at udsætte sagen med henblik på yderligere udredning. Sagen medtages på udvalgsmødet i november måned.
Fraværende: Dan K. Jørgensen. BilagBeslutningBørne- og Familieudvalget anbefaler, at der gives en anlægsbevilling på 19,7 mio. kr., og at forhøjelsen af rådighedsbeløbet på 4 mio. kr. finansieres af ikke disponeret rådighedsbeløb på 0,77 mio. kr. på Børne- og Familieudvalgets anlægspulje, af uforbrugte midler på 1,87 mio. kr. på pulje til forbedring af indeklima i Dagtilbud og Undervisning og af kassetræk på 1,36 mio. kr.
Kopier link til punktet - Print
3 : Forslag til ny delegationsplan for Ringkøbing-Skjern Kommune
Sagsnr: 25-000568
SagsfremstillingUdvalget skal tage stilling til ny delegationsplan for Ringkøbing-Skjern Kommune. Sagen behandles sideløbende i alle fagudvalg. Når udvalgene har behandlet sagen, skal den behandles i Økonomiudvalget og efterfølgende i Byrådet.
Ringkøbing-Skjern Kommune har siden 2021 haft en delegationsplan, der fastlægger, hvordan beslutningskompetencen kan fordeles mellem Byrådet, Økonomiudvalget, fagudvalg og administrationen. Planen er løbende blevet opdateret og godkendt af relevante fagudvalg og Byrådet. Den gældende delegationsplan er vedlagt (bilag 1).
Direktionen har iværksat en gennemgang af delegationsplanen med inddragelse af fagområder og direktører for at sikre, at planen er opdateret i forhold til gældende lovgivning og praksis. Gennemgangen har haft særligt fokus på borgmesterens beføjelser, effektivisering af beslutningsprocesser samt konsekvenser af ny lovgivning. Særligt fagområdet Land, by og kultur har foretaget en omfattende revidering af deres delegationsplan, som nu fremstår mere moderne. Der er en del ny lovgivning på vej indenfor især Sundheds- og omsorgsområdet samt Beskæftigelsesområdet. Her er der kun taget højde for kendte ændringer, og der kan efterfølgende blive behov for yderligere rettelser.
Svarene fra fag- og stabsområderne er indarbejdet i det vedlagte udkast til ny delegationsplan (bilag 2). Under udvalgsmødet vil de respektive fagchefer præsentere væsentlige ændringer inden for deres områder.
Den reviderede delegationsplan præsenteres for det nye byråd i forbindelse med onboardingprocessen.
Delegationsplanen beskriver, hvem der må træffe hvilke beslutninger. Hvis et udvalg ønsker at ændre på, hvilke beslutninger der kan delegeres til administrationen, skal Byrådet godkende ændringen. Byrådet kan dog beslutte, at udvalgene (Økonomiudvalget og de stående udvalg) bliver frit stillet til selv at bestemme, hvilke beslutninger de vil delegere videre til administrationen. Hvis Byrådet beslutter at give udvalgene denne frihed, kan udvalgene herefter selv vælge at delegere opgaver til administrationen inden for de områder, Byrådet har givet tilladelse til – uden at spørge Byrådet hver gang.
Administrationen foreslår, at udvalg, Økonomiudvalg og Byrådet drøfter og træffer beslutning om, hvorvidt udvalgene skal have denne adgang til frit selv at bestemme, hvilke beslutninger de vil delegere videre til administrationen.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingDen nye delegationsplan forventes at effektivisere sagsbehandlingen og aflaste Byråd og udvalg i sager, der med fordel kan afgøres på et lavere niveau.
IndstillingAdministrationen indstiller, at
- udvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at vedtage den nye delegationsplan.
- udvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at et udvalg fremover skal have adgang til frit selv at bestemme, hvilke beslutninger udvalget vil delegere videre til administrationen, uden at dette behandles i Byrådet.
- Delegationsplan for Ringkøbing-Skjern Kommune.
- Udkast til ny delegationsplan for Ringkøbing-Skjern Kommune.
Børne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
4 : Resultater af afgangsprøver 2024/25
Sagsnr: 25-023640
SagsfremstillingBørne- og Familieudvalget ønsker en orientering om de faglige resultater fra folkeskolens afgangsprøver i skoleåret 2024/2025.
Elevernes samlede karaktergennemsnit ved de bundne prøver ved folkeskolens prøver i 9. klasse i skoleåret 2024/2025 er i Ringkøbing-Skjern Kommune på 7,4. Karaktergennemsnittet er dermed over niveau i forhold til sammenligningsgruppen bestående af Holstebro Kommune, Frederikshavn Kommune, Guldborgsund Kommune, Svendborg Kommune og Aabenraa Kommune.
På landsplan er karaktergennemsnittet i 2024/2025 på 7,3.
I Ringkøbing-Skjern Kommune er elevernes samlede karaktergennemsnit i de bundne prøver steget 0,5 sammenlignet med skoleåret 2023/2024.
Bundne prøvefag | Mundtlig | Skriftlig | Fagdiscipliner |
Dansk | X | X | Læsning, mundtlig, retskrivning og skriftlig fremstilling |
Matematik |
| X | Med hjælpemidler og uden hjælpemidler |
Engelsk | X |
|
|
Fællesprøve i fysik/kemi, biologi og geografi | X |
|
|
Når karaktererne sammenholdes med den socioøkonomiske reference i det samlede karaktergennemsnit, er skolerne, samlet set, i Ringkøbing-Skjern Kommune i 2024-2025 signifikant ”Bedre end forventet”, sammen med blot tre øvrige kommuner ud af landets i alt 98 kommuner.
Den socioøkonomiske reference beregnes ud fra skolens elevgrundlag, og resultaterne vurderes som enten Dårligere end forventet, På Niveau eller Bedre end forventet. I beregningen indgår faktorer på individniveau som for eksempel køn, herkomst og forældrenes uddannelse og indkomst. Den socioøkonomiske reference er interessant, da den synliggør skolernes løfteevne.
Lovgrundlag og juridisk vurderingFolkeskoleloven.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
5 : Vedtægt for styrelsen af skolevæsenet i Ringkøbing-Skjern Kommune
Sagsnr: 25-014374
SagsfremstillingAdministrationen i Dagtilbud og Undervisning fremlægger hermed forslag til en revideret styrelsesvedtægt for skoleområdet i Ringkøbing-Skjern Kommune. Byrådet skal beslutte, om de kan godkende den.
Der er tale om en grundlæggende og omfattende revision af både styrelsesvedtægten og bilaget hertil. Revisionen har været nødvendig, dels fordi det er længe siden, styrelsesvedtægten sidst blev revideret, og dels som følge af både ændringer i national lovgivning - fx Folkeskolens Kvalitetsprogram - og en række kommunalpolitiske beslutninger, der har påvirket organiseringen og ledelsen af kommunens skolevæsen.
Administrationen forventer, at Byrådet fremover oftere får styrelsesvedtægten til godkendelse, også med mindre ændringer end den nuværende mere grundlæggende revision. Byrådet skal kun tage stilling til selve styrelsesvedtægten. Bilaget til styrelsesvedtægten er kun vedlagt som bilag.
Den reviderede styrelsesvedtægt har været til udtalelse i alle skolebestyrelser ved kommunens folkeskoler. Høringssvarene er vedlagt som bilag.
Styrelsesvedtægten – centrale ændringer og præciseringer
Styrelsesvedtægten fastlægger de overordnede rammer for organiseringen af skolevæsenet i kommunen. Jf. §41 i folkeskoleloven skal vedtægten indeholde:
- Skolebestyrelserne sammensætning
- Udpegning af eventuelt kommunalbestyrelsesmedlem til skolebestyrelsen
- Fremgangsmåden ved valg af medarbejderrepræsentanter til skolebestyrelsen
- Sammensætning af eventuelle fælles rådgivende organer for kommunens skolevæsen.
- Vedtægten skal endvidere indeholde en beskrivelse af eventuelle beføjelser, der er delegeret til skolebestyrelsen i medfør af § 40, stk. 4.
Denne version fra 2025 er en revideret udgave af Styrelsesvedtægten fra 2019. I revideringsprocessen har det været centralt at beholde de afsnit og kapitler, som §41 foreskriver skal være med i en styrelsesvedtægt.
Af større ændringer i styrelsesvedtægten fra 2019 til 2025-versionen kan nævnes:
- en opdatering af sammensætningen i skolebestyrelser og fælles bestyrelser
- en tydeliggørelse af, at det er den enkelte forældrerepræsentant, der beslutter, om de vil sidde i bestyrelsen 2 eller 4 år
- en delegering om, at det fremover ikke er Byrådet, men Børne- og Familieudvalget, der i sidste instans afgør eventuelle tvivlstilfælde ved valg af medarbejderrepræsentanter til skolebestyrelsen
- en skelnen og ændring mellem antallet af forældrerepræsentanter i henholdsvis en skolebestyrelse og en fælles bestyrelse (jf. §24a i Folkeskoleloven). Hidtil har det været en kommunal beslutning, at der skal sidde 5-7 forældrerepræsentanter fra skoledelen i både en skolebestyrelse og fælles bestyrelse. Dette synes unødigt at udfordre de ofte mindre §24a-skoler, hvor der er en fælles bestyrelse. Administrationen indstiller, at der fremover skal sidde 4-5 fra skolen og 3-4 fra dagtilbuddet i en fælles bestyrelse. Det ønskes, at der forsat skal sidde 5-7 forældrerepræsentanter i en skolebestyrelse
- en valgprocedure ved valg af medarbejderrepræsentanter til skolebestyrelser og fælles bestyrelser
- at det bortfalder, at Børne- og Familieudvalget skal godkende ansøgninger om ekstern repræsentation i skolebestyrelserne. Fra skoleåret 2025/26 har skolebestyrelserne ret til selv at vælge dette som konsekvens af en lovændring fra Folkeskolens Kvalitetsprogram
Bilaget – afspejling af politiske beslutninger og praksis
Bilaget er, jf. folkeskolelovens § 41, stk. 3, udformet som en opsamling af kommunalpolitiske og administrative beslutninger. Det indeholder blandt andet:
- Oversigt over skoledistrikter og specialtilbud
- Kommunens it-strategi, inklusionsstrategi og særlige indsatser (fx Juniormesterlære, valgfagssamarbejde m.m.)
- Retningslinjer for elevbefordring, skoleudviklingssamtaler og tilsyn med hjemmeundervisning
Bilaget har i denne revision fået en mere systematisk opbygning og tydelig kobling til politisk vedtagne beslutninger; der er indarbejdet henvisninger til, hvornår Byrådet eller Børne- og Familieudvalget traf en beslutning, og der er sket en opdatering af bilaget, så den passer overens med praksis, fx ift. modtagelsesklasser og valgfagsudbud.
Formelt set skal Byrådet kun godkende Styrelsesvedtægten. Bilaget redegør bl.a. for tidligere vedtagne politiske beslutninger, samt information, som administrationen vurderer er relevant at få samlet ét sted til gavn for forskellige interessenter.
Reference til Børne- og familiepolitikken
Sagen understøtter målsætningen i Børne- og familiepolitikken (2023-2026) om, at "alle børn og unge i Ringkøbing-Skjern Kommune skal have mulighed for at trives, lære og udvikle sig i fællesskaber". Den reviderede styrelsesvedtægt og bilaget sikrer, at rammerne for folkeskolerne er tydelige, tidssvarende og politisk legitimerede.
Lovgrundlag og juridisk vurderingStyrelsesvedtægten og det tilhørende bilag er udarbejdet med afsæt folkeskolelovens § 24a og §§ 42-44. Derudover henvises til bekendtgørelse nr. 1074 af 14. september 2017 om valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelser i folkeskolen og om vederlag til forældre- og elevrepræsentanter i skolebestyrelser i folkeskolen.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at den reviderede styrelsesvedtægt for skoleområdet oversendes til Økonomiudvalget og Byrådet med henblik på godkendelse.
Bilag- Styrelsesvedtægt for Ringkøbing-Skjern Kommunes folkeskoler (webtilgængelig)
- Bilag til Styrelsesvedtægt for Ringkøbing-Skjern Kommunens folkeskoler (webtilgængelig)
- Borris Skole, udtalelse fra skolebestyrelsen (ej webtilgængelig)
- Børnesporet Faster-Astrup Skole, udtalelse fra fælles bestyrelsen (ej webtilgængelig)
- Fjelstervang Skole, udtalelse fra fælles bestyrelsen (ej webtilgængelig)
- Hvide Sande Skole, udtalelse fra skolebestyrelsen (ej webtilgængelig)
- Nr. Vium-Troldhede, udtalelse, udtalelse fra skolebestyrelsen (ej webtilgængelig)
- Ringkøbing Skole, udtalelse fra skolebestyrelsen (ej webtilgængelig)
- Skjern Folkeskole, udtalelse fra skolebestyrelsen (ej webtilgængelig)
- Skjernåskolen, udtalelse fra skolebestyrelsen (ej webtilgængelig)
- Spjald Skole, udtalelse fra skolebestyrelsen (ej webtilgængelig)
- Stauning Skole, udtalelse fra fælles bestyrelsen (ej webtilgængelig)
- Vorgod-Barde Skole, udtalelse fra skolebestyrelsen (ej webtilgængelig)
Børne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
6 : Svømmeundervisning
Sagsnr: 25-023637
SagsfremstillingI forbindelse med opdatering af styrelsesvedtægten og tilhørende bilag har to bestyrelser ønsket ændringer vedrørende svømmeundervisningens placering. Senest traf Børne- og Familieudvalget beslutning om dette i 2008.
Efter gældende beslutning gennemføres undervisningen over to skoleår på enten 3., 4. eller 5. klassetrin med én ugentlig lektion, svarende til 30 klokketimer per skoleår.
Bestyrelserne fra Vorgod-Barde Skole og Fjelstervang Helhed ønsker, at svømmeundervisningen også kan tilbydes på 6. klassetrin.
Administrationen i Dagtilbud og Undervisning anbefaler i forlængelse heraf, at formuleringen om ”én ugentlig lektion” udgår, således at der alene fastsættes et samlet timetal på 30 klokketimer per skoleår.
Ændringerne vil give skolerne øget fleksibilitet i planlægningen af svømmeundervisningen, herunder mulighed for at tilpasse forløbet lokale forhold og faciliteter.
Lovgrundlag og juridisk vurderingFolkeskoleloven.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi bemærker, at forslaget ikke har nogen økonomiske konsekvenser for Børne- og Familieudvalget.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget godkender, at svømmeundervisningen skal afvikles henover to skoleår på 3., 4., 5. og 6. klassetrin, samt at timetallet er 30 klokketimer per skoleår.
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
7 : Årsrapport for 10'eren, 2024 - 2025
Sagsnr: 25-023626
SagsfremstillingUddannelsescenter Ringkøbing-Skjern (UCRS) varetager 10. klasseundervisningen i
Ringkøbing-Skjern Kommune efter overenskomst med kommunen. Tilbuddet kaldes i daglig tale
10'eren.
UCRS har siden skoleåret 2014 - 2015 stået for driften af 10. klasse i Ringkøbing-Skjern Kommune. Pr. 5. september 2024 var der 77 elever i 10'eren mod 87 på samme tidspunkt i 2023.
UCRS fremsender hvert år en årsberetning, som indeholder en redegørelse for tilbuddets ledelse og
struktur, oplysninger om elevtal, evalueringsmetoder og resultater - herunder overgangsfrekvenser
til ungdomsuddannelserne foruden UCRS's aktuelle vurdering af erfaringer og udfordringer.
I årsberetningen gøres der rede for 10'erens synlige resultater i form af faglig løfteevne og
overgangsfrekvenser til erhvervsuddannelserne. Også for skoleåret 2024 - 2025 kan der fremvises
gode resultater. Det lykkes således at løfte elevernes karakter-niveau fra 9. klasse i alle fag med
undtagelse af tysk tilbudsfag - mundtlig.
Andelen af elever, som fortsætter på en erhvervsuddannelse efter 10'eren, var i august 2025 på
31% mod 28% i august 2024. På landsplan vælger knap 20% en erhvervsuddannelse efter 10. klasse.
I forhold til sidste skoleår har der også været en mindre fremgang i elevtrivslen, hvilket måske kan hænge sammen med, at man i skoleåret 2024 - 2025, har haft færre udfordringer hos eleverne i forhold til at kunne indgå i fællesskaber med andre. Der har været mere fokus på tydelighed og klare forventninger til elever og forældre i forhold til fællesskabet plus en styrket overleveringsproces fra kommunens 9. klasser til 10'eren.
En meget stor andel af eleverne har dansk som andet sprog. Manglende danskkundskaber er derfor en stor faglig udfordring.
I skoleåret 2025 - 2026 vil skolen have fokus på at sikre større stabilitet i fremmødet. Man har således forsøgt at skabe mere fleksibilitet i skemaet, således at det imødekommer forskellige behov.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi bemærker, at der i 2025 er afregnet for 76 elever i perioden 1.1. - 31.7. og for 65 elever for perioden 1.8. - 31.12.
Afregningen i alt er på 6,416 mio. kr.
EffektvurderingSe sagsfremstillingen.
IndstillingAdministrationen indstiller, at årsberetningen tages til efterretning.
BilagBeslutningBørne- og Familieudvalget tog årsberetningen til efterretning.
Carsten Bjerg rejste spørgsmålet om egen habilitet. Udvalget drøftede dette og besluttede, at han var inhabil. Carsten Bjerg deltog ikke i behandlingen af sagen.
Fraværende- Carsten Bjerg ()
Kopier link til punktet - Print
8 : Familierådgivningens sagsbehandlingsfrister - Årlig afrapportering
Sagsnr: 25-023471
SagsfremstillingI maj 2024 godkendte Børne- og Familieudvalget de reviderede sagsbehandlingsfrister på Familierådgivningens område. Fristerne er offentligt tilgængelige på kommunens hjemmeside (https://www.rksk.dk/om-kommunen/organisation/sagsbehandlingsfrister).
Udvalget besluttede i 2017, at der årligt gennemføres en måling for overholdelsen af sagsbehandlingsfrister på udvalgte sagsområder, så udvalget kan følge og regulere serviceniveauet.
I en opgørelse over perioden 1. oktober 2024 til og med 20. oktober 2025 ses følgende overskridelser af sagsbehandlingsfristen på de udvalgte sagsområder:
Sagsområde | Antal overskridelser |
Hjemmetræning efter Barnets Lov § 85 | 0 |
Merudgiftsydelse efter Barnets Lov § 86 | 1 |
Kompensation for tabt arbejdsfortjeneste efter Barnets Lov § 87 | 4 |
Ledsagelse for børn og unge efter Barnets Lov § 89 | 0 |
Udarbejdelse af børnefaglig undersøgelse efter Barnets Lov §§ 20 og 26 | 19 |
Økonomisk støtte efter Barnets Lov § 35 | 0 |
Afløsning eller aflastning efter Serviceloven § 84, jf. Barnets Lov § 90 | 0 |
Nogle af overskridelserne registreres manuelt, hvilket kan medføre en vis usikkerhed i optællingen.
Baggrundene for overskridelsen af fristerne kan være mange. Det kan bl.a. omhandle;
- Ventetid hos samarbejdspartnere,
- At aftaler om børnesamtaler, partshøringer og samarbejdsmøder (herunder inddragelse af anden ekspertise) udsættes eller aflyses,
- Ventetid på materiale fra eksterne samarbejdspartnere,
- Interne organisatoriske forhold.
Det er væsentligt at understrege, at en overskridelse af tidsfristen for udarbejdelse af en børnefaglig undersøgelse ikke betyder, at familierne ikke får hjælp i ventetiden. I langt de fleste tilfælde er der truffet afgørelse om støtte sideløbende med undersøgelsen. Endvidere arbejdes der typisk tværfagligt omkring og med barnet/familierne, imens undersøgelsen pågår.
Sammenlignet med tallene for sidste afrapportering er der sket en forbedring i antallet af overskridelser for børnefaglige undersøgelser. Ved sidste afrapportering var der registreret overskridelser af 49 børnefaglige undersøgelser, hvilket ved denne afrapportering er faldet til mindre end det halve.
Dette skyldes en målrettet indsats med at få afsluttet undersøgelserne. Som tallene viser, er der stadig et udviklingspotentiale, og Familierådgivningen vil fortsat have et skarpt fokus på afslutning af de børnefaglige undersøgelser.
Lovgrundlag og juridisk vurderingRetssikkerhedsloven § 3:
Kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.
Stk. 2.: Kommunalbestyrelsen skal på de enkelte sagsområder fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. Fristerne skal offentliggøres.
Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.
Barnets Lov § 20, stk. 3:
Den børnefaglige undersøgelse skal afsluttes, senest 4 måneder efter at kommunalbestyrelsen bliver opmærksom på, at et barn eller en ung kan have behov for særlig støtte. Hvis undersøgelsen undtagelsesvist ikke kan afsluttes inden 4 måneder, skal kommunalbestyrelsen udarbejde en foreløbig vurdering og snarest herefter afslutte undersøgelsen.
Barnets Lov § 26:
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om undersøgelse af de kommende forældre, når der er grund til at antage, at der kan opstå behov for støtte efter denne lov til et barn umiddelbart efter fødslen, og sagen er alvorlig eller kompleks.
Stk. 3.: Undersøgelsen efter stk. 1 skal afsluttes, senest 4 måneder efter at kommunalbestyrelsen bliver opmærksom på, at et barn kan have behov for særlig støtte umiddelbart efter fødslen. Hvis undersøgelsen undtagelsesvist ikke kan afsluttes inden 4 måneder, skal kommunalbestyrelsen udarbejde en foreløbig vurdering og snarest herefter afslutte undersøgelsen.
Viden og Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager orienteringen til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
9 : Frigivelse af rådighedsbeløb fra indeklimapuljen til projekter i dagtilbud og skoler 2025
Sagsnr: 25-023557
SagsfremstillingPå anlægsbudgettet er afsat en årlig pulje på 5,0 mio. kr. til projekter, som skal forbedre indeklimaet i dagtilbud og skoler.
På baggrund af screening af indeklima i skoler og daginstitutioner er der i de vedtagne indeklima-strategier fokus på forskellige indsatser. Indeklimapuljen dækker både skoler og daginstitutioner. Derfor har Ejendomscenteret kigget på en fordelingsnøgle med baggrund i overslagspriser fra screeningsarbejdet. Indsatserne på skoleområdet er generelt mere tekniske og omkostningstunge end på dagtilbudsområdet, hvor det ofte er mindre delindsatser rent investeringsmæssig, der er behov for. Det er dog ofte indsatser, som for Ejendomscenteret kræver nøje planlægning og tæt opfølgning med brugerne for at sikre effekt og erfaringsindsamling.
Skoler
Høje temperaturer og forhøjet CO2-indhold påvirker elevers koncentrations- og indlæringsevne væsentligt, hvorfor det for skolerne er et indsatsområde at undgå overophedning samt have tilstrækkelig ventilation i undervisningslokaler.
Der ønskes frigivet midler til følgende projekter:
- Rækker Mølle Skolen – ventilationsprojekt, supplerende projektmidler, 1,75 mio. kr.
- Vorgod-Barde Skole – sidste del af ventilationsprojekt, 1 mio. kr.
- Holmsland Skole – udvendigt solafskærmning, 160.000 kr.
Daginstitutioner
For daginstitutionerne er to af hovedudfordringerne akustik og renhold. Akustikudfordringer påvirker både børn og voksne; det giver træthed, koncentrationsbesvær og for børnene potentielt også udfordringer med taleindlæring. Vi ved også fra undersøgelser foretaget i daginstitutioner, at der er forhøjede koncentrationer af problematisk kemi i indeklimaet. Da meget af den kemi, der tilføres, forventeligt også kommer fra hjemmene i form af børnenes tøj, støvler og sko, tasker/beholdere, legetøj, kan vi ikke kontrollere kilderne fuldt ud. Men vi ved, at renhold og rengøring kan afhjælpe, da kemi binder til støv.
Ejendomscenteret har indgået aftaler med en række daginstitutioner med særlige udfordringer om analyser, som både kigger på det tekniske og bygningsmæssige og på adfærd inden for støj/akustik og renhold. Det skal munde ud i skalerbare og bæredygtige løsninger samt give inspiration til påvirkning af hensigtsmæssig adfærd.
Der ønskes derfor midler frigivet til
- Indsatser inden for akustik og renhold i i alt 8 daginstitutioner, 670.000 kr.
Ingen bemærkninger.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi bemærker, at der står et rådighedsbeløb på 5,7 mio. kr. i 2025 på indeklimapuljen, heraf er de 0,7 mio. kr. overført fra 2024.
EffektvurderingIndsatsen i de nævnte skoler og daginstitutioner vil få en positiv effekt på indeklimaet til gavn for både børn og voksne og vil på dagtilbudsområdet give ny og dokumenteret viden om akustikløsninger og renhold og erfaringer om effekt af ændret adfærd.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget oversender sagen til Økonomiudvalget og Byrådet med en indstilling om, at der gives en anlægsbevilling på i alt kr. 3,83 mio. finansieret af indeklimapuljen i 2025 på 5,7 mio. kr.
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
10 : Budgetopfølgning pr. 31. oktober 2025 for decentrale enheder under Børne- og Famileudvalget
Sagsnr: 24-024914
SagsfremstillingAdministrationen fremsender budgetopfølgning pr. 31. juli 2025 for de decentrale aftaleenheder under Børne- og Familieudvalget.
Der udarbejdes budgetopfølgninger til politisk behandling tre gange årligt for de decentrale aftaleenheder. Det er pr. 31. marts, 31. juli og 31. oktober.
For Børne- og Familieudvalget gælder dette for skoler, skolefritidsordninger og dagtilbud under Dagtilbud og Undervisning samt for enhederne under Børn og Familie.
Budgetopfølgningerne er udarbejdet af de decentrale ledere med bistand fra økonomikonsulenterne i Viden & Strategi. Budgetopfølgningerne er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2025, men eksklusiv overførsler fra 2024. Et mer- eller mindreforbrug er således udtryk for, om enheden bruger mere eller mindre af deres indeværende årsbudget.
Budgetopfølgningen for de decentrale enheder udviser et samlet mindreforbrug på 7,463 mio. kr. I forhold til forrige budgetopfølgning pr. 31.juli 2025 er det et merforbrug på 2,074 mio. kr.
hele 1.000 kr. - = mindreforbrug + = merforbrug | Forventet forbrug i 2025 pr. 31.10.2025 | Budgetramme 2025 eksklusiv overførsel | Afvigelse pr. 31.10.2025 | Afvigelse pr. 31.7.2026 | Afvigelse pr. 31.3.2027 |
Dagtilbud og Undervisning | 682.554 | 691.987 | -9.433 | -9.715 | -11.936 |
Folkeskoler og specialskoler | 396.425 | 400.723 | -4.298 | -5.507 | -4.287 |
Skolefritidsordninger | 49.963 | 50.509 | -546 | -67 | -1.219 |
UU-vejledning, STU-hus og Ungdomsskolen | 35.595 | 37.733 | -2.138 | -1.512 | -2.071 |
Dagtilbud | 187.192 | 188.643 | -1.451 | -1.897 | -4.359 |
Distrikter | 13.379 | 14.379 | -1.000 | -732 | 0 |
Børn og Familie | 104.243 | 102.273 | 1.970 | 178 | -944 |
Børne- og Familieudvalget | 786.797 | 794.260 | -7.463 | -9.537 | -12.880 |
Ingen bemærkninger.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi bemærker, at det samlede akkumulerede overskud i 2024 for de decentrale enheder under Børne- og Familieudvalget udgør 26,672 mio. kr.
Økonomi bemærker herudover, at det forholdsvis store forventede mindreforbrug på 7.463 mio. kr. skal ses i lyset af, at en del enheder kom ud af 2024 med underskud, heraf nogle med forholdsvis store underskud. Derfor skal nogle af enhedernes mindreforbrug også ses som afdrag på disse underskud.
De enkelte enheders forventede afvigelse i 2025 er vedlagt som bilag.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.
Bilag- Budgetopfølgning - decentrale enheder - Børn og Familie - ej webtilgængelig
- Budgetopfølgning - decentrale enheder - Dagtilbud og Undervisning - ej webtilgængelig
Børne- og Familieudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
11 : Budgetopfølgning pr. 31. oktober 2025 på Børne- og Familieudvalgets område
Sagsnr: 24-024914
SagsfremstillingBudgetopfølgningen pr. 30. september 2025 på Børne- og Familieudvalgets område udviser et forventet mindreforbrug på 2,7 mio. kr., hvilket er en mindreudgift på 1,9 mio. kr. i forhold til forrige budgetopfølgning.
Det samlede mindreforbrugfordeler sig på:
- Dagtilbud og Undervisning – mindreforbrug på 7,1 mio. kr.
- Børn og Familie - merforbrug på 4,4 mio. kr.
Dagtilbud og Undervisning
Beløb
i hele 1.000 kr. | Korrigeret
| Forventet regnskab 2025 | Afvigelse | Afvigelse |
Dagtilbud og Undervisning - central | 217.651 | 210.551 | -7.100 | -6.600 |
Undervisning | ||||
Specialundervisning/støtte | 7.006 | 5.106 | -1.900 | -1.500 |
STU, FGU og KUI* | 30.605 | 26.805 | -3.800 | -3.800 |
Fri- og efterskoler + 10. kl. UCRS | 95.570 | 94.870 | -700 | -200 |
Fælles udgifter/indtægter | 19.035 | 17.535 | -1.500 | -1.500 |
Dagtilbud | ||||
Dagtilbud/SFO - flere/færre børn | -50.160 | -52.260 | -2.100 | -2.100 |
Private tilbud - flere/færre børn | 49.069 | 51.469 | 2.400 | 2.400 |
Dagplejen | 37.180 | 36.080 | -1.100 | -1.100 |
Fælles udgifter/indtægter | 7.844 | 7.544 | -300 | -300 |
Undervisning/dagtilbud | ||||
Mellemkommunal - almen | 2.437 | 3.337 | 900 | 500 |
Befordring - special | 19.065 | 20.065 | 1.000 | 1.000 |
*STU = Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse, FGU – Forberedende GrundUddannelse, KUI - den Kommunale UngeIndsats.
Resultatet er en mindreudgift på 0,5 mio. kr. i forhold til forrige budgetopfølgning. Mindreudgiften skyldes færre elever på 10'eren. Afregningen for 2. halvår 2025 var kun på 65 elever.
Børn og Familie
Beløb
i hele 1.000 kr. | Korrigeret
| Forventet | Afvigelse | Afvigelse |
Børn og Familie - central | 133.358 | 137.758 | 4.400 | 5.800 |
Anbringelser | 103.680 | 115.480 | 11.800 | 11.200 |
Investeringsstrategi | -7.632 | -32 | 7.600 | 7.600 |
Central refusionsordning SDE | -9.429 | -19.429 | -10.000 | -7.000 |
Øvrige foranstaltninger | 4.262 | 2.762 | -1.500 | -1.500 |
Forebyggende foranstaltninger | 32.809 | 32.409 | -400 | -1.400 |
Sikrede institutioner | 3.663 | 2.163 | -1.500 | -1.500 |
Enkeltydelser/tabt arbejdsfortjeneste | 6.005 | 4.405 | -1.600 | -1.600 |
Resultatet er et mindreforbrug på 1,4 mio. kr. i forhold til forrige budgetopfølgning, og skyldes følgende:
- Merforbrug på 0,6 mio. kr. på anbringelsesområdet. Anbringelser på opholdssteder.
- Merforbrug på 1,0 mio. kr. til forebyggende foranstaltninger. Det er primært merudgifter til aflastningsforanstaltninger.
- Merindtægt på 3,0 mio. kr. vedr. central refusionsordning. En gennemgang af refusionerne viser, at der vil komme en merindtægt i forhold til tidligere opgørelser.
Investeringsstrategien
Ved tidligere budgetopfølgninger er det oplyst, at arbejdet med de enkelte delelementer i investeringsstrategien er igangsat. Dette gør sig fortsat gældende. Dermed er den indarbejdede reduktion på 7,6 mio. kr. fortsat medtaget i budgetopfølgningen som et merforbrug.
Som det fremgår af nedenstående oversigt forventes det, at der pr. oktober måned 2025 vil være 132 anbringelser. Det er 8 mere end budgetlagt. Forventningen til antallet af anbringelser hele året er på nuværende tidspunkt opgjort til 128,7 helårsanbringelse. Derfor forventes anbringelsesbudgettet at udvise et merforbrug på 11,8 mio. kr.
Ingen bemærkninger.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi har følgende bemærkninger:
Budgetopfølgningen pr. 31. oktober 2025 for Børne- og Familieudvalget ser således ud inklusiv de decentrale enheder.
Beløb
i hele 1.000 kr. | Overførsler fra 2024 til 2025 | Korrigeret | Forventet | Afvigelse | Afvigelse |
Børne- og Familieudvalget | 29.226 | 1.135.231 | 1.125.068 | -10.163 | -12.769 |
Centrale | 2.530 | 351.009 | 348.309 | -2.700 | -1.250 |
Dagtilbud og Undervisning | 2.530 | 217.651 | 210.551 | -7.100 | -3.800 |
Børn og Familie | 0 | 133.358 | 137.758 | 4.400 | 2.550 |
Decentrale | 26.696 | 784.222 | 776.759 | -7.463 | -11.519 |
Dagtilbud og Undervisning | 22.215 | 682.233 | 672.800 | -9.433 | -9.715 |
Børn og Familie | 4.481 | 101.989 | 103.959 | 1.970 | -1.804 |
Ingen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.
BilagBeslutningBørne- og Familieudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
12 : Gensidig orientering
Sagsnr: 24-025729
Sagsfremstilling1.
Orientering om anlægsprojekter v/styregruppeformændene.
2.
Orientering om kommende sager til Børne- og Familieudvalget.
Ingen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.
Der blev herudover orienteret om følgende:
- Mulighed for skoleudsættelse
- Konkret henvendelse om børnehave
- Status Vorgod-Barde
- Henvendelse vedrørende Skjernå-skolen
- Henvendelse fra forældre
- Udmøntning af Bag Facaden
6920 Videbæk