Referat: 26. september 2023 kl. 13:00

Lok. 1.8. Dækket, Smed Sørensens Vej 1, Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Jens Jacob Østergaard
  • Rita Byskov
  • Hans Pedersen
  • Irene Lund Pedersen
  • Niels Rasmussen
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Jørgen Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Opfølgning på implementering af tekstilaffaldsordning

Sagsnr: 21-002244

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget traf den 7. marts 2023 beslutning om ordning for indsamling af tekstilaffald. Det blev her besluttet, at kommunen skal have en husstandsnær indsamling af tekstilaffald, som skal indsamles af renovationsbil.

Europa kommissionen har i mellemtiden skabt usikkerhed omkring de fremtidige rammer for henteordningen for tekstilaffald ved offentliggørelsen af deres forslag til ændring af affaldsdirektivet. Det anbefales, at den videre udrulning af henteordningen sættes i bero, således at den kommunale implementering for indsamling af tekstilaffald holdes til genbrugspladserne, hvor indsamlingen er etableret. 

Det nye forslag fra Europa kommissionen omfatter tekstil- og tekstil-relaterede produkter samt fodtøj til både genbrug og genanvendelse og siger i sin nuværende form, at indsamlingen kan foregå i samarbejde med både lokale myndigheder, socialøkonomiske virksomheder og andre aktører. Forslaget skal desuden implementere udvidet producent ansvar på tekstil- og tekstil-relaterede produkter samt fodtøj.
Forslaget er i høring og forventes implementeret ved udgangen af året.

Administrationen anbefaler på baggrund af ovenstående, at den videre implementering af ordningen for tekstilaffald bliver sat i bero, indtil Europa kommissionens forslag bliver vedtaget eller senest 1. kvartal 2024.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Affaldsbekendtgørelsen

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at den videre implementeringen af ordningen for tekstilaffald sættes i bero indtil Europa kommissionens forslag bliver vedtaget eller senest 1. kvartal 2024.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning


Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Forslag til takster for renovation i 2024

Sagsnr: 22-023998

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender hermed forslag til takster på renovations- og genbrugspladsområdet, der skal indgå i det samlede takst- og gebyrblad for 2024.

Nedenfor gennemgås begrundelserne for de takstændringer, der er for 2024.

Mad- og restaffaldsordningen for husholdninger

I Landsskatteretten er der i efteråret 2020 faldet afgørelse om, at dagrenovationstakster for private er momsfritaget.

Taksterne for mad- og restaffaldsordningen for husholdninger (gebyrindtægterne) er derfor angivet uden moms, ligesom det var tilfældet for 2023-taksterne. Momsfritagelsen gælder udelukkende dagrenovation for husholdninger og altså hverken ordningerne for erhverv eller de genanvendelige materialer.

Der er fortsat ikke kommet en endelig afklaring af, hvad konsekvensen af momsfritagelsen er for kommunen.

I forbindelse med etablering af mad- og restaffaldsordningen i 2021 har der tidligere været taget højde for denne investering i taksterne for dagrenovation. Investeringen var ikke så dyr som oprindeligt forudsat, der blev derfor i 2022 igangsat en gradvis tilbagebetaling af overskuddet i dagrenovationsfonden via taksterne, som foreslås at fortsætte i 2024. Den gradvise tilbagebetaling er medregnet i forslaget til taksterne for 2024.

For hjulbeholderne er der et fald på 2 % og behandlingsprisen for restaffald for de nedgravede beholdere falder med 7 %. Dette skyldes, at AFLDs behandlingspris for restaffald er faldet. 

For de nedgravede beholdere til madaffald er der en stigning på 38 %, som skyldes at AFLDs tømmepris er steget.

Administrationen har modtaget forskellige henvendelser vedrørende ordningens tømningsfrekvens for sommerhuse, der har drejet sig om ønsket om en lavere tømmefrekvens i såvel sommer- som vinterhalvåret. Det vil sige forskellige kombinationer af mulighed for 14 dages tømning i sommerhalvåret (mod nuværende ugetømning) og mulighed for månedstømning i vinterhalvåret (mod nuværende uge eller 14 dages tømning).

Erfaringer viser, at skraldemænd bliver udsat for skadelige mikroorganismer når de tømmer affaldsbeholdere, og at udsættelsen stiger jo længere tid der går mellem tømningerne. Af hensyn til renovationsfolkenes arbejdsmiljø er det derfor administrationens vurdering, at madaffaldet og restaffald som minimum skal tømmes hver 14. dag.

Spørgsmålet om en lavere tømningsfrekvens i sommerhalvåret er senest blevet undersøgt og vurderet i forbindelse med etableringen af mad- og restaffaldsordningen i 2020, hvor det blev besluttet at fastholde de nuværende tømmefrekvenser.

Administrationen har derfor ikke medtaget forslag om nye tømmefrekvenser og dermed nye takster for sommerhusene. 

Henteordningen for genanvendelige materialer for husholdninger

Behandlingsprisen for pap/papir for de nedgravede beholdere stiger med 42 %. Dette skyldes, at AFLDs behandlingspris for pap/papir er steget. 

Nye takster

Administrationen har modtaget forskellige henvendelser vedrørende ordningens tømningsfrekvens for sommerhuse og for fælles affaldsløsninger med hjulbeholdere.

For sommerhuse har det drejet sig om ønsket om en sæsonbaseret tømmefrekvens med færre tømninger i vinterhalvåret (mod nuværende tømning hver 3. uge hele året). Den laveste tømmefrekvens i henteordningen er hver 3. uge hele året, og den gælder både helårshuse og sommerhuse. Affaldets kvalitet i forhold til genanvendelighed (særligt mad- og drikkekartoner) falder jo længere det ligger inden indsamling. Administrationen vurderer derfor, at der ikke bør ændres på minimumstømmefrekvensen, og har ikke medtaget forslag om takst for en sæsonbaseret tømmefrekvens for sommerhusene.

For fælles affaldsløsninger har det drejet sig om ønsket om en øget tømningsfrekvens på grund af mangel på plads til den påkrævede kapacitet (mod nuværende tømning hver 3. uge). Det er i dag i mad- og restaffaldsordningen muligt for fælles affaldsløsninger, med 10 boliger eller flere tilknyttet, at have 400 liter eller 660 liter affaldsbeholdere med ugetømning, som typisk er valgt, når der fysisk er pladsproblemer. Administrationen vurderer, at den praktiske erfaring fra fælles løsninger med ugetømning på rest- og madaffaldsordningen de seneste 8 måneder viser, at der er et behov for en øget tømmefrekvens for 660 liter affaldsbeholdere i henteordningen, for at sikre en god løsning der hvor der er pladsproblemer. Det er administrationens vurdering, at der potentielt er op til ca. 400 stk. ud af i alt ca. 1.100 stk. 660 liter affaldsbeholdere i henteordningen for genanvendelige materialer hvor en ugetømning kan være relevant.

Administrationen indstiller derfor, at der for 660 L beholderen gives mulighed for ugetømning for fælles affaldsløsninger og dermed fastsættes som ny takst.

Mad- og restaffaldsordningen for erhverv

I henhold til de gældende regler skal taksterne for mad- og restaffaldsordningen for erhverv fastsættes om en markedspris.

Markedsprisen skal beregnes som alle relevante omkostningskomponenter og et rimeligt overskud. Omkostningskomponenterne er, ligesom for 2023 priserne, sat til taksten for mad- og restaffaldsordningen og overskuddet er fastsat som 8 % af omkostningerne.

Prisen falder med 2 %. Dette skyldes at AFLDs behandlingspris for restaffald er faldet.

Henteordningen for genanvendeligt husholdningslignende affald for erhverv

I henhold til de gældende regler skal taksterne for genanvendeligt husholdningslignende affald for erhverv fastsættes om en markedspris.

Markedsprisen skal beregnes som alle relevante omkostningskomponenter og et rimeligt overskud. Omkostningskomponenterne er, ligesom for 2023 priserne, sat til taksten for henteordningen for genanvendelige materialer for husholdninger og overskuddet er fastsat som 8 % af omkostningerne.

Bigbag ordning for eternit- og asbesttagplader

I dag kan borgerne aflevere deres eternit- og asbesttagplader på genbrugspladsen eller via bigbag ordningen, hvor en bigbag til tagpladerne kan købes og afhentes på borgerens adresse.

Det er via genbrugspladserne, at den største andel af tagplader håndteres (ca. 70 %).

I bigbag ordningen er det  primært private (ca. 75 %) der bruger ordningen, mens erhverv udgør ca. 25 %.

Det er administrationens vurdering, at det vil være en fordel i forhold til miljø, arbejdsmiljø og transporten af tagpladerne, at øge andelen af tagplader håndteret via bigbag ordningen.

Administrationen foreslår derfor, at beregningen af taksten for private for bigbag ordningen ændres således, at den kun indeholder omkostningen til bigbag-posen og transporten til deponi, mens deponeringsomkostningerne indgår som en del af genbrugspladsgebyret, som det er tilfældet for de tagplader, der afleveres på genbrugspladsen. Det vil sige, at der i taksten kun betales for den service, der adskiller sig fra ordningen på genbrugspladsen.

Dette vil betyde et fald i taksten for bigbag ordningen for private på 53 %.

For erhvervskunder og nedrivning af erhvervsbygninger er taksten for bigbag ordningen uændret og vil fortsat indeholde de samlede omkostningerne til bigbag-posen, transporten og deponeringen, i henhold til de gældende regler for gebyr for indsamlingsordninger for erhverv.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Affaldsbekendtgørelsen og Affaldsaktørbekendtgørelsen.

Økonomi

Affaldsområdet er et brugerfinansieret område.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller at Teknik- og Miljøudvalget: 

  1. Beslutter, at
    1. der etableres en takst for ugetømning af 660 liter affaldsbeholdere for fælles affaldsløsninger i henteordningen for genanvendelige materialer.
    2. beregningen af taksten for private for bigbag ordningen for eternit- og asbesttagplader ændres, så den kun indeholder omkostningerne til bigbag-posen og transporten til deponi.

     

  2.  Anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at taksterne for:
  • mad- og restaffaldsordningen
  • miljøkasserne og henteordningen for genanvendelige materialer
  • genbrugspladsordningen

godkendes, og indarbejdes i det samlede takst- og gebyrblad.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte indstillingens punkt 1 med den tilføjelse, at der skal laves en ekstra takst for den genanvendelige spand på ugetømning. Udvalget anbefaler endvidere indstillingens punkt 2 godkendt.











Kopier link til punktet  -   Print

4: Voldbjergvej 23, 6950 - Nedrivning bygning med bevaringsværdi 4.

Sagsnr: 23-014344

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til om en bygning med bevaringsværdi 4, må nedrives. 

Ansøgning
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om tilladelse til at nedrive alle bygninger på ejendommen Voldbjerg 23, 6950 Hee jf. bilag 1.

Ejendommen er beliggende i landzone og enfamiliehuset på ejendommen er opført i år 1828, og har i 1992 fået tildelt en bevaringsværdi 4. De øvrige bygninger på ejendommen har ikke nogen bevaringsværdi. 

Bygninger med en bevaringsværdi på 2-4 er de bygninger, som i kraft af deres arkitektur, kulturhistorie og håndværksmæssige udførelse er lokalt fremtrædende eksempler indenfor deres slags, eller bygninger, der i kraft af deres placering er umistelig for en helhed.  

Idet, at ejendommen i 1992 er registreret med bevaringsværdi 4, har administrationen sendt ansøgningen til udtalelse hos Ringkøbing Bevaringsforening som er kommet med følgende udtalelse: "Da Voldbjergvej 23 i Hee igennem de seneste 30 år er blevet forsømt mere og mere og samtidig er blevet istandsat med de forkerte materialer – her tænkes på plastvinduer og sålbænke, puds på vestgavl, eternittag, - har Bevaringsforeningen ingen bemærkninger til nedrivning af landejendommen". jf. bilag 2. 

Administrationen kan tilslutte sig Ringkøbing Bevaringsforenings vurdering om, at der har været foretaget renovering af bygningen af flere omgange gennem årene, så bygningen reelt har mistet de bevaringsværdige karakter.

Ejeren ønsker efterfølgende at opføre nyt enfamiliehus, som er placeret længere væk fra vejen jf. bilag 1. 

Administrationens bemærkninger
På baggrund af den fremsendte ansøgning, samt udtalelsen fra bevaringsforeningen, er det administrations vurdering, at enfamiliehuset på ejendommen igennem mange år har været forsømt med hensyn til vedligeholdelse og valg af materialer, således den ikke i dag ikke er i samme stand, som i 1992 har været med til at give den en status med bevaringsværdig 4.

Administrationen vurderer, derfor at bygningen kan nedrives. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller at Teknik- og Miljøudvalget

  • giver mulighed for at nedrive enfamiliehuset med en bevaringsværdi 4, på ejendommen Voldbjerg 23, 6950 Hee.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Stadilvej 15b, 6980 Tim - Landzonetilladelse til rekreativt formål

Sagsnr: 21-026520

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles landzonetilladelse til opførelse af et madpakkehus/bålhytte, sauna samt tre shelters på et areal til rekreative formål ved Stadil Fjord. 

Ansøgning
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om landzonetilladelse fra Stadil-Vedersø Sogneforening til opførelse af madpakkehus/bålhytte, sauna samt tre shelters på ejendommen Stadilvej 15B, 6980 Tim.

Ejendommen er kommunalt ejet og indeholder i dag en teltplads med et shelter, en toiletbygning samt en badebro. Kommunen har givet brugsretten over arealet til sogneforeningen, til opførelse af det ansøgte. 

De ansøgte shelters bliver hver 6 m² og med en max højde på 1,80 meter. Tag bliver et sedumtag, og facaderne opføres i træ. Shelterne kommer til at ligne det eksisterende shelter.

Det ansøgte madpakkehus/bålhytte bliver 32 m² og med en max højde på 4,5 meter. Tag og facader bliver opført i træ. Den ansøgte sauna bliver 12 m² og med en max højde på 3 meter. Taget bliver med tagpap, og facaderne opføres i træ. Saunaen kan anvendes hele året. Hensigten med saunaen, er at kunne tilbyde vinterbaderne et varmt sted, efter en svømmetur.

Ovenstående bygninger placeres i tilknytning til eksisterende shelter og toiletbygning på ejendommen jf. bilag 1 og opføres jf. bilag 2.

Luftfoto af hele ejendommen, den orange cirklen markerer den ansøgte placering af bygningerne. Den blå cirkel viser naboejendommen Stadilvej 15.

Ansøgningen kommer på baggrund af Helhedsplan Stadil-Vedersø & Vedersø Klit som blev godkendt i Byrådet i 2021. Helhedsplanen er et planlægnings- og udviklingsredskab, som aktører i området kan gøre brug af og lade sig inspirere af. Helhedsplanen er udarbejdet med henblik på at sikre en mangfoldig og levedygtig udvikling af Stadil-Vedersø & Vedersø Klit. Udsnit af planlægningen for Alrum Strand, jf. bilag 3.

Ejendommen ligger indenfor Bevaringsværdige landskaber, Kystnærhedszonen/Kystnærhedszonen fri for bebyggelse, Grønt Danmarkskort, samt Natura2000 fuglebeskyttelsesområde, Natura2000 habitatområde og Natura2000 ramsarområde.

Ejendommen ligger i landzone, og opførelse af det ansøgte byggeri kræver derfor en landzonetilladelse.

Da der er indkommet indsigelser over det ansøgte projekt, forelægges sagen Teknik- og Miljøudvalget.

 

Naboorientering
Sagen har været sendt ud i naboorientering, og der er i den forbindelse indkommet tre bemærkninger fra ejerne af Stadilvej 15 jf. bilag 4.

Indsigelserne går overordnet på følgende:

  • Manglende respekt for indsigernes ejendom, herunder nysgerrige folk, løse hunde, besørgelser og hærværk.
  • Større affaldsproblemer, besørgelser, støjgener samt øget hærværk på deres bygning, såfremt der gives lov til det ansøgte byggeri.
  • Øget offentlig tilgang vil havde en negativ betydning for det eksisterende fugle- og dyreliv.
  • Mangelfuldt materiale - det ansøgte er ikke ordentligt visualiseret, og bygningen er større end det indtegnede.
  • En placering af bygningerne vil være mere hensigtsmæssig indenfor eksisterende shelterplads.
  • Ønsker opsætning af skiltning med ordensregler og kontaktperson(er) ved misligholdelse, samt skiltning der viser, hvor der er privat grund.
  • Maksimal sikkerhed i forhold til en øget brandrisiko.
  • Ønske om dialogmøde på grunden.

Administrationen har følgende bemærkninger til indsigelserne:

Det er administrationens vurdering, at de ansøgte faciliteter placeres i udkanten af fuglebeskyttelsesområdet på en afgrænset lokalitet omgivet af marker og læhegn, hvor offentligheden ikke vil forstyrre fugle- og dyrelivet. Det vurderes således, at de nye faciliteter og de besøgende til stedet ikke vil have en væsentlig påvirkning på udpegningsgrundlaget for habitat- og fuglebeskyttelsesområdet Stadil Fjord og Vest Stadil Fjorde.

Det er administrationens vurdering, at der på baggrund af det indsendte ansøgningsmateriale godt kan udarbejdes en landzonetilladelse.

De ansøgte bygninger er placeret i forhold til gældende lovgivning, det vil sige i tilknytning til eksisterende bebyggelse på ejendommen.

I forbindelse med etablering af madpakkehuset udarbejder sogneforeningen ordensregler i forhold til madpakkehuset. Derudover opsætter administrationen en infotavle i forhold til telt- og shelterpladsen.

Administrationen vurderer, at såfremt indsiger ønsker skiltning om privat grund, er det indsiger selv der skal sørge for dette.

Brandforhold bliver ikke behandlet i forbindelse med landzonesagen, men bliver håndteret i forbindelse med en fremtidig byggetilladelse.

Der har været afholdt dialogmøde mellem ansøger, nabo/indsigere og administrationen.

På mødet blev naboens bemærkninger til sagen drøftet, men ansøger fastholder deres ansøgning vedrørende omfang og placering.

Generel udtalelse fra Planklagenævnet, om bebyggelse til rekreative formål   
Ved administrationen af planlovens landzonebestemmelser tages der almindeligvis hensyn til, at befolkningens adgang til friluftsaktiviteter ikke hindres unødvendig. Der bør derfor normalt gives tilladelse til etablering af rekreative foranstaltninger og ændret anvendelse i forbindelse hermed, hvis det er foreneligt med de øvrige hensyn, som landzonereglerne skal tilgodese.

Administrationens bemærkninger        
Administrationen vurderer, at det ansøgte er foreneligt med de landskabelige og planlægningsmæssige hensyn, som skal varetages i forbindelse med landzonereglerne.

Der er for arealet udarbejdet en helhedsplan, som ansøger har forholdt sig til i deres ansøgning.

I det ejendommen i dag anvendes til rekreativformål vurderer administrationen, at der med det ansøgte projekt, er tale om udvidelse af eksisterende lovlige rekreative forhold.

Ligeledes bliver der i afgørelsen lagt vægt på, at der er tale om et anerkendelsesværdigt formål, som ved at være placereret på kommunens areal vil være offentligt tilgængeligt, således, at adgangen til friluftsaktiviteter forbedres og den brede befolkning kan få glæde af det.

Idet størstedelen af arealet omkring det ansøgte projekt er omkranset af træer og beplantning, giver det en naturlig afgrænsning af arealet og minimerer den visuelle eksponering i forhold til omgivelserne.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens §35.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der kan meddeles landzonetilladelse til det ansøgte projekt.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget besluttede at meddele landzonetilladelse til det ansøgte projekt.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Søtangevej 2, 6950 Ringkøbing - Ansøgning om landzonetilladelse til anneksbygning

Sagsnr: 23-003501

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan opnås landzonetilladelse til en  anneksbygning på 118 m².

Ansøgning
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om landzonetilladelse til en anneksbygning på Søtangevej 2, 6950 Ringkøbing.

Ejendommen er på 3,4 ha og der er landbrugspligt på ejendommen. Ejendommen ligger indenfor Kystnærhedszonen og Værdifuldt kulturmiljø.

Den ansøgte anneksbygning er på 118 m² og beliggende i tilknytning til eksisterende bebyggelse på ejendommen jf. nedenstående beliggenhedsplan og jf. bilag 1 – Projekttegninger.

Beliggenhedsplan som viser placeringen af det ansøgte anneks

Ejer oplyser at anneksbygningen skal anvendes til privat brug, til overnatning for familie og venner, når de er på besøg.

Opførelsen af en anneksbygning i landzone, kræver en landzonetilladelse i henhold til Planloven.

Plantegning fra ansøgningen.


Anneksbygning
Ved et anneks forstås sædvanligvis en selvstændig bygning til ophold og overnatning. Et anneks anvendes som supplement til en helårsbolig eller et sommerhus. Der må gerne være toilet og bad i et anneks, men bygningen må ikke fremstå som en selvstændig boligenhed for eksempel ved også at indeholde et køkken.

Lovgivning
Planlovens afsnit om landzoneadministration indeholder ikke en definition for en anneksbygning med hensyn til indretning og størrelse.

Hovedformålet med zoneinddelingen og landzoneadministrationen er, at forhindre spredt bebyggelse i det åbne land og dermed sikre en klar grænse mellem by og land, og at byudvikling sker, hvor der gennem planlægningen er åbnet mulighed for det.

Planklagenævnets praksis for annekser                         
Planklagenævnet lægger i deres afgørelser størst vægt på, om bygningen er indrettet med et køkken, når de afgør, om der er tale om et anneks.

Planklagenævnets praksis vedrørende anneksbygninger i landzonen, er synliggjort med to eksempler:

1) Anneks på 74 m² uden køkken - kan betegnes som anneks. Planklagenævnet lagde vægt på, at der ikke var køkken i annekset.

2) Anneks på 54 m² med toilet, bad og køkken – her var ikke tale om anneksbygning, men ny boligbebyggelse. Planklagenævnet lagde vægt på, at der i forvejen var 163 m² beboelse på ejendommen, og at annekset ville fremstå som en selvstændig boligenhed.


Administrationens bemærkninger        
Administrationen vurderer, at det ansøgte, på baggrund af størrelse, omfang, indretning, og placering fremstår som en ny boligbebyggelse i det åbne land. Selvom der ikke er angivet et køkken på tegningen, fremstår bygningen som en selvstændig boligenhed med fælles opholdsarealer, værelser samt toilet, bad og sauna.

Det er administrationens vurdering, at en eventuel landzonetilladelse til det ansøgte, kan danne grundlag for en uønsket præcedens i lignende sager.  

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens §35.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der meddeles afslag til det ansøgte projekt

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Bevaring af byggeret i landzone

Sagsnr: 23-010574

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der fortsat er en byggeret på en ejendom efter den har stået tom i 11½ år samt vurdere en fremtidig praksis for lignede sager.  

Ansøgning
Ejeren af Gl Landevej 2, 6920 Videbæk har søgt landzonetilladelse til at genopføre et enfamiliehus på ejendommen, og gerne tilkøbe jord, så boligen kan trækkes længere væk fra vejen.
Grundarealet er i dag 731 m².


Rød cirkel angiver grunden

Historik
I første halvdel af 2012 blev det gamle enfamiliehus på 73 m² nedrevet under indsatspuljen, da det var i yderst dårlig forfatning og skæmmende for området.

Det tidligere enfamiliehus havde i henhold til folkeregisteret ikke været beboet siden 2008.

I 2015 søgte ejeren om landzonetilladelse til at genopføre boligen på et tilkøbt areal på den anden side af vejen.
Dette meddelte kommunen landzonetilladelse til, og tilladelsen blev påklaget af Danmarks Naturfredningsforening.

Planklagenævnet omgjorde kommunens tilladelse til et afslag, idet de vurderede, at der var tale om udstykning til ny bebyggelse i landzonen, som var i afgørende strid med de hensyn, der skal varetages med planlovens landzonebestemmelser. 
I den forbindelse udtalte Planklagenævnet:
Efter hidtidig praksis meddeles normalt landzonetilladelse til opførelse af et nyt helårshus til erstatning for et ældre helårshus, som nedrives. Det er en forudsætning, at det eksisterende hus ikke er så forfaldent, at det ikke repræsenterer nogen værdi af betydning, det vil sige må betragtes som en ruin. Det er normalt en forudsætning, at det nye hus opføres med nogenlunde samme anvendelse, placering, størrelse og udformning som det eksisterende hus.

Lovgivning og praksis
I henhold til planlovens §56 stk. 2 bortfalder en landzonetilladelse, medmindre andet udtrykkeligt fremgår af tilladelsen, hvis den ikke er udnyttet inden 5 år efter at den er meddelt, eller ikke har været udnyttet i 5 på hinanden følgende år (kontinuitetsbrud).

Kontinuitetsbrudsprincippet er udviklet igennem forvaltningsmyndighedernes administrative praksis og indebærer, at en tilladelse kan bortfalde, hvis den ikke er udnyttet i en længere periode. Princippet er blandt andet gældende på det miljø- og planretlige område. En af forudsætningerne for, at en forvaltningsmyndighed kan statuere, at der foreligger kontinuitetsbrud, er, at tilladelsen ikke har været udnyttet i en længere periode. Efter planlovens § 56 stk. 2 vil der være kontinuitetsbrud, når grunden har stået tom i 5 år.

I henhold til planlovens §56 stk. 3 kan kommunalbestyrelsen i landzonetilladelser fastsætte en længere frist end 5 år, dog maksimalt 10 år, til genopførelse af en bolig, såfremt der samtidig stilles krav om nedrivning af den hidtidige bolig.

Hvis en bolig brænder eller ødelægges i storm, har Planklagenævnet praksis for at give landzonetilladelse til en ny bolig op til maks. 3 år fra huset blev ødelagt.

Tidligere praksis i kommunen før 2017 (før planlovsændringer)
Kommunen har haft praksis for at forny en landzonetilladelse én gang, hvis der var saglige begrundelser for, at tilladelsen ikke er blevet udnyttet. Samtidig blev det oplyst til ejeren, at der ikke vil kunne ske flere fornyelser af landzonetilladelsen.

Én fornyelse gav således op til 2 x 3 år, da en landzonetilladelse var gældende i 3 år indtil ændringen i 2017.

Nuværende praksis i kommunen efter 2017 (efter planlovsændringer)
Kommunen har efter 2017 videreført praksis om at forny en landzonetilladelse én gang, hvis der var saglige begrundelser for at tilladelsen ikke er blevet udnyttet. Samtidig blev det oplyst til ejeren, at der ikke vil kunne ske flere fornyelser af landzonetilladelsen.

Én fornyelse giver således i dag op til 2 x 5 år, da en landzonetilladelse efter 2017 er gældende i 5 år indtil ændringen i 2017. 

Administrationens bemærkninger
I maj 2018 havde administrationen korrespondance med ansøger, som gerne ville have en landzonetilladelse til at opføre et nyt enfamiliehus indenfor en radius af 100 m fra, hvor det gamle enfamiliehus havde ligget.
Administrationen oplyste, at der ikke kunne gives landzonetilladelse på så løst et grundlag, og opfordrede ansøger til at søge om en landzonetilladelse på et udpeget og målsat byggefelt.

Efter yderligere 5 år har ansøger nu igen søgt en landzonetilladelse, uden at det er præciseret, hvor enfamiliehuset skal placeres, ud over at det ønskes opført længere væk fra vejen på et eventuelt tilkøbt areal.

Ansøger er blevet orienteret om, at det skal afgøres om kommunen vurderer, at der forsat er en byggeret på grunden. Beslutter udvalget, at der fortsat er en byggeret, vil der efterfølgende sandsynligvis komme et konkret ansøgningsprojekt.

I dette tilfælde har grunden nu stået tom i 11½ år, og der er endnu ikke indsendt en konkret ansøgning om landzonetilladelse med placering, størrelse med mere.
Administrationen vurderer, at der med 11½ år er sket et klart kontinuitetsbrud, og at byggeretten ikke længere er tilstede.

Praksis fremadrettet
Administrationen vurderer, at praksis om at forny landzonetilladelsen 1 gang i teorien kan medføre, at en grund står tom i 15 år eller mere, hvis der for eksempel efter nedrivning går 5 år inden ansøger søger den første landzonetilladelse. (5 år med en tom grund, 5 år på 1. tilladelse og 5 år på fornyet tilladelse)

Derfor ser administrationen hellere, at praksis ændres således, at der vurderes på, hvor længe grunden rent faktisk har stået tom, eller vil kunne stå tom inden der bygges på grunden.

Set i lyset af, at hidtidig praksis har været at forny landzonetilladelsen 1 gang, så der bliver tale om 2x5 år, sammenholdt med planklagenævnets praksis og planlovens krav, vil administrationen anbefale, at man fremadrettet som udgangspunkt ikke kan få landzonetilladelse, hvis en tilladelse vil indebære, at grunden står tom i mere end 10 år. 

Med 11½ år uden bebyggelse, vil der være tale om kontinuitetsbrud på Gl Landevej 2, 6920, ligesom der med henvisning til Planklagenævnets praksis bør meddeles afslag på landzonetilladelse til genopførelse af en bolig.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens §35 stk. 1 og 56 stk. 2 og 3

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, 

  1. at meddele ansøger, at der ikke længere kan forventes landzonetilladelse til opførelse af en ny bolig, da grunden efterhånden har stået tom i 11½ år, og dermed er der ikke længere en byggeret på ejendommen.
  2. at administrationen får kompetencen til fremadrettet, at administrere efter den anbefalede praksis om, at der ikke meddeles landzonetilladelse, hvis grunden dermed vil stå tom mere end 10 år. Er der tale om særlige tilfælde forelægges disse udvalget.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget tilkendegav at være indstillet på at meddele landzonetilladelse i den konkret sag inden for et år. Udvalget godkendte herudover indstillingens punkt. 2.


Niels Rasmussen ønskede at følge administrationens indstilling dog med den ændring til indstillingens punkt 2, at en grund ikke må stå tom mere end 5 år.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Afgørelse fra Planklagenævnet

Sagsnr: 22-001549

Sagsfremstilling

Den 25. oktober 2022 besluttede et flertal i udvalget at meddele landzonetilladelse til at opføre et enfamiliehus på matr.nr. 2v Muldbjerg By, Hover. Beslutningen vedlagt som bilag.

Der er tale om en matrikel, som ligger lige uden for landsbyafgrænsningen, og matriklen grænser op til et i kommuneplanen rammeplanlagt område til blandet bolig og erhverv.

Udvalget lagde i afgørelsen vægt på, at matriklen ligger naturligt i tilknytning til og i forlængelse af landsbyen. Udvalget så gerne landsbyer med ”grønne huller” i bebyggelsen langs landsbyens hovedgade, og derfor stillede udvalget ikke krav om, at der skulle ske huludfyldning inden for landsbyafgrænsningen, før der gives landzonetilladelse til byggeri uden for landsbyafgrænsningen.

Landzonetilladelsen blev påklaget til Planklagenævnet af Danmarks Naturfredningsforening og af en nabo til ejendommen.

Der foreligger nu en afgørelse fra Planklagenævnet, som omgør kommunens landzonetilladelse til et afslag. Vedlagt som bilag.

Planklagenævnets begrundelse for at omgøre tilladelsen til et afslag:

Planklagenævnet finder, at der ikke kan gives landzonetilladelse til opførelse af enfamilieshus med tilhørende garage/carport på matriklen, idet det ansøgte er i strid med kommuneplanlægningen og med landzonebestemmelsernes formål om at forhindre by-spredning i det åbne land samt at sikre en klar grænse mellem by og land.
Nævnet lægger herved vægt på, at der er tale om opførelse af enfamilieshus samt tilhørende garage/carport på en ubebygget grund lige op ad en landsby, der er afgrænset ved en ramme i kommuneplanen, og at den ønskede placering ligger uden for denne afgrænsning, hvor praksis for opførelse af nye boliger er særligt restriktiv.
Nævnet finder endvidere, at der ikke foreligger særlige omstændigheder, som kan begrunde en fravigelse fra udgangspunktet i praksis om, at boliger skal placeres i områder, som i planlægningen er udlagt hertil.
Nævnet lægger også vægt på, at ejendommen ligger i et område med flere landskabelige udpegninger i kommuneplanen, og at det således er tale om et område med væsentlige landskabelige interesser. En eventuel eksisterende beplantning i området, som bibeholdes, kan ikke medføre et andet resultat.
Planklagenævnet lægger endvidere vægt på hensynet til at undgå uønsket præcedens i andre lignende sager.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens §35 stk. 1

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til udvalget at tage orienteringen om afgørelsen til efterretning

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Godkendelse af frivillig aftale om rådighedsindskrænkninger, boring med DGU nr. 83.1802

Sagsnr: 23-018726

Sagsfremstilling

Ringkøbing-Skjern Forsyning har i henhold til Bekendtgørelse om vurdering af boringsnære beskyttelsesområder og indberetning, BEK nr. 1476 af 17/12/2019 udarbejdet frivillige aftaler om grundvandbeskyttelse med de berørte lodsejere inden for boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) og tilstødende arronderede arealer.

Ringkøbing-Skjern Kommunes kommunalbestyrelse har den 14. juni 2022 udvist ekspropriationsvilje for BNBO og arronderede arealer med henblik på grundvandsbeskyttelse.

Ringkøbing-Skjern Forsyning er grundet deres størrelse underlagt Forsyningssekretariatet. For at Forsyningssekretariatet – i henhold til § 9 i Bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber, BEK nr. 2291 af 30/12/2020 - vil godkende Ringkøbing-Skjern Forsynings udgifter i forbindelse med erstatninger for rådighedsindskrænkninger på de berørte arealer, skal kommunalbestyrelsen godkende de specifikke aftaler.

Aftalen, der ønskes godkendt, omfatter følgende hovedelementer:

  • at der ikke må anvendes sprøjtemidler af noget art
  • at der i skovarealer undtagelsesvist må punktbehandles med pesticider mod snudebiller en gang pr. omdrift.

Aftalen og deklarationen er vedlagt som bilag.

Aftalen understøtter kommunens Natur- og Ressourcepolitik.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Bekendtgørelse om vurdering af boringsnære beskyttelsesområder og indberetning, BEK nr. 1476 af 17/12/2019

Bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber, BEK nr. 2291 af 30/12/2020

 

Økonomi

Ingen for kommunen.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at aftalerne godkendes

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Princip for proces for behandling af ansøgninger om vedvarende energianlæg

Sagsnr: 23-018853

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenspunktet er at træffe beslutning om princip for processen for behandling af ansøgninger om etablering af vedvarende energianlæg (VE-anlæg) i form af større solcelleanlæg og vindmøller. Det er relevant at træffe beslutningen nu, så behandling af ansøgninger kan koordineres med processen for udarbejdelse af nye kommuneplanretningslinjer for VE-anlæg.

Principper for den foreslåede proces

I det følgende præsenteres administrationens anbefalinger til principper for en proces for behandling af indsendte ansøgninger samt ansøgninger, som måtte være på vej. Administrationens forslag til proces er også skitseret på vedlagte bilag.

Administrationen har lagt vægt på følgende begrundelser for den anbefalede proces:

  • At de nye kommuneplansretningslinjer godkendes, før der tages endelig stilling til hvilke ansøgte VE-projekter planlægningen skal igangsættes for.
  • At alle stilles lige og får mulighed for at revurdere allerede indsendte ansøgninger samt udvikle og indsende nye projekter under hensyntagen til udkast til nye kommuneplanretningslinjer samt de vedtagne politiske signaler.
  • At der fastsættes en frist for ansøgninger, således at der er god tid til at udvikle projekter samt at potentielle ansøgere kan inddrage lokalbefolkningen i overensstemmelse med de politiske signaler samt gå i dialog med administrationen om tilpasning af projektet.
  • At administration og politikere har mulighed for at vurdere alle ansøgte projekter på samme tid og dermed give bedre muligheder for at anlægge helhedsbetragtninger samt indtænke multifunktionalitet i valget af, hvor der skal planlægges for VE-anlæg.
  • At der er relativt god tid til at behandle og udvælge ansøgninger til videre planlægning.

Administrationen vil dog gøre opmærksom på, at den foreslåede proces vil medføre, at det vil tage forholdsvis lang tid, før planlægningen for konkrete VE-anlæg igangsættes. Dette skal dog holdes op i mod, at den skitserede proces giver tid og rum til tidlig lokal inddragelse samt dialog mellem potentielle ansøgere og administrationen, med henblik på udvikling og tilpasning af projekterne.

En ansøgningsfrist vil endvidere betyde, at ansøgninger, som indsendes efter ansøgningsfristen, kan komme til at afvente eventuel ny ansøgningsrunde.

Beskrivelse af principper for processen

- Frist for indsendelse af ansøgninger

Kommunen vil anmode ansøgere, som allerede har indsendt ansøgninger til store VE-anlæg, om at bekræfte deres ansøgning samt at give dem mulighed for at forholde sig til de nye kommuneplansretningslinjer under udarbejdelse og de vedtagne politiske signaler.

Alle andre får også mulighed for at udvikle projekter og indsende ansøgninger.

Der fastættes en samlet frist, som anbefales sat til den 1. marts 2024.

Herved er der tid til:

  • At ansøgere er i tidlig dialog med administrationen om projekter, herunder om der kan indtænkes multifunktionelle tiltag i projekterne.
  • At ansøger inddrager lokalbefolkningen fra starten med borgermøde, hvor især lokale interesser og ønsker indarbejdes i projekteringen – inden ansøgning indsendes (jævnfør de vedtagne politiske signaler).

- vurdering af ansøgninger

Efter modtagelse af ansøgningerne vil administrationen screene alle ansøgninger. På et temamøde præsenteres ansøgningerne for Byrådet, som vælger, hvilke ansøgte projekter, byrådet gerne vil besigtige.

Der gennemføres herefter en bustur, hvor Byrådet besigtiger de udvalgte ansøgte placeringer. På turen får ansøgere mulighed for kort at møde byrådet ved opstillingsstedet.

Denne proces forventes at vare frem til maj 2024, således at der er tid til at fortage nødvendige administrative vurderinger samt involvere byrådet.

 - Endelig udvælgelse af ansøgninger og igangsætning af planlægningen

Hernæst færdigbehandler administrationen ansøgningerne med henblik på, at der politisk tages stilling til hvert enkelt projekt. Der skal tages stilling til, om planlægningen skal igangsættes eller om der skal meddeles afslag til det ansøgte. Der kan også tages stilling til, om der bør foretages tilpasninger af det ansøgte, f.eks. for at kombinere opstilling af sol og vind, eller indarbejde andre former for multifunktionalitet.

Den politiske behandling kan ske i juni-august 2024. Der kan desuden ske en prioritering af, i hvilken rækkefølge planlægningen skal gennemføres for de enkelte VE-anlæg.

Fra september 2024 er administration dermed klar til at påbegynde den konkrete planlægning for de enkelte VE-anlæg.

Administrationen gør opmærksom på, at såfremt det politiske ønske om multifunktionalitet skal realiseres, vil visse ansøgninger ikke blot omhandle VE-anlæg, men også f.eks. etablering af vådområde eller skov. Dette vil gøre processen langt mere kompliceret i samtlige faser, både i forhold til udformning af det samlede projekt, men også i forhold til den myndighedsmæssige opgave. Administrationen vurderer, at den ekstra tid samt ressourcerne vil være givet godt ud set i forhold til bæredygtighedsprincippet og klimaindsatsen.

Parallelt med ovenstående proces kan behandling af ansøgninger om små VE-anlæg til lokal forsyning af landsbyer, virksomheder og lignende indgå i den almindelige prioritering af lokalplansager, hvis disse vurderes ikke at have betydning for planlægningen for store VE-anlæg.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Planlægning for VE-anlæg er en del af udmøntningen af kommunens Plan- og Udviklingsstrategi samt kommunens Klimaplan A-politik.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at vedtage den beskrevne principper for proces for behandling af ansøgninger om VE-anlæg.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget drøftede sagen og anbefaler det tilrettede bilag godkendt med enkelte tilføjelser som grundlag for den videre proces for behandling af ansøgninger om VE-anlæg. 

Kopier link til punktet  -   Print

11: Tilkendegivelse af ekspropriationsvilje til etablering af cykelsti mellem Sdr. Vium og Lyne

Sagsnr: 23-016485

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget besluttede den 8. november 2022, at der i 2023 skal arbejdes videre med en cykelsti mellem Sdr. Vium og Lyne.

Administration er i gang med at planlægge stien (se bilag 1). Strækningen er samlet ca. 5,5 km lang. Den dobbeltrettede cykelsti planlægges anlagt i nordsiden af vejen, da der i sydsiden ligger flere ejedomme helt ud til vejen (mindre end 3 m), og der er derfor ikke plads nok mellem vejen og bygningerne til at anlægge en dobbeltrettet cykelsti. I nordsiden ligger der en enkelt ejendom helt ud til vejen (mindre end 3 m). Ved denne ejendom føres stien bagom ejendommen.

I forbindelse med projekteringen af stien tages der hensyn til en eventuel fremtidig udvidelse af vejen i op til 6 m bredde.

Administrationen indstiller, at der erhverves arealer til stien ved ekspropriation i henhold til lov om offentlige vejes kapitel 10.

På denne måde sikres det, at arbejdet kan påbegyndes til foråret 2024, og samtidig
sikres lodsejernes retsstilling og mulighed for prøvelse af erstatninger ved taksationssystemet.
Det forventes, at åstedsforretningen kan finde sted i november eller december 2023.

Der er i alt 17 lodsejere, der skal erhverves jord fra.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Arealerne kan eksproprieres i henhold til Lov om offentlige veje kapitel 10.

Økonomi

Overslagspris for stiprojektet:

Anlægsudgifter  7.000.000 kr.
Arealerhvervelse 550.000 kr.

Forundersøgelser, rådgivningsydelse og landinspektør

 500.000 kr.
Uforudsete udgifter 700.000 kr.
I alt8.750.000 kr.

Projektet finansieres af Pulje til stianlæg 2023 og 2024

Effektvurdering

Etablering af en cykelsti mellem Sdr. Vium og Lyne, vil være med til at understøtte mobilitetspolitikkens målsætning om at investere i udviklingen af trafikale tilbud til cyklister, gående og personer med handicap. En cykelsti vil desuden forbedre trafiksikkerheden for lette trafikanter på strækningen.

Indstilling

Administrationen indstiller, 

  1. at der tages beslutning om, at de nødvendige arealerhvervelser for etablering af projektet gennemføres ved ekspropriation i henhold til lov om offentlige vejes kapitel 10,
  2. at der udpeges et medlem af Teknik- og Miljøudvalget til at deltage i åstedsforretning
  3. at sagen videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet til godkendelse med
    anmodning om, at Teknik- og Miljøudvalget bemyndiges til at træffe den endelige
    ekspropriationsbeslutning.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte indstillingens punkt 1, og udpegede Ole Nyholm Knudsen til at deltage i åstedsforretningen. Udvalget anbefaler endvidere indstillingens punkt 3.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til centerformål ved Herningvej og Møllevej i Ringkøbing

Sagsnr: 23-009595

Sagsfremstilling

Forslag til Tillæg 41 og Lokalplan 501 blev vedtaget af Teknik- og Miljøudvalget den 27. juni 2023, og har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 10. juli til og med 21. august 2023.

Resultat fra offentlighedsfasen

Der er i offentlighedsfasen modtaget i alt tre bemærkninger fra:

  • Brand & Redning MidtVest
  • Tre borgere

Derudover har der været dialog med Ringkøbing Fjernvarme vedrørende lokalplanens formulering om fjernvarme.

De indkomne bemærkninger/indsigelser og notat med administrationens forslag til svar er vedlagt som bilag.

Bemærkningerne omhandler blandt andet:

  • Redningsberedskabets indsatsmuligheder og brandhaner
  • Bebyggelsens højde, etageantal og bebyggelsesprocent
  • Nabogener i form af indblik, skygger og øget trafik

På baggrund af de indkomne bemærkninger fra naboer og dialog med Ringkøbing Fjernvarme anbefaler administrationen, at der foretages mindre rettelser i forhold til de offentliggjorte planforslag. Konkret foreslås det, at redegørelsens formulering vedrørende opvarmning ændres til følgende:

Opvarmning

Lokalplanområdet ligger inden for Ringkøbing Fjernvarmes forsyningsområde, og der er derfor mulighed for fjernvarme.

Der er ikke tilslutningspligt til fælles varmeløsning, men kommunen opfordrer til benyttelse af nærliggende kollektiv varmeforsyning.

Endvidere foreslås det, at lokalplanens §7.2 præciseres yderligere, så det fremgår, at der ikke må placeres altaner på etagebebyggelsens gavle.

Bemærkninger fra Brand & Redning tages til efterretning i den videre byggesagsbehandling. Se høringsnotatet for yderligere uddybning.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Planlægningen sigter efter at opfylde bypolitikkens mål om tilpasning til stedets karakter, fortætning og attraktive fysiske rammer, samt kommuneplanens bybeskrivelse og mål om koncentrerede bymidter i hovedcenterbyerne.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender, at:

  1. Tillæg 41 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan 501 for et område til centerformål vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af notatet med behandling af bemærkninger/indsigelser
  2. Notat med behandling af bemærkninger/indsigelser godkendes og anvendes til besvarelse af indsigelserne

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

13: Offentliggørelse af planforslag for et område til centerformål ved Møllegade i Skjern

Sagsnr: 22-014637

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er, at forslag til lokalplan 493 og kommuneplantillæg 37 godkendes og sendes i offentlig høring. 

Sagsfremstilling
Økonomiudvalget besluttede den 8 november 2022 at igangsætte planlægningen for en udvidelse af den eksisterende parkeringsplads ved SuperBrugsen i  Skjern.

Planlægningen har til formål at muliggøre, at arealet langs Østergade mellem Møllegade og Finderupsvej kan anvendes til parkeringsplads samt dagligvarebutik/butikker/boliger. Lokalplanen giver mulighed for etablering af et nyt indgangsparti til dagligvarebutikken, en lukket varegård langs Finderupsvej samt en ny overkørsel til Østergade. Parkeringspladsen omkranses af et smalt beplantningsbælte med allétræer. 

Lokalplanen giver mulighed for etablering af karrebebyggelse med butikker og boliger, såfremt der på sigt ikke længere drives dagligvarebutik.

Kommunen ejer i dag flere parkeringspladser inden for lokalplanområdet. Det kommunalt ejede areal til parkeringspladser reduceres ikke med indeværende planforslag. 

Miljøvurdering
Der er gennemført en miljøscreening af planforslagene. Konklusionen af screeningen er, at planforslagene ikke giver anledning til væsentlige indvirkninger på miljøet, og derfor ikke er omfattet af kravet om miljøvurdering.

 

Den videre politiske behandling

I forhold til kompetencedelegationen for plansager er det kun komplicerede sager, der skal igangsættes af Økonomiudvalget og senere godkendes af Byrådet. Administrationen vurderer, at indeværende sag ikke er kompliceret, og der har ikke været indkaldt ideer og forslag. Administrationen indstiller derfor, at sagen nu og fremadrettet afsluttes ved Teknik- og Miljøudvalget i overensstemmelse med kompetencedelegationen for ukomplicerede lokalplaner og kommuneplantillæg uden indkaldelse af ideer og forslag. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender, at:

  1. Sagen nu og fremadrettet afsluttes ved Teknik- og Miljøudvalget

  2. Forslag til lokalplan 493 og tillæg 37 til Kommuneplan 2021-2033 vedtages og fremlægges i offentlig høring i fire uger.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

14: Anmodning om igangsættelse af plangrundlag for område til dagligvarebutik ved Bredgade i Skjern

Sagsnr: 23-014799

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er at igangsætte planlægningen for et område til centerformål, herunder dagligvarebutik, ved Bredgade i Skjern.

Ansøgning
Der søges om mulighed for at udvide bygningen, der indtil for nyligt har huset dagligvarebutikken Aldi, med ca. 200 m². Bygningen er i dag 927 m², hvilket ifølge ansøger er i underkanten for en tidssvarende dagligvarebutik.

Projektområdet
Projektområdet ligger i den nordlige del af Skjern ud til Bredgade, som er den nord-sydgående hovedindfaldsvej til Skjern. Projektområdet er omkranset af boligområder mod nord, syd og øst.

 

Planforhold

Kommuneplan
Projektområdet er omfattet af kommuneplanramme 39er025, der fastlægger områdets anvendelse til erhvervsformål, herunder lager-, håndværks- og værkstedsvirksomhed inklusiv service og administration. Området er ikke en del af kommuneplanens detailhandelsstruktur.

Det ansøgte projekt er ikke i overensstemmelse med kommuneplanen og vil derfor kræve udarbejdelse af et kommuneplantillæg, der ændrer kommuneplanens detailhandelsstruktur, så der bliver mulighed for en enkeltstående butik. Derudover ændres områdets generelle anvendelse fra erhvervsområde til centerområde.

I Kommuneplan 2021-2033 er der blandt andet opstillet følgende mål for detailhandlen:

  • Nye dagligvarebutikker skal placeres, så de på bedst mulig måde kan betjene deres opland
  • Arealforsyningen til nye butiksformål tilpasses det forventede behov

    Kommuneplanen indeholder også særlige retningslinjer for detailhandlen i Skjern

  • Der kan eventuelt på sigt planlægges for yderligere dagligvarebutikker i periferien af byen, hvis der er behov


Kortet viser eksisterende dagligvarebutikker i Skjern (butiksikoner), gældende centerområder, lokaloplandet til det nye område til en enkeltstående dagligvarebutik og befolkningstæthed som et ”heatmap” (høj tæthed er vist mørkerød nuance). Den udvidede dagligvarebutik, der planlægges for, er vist med hvid prik.

Lokalplan
Projektområdet er omfattet af lokalplan nr. 102, for et område til butiksformål i den nordlige del af Skjern. Lokalplanen, der blev vedtaget i 2004, åbner mulighed for anvendelse til dagligvarebutik på op til 1.000 m². Det fremgår ikke af lokalplanen, hvad der ligger til grund for maksimumsstørrelsen på 1.000 m².

Det ansøgte er ikke i overensstemmelse med lokalplanen. Administrationen vurderer, at overskridelsen af den maksimalt tilladte butiksstørrelse på 127 m² er af underordnet karakter. Udvidelsen er ikke i strid med lokalplanens formål- eller anvendelsesbestemmelser. Normen for enkeltstående dagligvarebutikker er i dag 1.200 m² jævnfør Vejledning i detailhandelsplanlægning. På den baggrund vurderer administrationen, at det er muligt at meddele dispensation fra den eksisterende lokalplan til den ansøgte butiksudvidelse. Det er således ikke nødvendigt at udarbejde en ny lokalplan.

Området er beliggende i byzone. Ved planlægningen ønskes området bibeholdt i byzone.

 

Administrationens vurdering og anbefaling

Kommuneplan
Planlovens detailhandelsbestemmelser foreskriver, at der skal redegøres for behovet for udvidelse af detailhandelsstrukturen når der planlægges for nye områder til butiksformål. Administrationen kan ikke på nuværende tidspunkt afgøre, om der er behov for yderligere dagligvarebutikker i Skjern.

Støj
Den ansøgte dagligvarebutik ligger omkranset af boliger. Bygningen har tidligere været anvendt til dagligvarebutik, og ansøger ønsker at bibeholde placeringen af vareindleveringen på den nordlige side af bygningen mod Stampebæk. Afstanden fra butikkens vareindlevering til nærmeste boliger er ca. 20 m. På grund af den korte afstand til nærliggende boliger anbefaler administrationen, at der udarbejdes en støjredegørelse, der redegør for, at gældende støjkrav kan overholdes.

Den videre proces

Administrationen anbefaler, at planlægningen igangsættes under forudsætning af, der stilles krav om udarbejdelse af en detailhandelsredegørelse, der viser behov for etablering af en ny dagligvarebutik, samt en støjredegørelse.


Byrådet har vedtaget en delegationsplan for behandling plansager. Af den fremgår det, at der skal indkaldes ideer og forslag samt at politisk behandling skal forbi Teknik- og Miljøudvalget, Økonomiudvalget og endeligt vedtages af byrådet, når der som i denne sag ændres i detailhandelsstrukturen, som vi vurderer som en væsentligt ændring. Imidlertid er der tale om en meget begrænset ændring af de eksisterende fysiske forhold og ingen ændring af lokalplanen. For at sikre hurtig sagsbehandling anbefaler administrationen derfor, at Teknik- og Miljøudvalget alene overlader kompetencen til at behandle sagen videre frem til Økonomiudvalget og Byrådet

Miljøvurdering
I forbindelse med planlægningen skal der gennemføres en screening af kommuneplantillægget.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Administrationen vurderer, at såfremt der åbnes op for etablering af en enkeltstående dagligvarebutik til lokalområdets daglige forsyning på den ansøgte placering vil det betyde, at der vanskeligt kan etableres enkeltstående dagligvarebutikker andre steder i Skjern, da kundegrundlaget vil være opbrugt.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler, at Økonomiudvalget godkender at:

 

  1. Igangsætte udarbejdelse af kommuneplantillæg for et område til centerformål med enkeltstående butik ved Bredgade i Skjern for ansøgers regning og risiko samt
  2. at Teknik- og Miljøudvalget overlader kompetencen til at behandle sagen videre frem til Økonomiudvalget og Byrådet.

BilagBeslutning


Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

15: Forslag til ophævelse af lokalplan 04.002 for et område til fyldplads og omlastestation ved No

Sagsnr: 23-017706

Sagsfremstilling

Administrationen ønsker at ophæve lokalplan 04.002 for et område til fyldplads og omlastestation, Stampevej 10, No, 6950 Ringkøbing og tilhørende Kommuneplanramme 00ta013.

Lokalplanens baggrund og formål

Lokalplan nr. 04.002 for et område til fyldplads og omlastestation ved No, blev vedtaget af tidligere Ringkøbing Kommune den 10. september 1980.

Alle aktiviteter vedrørende fyldplads og omlastestation er ophørt for længe siden. Administrationen har siden 2019 gennemført oprydning og bekæmpelse af massiv forekomst af invasive arter med henblik på, at området eventuelt kan anvendes til rekreative formål.

Administrationen har været i dialog med fire foreninger, som udbyder hundetræning og ønsker en brugsretsaftale med henblik på at anvende arealet til hundetræning og eventuelt opstille klubhus/pavillon. Dette kræver en landzonetilladelse, hvilket ikke kan gives med den gældende lokalplan.

Lokalplanen fra 1980 er i strid med den ønskede anvendelse og skal aflyses, førend der kan gives landzonetilladelse til det rekreative formål.

Kommuneplanen

I kommuneplan 2021-2033 er området udlagt til tekniske anlæg 00ta013. Den ønskede anvendelse er i strid med kommuneplanrammen. Administrationen anbefaler, at kommuneplanrammen slettes. Det kan ske ved den kommende revision af kommuneplanen. 

Forurening

Der er registreret forurening på området med vidensniveau 2 (forureningen er undersøgt og afgrænset). Forureningen er vist på nedenstående kort med rød skravering. Forureningen begrænser den rekreative anvendelse af området, men administrationen vurderer, at hundeklubbens ønsker er foreneligt med forureningen. Klubhuset/pavillon vil blive opstillet på den nuværende p-plads, hvor der ikke er registreret nogen forurening.  

For at det kan blive muligt at realisere planerne om klubhus og hundetræningsareal, skal den gældende lokalplan for området ophæves, og kommuneplanrammen for området skal slettes ved den kommende revision af kommuneplanen. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven

Økonomi

Ingen bemærkninger

Effektvurdering

Den ændrede planlægning muliggør, at kommunen kan give en landzonetilladelse til at området kan anvendes til hundetræning med tilhørende klubhus.

Dermed understøtter planlægningen kommunens fritidslivspolitik og ambitionen om, at "alle borgere oplever glæden ved bevægelse, udeliv, leg og fællesskab, hvorved vi styrker den fysiske og mentale trivsel."

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget beslutter, at

  1. processen for ophævelse af Lokalplan nr. 04.002 påbegyndes og fremlægges til offentlig høring i minimum 4 uger.
  2. kommuneplanrammen 00ta013 slettes ved den kommende revision af kommuneplanen.
  3. såfremt der ikke indkommer væsentlige bemærkninger i høringsperioden, bemyndiges administrationen til at ophæve Lokalplan 04.002.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

16: Budgetopfølgning pr. 31. august 2023, Teknik- og Miljø

Sagsnr: 22-025578

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 31. august 2023 for Teknik- og Miljøudvalgets driftsområde til orientering. Budgetopfølgningen er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2023 eksklusiv overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug er således udtryk for, om der bruges mere eller mindre af indeværende års budget.

Budgetopfølgningen viser et samlet forventet mindre forbrug på i alt 0,8 mio.kr. med henholdsvis et merforbrug på 1,2 mio. kr. på det skattefinansierede område og et mindre forbrug på 2 mio. kr. på det brugerfinansierede område. Det forventede resultat er uændret i forhold til sidste budgetopfølgning.

Budgetopfølgningen fordeler sig således:

Skattefinansieret område:
Der forventes et samlet merforbrug på 1,2 mio. kr. på området, hvilket er uændret i forhold til sidste budgetopfølgning.

Kultur, Natur og Fritid:
Her forventes der et merforbrug på 0,4 mio. kr. på gearingspuljen og skyldes at tilskud til projektet i Hoven først er udbetalt i 2023. Merforbruget finansieres af overførte midler fra 2022.

Land og Vand:
Der forventes et samlet merforbrug på 2,1 mio. kr. og består af 0,4 mio. kr. vedrørende § 3 opgaven samt 1,2 mio. kr. vedrørende sommerhussager. Herudover forventes der en merudgift til kystsikring på 0,5 mio. kr. Merforbruget finansieres af overførte midler fra 2022.

Trafik og Vej:
Området består af 3 områder Vejdrift, Vej & Park - Drift samt Kollektiv Trafik. Der forventes et samlet merforbrug på 0,7 mio. kr. og består af følgende:

  • Vejdrift: Her forventes der et samlet mindre forbrug på 1 mio. kr. på vejbelysningsområdet. Dette skyldes, at elpriserne er faldet og dermed også det forventede forbrug.
  • Vej og Park - Drift: Her forventes der et merforbrug på 0,7 mio. kr. og skyldes planlagte reinvesteringer i driftsmateriel. Merforbruget finansieres af overførte midler fra 2022.
  • Kollektiv Trafik: Midttrafik har fremsendt foreløbig vurdering af det forventede regnskabsresultat for 2023, som viser et forventet mindre forbrug i 2023 på 1 mio. kr. Det bemærkes at området fortsat forventes at balancere i 2024.

Brugerfinansieret område:
Det brugerfinansierede område der består af Dagrenovation, Indsamling af genanvendelige materialer og Genbrug. Der forventes et samlet mindre forbrug på 2 mio. kr., som er på den nye indsamlingsløsning, hvilket falder i tråd med, at der i taksterne for 2023 er indarbejdet forudsætning om en en forhøjet indtægt, som skal dække den investering der er foretaget i løsningen. Da der er tale om et nyt budgetområde, har opfølgningen afventet det faktiske udgiftsniveau. Som det ser ud lige nu passer budget og taksterne på området.  

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at budgetopfølgningen pr. 31. august 2023 tages til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

17: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Ingen bemærkninger.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Der blev herudover orienteret om følgende:

  • Temamøde for Teknik- og Miljøudvalget den 3. oktober 2023 



Kopier link til punktet  -   Print

18: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Land, By og Kultur
Land, By og Kultur
Smed Sørensens Vej 1
6950 Ringkøbing