Dagsorden: 4. september 2025 kl. 15:30
Deltagere
- Jens Erik Damgaard
- Susanne B. Udengaard
- Kim Ulv Christensen
- Line Loldrup
- Cristina Cvitanich
- Helene Madsen
- Carsten Bjerg
- Karsten Jensen
- Anne Trine Larsen
- Aninne Sofie H. Højmose
Dagsorden
- Godkendelse af dagsorden og referat
- Budget 2026 - 2029 - høring
- Statistik for magtanvendelser 2024
- Danmarkskort over omgørelsesprocenter på socialområdet for året 2024
- Vedtægtsændringer for Handicaprådet
- Handicapuge i uge 49
- Handicapprisen
- Ny Beskæftigelseslov
- Status over Handicaprådets økonomi
- Meddelelser fra formanden
- Orientering fra de politiske udvalg
- Orientering fra afdelingerne
- Orientering fra Tilgængelighedsudvalget
- Eventuelt
- Emner til kommende møder
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1: Godkendelse af dagsorden og referat
Sagsnr:
SagsfremstillingGodkendelse af referat fra sidste møde samt dagsorden til dagens møde.
IndstillingAdministrationen indstiller, at referat og dagsorden godkendes.
BilagIngen bilag.
BeslutningKopier link til punktet - Print
2: Budget 2026 - 2029 - høring
Sagsnr: 24-026388
SagsfremstillingJens Erik Damgaard vil på mødet orientere om resultatet af Byrådets budgetkonference den 28. og 29. august 2025, med henblik på eventuel afgivelse af høringssvar. Et eventuelt høringssvar fra Handicaprådet skal indsendes senest den 11. september 2025.
Materialet - pressemeddelelse og budgetforlig 2026-2029 - vil blive udsendt til Handicaprådets medlemmer på mail hurtigst muligt efter budgetkonferencen.
Handicaprådet har primo juni måned 2025 afgivet høringssvar til budgetmaterialet.
IndstillingAdministrationen indstiller, at orienteringen og materialet drøftes med henblik på afgivelse af eventuelt yderligere høringssvar.
BilagIngen bilag.
BeslutningKopier link til punktet - Print
3: Statistik for magtanvendelser 2024
Sagsnr: 25-012917
SagsfremstillingLine Loldrup vil på mødet orientere om statistik for magtanvendelser med henblik på afgivelse af høringssvar.
Det fremgår af retningslinjerne for behandling af sager om magtanvendelse, at der én gang årligt skal forelægges redegørelse for Handicaprådet og Social- og Sundhedsudvalget om indberettede magtanvendelser.
Der foreligger nu statistik for 2024 for Handicap og Psykiatri.
Foranstaltninger
Statistikken indeholder indberetninger af følgende foranstaltninger, der hører under servicelovens kapitel 24 om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for alle voksne med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne:
- Afværgehjælp, §124c
- Fastholdelse mv., §124d
- Særlige døråbnere, §125
- Anvendelse af stofseler, §128
- Tryghedsskabende velfærdsteknologi, §128b
- Låsning og sikring af yderdøre og vinduer, §128c
- Kortvarig fastholdelse i personlig hygiejne-situationer, §136a
Desuden indgår magtanvendelser, som er foretaget uden hjemmel i serviceloven, herunder uberettiget fastholdelse, magtanvendelser foretaget i nødværge og nødret og magtanvendelser omfattet af lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile.
Målgruppe
De afrapporterede magtanvendelser vedrører borgere, som Ringkøbing-Skjern Kommune er handlekommune for. Det vil sige Ringkøbing-Skjern Kommunes egne borgere i egne tilbud, i tilbud i andre kommuner samt i regionale og private tilbud. Tilbud vedrører både botilbud og dagtilbud.
Statistik for magtanvendelser i 2023 og 2024
Foranstaltning | 2023 | 2024 | |
Akut | Afværgehjælp | 0 | 5 |
Fastholdelse mv. | 89 | 187 | |
Indgreb, foretaget uden hjemmel | 27 | 29 | |
Forhåndsgodkendelser | Særlige døråbnere | 0 | 0 |
Anvendelse af stofseler | 25 | 18 | |
Tryghedsskabende | 10 | 4 | |
Låsning og sikring af yderdøre | 0 | 1 | |
Kortvarig fastholdelse i personlig | 2 | 1 | |
I alt | 153 | 245 |
Statistikken viser en stigning i antallet af magtanvendelser fra 153 i 2023 til 245 i 2024. De ekstraordinært mange magtanvendelser i 2024 skyldes en ændret praksis for indberetning af akut magtanvendelse i januar 2024.
Bemærkninger til akutte magtanvendelser i 2024
Stigningen i antallet af akutte magtanvendelser fra 2023 til 2024 skyldes en ændring i praksis for indberetning af magtanvendelser. Socialtilsynet aflagde i januar 2024 besøg på Bakkehuset, hvor de anbefalede, at hvert step i en magtanvendelsesepisode skal indberettes. Tidligere er hele magtanvendelsesepisoden blevet indberettet samlet som én magtanvendelse. Den anbefalede praksis er i mange tilfælde blevet fulgt sidenhen, hvilket har medvirket til ekstraordinært mange akutte magtanvendelser i 2024. Den ændrede indberetningspraksis i 2024 gør det vanskeligt at sammenligne statistikkerne for 2023 og 2024. Pr. juni 2025 er det besluttet i Handicap og Psykiatri, at praksis igen er, at en magtanvendelsesepisode indberettes samlet som én magtanvendelse. Denne praksis undlader unødvendigt tidsforbrug på registreringer, hvilket følger den nationale udvikling på socialområdet med forenklinger i registreringer af magtanvendelser (Initiativ 4 i Rammeaftale om langsigtet og bæredygtig udvikling af handicapområdet, maj 2024).
Der er i 2024 i alt indberettet 221 akutte magtanvendelser, heraf 192 magtanvendelser der har hjemmel i serviceloven og 29 magtanvendelser, der hører under indgreb foretaget uden hjemmel.
De akutte magtanvendelser er fordelt på 21 borgere. 193 indberetninger vedrører tre borgere på Bakkehuset. Heraf har der været 131 indberetninger på én borger, som der er gjort en særlig indsats for, hvilket efterfølgende har nedbragt magtanvendelserne. Der har været 52 indberetninger af akut magtanvendelse over for en anden borger, som flyttede til et eksternt botilbud i januar 2025 med en anden pædagogisk metode (LA2U), hvor der efter de første 14 dage ikke har været magtanvendelser.
Bakkehuset har i 2024 modtaget juridisk undervisning i magtanvendelsesreglerne. Desuden har Bakkehuset i 2024 haft et forløb, hvor en daglig leder har givet undervisning til ansatte med henblik på at nedbringe magtanvendelser.
Bemærkninger til forhåndsgodkendte magtanvendelser i 2024
Der er i 2024 givet i alt 24 tilladelser til forhåndsgodkendt magtanvendelse. Tilladelserne er fordelt på 19 borgere.
Forhåndsgodkendte magtanvendelser kan være anvendelse af seler i kørestol eller toiletstol mv. eller tryghedsskabende velfærdsteknologi i form af alarmer på døre/ vinduer, epilepsialarmer i seng eller tilladelse til kortvarig fastholdelse i hygiejnesituationer.
Antallet af forhåndsgodkendt magtanvendelse er faldet fra 37 i 2023 til 24 i 2024, hvilket blandt andet kan forklares ved, at enkelte borgere er døde og at tilladelsen til anvendelse af stofseler gælder for 18 mdr.
Øvrige bemærkninger
På tilbuddene arbejdes der generelt med at tilrettelægge pædagogikken og hjælpen til den enkelte, så magtanvendelse kan undgås.
I Handicap og Psykiatri er der et digitalt læringsmodul, som systematisk gennemgår bestemmelserne om magtanvendelse i Serviceloven. Alle medarbejdere i Handicap og Psykiatri påmindes om at gennemføre læringsmodulet en gang årligt. Læringsmodulet opdateres løbende med nye bestemmelser og alle medarbejdere i Handicap og Psykiatri får besked herom.
Lovgrundlag og juridisk vurderingLovbekendtgørelse om social service (LBK nr. 155 af 11.02.2025). Statistikken indeholder foranstaltninger henhørende under servicelovens kapitel 24 om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten overfor alle voksne med betydelig og varig nedsat psykisk funktionsevne.
Bekendtgørelse af lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile (LBK nr. 126 af 27.01.2019).
Intet at bemærke.
Øget fokus på området mht. fortsat undervisning i magtanvendelsesreglerne og pædagogisk metode i tilbud, der skal medvirke til, at antallet af magtanvendelser nedbringes. Hertil et særskilt fokus på tilbuddenes praksis for indberetning af en akut magtanvendelsesepisode som én magtanvendelse, hvilket forventes at medføre et fald i indberetninger af magtanvendelser fra juni 2025 og frem.
Administrationen indstiller, at Handicaprådet afgiver høringssvar.
BilagIngen bilag.
BeslutningKopier link til punktet - Print
4: Danmarkskort over omgørelsesprocenter på socialområdet for året 2024
Sagsnr: 25-014377
SagsfremstillingFagcheferne for Børn og Familie og Handicap og Psykiatri orienterer om danmarkskort over omgørelsesprocenter på socialområdet 2024 med henblik på afgivelse af høringssvar.
Ankestyrelsen behandler klagesager fra borgerne på socialområdet og offentliggør hvert år
resultaterne af deres behandling på tre danmarkskort. Byrådet skal ifølge retssikkerhedsloven
behandle danmarkskortene på et møde. En lovændring betyder, at der ikke længere er et krav om, at Byrådet skal tage stilling til, om der skal udarbejdes en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling. Ankestyrelsen kan heller ikke længere pålægge kommunen at udarbejde en sådan handlingsplan.
Hvad viser danmarkskortene?
Ankestyrelsens afgørelse af en klagesag kan have et af følgende resultater:
- Stadfæstelse: Ankestyrelsen fastholder kommunens afgørelse. Der sker ingen ændringer for
borgeren, som har klaget. - Hjemvisning: Ankestyrelsen sender sagen tilbage til kommunen, hvorefter kommunen skal
genbehandle sagen. - Ændring/ophævelse: Ankestyrelsen er helt eller delvis uenig i afgørelsen og ændrer/ophæver den.
Andelen af realitetsbehandlede klagesager i Ankestyrelsen, som enten er hjemvist, ændret eller
ophævet, kaldes omgørelsesprocenten. Omgørelsesprocenten fortæller derfor noget om rigtigheden
af den del af kommunens afgørelser, der påklages Ankestyrelsen. Det er dog en meget lille del af
kommunens afgørelser, der påklages til Ankestyrelsen.
Danmarkskortene 2024
Der er offentliggjort tre forskellige danmarkskort over omgørelsesprocenter for 2024:
- Danmarkskortet for socialområdet generelt. Her indgår alle bestemmelser i serviceloven og barnets lov, hvor der er kommunal klageadgang, dvs. både voksenområdet og børneområdet: https://www.sm.dk/danmarkskort/2025/jun/omgoerelsesprocenter-paa-socialomraadet-i-2024
- Danmarkskortet specifikt for en række bestemmelser på børnehandicapområdet: https://www.sm.dk/danmarkskort/2025/jun/omgoerelsesprocenter-paa-boernehandicapomraadet-i-2024
- Danmarkskort specifikt for en række bestemmelser på voksenhandicapområdet: https://www.sm.dk/danmarkskort/2025/jun/omgoerelsesprocenter-paa-voksenhandicapomraadet-i-2024
Danmarkskortet for socialområdet generelt (nr. 1) viser en omgørelsesprocent på 44 procent i Ringkøbing-Skjern Kommune og 44,9 procent på landsplan.
Danmarkskortet for børnehandicapområdet (nr. 2) viser en omgørelsesprocent på 29 procent i Ringkøbing-Skjern Kommune og 48,9 procent på landsplan.
Danmarkskortet for voksenhandicapområdet (nr. 3) viser en omgørelsesprocent på 55 procent i Ringkøbing-Skjern Kommune og 40,4 procent på landsplan.
Ankestyrelsens afgørelser inden for børneområdet
Ankestyrelsen har i 2024 realitetsbehandlet 32 klagesager vedrørende paragraffer inden for børneområdet sammenlignet med 62 klagesager i 2023. Omgørelsesprocenten er steget fra 25,8 procent i 2023 til 31,3 procent i 2024.
Ankestyrelsen har truffet følgende afgørelser i de 32 sager, som er realitetsbehandlet i 2024:
- Stadfæstede sager: 22
- Ændrede/ophævede sager: 0
- Hjemviste sager: 10
På børneområdet ses det, at der træffes mange afgørelser om støttende indsatser (§ 32) og økonomisk støtte (§ 35) til børn og familier, fx familiebehandling, kontaktperson, efterskoleophold, støtteophold og lign. I 2024 har Ankestyrelsen kun behandlet én klage på disse to områder, hvor resultatet er, at Ankestyrelsen har stadfæstet Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelse.
Ankestyrelsens afgørelser inden for Handicap og Psykiatri og Sundhed og Omsorg
Ankestyrelsen har i 2024 realitetsbehandlet 36 klagesager vedrørende paragraffer inden for Handicap og Psykiatri og Sundhed og Omsorg sammenlignet med 22 klagesager i 2023. Omgørelsesprocenten er steget fra 36,4 i 2023 til 61,1 procent i 2024.
Ankestyrelsen har truffet følgende afgørelser i de 36 sager, som er realitetsbehandlet i 2024:
- Stadfæstede sager: 14
- Ændrede/ophævede sager: 1
- Hjemviste sager: 21
Administrationen indstiller, at Handicaprådet afgiver høringssvar.
BilagBeslutningKopier link til punktet - Print
5: Vedtægtsændringer for Handicaprådet
Sagsnr: 25-013112
SagsfremstillingHandicaprådet er rådgivende for Byrådet i handicappolitiske spørgsmål og fungerer som bindeled mellem borgere med handicap og det politiske niveau. Det er derfor vigtigt, at rådets sammensætning afspejler både bredde og faglighed på handicapområdet. Der skal udpeges nye medlemmer til Handicaprådet pr. 1. januar 2026.
Handicaprådet drøftede rådets fremtidige sammensætning på mødet den 12. juni 2025. Administrationen har i forlængelse af drøftelsen i Handicaprådet udarbejdet et udkast til reviderede vedtægter for Handicaprådet.
De væsentligste ændringer i udkastet til reviderede vedtægter for Handicaprådet er:
- Der sikres en bred repræsentation fra Byrådet. Formanden for Social- og Sundhedsudvalget bliver født medlem af Handicaprådet, mens det andet medlem udpeges fra et andet udvalg end Social- og Sundhedsudvalget. Dette medlem kan være fra Teknik- og Miljøudvalget.
- Der sikres ligeledes en bred repræsentation fra kommunens administration. Fagchefen for Handicap og Psykiatri bliver født medlem af Handicaprådet, ligesom der udpeges et medlem fra fagområdet Land, By og Kultur. Det tredje administrative medlem udpeges fra et andet fagområde end Land, By og Kultur.
- Tilgængelighedsudvalget bliver nedlagt, og drøftelserne af tilgængelighed integreres fremadrettet i Handicaprådet. To gange årligt sættes der et særligt fokus på tilgængelighed på Handicaprådets møder.
- Udkastet til reviderede vedtægter for Handicaprådet sætter desuden fokus på, at Handicaprådet kan indkalde personer med en særlig viden eller erfaring inden for et specifikt område til at deltage i rådsmøderne ad hoc, f.eks. et medlem af Ældrerådet i kommunen.
- Fremadrettet godkender Byrådet ændringer i vedtægterne, mens Handicaprådet afgiver høringssvar til ændringer af vedtægterne.
Administrationen indstiller, at Handicaprådet afgiver høringssvar.
BilagBeslutningKopier link til punktet - Print
6: Handicapuge i uge 49
Sagsnr: 25-013191
SagsfremstillingPå Handicaprådets møde den 12. juni 2025 drøftedes skrivelse fra Danske Handicaporganisationer vedr. handicapuge i uge 49, hvor Danske Handicaporganisationer (DH) inviterer alle kommuner og handicapråd til at deltage i den årlige, landsdækkende handicapuge, som ligger i forlængelse af FN’s internationale handicapdag den 3. december. Formålet er at skabe øget opmærksomhed, nedbryde fordomme og fremme inklusion af mennesker med handicap.
Kommunerne opfordres til at afholde arrangementer, involvere Handicaprådet, synliggøre initiativer og evt. uddele en handicappris. DH står bag en national kampagne og tilbyder sparring og videndeling.
Handicaprådet foreslog den 12. juni 2025 blandt andet, at man kunne lave informationskampagner, stormøde, biografforestilling med et kort oplæg.
Det blev besluttet, at drøfte punktet på ny på det kommende møde.
IndstillingAdministrationen indstiller, at punktet drøftes med henblik på initiativer i uge 49.
BilagIngen bilag.
BeslutningKopier link til punktet - Print
7: Handicapprisen
Sagsnr: 25-010198
SagsfremstillingStatus på kandidater til Handicapprisen 2025, der uddeles ved West Awards 2026.
Handicapprisen uddeles til en person, en personkreds eller gruppe, en organisation eller virksomhed, der som frivillige eller professionelt har arbejdet for lige muligheder for borgere med handicap. Handicapprisen uddeles ud fra CSR-kriterier.
Det er på tidligere møder besluttet:
- at indstilling af prismodtager baseres på rådets kandidatforslag
- at der uddeles kun en pris, hvis der er kandidater, der falder ind under formålsbestemmelsen for handicapprisen
- der har været ønske om, at indstillingerne skal ske på en progressiv måde via pressen og mere retningsbestemt f.eks. beskæftigelse og virksomheder det ene år og tilbud under Handicap og Psykiatri det andet år
- Uddelingen af Handicapprisen foregår på West Awards og Handicaprådet tager på besøg hos prismodtageren efterfølgende
- Handicapprisen uddeles ud fra CSR-kriterier.
Administrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningKopier link til punktet - Print
8: Ny Beskæftigelseslov
Sagsnr: 25-013382
SagsfremstillingKim Ulv Christensen orienterer om den nye Beskæftigelseslov.
IndstillingAdministrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningKopier link til punktet - Print
9: Status over Handicaprådets økonomi
Sagsnr: 25-002804
SagsfremstillingDer er pr. juli måned 2025 forbrugt 8.569 kr. af Handicaprådets budget på 52.000 kr., svarende til 21,3%
IndstillingAdministrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningKopier link til punktet - Print
10: Meddelelser fra formanden
Sagsnr:
IndstillingAdministrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningKopier link til punktet - Print
11: Orientering fra de politiske udvalg
Sagsnr:
IndstillingAdministrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningKopier link til punktet - Print
12: Orientering fra afdelingerne
Sagsnr:
Sagsfremstilling- Beskæftigelse
- Børn og Familie
- Handicap og Psykiatri
Administrationen indstiller, at orienteringerne tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningKopier link til punktet - Print
13: Orientering fra Tilgængelighedsudvalget
Sagsnr:
SagsfremstillingTilgængelighedsudvalgets referater kan ses under Råd og Nævn på hjemmesiden og af medlemmerne i First Agenda under Tilgængelighedsudvalget.
IndstillingAdministrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningKopier link til punktet - Print
14: Eventuelt
Sagsnr:
SagsfremstillingEmner under eventuelt.
Næste møde i Handicaprådet er ændret til den 3. november 2025.
Punkter til dette møde skal være formanden i hænde senest den 19. oktober 2025.
Administrationen indstiller, at punktet tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningKopier link til punktet - Print
15: Emner til kommende møder
Sagsnr:
Sagsfremstilling- Drøftelse af emner til kommende møder i Handicaprådet.
Handicaprådets medlemmer opfordres til at komme med punkter til drøftelse på møderne.
Kendte emner til kommende møder:
- Handicapprisen 2025
- Evaluering af autismestrategien v. Kim Ulv Christensen (november 2025? )
- Samarbejdsaftale om børn og unge i psykisk mistrivsel (december 2025)
- Sundhedsreformen (november/december 2025)
- Orienteringer fra Tilgængelighedsudvalget
- Forslag om årsmøde med struktureret indhold (primo 2026)
- Evt. deltagelse af medlemmer fra DH siden - f.eks. i form af repræsentanter fra foreningerne, der fortæller om, hvad der rører sig med fokus på fælles aktiviteter og muligheder for borgerne.
- Evaluering af Handicaprådets møder 2025
- Mødeplan 2026
- Dialogmøde med Social- og Sundhedsudvalget
- Årlige høringer:
- Tilsynsrapporter - Handicap og Psykiatri (februar)
- Kvalitetsstandarder i Sundhed og Omsorg v. Kirsten Bjerg
- Budgettet (juni)
- Magtanvendelser - Handicap og Psykiatri
- Budgettet - resultatet af budgetkonferencen (årligt ca. 01.09)
- Andet?
- Drøftelse af emner, som Handicaprådet ønsker at få drøftet i Social- og Sundhedsudvalget.
Administrationen indstiller, at punktet drøftes.
BilagIngen bilag.
Beslutning