Referat: 19. september 2023 kl. 09:00

Holmbohjemmet, Klostervej 39, Ringkøbing
Ældrerådet

Deltagere

  • Jan Holm Rasmussen
  • Jens Jørn Jacobsen
  • Birthe Elisabeth Byskov Larsen
  • Poul Nielsen
  • Carsten Daugaard
  • Lars Elkjær Nielsen
  • Martin Riis
  • Nancy P. Frich
  • Birthe Fløe Frøslev
  • K.B. Nielsen
  • Hans Christensen

Fraværende

  • Eva Sønderby Jepsen
  • Gerda Marie Christiansen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Gennemgang af Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Gennemgang af Social og Sundhedsudvalgets dagsorden ved formand for Social- og Sundhedsudvalget Jens Erik Damgaard og fagchef Anja Thoft Bach.

Inden punktet opfordrer formanden for Ældrerådet til, at Ældrerådets medlemmer har sat sig ind i social- og sundhedsudvalgsmødets dagsordenen.

Ældrerådet stiller endvidere følgende spørgsmål:

  • I Budgettet er der afsat ekstra 3 mill. kroner til ældreområdet, hvordan skal disse penge udmøntes?
  • Er der nyt om planerne for "ny Åkanden"?

Indstilling

Formanden indstiller, at Ældrerådet tager beslutning om, hvorvidt:

  1. der skal udarbejdes høringssvar til dagsordenspunkter på Social- og Sundhedsudvalgets førstkommende møde.
  2. der er spørgsmål og emner, som rådet ønsker at drøfte med Jens Erik Damgaard og Anja Thoft Bach på næste ældrerådsmøde.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Formand i Social- og Sundhedsudvalget Jens Erik Damgaard og fagchef Anja Thoft Bach gennemgik dagsordenen til social- og sundhedsudvalgsmødet den 19. september 2023.

Der blev ført til referat fra følgende punkter i dagsordenen:

Pkt. 2: Fremtidssikring af plejeboligstruktur ved lukning af to ældrecentre
Der blev forespurgt til perioden mellem lukning af plejehjem og ny akutfunktion står klar i 2028. Om der vil opstå øget mangel og venteliste til plejeboliger?
Anja Thoft Bach svarede, at der bl.a. arbejdes med om konvertering af ældreboliger til plejeboliger i perioden.

Et medlem oplyste, at det allerede nu oplevedes vanskeligt at blive visiteret til Hemmet Plejehjem og efterspurgte, om beslutningen allerede var effektueret i administrationen?.
Det blev oplyst, at dette ikke er tilfældet. Anja opfordrede til at rette henvendelse til Sundhed og Omsorg med konkrete borgeroplevelser.
Jens Erik oplyste, at der længe politisk har været arbejdet med sagen som en del af boliganalyse-arbejdet.

Der blev forespurgt til, hvor mange ældreboliger, som skal inddrages til plejeboliger?
Anja oplyste, at der ikke pt. kan angives et eksakt antal. Det afhænger af søgningen samt, hvilke ældreboliger, som bliver ledige.

Der blev forespurgt til, hvorfor disse to ældrecentre er blevet udpeget til lukning på trods af, at andre ældrecentre har lavere belægningsprocent?
Svaret var, at det er en samlet vurdering af flere faktorer.

Der blev forespurgt til restgælden i Holmbohjemmet. Den er faldet ca. 10 mio. fra forrige beskrivelse af plejehjemmet. 
Anja oplyste, at det kan undersøges hos Økonomi.

Der blev spurgt til, hvorledes medarbejdermangel og behovet for medarbejderkompetencer søges afhjulpen i ældreplejen? Hvorvidt der overvejes velfærdsteknologiske løsninger eller andet?
Anja oplyste, at der arbejdes meget intensivt med rekruttering og tilknytning af medarbejdere og ligeledes med at finde hjælpemidler og velfærdsteknologiske tilbud og løsninger.

Pkt. 3: Orientering om danmarkskort over omgørelsesprocenter på socialområdet for året 20
Anja oplyste, at en stor del af stigningen i ankesager på hjælpemiddelsområdet skyldtes, at der er blevet anket mange afslag på blodsukkermåleapparatet Libre Free.

Pkt. 6: Orientering om Frivilligrådets høringssvar til budgettet 2024-2027
Det blev bemærket fra Ældrerådet, at omlægningen af §18-midler fra den åbne pulje til et direkte driftstilskud til Røde Kors Cafeen vil gå ud over tilskuddet til de lokale ældreklubber og deres store forebyggende arbejde.

Øvrig drøftelser:

Vedr. de under budgetseminaret yderligere tilførte 3 mio. i en pulje til ældreområdet:
Det blev oplyst, at det endnu ikke er besluttet, hvad puljen skal anvendes til. Det afventer den endelige politiske godkendelse af budgettet.
Ældrerådet vil kunne fremsætte ønsker til anvendelsen. 

Vedr. etablering af "ny åkanden":
Til november 2023 forventes offentliggjort et udkast til et kommissorium, som beskriver, hvorledes der kan arbejdes videre med etablering af fremtidig madservice i kommunen.

Vedr. indstillingspunkt 1:
Ældrerådet afgiver høringssvar til pkt. 3 "Danmarkskortet"

Vedr. indstillingspunkt 2:
Intet til referat.


Fraværende
  • Eva Sønderby Jepsen
  • Gerda Marie Christiansen

Kopier link til punktet  -   Print

2: TILLÆGSDAGSORDEN - Orientering om danmarkskort over omgørelsesprocenter på socialområdet for året 2022

Sagsnr: 23-016627

Sagsfremstilling

På dagsordenen til social- og sundhedsudvalgets møde den 20. september 2023 optræder et punkt "Danmarkskort over omgørelsesprocenter på socialområdet for året 2022"

Ankestyrelsen behandler klagesager fra borgerne på socialområdet og offentliggør hvert år
resultaterne af deres behandling på et Danmarkskort. Ifølge Retssikkerhedsloven skal Byrådet
behandle danmarkskortet på et møde.

Fra og med 2022 har Byrådet også skullet tage stilling til, om forvaltningen skal udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling. Hvis Byrådet beslutter, at der ikke skal udarbejdes en handlingsplan, så skal Ankestyrelsen orienteres. Ankestyrelsen kan herefter pålægge Byrådet at udarbejde en handlingsplan.

Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden offentliggøres på hjemmesiden fredag den 15. august 2023, hvor Ældrerådet kan tilgå punktet. 

Fagchef Anja Thoft Bach vil på ældrerådsmødet give en uddybende orientering til punktet, idet Ældrerådet anmodes om høringssvar.

Ældrerådet bedes tage stilling til, om de ønsker, at kommunen udarbejder en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling.
 
Selve sagsfremstillingen vedrører alle sagsområder på det sociale område, men Ældrerådet kan prioritere sin gennemgang og stillingtagen til sagen til de områder, som kan berøre +60-årige borgere f.eks. hjemmehjælp, hjælpemidler, forbrugsgoder, boligindretning, almene boliger.
Se især bilag 1 og 3.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Ældrerådet giver høringssvar om, hvorvidt de ønsker udarbejdet en handlingsplan i forhold til lovområder i Serviceloven.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Ældrerådet besluttede, at de ikke anbefaler en handlingsplan udarbejdet.


Fraværende
  • Eva Sønderby Jepsen
  • Gerda Marie Christiansen

Kopier link til punktet  -   Print

3: Orientering om Holmbohjemmet

Sagsnr: 23-000100

Sagsfremstilling

Enhedsleder Lissi Mikkelsen giver en præsentation af Holmbohjemmet.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Orienteringen taget til efterretning.

Fraværende
  • Eva Sønderby Jepsen
  • Gerda Marie Christiansen

Kopier link til punktet  -   Print

4: Formanden orienterer

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Blandt andet om Regionsrådets budget: Det har været nævnt i pressen, at akutfunktionen i Ringkøbing bliver nedlagt.

Indstilling

Det indstilles, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Ældrerådet er stærkt bekymret over, at Regionsrådet har besluttet at fjerne akutbilen for Ringkøbing-Skjern Kommune. Det er utrygt og en ulighed i behandlingen af borgere i Regionen. Derved har Regionen løbet fra sit løfte på præhospitalsområdet 2 gange i Regionens tid.

Orienteringen taget til efterretning.

 



Fraværende
  • Eva Sønderby Jepsen
  • Gerda Marie Christiansen

Kopier link til punktet  -   Print

5: Økonomi ved kasserer

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Gennemgang af økonomi ved kasserer.

Indstilling

Formanden indstiller, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kassereren oplyste, at kassebeholdningen pt. er kr. 313.621.
Orienteringen taget til efterretning.

Fraværende
  • Eva Sønderby Jepsen
  • Gerda Marie Christiansen

Kopier link til punktet  -   Print

6: Ældrerådsdag 2023

Sagsnr: 23-000100

Sagsfremstilling

Arbejdsgruppen giver en orientering om de sidste aftaler vedr. Højmark-dagen den 5. oktober 2023.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Orienteringen taget til efterretning.

Fraværende
  • Eva Sønderby Jepsen
  • Gerda Marie Christiansen

Kopier link til punktet  -   Print

7: Orientering om projekt på aktivitetsområdet

Sagsnr: 23-000100

Sagsfremstilling

Carsten og Hans har sammen med personale fra aktivitetscentrene deltaget i et projekt fredag den 25. august 2023. Et projekt, der handler om nye måder at organisere sig på; herunder om samskabelse.
Carsten og Hans vil informere om dette.

Indstilling

Formanden indstiller, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Ældrerådet tog orienteringen til efterretning.
Aktivitetsleder Janne Nielsen deltager senere på året på et ældrerådsmøde og beretter yderligere.

Fraværende
  • Eva Sønderby Jepsen
  • Gerda Marie Christiansen

Kopier link til punktet  -   Print

8: Studietur 2023

Sagsnr: 23-000100

Sagsfremstilling

Arbejdsgruppen orienterer med sidst nyt om ældrerådets studietur den 12. oktober 2023.

Indstilling

Formanden indstiller, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Ældrerådet tog orienteringen til efterretning.

Fraværende
  • Eva Sønderby Jepsen
  • Gerda Marie Christiansen

Kopier link til punktet  -   Print

9: Vedtægtsændringer for Ældrerådet

Sagsnr: 23-008348

Sagsfremstilling

Resumé:

I juni 2023 sendte administrationen vilkår for rådsarbejde i høring i Handicaprådet og Ældrerådet.
Høringssvarene fra de to råd har medført, at administrationen har justeret oplæg til vilkår for
rådene. Der vil bl.a. være flere muligheder for at modtage diæter fremover.

På baggrund af høringssvarene har administrationen udarbejdet ændringer i Ældrerådets
vedtægter. Vedtægtsændringer skal godkendes af Ældrerådet og Byrådet.

Sagsfremstilling:

Ældrerådet og Handicaprådet er til stor gavn for kommunens ældre samt personer med handicap. Det
er vigtigt, at Byrådet og den kommunale administration har et godt samarbejde med Ældrerådet og
Handicaprådet, og derfor er det afgørende, at medlemmerne af de to råd har hensigtsmæssige og
tidssvarende arbejdsredskaber til løsning af de opgaver, som rådene udfører.

Medlemmer af Ældrerådet har henvendt sig til administrationen med en række spørgsmål om, hvilke
udgifter der dækkes for medlemmerne af rådet, og hvilke der ikke dækkes.

Administrationen har på baggrund af henvendelserne revurderet regelsættet for rådsarbejdet - og har udarbejdet forslag til vilkår for Ældrerådet og Handicaprådet. Forslag til vilkår har været i høring i
begge råd i juni 2023. På baggrund af administrationens oplæg til vilkår samt rådenes høringssvar
foreligger der nu et udkast til nye vedtægter for Ældrerådet (og ligeledes for Handicaprådet).

Ændringerne i vedtægterne uddybes i bilagsmaterialet - men helt konkret drejer ændringerne sig om
følgende:

  • Rådsarbejde udføres ved hjælp af digitale løsninger. Rådsmedlemmer får udleveret iPads. Der tilbydes SIM-kort i iPads efter anmodning fra det enkelte rådsmedlem.
  • Kriterierne for at modtage diæter udvides. Rådsmedlemmer kan fremover også modtage diæter for deltagelse i formelle møder, som Social- og Sundhedsudvalget har besluttet, at rådet skal deltage i.
  • Kørselsudgifter godtgøres og rådene kan selv beslutte, om der køres efter lav eller høj takst. Uanset valg af takst skal udgifterne afholdes af rådene.

I bilag 1 fremgår Ældrerådets høringssvar samt administrationens kommentarer. I bilag 2 fremgår ændringer af  kapitel 7 i vedtægterne. I bilag 3 fremgår de samlede vedtægter for Ældrerådet.

Ældrerådet har i sit høringssvar fremsat ønske om, at valg til Ældrerådet fremover afholdes som fremmødevalg. Valg til Ældrerådet var ikke et emne i det materiale, som administrationen sendte i høring. Administrationen er dog indstillet på at indgå i dialog med Ældrerådet om, hvorledes afholdelse af valg til Ældrerådet fremover kan afvikles. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ældreråd: Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, §31.
Handicapråd: Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, §37.
Lov om kommunernes styrelse, §16.

Medlemmer af Handicaprådet og Ældrerådet har ret til at modtage diæter, erstatning for
dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse efter reglerne i § 16 i lov om
kommunernes styrelse.

Ved deltagelse i aktiviteter nævnt i § 16 skal medlemmerne have:

  • godtgørelse for dokumenterede nødvendige udgifter til børnepasning
  • befordringsgodtgørelse og godtgørelse for fravær fra hjemstedet
  • godtgørelse af dokumenterede nødvendige udgifter forbundet med et fysisk handicap
  • godtgørelse af dokumenterede nødvendige udgifter til pasning af syge nære pårørende.

Bemærk at der skal være en dokumenteret udgift at godtgøre.

Byrådet kan beslutte at godtgøre andre udgifter:

Byrådet kan beslutte at godtgøre andre udgifter, som er forbundet med deltagelse i de i § 16 nævnte
møder m.v. eller at yde anden støtte i forbindelse med deltagelse i møderne. Det er en betingelse, at støtten har nær sammenhæng med det kommunale hverv. Byrådet kan beslutte at godtgøre udgifter, der har nær sammenhæng med medlemmets kommunale hverv, f.eks. udgifter til telefonabonnement, internetadgang, avishold, kopiering m.v. eller sekretærhjælp m.v., mobiltelefon, computer, tablet, printer og internetforbindelse.

Bemærk at der skal være en dokumenteret udgift at godtgøre.

Økonomi

Udgifter til iPads, SIM-kort, diæter, kørsel m.v. afholdes inden for eget budget.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Ældrerådet godkender vedtægterne, som de fremgår i bilag 3.

BilagBeslutning

Ældrerådet godkendte vedtægterne, som de fremgår i bilag 3.

Fraværende
  • Eva Sønderby Jepsen
  • Gerda Marie Christiansen

Kopier link til punktet  -   Print

10: Nyt fra arbejdsgrupper samt bruger- og pårørenderåd

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Ældrerådet har nedsat følgende tre faste udvalg:
Studietur: Lars, Jens Jørgen, Jan
Højmarkmødet: Gerda, Martin, Birthe B, Nancy
PR: Hans, Carsten

Ældrerådet har udpeget følgende repræsentanter til råd og arbejdsgrupper:
Sundhedsråd: Hans
Digitalisering og velfærd: KB og Lars
Indkøbsaftaler: Gerda
Kvalitetsprogram i Sundhed og Omsorg: Birthe F og Gerda
Handicaprådets tilgængelighedsudvalg: Eva
A5 infopjece om Ældrerådet: KB(tovholder), Lars, Carsten og Jan.
Revision af kvalitetsstandarder: KB, Gerda, Carsten, Eva og Poul
Ny aflastnings- og akutfunktion: Jan, Hans, Eva, Gerda og Birthe B

Endvidere er der i forhold til de enkelte bruger- og pårørenderåd på ældreområdet udpeget faste repræsentanter fra Ældrerådet.

Indstilling

Det indstilles, at de enkelte ældrerådsmedlemmer giver en orientering, hvor der er sket nyt.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Ny aflastnings- og akutfunktion: Der har været afholdt et godt inspirationsmøde om indretningen af den kommende akut- og aflastningsenhed.

 



Fraværende
  • Eva Sønderby Jepsen
  • Gerda Marie Christiansen

Kopier link til punktet  -   Print

11: Overblik over kommende møder og arrangementer

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Kommende møder og arrangementer:

  • Ældrerådsdag i Højmark torsdag 5. oktober 2023
  • Ældrerådsmøde tirsdag den 10. oktober 2023
  • Studietur den 12. oktober 2023
  • Buurtzorg temamøde på InnoVest den 23. oktober 2023 kl. 14.00
  • Ældrerådsmøde tirsdag den 21. november 2023

Indstilling

Formanden indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Orienteringen taget til efterretning.

Fraværende
  • Eva Sønderby Jepsen
  • Gerda Marie Christiansen

Kopier link til punktet  -   Print

12: Eventuelt

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der opleves stor usikkerhed om vaccinationsmuligheder og -steder i Ringkøbing-Skjern Kommune. 
I år er det Regionen, der står for at vaccinere mod COVID-19 og influenza. Egen læge tilbyder ikke vaccination i år.
På Regionernes hjemmesiden www.vacciner.dk er de lokale pop-up muligheder for influenza og covid-19 vaccinationer, som tilbydes i samarbejde med Ældre Sagen via Danske Lægers vaccinations service ikke nævnt.
Ældrerådet anbefaler, at kommunen benytter deres PR muligheder til at oplyse, om mulige  vaccinationssteder lokalt i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Sekretæren bringer ønsket videre.

Fraværende
  • Eva Sønderby Jepsen
  • Gerda Marie Christiansen
Kontaktoplysninger
Administrationen - Sundhed og Omsorg
Administrationen - Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing