Referat: 12. august 2025 kl. 09:00

Hjemmeplejen i Tarm-Hemmet, Torvegade 20, 6880 Tarm
Ældrerådet

Deltagere

  • Nancy P. Frich
  • Poul Nielsen
  • Carsten Daugaard
  • Birthe Fløe Frøslev
  • Jan Holm Rasmussen
  • Hans Christensen
  • Martin Riis
  • Eva Sønderby Jepsen
  • Gerda Marie Christiansen
  • Torben P. Schou
  • Birthe Elisabeth Byskov Larsen

Fraværende

  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Gennemgang af Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Gennemgang af Social og Sundhedsudvalgets dagsorden ved formand for Social- og Sundhedsudvalget Jens Erik Damgaard og fagchef Anja Thoft Bach.

Inden punktet opfordrer formanden for Ældrerådet til, at Ældrerådets medlemmer har sat sig ind i social- og sundhedsudvalgsmødets dagsordenen.

Endvidere gensidig nyt i forhold til sundhedsreformen.

Indstilling

Administrationen indstiller, at:

  1. Der gives gensidig orientering om nyt i forhold til sundhedsreformen

samt, at Ældrerådet tager beslutning om, hvorvidt:

     2. Der skal udarbejdes høringssvar til dagsordenspunkter på Social- og Sundhedsudvalgets
         førstkommende møde.
     3. der er spørgsmål og emner, som rådet ønsker at drøfte med Jens Erik Damgaard og Anja Thoft
         Bach på næste ældrerådsmøde.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Anja Thoft Bach og Jens Erik Damgaard gennemgik dagsordenen til social- og sundhedsudvalgsmødet den 12. august 2025.

Der blev ført til referat fra følgende punkter:

Pkt. 6: Budgetopfølgning ultimo juli 2025
Stigningen i mellemkommunal refusion blev drøftet.
Der ses en stigning i antallet af borgere, som er visiteret til hjælp i Ringkøbing-Skjern Kommune, som efterfølgende fraflytter kommunen, hvorefter Ringkøbing-Skjern Kommune skal betale en anden kommune for borgerens fremtidige hjælp, f.eks. flytter en del borgere på plejehjem i andre kommuner for at være tættere på deres børn.
Ældrerådet er opmærksom på, at der er en budgetsag "Demografiregulering, hvorunder også mellemkommunal er refusion er medtaget. Ældrerådet ser med stor positivitet  på dette - og afventer  resultatet af budgetkonferencen.

Pkt. 7: Budgetopfølgning for decentrale enheder ultimo juli 2025
Hjemmesygepleje blev drøftet samt de tiltag, som der er iværksat for at nedbringe overforbrug på området. Der arbejdes til stadighed med opgaven. 

Pkt. 8: Status på ældrereformen august 2025
Borgerne  tilsendes i august et orienteringsbrev om, ændringerne i den nye ældrereform bl.a. om kommende omvisitering. Visitationen starter med at visitere alle henvendelser fra nye borgere i systemet efter de nye regler. Efterfølgende omvisiteres borgere, som allerede nu modtager hjælp løbende, som der bliver tid dertil i visitationen. 

Drøftelse af henvendelse fra en borger, som var blevet nægtet køleskabsrengøring af en hjemmehjælper. Diskussionen gik på, at det burde være en del af helhedsplejen og/eller evt. kunne udføres via klippekort-ordningen.

I forhold til den kommende ældrereforms helhedspleje blev følgende bl.a. drøftet:

  • Behovet for ledelse af de nye grupper
  • Der skal inddrages mere ergoterapi i helhedsplejen; hvordan kan disse ergoterapeuttimer fordeles ud blandt enhederne.
  • Ældrereformens udtryk "bedre ældrepleje" går på forbedring af kvaliteten og muligheden for mere indflydelse fra borgerne
  • Ældrereformen giver ikke flere timer til den enkelte borger; men der skal være mere fokus på individuelle behov. 
  • Ældrereformen er en stor opgave, som kræver uddannelse og information til ansatte og information til borgere, så reformens intentioner kan føres igennem.

11: Gensidig orientering
Punkt c.
Administrationen planlægger i efteråret en studietur(en heldagstur) omkring demensvenlig plejehjem i Odense i efteråret. Ældrerådet inviteres med med 2 repræsentanter på turen.

Ældrerådet besluttede, at Carsten og Hans deltager.

Gensidig drøftelse:

"Falske hjemmehjælpere"
Der blev forespurgt til problemet med, at svindlere udgiver sig for at være hjemmehjælper og stjæler fra borgere. Dette er sket bl.a. i Herning. Om kommunen kan gøre noget for at forebygge dette?

Anja Thoft Bach svarede, at Ringkøbing-Skjern kommune ikke har haft oplevelse dermed. Hjemmehjælperen skal bære skilt for at kunne identificere sig selv.

Ældrerådets ønsker til administrative oversigter
Drøftelse af Ældrerådets ønske om en oversigt samt drøftelse over udviklingen gennem årene i sundhedspersonalets sygefravær, vikarforbruget på ældrecentre og hjemmepleje samt normeringen af sygeplejersker.

Anja Thoft Bach efterlyste, at Ældrerådet tydeligt tilkendegiver, hvad årsagen er til, at der ønskes statistik mv., idet der skal prioriteres, hvad administrationen bruger sin arbejdstid på.
Anja Thoft Bach orienterede om, at sygefraværet i juni måned var 4,8%.


Vedrørende indstillingens punkter:

Ad 1.
Intet til referat.

Ad 2.
Der udarbejdes ikke høringssvar til social- og sundhedsudvalgsmødet den 12. august 2025.

Ad 3.
Der er ikke tilkendegivet spørgsmål.

Fraværende
  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

2: Orientering om Tarm-Hemmet Hjemme- og Sygepleje

Sagsnr: 25-012908

Sagsfremstilling

Enhedsleder Lise Gammelgaard Stokholm giver en orientering om hjemme- og sygeplejeenheden samt eventuelt en rundvisning.

Indstilling

Administrationen indstiller, at ældrerådet tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Lise Gammelgaard Stokholm orienterede om enheden bl.a. om, at der er ca. 100 ansatte. Der opleves lidt pladsproblemer. 

Der blev forespurgt til pleje af feriegæster.
Lise svarede, at hjemmeplejen er ikke udfordret af arbejdsopgaver i forhold til feriegæsterne, idet kommunens borgere ligeledes i samme tidsrum rejser ud. I forhold til sygeplejedækning har der været større udfordringer, idet en del feriegæster har haft brug for sygeplejeydelser.
 
Efterfølgende rundvisning på kontorerne.
Ældrerådet konstaterede, at der er meget dårlige og ikke-tidssvarende lokaleforhold.

Ældrerådet opfordrer til, at fremskynde en sag om bedre lokale til hjemmeplejen inkl. sygeplejeklinikken.

Ældrerådet tog orienteringen til efterretning. 

Fraværende
  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

3: Formanden orienterer

Sagsnr:

Indstilling

Det indstilles, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Orienteringen taget til efterretning.

Fraværende
  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

4: Økonomi ved kasserer

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Gennemgang af økonomi ved kasserer.

Indstilling

Formanden indstiller, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kassereren oplyste, at kassebeholdning dags dato er 300.684 kr.
Ældrerådet tog orienteringen til efterretning.

Fraværende
  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

5: Orienterings- og opstillingsmøder til ældrerådsvalget torsdag den 21. august 2025 kl. 19

Sagsnr: 25-012908

Sagsfremstilling

Der afholdes 5 orienterings og opstillingsmøder til ældrerådsvalget torsdag den 21. august kl. 19.00.
Møderne afholdes i Ringkøbing, Skjern, Tarm, Videbæk og Hvide Sande.
Læs evt. mere her:
https://www.rksk.dk/om-kommunen/raad-naevn-syn-og-kommissioner/aeldreraadet/aeldreraadsvalg-2025

Formandskabet henstiller til, at nuværende ældrerådsmedlemmer deltager i møderne de forskellige steder

Nuværende ældrerådsmedlemmer, som stiller op igen, skal også huske at udfylde en formular til anmeldelse af kandidatur inden den 29. august 2025.

Indstilling

Formanden indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

BilagBeslutning

De ansvarlige ældrerådsmedlemmer giver på hvert opstillingsmøde et kort oplæg på mødet om ældrerådsarbejdet og -valget. Læserbrevet i avisen kan bruges.
Den ansvarlige for hvert møde aftaler selv det praktiske med aktivitetscentrene.

Der vedhæftes avisannonce og læserbrev. Indslag til TV Vestjylland kan ses  på https://www.facebook.com/watch/?v=2181756682596452 .

Orienteringen taget til efterretning.

 

Fraværende
  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

6: Afholdelse af orienteringsmøde efter budgetseminaret?

Sagsnr: 25-012908

Sagsfremstilling

Ældrerådet  har i forbindelse med fastlæggelse af mødekalenderen for 2025 indlagt muligheden for at afholde et orienterings- og høringsmøde efter budgetseminaret. Dette for at skabe grundlag for udarbejdelse af et høringssvar til Byrådet.

Mødet er planlagt til tirsdag den 2. september kl. 10.30 – 14 på Rødkløvervej 4, 6950 Ringkøbing. Fagchef Anja Thoft Bach deltager først på mødet og fremlægger resultatet af Byrådets budgetseminar.

Der er afsat tid til, at budgetfremlæggelsen kan kombineres med, at ældrerådet behandler et fagligt emne mere grundigt.

Indstilling

Formanden indstiller, at Ældrerådet tager stilling til:

  1. Skal mødet den 2. september 2025 afholdes?
  2. Skal budgetorienteringen kombineres med et fagligt emne til drøftelse?
    I så fald dette ønskes, er der ønsker til emner, som skal drøftes?

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

ad. 1
Der afholdes møde 2. september 2025.

Ad 2.
Efterfølgende deltager Ældrerådet i en drøftelse og sparring om borgerinddragelse i hjemmeplejen.

Fraværende
  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

7: Åben-hus arrangement om velfærdsteknologi; særlig monitorering på Bakkely Plejehjem

Sagsnr: 25-012908

Sagsfremstilling

Ældrerådet har modtaget en foreløbig indbydelse(endelig program følger senere), som lyder således:

"Plejehjemmet Bakkely har i samarbejde med Ringkøbing Skjern Kommune igangsat et forsøg med monitoreringsteknologi i plejeboligerne. To firmaer deltager i afprøvningen: det danske firma Teton.ai og det norske firma Sensio, som testes side om side i Bakkelys boliger.

Midt i september forventes begge teknologier at være i fuld drift. Et væsentligt aspekt, vi også ønsker at undersøge, er samfundets holdning til brugen af velfærdsteknologi – særligt monitorering i ældreplejen. Derfor vil vi gerne invitere Ældrerådet til et åbent hus-arrangement på Bakkely lørdag den 20. september om formiddagen.

Programmet er endnu ikke endeligt fastlagt, men dagen vil naturligvis indeholde en præsentation af teknologierne og en 

åben drøftelse af temaer som etik, teknologi, økonomi, bæredygtighed – og sikkert mange andre spændende vinkler, som de fremmødte bringer med sig. Målet er at sikre, at borgernes stemme bliver hørt og inddraget i evalueringen af teknologierne.

Vi håber, at I har lyst og mulighed for at deltage – alle eller nogle af jer. Jeres perspektiver er vigtige i denne proces."

Indstilling

Fomanden indstiller, at ældrerådsmedlemmerne deltager i arrangementet den 20. september 2025.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Formanden opfordrer til, at så mange som muligt deltager den 20. september 2025.
Endeligt program udsendes senere.

Fraværende
  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

8: Nyt fra arbejdsgrupper samt bruger- og pårørenderåd

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Ældrerådet har nedsat følgende tre faste udvalg:
Studietur: Lars, Nancy, Birthe F
Højmarkmødet: Gerda, Poul, Birthe B, Nancy
PR: KB, Eva, Jan, Carsten, Hans og Nancy

Ældrerådet har udpeget følgende repræsentanter til råd og arbejdsgrupper:
Sundhedsråd: Hans
Indkøbsaftaler: Gerda
Kvalitetsprogram i Sundhed og Omsorg: Birthe F og Gerda
Handicaprådets tilgængelighedsudvalg: Eva
A5 infopjece om Ældrerådet: KB(tovholder), Lars, Carsten og Jan.
Revision af kvalitetsstandarder: KB, Gerda, Carsten, Eva og Poul
Ny aflastnings- og akutfunktion: Jan, Hans, Eva, Gerda og Birthe B
Valgbestyrelsen for ældrerådsvalget 2025: Hans, Carsten, Birthe B, Nancy og Torben.

Endvidere er der i forhold til de enkelte bruger- og pårørenderåd på ældreområdet udpeget faste repræsentanter fra Ældrerådet.

Indstilling

Det indstilles, at de enkelte ældrerådsmedlemmer giver en orientering, hvor der er sket nyt.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Studietur:
Studieturen til den 26. august 2025 aflyses.
KB bliver ad-hoc medlem i studietur-gruppen.
Ældrerådet aftalte, at planlægning af evt. ny studietur tages op på september-mødet.

Fraværende
  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

9: Overblik over kommende møder og arrangementer

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Kommende møder og arrangementer:

  • Orienterings- og opstillingsmøder den 21. august 2025 kl. 19
  • evt. budgetmøde den 2. september 2025 kl. 10.30 - 14.
  • ældrerådsmøde den 16. september 2025 kl. 9, Rødkløvervej 4, Ringkøbing

Indstilling

Formanden indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Orienteringen taget til efterretning.

Fraværende
  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

10: Eventuelt

Sagsnr:

BilagBeslutning

Messe om demens samt velfærdsteknologi til dit hjem og dig selv

Alle interesserede borgere er velkomne.

Messen afholdes onsdag den 1. oktober 2025 kl. 13.00-17.00 i ROFI-Centret, Kirkevej 26, 6950 Ringkøbing.

Se vedhæftet invitation.

Fraværende
  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen
Kontaktoplysninger
Administrationen - Sundhed og Omsorg
Administrationen - Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing