Referat: 26. september 2023 kl. 13:00

Lok. 1.8. Dækket, Smed Sørensens Vej 1, Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Jens Jacob Østergaard
  • Rita Byskov
  • Hans Pedersen
  • Irene Lund Pedersen
  • Niels Rasmussen
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Jørgen Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Opfølgning på implementering af tekstilaffaldsordning

Sagsnr: 21-002244

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget traf den 7. marts 2023 beslutning om ordning for indsamling af tekstilaffald. Det blev her besluttet, at kommunen skal have en husstandsnær indsamling af tekstilaffald, som skal indsamles af renovationsbil.

Europa kommissionen har i mellemtiden skabt usikkerhed omkring de fremtidige rammer for henteordningen for tekstilaffald ved offentliggørelsen af deres forslag til ændring af affaldsdirektivet. Det anbefales, at den videre udrulning af henteordningen sættes i bero, således at den kommunale implementering for indsamling af tekstilaffald holdes til genbrugspladserne, hvor indsamlingen er etableret. 

Det nye forslag fra Europa kommissionen omfatter tekstil- og tekstil-relaterede produkter samt fodtøj til både genbrug og genanvendelse og siger i sin nuværende form, at indsamlingen kan foregå i samarbejde med både lokale myndigheder, socialøkonomiske virksomheder og andre aktører. Forslaget skal desuden implementere udvidet producent ansvar på tekstil- og tekstil-relaterede produkter samt fodtøj.
Forslaget er i høring og forventes implementeret ved udgangen af året.

Administrationen anbefaler på baggrund af ovenstående, at den videre implementering af ordningen for tekstilaffald bliver sat i bero, indtil Europa kommissionens forslag bliver vedtaget eller senest 1. kvartal 2024.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Affaldsbekendtgørelsen

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at den videre implementeringen af ordningen for tekstilaffald sættes i bero indtil Europa kommissionens forslag bliver vedtaget eller senest 1. kvartal 2024.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning


Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Forslag til takster for renovation i 2024

Sagsnr: 22-023998

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender hermed forslag til takster på renovations- og genbrugspladsområdet, der skal indgå i det samlede takst- og gebyrblad for 2024.

Nedenfor gennemgås begrundelserne for de takstændringer, der er for 2024.

Mad- og restaffaldsordningen for husholdninger

I Landsskatteretten er der i efteråret 2020 faldet afgørelse om, at dagrenovationstakster for private er momsfritaget.

Taksterne for mad- og restaffaldsordningen for husholdninger (gebyrindtægterne) er derfor angivet uden moms, ligesom det var tilfældet for 2023-taksterne. Momsfritagelsen gælder udelukkende dagrenovation for husholdninger og altså hverken ordningerne for erhverv eller de genanvendelige materialer.

Der er fortsat ikke kommet en endelig afklaring af, hvad konsekvensen af momsfritagelsen er for kommunen.

I forbindelse med etablering af mad- og restaffaldsordningen i 2021 har der tidligere været taget højde for denne investering i taksterne for dagrenovation. Investeringen var ikke så dyr som oprindeligt forudsat, der blev derfor i 2022 igangsat en gradvis tilbagebetaling af overskuddet i dagrenovationsfonden via taksterne, som foreslås at fortsætte i 2024. Den gradvise tilbagebetaling er medregnet i forslaget til taksterne for 2024.

For hjulbeholderne er der et fald på 2 % og behandlingsprisen for restaffald for de nedgravede beholdere falder med 7 %. Dette skyldes, at AFLDs behandlingspris for restaffald er faldet. 

For de nedgravede beholdere til madaffald er der en stigning på 38 %, som skyldes at AFLDs tømmepris er steget.

Administrationen har modtaget forskellige henvendelser vedrørende ordningens tømningsfrekvens for sommerhuse, der har drejet sig om ønsket om en lavere tømmefrekvens i såvel sommer- som vinterhalvåret. Det vil sige forskellige kombinationer af mulighed for 14 dages tømning i sommerhalvåret (mod nuværende ugetømning) og mulighed for månedstømning i vinterhalvåret (mod nuværende uge eller 14 dages tømning).

Erfaringer viser, at skraldemænd bliver udsat for skadelige mikroorganismer når de tømmer affaldsbeholdere, og at udsættelsen stiger jo længere tid der går mellem tømningerne. Af hensyn til renovationsfolkenes arbejdsmiljø er det derfor administrationens vurdering, at madaffaldet og restaffald som minimum skal tømmes hver 14. dag.

Spørgsmålet om en lavere tømningsfrekvens i sommerhalvåret er senest blevet undersøgt og vurderet i forbindelse med etableringen af mad- og restaffaldsordningen i 2020, hvor det blev besluttet at fastholde de nuværende tømmefrekvenser.

Administrationen har derfor ikke medtaget forslag om nye tømmefrekvenser og dermed nye takster for sommerhusene. 

Henteordningen for genanvendelige materialer for husholdninger

Behandlingsprisen for pap/papir for de nedgravede beholdere stiger med 42 %. Dette skyldes, at AFLDs behandlingspris for pap/papir er steget. 

Nye takster

Administrationen har modtaget forskellige henvendelser vedrørende ordningens tømningsfrekvens for sommerhuse og for fælles affaldsløsninger med hjulbeholdere.

For sommerhuse har det drejet sig om ønsket om en sæsonbaseret tømmefrekvens med færre tømninger i vinterhalvåret (mod nuværende tømning hver 3. uge hele året). Den laveste tømmefrekvens i henteordningen er hver 3. uge hele året, og den gælder både helårshuse og sommerhuse. Affaldets kvalitet i forhold til genanvendelighed (særligt mad- og drikkekartoner) falder jo længere det ligger inden indsamling. Administrationen vurderer derfor, at der ikke bør ændres på minimumstømmefrekvensen, og har ikke medtaget forslag om takst for en sæsonbaseret tømmefrekvens for sommerhusene.

For fælles affaldsløsninger har det drejet sig om ønsket om en øget tømningsfrekvens på grund af mangel på plads til den påkrævede kapacitet (mod nuværende tømning hver 3. uge). Det er i dag i mad- og restaffaldsordningen muligt for fælles affaldsløsninger, med 10 boliger eller flere tilknyttet, at have 400 liter eller 660 liter affaldsbeholdere med ugetømning, som typisk er valgt, når der fysisk er pladsproblemer. Administrationen vurderer, at den praktiske erfaring fra fælles løsninger med ugetømning på rest- og madaffaldsordningen de seneste 8 måneder viser, at der er et behov for en øget tømmefrekvens for 660 liter affaldsbeholdere i henteordningen, for at sikre en god løsning der hvor der er pladsproblemer. Det er administrationens vurdering, at der potentielt er op til ca. 400 stk. ud af i alt ca. 1.100 stk. 660 liter affaldsbeholdere i henteordningen for genanvendelige materialer hvor en ugetømning kan være relevant.

Administrationen indstiller derfor, at der for 660 L beholderen gives mulighed for ugetømning for fælles affaldsløsninger og dermed fastsættes som ny takst.

Mad- og restaffaldsordningen for erhverv

I henhold til de gældende regler skal taksterne for mad- og restaffaldsordningen for erhverv fastsættes om en markedspris.

Markedsprisen skal beregnes som alle relevante omkostningskomponenter og et rimeligt overskud. Omkostningskomponenterne er, ligesom for 2023 priserne, sat til taksten for mad- og restaffaldsordningen og overskuddet er fastsat som 8 % af omkostningerne.

Prisen falder med 2 %. Dette skyldes at AFLDs behandlingspris for restaffald er faldet.

Henteordningen for genanvendeligt husholdningslignende affald for erhverv

I henhold til de gældende regler skal taksterne for genanvendeligt husholdningslignende affald for erhverv fastsættes om en markedspris.

Markedsprisen skal beregnes som alle relevante omkostningskomponenter og et rimeligt overskud. Omkostningskomponenterne er, ligesom for 2023 priserne, sat til taksten for henteordningen for genanvendelige materialer for husholdninger og overskuddet er fastsat som 8 % af omkostningerne.

Bigbag ordning for eternit- og asbesttagplader

I dag kan borgerne aflevere deres eternit- og asbesttagplader på genbrugspladsen eller via bigbag ordningen, hvor en bigbag til tagpladerne kan købes og afhentes på borgerens adresse.

Det er via genbrugspladserne, at den største andel af tagplader håndteres (ca. 70 %).

I bigbag ordningen er det  primært private (ca. 75 %) der bruger ordningen, mens erhverv udgør ca. 25 %.

Det er administrationens vurdering, at det vil være en fordel i forhold til miljø, arbejdsmiljø og transporten af tagpladerne, at øge andelen af tagplader håndteret via bigbag ordningen.

Administrationen foreslår derfor, at beregningen af taksten for private for bigbag ordningen ændres således, at den kun indeholder omkostningen til bigbag-posen og transporten til deponi, mens deponeringsomkostningerne indgår som en del af genbrugspladsgebyret, som det er tilfældet for de tagplader, der afleveres på genbrugspladsen. Det vil sige, at der i taksten kun betales for den service, der adskiller sig fra ordningen på genbrugspladsen.

Dette vil betyde et fald i taksten for bigbag ordningen for private på 53 %.

For erhvervskunder og nedrivning af erhvervsbygninger er taksten for bigbag ordningen uændret og vil fortsat indeholde de samlede omkostningerne til bigbag-posen, transporten og deponeringen, i henhold til de gældende regler for gebyr for indsamlingsordninger for erhverv.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Affaldsbekendtgørelsen og Affaldsaktørbekendtgørelsen.

Økonomi

Affaldsområdet er et brugerfinansieret område.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller at Teknik- og Miljøudvalget: 

  1. Beslutter, at
    1. der etableres en takst for ugetømning af 660 liter affaldsbeholdere for fælles affaldsløsninger i henteordningen for genanvendelige materialer.
    2. beregningen af taksten for private for bigbag ordningen for eternit- og asbesttagplader ændres, så den kun indeholder omkostningerne til bigbag-posen og transporten til deponi.

     

  2.  Anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at taksterne for:
  • mad- og restaffaldsordningen
  • miljøkasserne og henteordningen for genanvendelige materialer
  • genbrugspladsordningen

godkendes, og indarbejdes i det samlede takst- og gebyrblad.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte indstillingens punkt 1 med den tilføjelse, at der skal laves en ekstra takst for den genanvendelige spand på ugetømning. Udvalget anbefaler endvidere indstillingens punkt 2 godkendt.











Kopier link til punktet  -   Print

4: Voldbjergvej 23, 6950 - Nedrivning bygning med bevaringsværdi 4.

Sagsnr: 23-014344

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til om en bygning med bevaringsværdi 4, må nedrives. 

Ansøgning
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om tilladelse til at nedrive alle bygninger på ejendommen Voldbjerg 23, 6950 Hee jf. bilag 1.

Ejendommen er beliggende i landzone og enfamiliehuset på ejendommen er opført i år 1828, og har i 1992 fået tildelt en bevaringsværdi 4. De øvrige bygninger på ejendommen har ikke nogen bevaringsværdi. 

Bygninger med en bevaringsværdi på 2-4 er de bygninger, som i kraft af deres arkitektur, kulturhistorie og håndværksmæssige udførelse er lokalt fremtrædende eksempler indenfor deres slags, eller bygninger, der i kraft af deres placering er umistelig for en helhed.  

Idet, at ejendommen i 1992 er registreret med bevaringsværdi 4, har administrationen sendt ansøgningen til udtalelse hos Ringkøbing Bevaringsforening som er kommet med følgende udtalelse: "Da Voldbjergvej 23 i Hee igennem de seneste 30 år er blevet forsømt mere og mere og samtidig er blevet istandsat med de forkerte materialer – her tænkes på plastvinduer og sålbænke, puds på vestgavl, eternittag, - har Bevaringsforeningen ingen bemærkninger til nedrivning af landejendommen". jf. bilag 2. 

Administrationen kan tilslutte sig Ringkøbing Bevaringsforenings vurdering om, at der har været foretaget renovering af bygningen af flere omgange gennem årene, så bygningen reelt har mistet de bevaringsværdige karakter.

Ejeren ønsker efterfølgende at opføre nyt enfamiliehus, som er placeret længere væk fra vejen jf. bilag 1. 

Administrationens bemærkninger
På baggrund af den fremsendte ansøgning, samt udtalelsen fra bevaringsforeningen, er det administrations vurdering, at enfamiliehuset på ejendommen igennem mange år har været forsømt med hensyn til vedligeholdelse og valg af materialer, således den ikke i dag ikke er i samme stand, som i 1992 har været med til at give den en status med bevaringsværdig 4.

Administrationen vurderer, derfor at bygningen kan nedrives. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller at Teknik- og Miljøudvalget

  • giver mulighed for at nedrive enfamiliehuset med en bevaringsværdi 4, på ejendommen Voldbjerg 23, 6950 Hee.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Stadilvej 15b, 6980 Tim - Landzonetilladelse til rekreativt formål

Sagsnr: 21-026520

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles landzonetilladelse til opførelse af et madpakkehus/bålhytte, sauna samt tre shelters på et areal til rekreative formål ved Stadil Fjord. 

Ansøgning
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om landzonetilladelse fra Stadil-Vedersø Sogneforening til opførelse af madpakkehus/bålhytte, sauna samt tre shelters på ejendommen Stadilvej 15B, 6980 Tim.

Ejendommen er kommunalt ejet og indeholder i dag en teltplads med et shelter, en toiletbygning samt en badebro. Kommunen har givet brugsretten over arealet til sogneforeningen, til opførelse af det ansøgte. 

De ansøgte shelters bliver hver 6 m² og med en max højde på 1,80 meter. Tag bliver et sedumtag, og facaderne opføres i træ. Shelterne kommer til at ligne det eksisterende shelter.

Det ansøgte madpakkehus/bålhytte bliver 32 m² og med en max højde på 4,5 meter. Tag og facader bliver opført i træ. Den ansøgte sauna bliver 12 m² og med en max højde på 3 meter. Taget bliver med tagpap, og facaderne opføres i træ. Saunaen kan anvendes hele året. Hensigten med saunaen, er at kunne tilbyde vinterbaderne et varmt sted, efter en svømmetur.

Ovenstående bygninger placeres i tilknytning til eksisterende shelter og toiletbygning på ejendommen jf. bilag 1 og opføres jf. bilag 2.

Luftfoto af hele ejendommen, den orange cirklen markerer den ansøgte placering af bygningerne. Den blå cirkel viser naboejendommen Stadilvej 15.

Ansøgningen kommer på baggrund af Helhedsplan Stadil-Vedersø & Vedersø Klit som blev godkendt i Byrådet i 2021. Helhedsplanen er et planlægnings- og udviklingsredskab, som aktører i området kan gøre brug af og lade sig inspirere af. Helhedsplanen er udarbejdet med henblik på at sikre en mangfoldig og levedygtig udvikling af Stadil-Vedersø & Vedersø Klit. Udsnit af planlægningen for Alrum Strand, jf. bilag 3.

Ejendommen ligger indenfor Bevaringsværdige landskaber, Kystnærhedszonen/Kystnærhedszonen fri for bebyggelse, Grønt Danmarkskort, samt Natura2000 fuglebeskyttelsesområde, Natura2000 habitatområde og Natura2000 ramsarområde.

Ejendommen ligger i landzone, og opførelse af det ansøgte byggeri kræver derfor en landzonetilladelse.

Da der er indkommet indsigelser over det ansøgte projekt, forelægges sagen Teknik- og Miljøudvalget.

 

Naboorientering
Sagen har været sendt ud i naboorientering, og der er i den forbindelse indkommet tre bemærkninger fra ejerne af Stadilvej 15 jf. bilag 4.

Indsigelserne går overordnet på følgende:

  • Manglende respekt for indsigernes ejendom, herunder nysgerrige folk, løse hunde, besørgelser og hærværk.
  • Større affaldsproblemer, besørgelser, støjgener samt øget hærværk på deres bygning, såfremt der gives lov til det ansøgte byggeri.
  • Øget offentlig tilgang vil havde en negativ betydning for det eksisterende fugle- og dyreliv.
  • Mangelfuldt materiale - det ansøgte er ikke ordentligt visualiseret, og bygningen er større end det indtegnede.
  • En placering af bygningerne vil være mere hensigtsmæssig indenfor eksisterende shelterplads.
  • Ønsker opsætning af skiltning med ordensregler og kontaktperson(er) ved misligholdelse, samt skiltning der viser, hvor der er privat grund.
  • Maksimal sikkerhed i forhold til en øget brandrisiko.
  • Ønske om dialogmøde på grunden.

Administrationen har følgende bemærkninger til indsigelserne:

Det er administrationens vurdering, at de ansøgte faciliteter placeres i udkanten af fuglebeskyttelsesområdet på en afgrænset lokalitet omgivet af marker og læhegn, hvor offentligheden ikke vil forstyrre fugle- og dyrelivet. Det vurderes således, at de nye faciliteter og de besøgende til stedet ikke vil have en væsentlig påvirkning på udpegningsgrundlaget for habitat- og fuglebeskyttelsesområdet Stadil Fjord og Vest Stadil Fjorde.

Det er administrationens vurdering, at der på baggrund af det indsendte ansøgningsmateriale godt kan udarbejdes en landzonetilladelse.

De ansøgte bygninger er placeret i forhold til gældende lovgivning, det vil sige i tilknytning til eksisterende bebyggelse på ejendommen.

I forbindelse med etablering af madpakkehuset udarbejder sogneforeningen ordensregler i forhold til madpakkehuset. Derudover opsætter administrationen en infotavle i forhold til telt- og shelterpladsen.

Administrationen vurderer, at såfremt indsiger ønsker skiltning om privat grund, er det indsiger selv der skal sørge for dette.

Brandforhold bliver ikke behandlet i forbindelse med landzonesagen, men bliver håndteret i forbindelse med en fremtidig byggetilladelse.

Der har været afholdt dialogmøde mellem ansøger, nabo/indsigere og administrationen.

På mødet blev naboens bemærkninger til sagen drøftet, men ansøger fastholder deres ansøgning vedrørende omfang og placering.

Generel udtalelse fra Planklagenævnet, om bebyggelse til rekreative formål   
Ved administrationen af planlovens landzonebestemmelser tages der almindeligvis hensyn til, at befolkningens adgang til friluftsaktiviteter ikke hindres unødvendig. Der bør derfor normalt gives tilladelse til etablering af rekreative foranstaltninger og ændret anvendelse i forbindelse hermed, hvis det er foreneligt med de øvrige hensyn, som landzonereglerne skal tilgodese.

Administrationens bemærkninger        
Administrationen vurderer, at det ansøgte er foreneligt med de landskabelige og planlægningsmæssige hensyn, som skal varetages i forbindelse med landzonereglerne.

Der er for arealet udarbejdet en helhedsplan, som ansøger har forholdt sig til i deres ansøgning.

I det ejendommen i dag anvendes til rekreativformål vurderer administrationen, at der med det ansøgte projekt, er tale om udvidelse af eksisterende lovlige rekreative forhold.

Ligeledes bliver der i afgørelsen lagt vægt på, at der er tale om et anerkendelsesværdigt formål, som ved at være placereret på kommunens areal vil være offentligt tilgængeligt, således, at adgangen til friluftsaktiviteter forbedres og den brede befolkning kan få glæde af det.

Idet størstedelen af arealet omkring det ansøgte projekt er omkranset af træer og beplantning, giver det en naturlig afgrænsning af arealet og minimerer den visuelle eksponering i forhold til omgivelserne.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens §35.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der kan meddeles landzonetilladelse til det ansøgte projekt.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget besluttede at meddele landzonetilladelse til det ansøgte projekt.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Søtangevej 2, 6950 Ringkøbing - Ansøgning om landzonetilladelse til anneksbygning

Sagsnr: 23-003501

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan opnås landzonetilladelse til en  anneksbygning på 118 m².

Ansøgning
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om landzonetilladelse til en anneksbygning på Søtangevej 2, 6950 Ringkøbing.

Ejendommen er på 3,4 ha og der er landbrugspligt på ejendommen. Ejendommen ligger indenfor Kystnærhedszonen og Værdifuldt kulturmiljø.

Den ansøgte anneksbygning er på 118 m² og beliggende i tilknytning til eksisterende bebyggelse på ejendommen jf. nedenstående beliggenhedsplan og jf. bilag 1 – Projekttegninger.