Handicapråd og Tilgængelighedsudvalg
Handicaprådet udvikler dialogen mellem personer med handicap, deres organisationer og kommunen.
Handicaprådet rådgiver Byrådet i handicappolitiske spørgsmål. Desuden behandler rådet lokalpolitiske spørgsmål, som har med personer med handicap at gøre.
Handicaprådet kan tage spørgsmål af mere generel karakter op til drøftelse og komme med forslag til såvel politiske som administrative initiativer.
Rådet beskæftiger sig med generelle og overordnede spørgsmål. Rådet må ikke drøfte sager om enkeltpersoner, herunder personalesager og konkrete klagesager.
Handicaprådet består af ti medlemmer:
- fem er indstillet af Danske Handicaporganisationer (DH)
- to er byrådsmedlemmer
- tre er kommunale ansatte.
Gitte Foldager Pedersen er formand for Handicaprådet.
Indstillet af Danske Handicaporganisationer
Betina Brink
Landsforeningen Sind
Tlf. 42 95 14 09
Mail betinabrink@gmail.com
Gitte Foldager Pedersen (Formand)
Landsforeningen Autisme
Tlf. 61 69 15 80
Mail gittefp@gmail.com
Helene Madsen
LEV
Tlf. 22 86 44 23
Mail heleneam58@gmail.com
Karsten Jensen
Dansk Handicapforbund
Tlf. 20 14 22 36
Mail mail@karstenjensen.dk
Susanne B. Udengaard
Diabetesforeningen
Tlf. 21 23 07 04
Mail rksk.diabetes@icloud.com
Udpeget af Byrådet
Jens Erik Damgaard
Carsten Bjerg
Udpeget af kommunens administration
Line Loldrup, Fagchef, Handicap og Psykiatri, mail line.loldrup@rksk.dk
Trine Larsen, Fagchef, Børn og Familie, mail trine.larsen@rksk.dk
Kim Ulv Christensen, Fagchef, Beskæftigelse, mail kim.christensen@rksk.dk
Handicaprådets dagsordener og referater
En gang årligt udarbejder Handicaprådet beretning om sit virke.
Vedtægter for Handicaprådet i Ringkøbing-Skjern Kommune
Paragraf 1 - Indledning
Ringkøbing-Skjern Kommunes Handicapråd er oprettet i henhold til paragraf 37 a i Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område samt i henhold til bekendtgørelse af 27. december 2019 om retssikkerhed og administration på det sociale område, kapitel 8, §§ 26-30.
Paragraf 2 - Formål og opgaver
- At rådgive Byrådet i handicappolitiske spørgsmål.
- At behandle alle lokalpolitiske spørgsmål, som vedrører personer med handicap.
- At udvikle dialogen mellem personer med handicap, deres organisationer og kommunen.
Handicaprådet skal høres om alle kommunale initiativer, som har betydning for personer med handicap. Handicaprådet kan tage spørgsmål af mere generel karakter op til drøftelse og komme med forslag til såvel politiske som administrative initiativer. Handicaprådet skal udelukkende beskæftige sig med generelle overordnede spørgsmål og må ikke drøfte sager om enkeltpersoner, herunder personalesager eller konkrete klagesager.
Paragraf 3 - Sammensætning
Handicaprådet består af ti medlemmer, der er udpeget således:
- Fem medlemmer der skal være bosiddende i Ringkøbing-Skjern Kommune, og hvoraf fem udpeges efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer (DH).
- To medlemmer udpeges blandt Byrådets medlemmer.
- Tre medlemmer udpeges blandt kommunens ansatte, således at der opnås en bred repræsentation i forhold til kommunens forskellige forvaltningsområder.
Efter samme regler udpeges en personlig stedfortræder for hvert medlem af rådet og således, at Byrådets og de ansattes personlige stedfortrædere udpeges fra andre udvalg og fagområder end de, hvorfra den faste repræsentant er udpeget. Handicaprådet kan ad hoc indkalde personer med en særlig viden eller erfaring inden for et specifikt område.
Paragraf 4 - Funktionsperiode
Handicaprådet udpeges for en fireårig periode svarende til den kommunale valgperiode, dog således at medlemmerne fungerer, indtil nye medlemmer indstilles eller udpeges.
Forud for hver funktionsperiode anmoder Byrådet Danske Handicaporganisationer (DH) om at indstille medlemmer og stedfortrædere.
Hvis et medlem eller en stedfortræder inden udløbet af Handicaprådets funktionsperiode ikke længere opfylder kravene til rådets sammensætning, udpeges en ny stedfortræder.
Paragraf 5 - Konstituering
Handicaprådet konstituerer sig med formand og næstformand på et møde umiddelbart efter, at Byrådet har udpeget medlemmerne. Indkaldelse til første konstituerende møde sker på Byrådets initiativ.
Paragraf 6 - Underudvalg
Handicaprådet har nedsat et underudvalg – Tilgængelighedsudvalget.
Tilgængelighedsudvalget består af 5 medlemmer udpeget af Handicaprådet efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer samt 1 - 3 medlemmer udpeget af Byrådet. I forbindelse med Handicaprådets konstituering efter ny udpegning gennemføres tillige udpegning af medlemmer til Tilgængelighedsudvalget.
Tilgængelighedsudvalget fastsætter selv sin forretningsorden, der forelægges for Handicaprådet.
Tilgængelighedsudvalget sekretariatsbetjenes af fagområdet Land, By og Kultur.
Paragraf 7 - Økonomi
Kommunen stiller mødelokaler og sekretærbistand til rådighed og afholder udgifterne ved rådets virke. Byrådet afsætter et årligt budgetbeløb til Handicaprådet.
Medlemmer indstillet af Danske Handicaporganisationer (DH) modtager diæter (uddybes nedenfor), erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse efter reglerne i paragraf 16 a i Lov om kommunal styrelse. Kommunen yder endvidere dækning af udgifter til handicapkompenserende foranstaltninger, der sikrer, at medlemmer med handicap kan deltage i rådets arbejde.
Medlemmer indstillet af Danske Handicaporganisationer modtager diæter for deltagelse i rådsmøder, deltagelse i formelle møder som Social- og Sundhedsudvalget har besluttet, at rådet skal deltage i og dialogmøde med Social- og Sundhedsudvalget.
Administrationen udleverer iPads til medlemmer af Handicaprådet (undtaget byrådsmedlemmer og repræsentanter for administrationen). SIM-kort kan isættes efter anmodning fra det enkelte rådsmedlem. Udgifter til iPads og eventuelle SIM-kort finansieres af Handicaprådets budget.
Kørselsudgifter godtgøres. Handicaprådet beslutter, om der køres efter lav eller høj takst. Uanset valg af takst skal udgifter til kørsel afholdes af rådet.
Paragraf 8 - Tavshedspligt
Handicaprådets medlemmer har tavshedspligt, hvis de i deres arbejde får kendskab til sager, der betegnes som fortrolige.
Tavshedspligten ophører ikke, når medlemmerne udtræder af rådet.
Paragraf 9 - Vedtægternes ikrafttræden og ændringer
Vedtægterne revideres efter behov, dog senest inden udgangen af 2025.
Ændringer af vedtægterne skal godkendes af Handicaprådet og Byrådet.
Vedtægterne er senest godkendt af Handicaprådet den 5. oktober 2023 og Byrådet den 10. oktober 2023.
Forretningsorden for Handicaprådet i Ringkøbing-Skjern Kommune
Paragraf 1 - Konstituering
Handicaprådet konstituerer sig med formand og næstformand.
Formand og næstformand skal være fra hver sin side af rådet, det vil sige vælges formanden blandt repræsentanterne indstillet af Danske Handicaporganisationer (DH), vælges næstformanden blandt politikerne og omvendt.
Omkonstituering kan finde sted.
Paragraf 2 - Indkaldelse
Indkaldelse til møde kan ske på formandens, to medlemmers eller Kommunalbestyrelsens initiativ. Der fastlægges endvidere en mødeplan for et år ad gangen.
Dagsordener til rådsmøder publiceres til medlemmerne i dagsordensystemet First Agenda normalt med mindst otte dages varsel. I sager af særligt hastende karakter kan rådet undtagelsesvist indkaldes af formanden med kortere varsel.
Formand og fagområdet Handicap og Psykiatri er ansvarlige for forberedelse og indkaldelse til Handicaprådets møder.
Er et medlem forhindret i at deltage i et møde i Handicaprådet, meddeler pågældende formanden dette inden mødet.
Den personlige stedfortræder deltager i rådets møder ved det ordinære medlems fravær eller inhabilitet. Det ordinære medlem har pligt til hurtigst muligt at melde fraværet og selv indkalde stedfortræderen.
De personlige stedfortrædere kan se dagsordener og referater på kommunens hjemmeside.
Paragraf 3 - Mødevirksomhed
Rådet afholder møder efter behov, dog mindst seks gange årligt. Handicaprådets formand eller næstformand leder møderne.
Handicaprådets møder afholdes for lukkede døre. Orientering til pressen kan finde sted via formand eller næstformand.
Handicaprådet kan efter behov indkalde personer med særlig viden til at belyse en sag.
Paragraf 4 – Beslutningsdygtighed med videre
Handicaprådet er beslutningsdygtigt, når seks af medlemmerne er til stede.
Paragraf 5 - Referat
Over Handicaprådets møder føres et referat, hvori den til mødet udsendte dagsorden samt de trufne beslutninger indføres. Referatet skal endvidere tydeliggøre, hvis der blandt rådets medlemmer er forskellig stillingstagen til en sag, samt medtage de forskellige argumenter.
Referatet udsendes umiddelbart efter mødet og optages snarest herefter på kommunens hjemmeside. Eventuelle senere bemærkninger til referatet afgives til formanden og medtages på det førstkommende møde.
Udtalelser og lignende, som det kan være nødvendigt hurtigt at sende videre, skal som minimum godkendes af formand og næstformand.
Beslutningsreferatet føres af fagchefen i Handicap og Psykiatri.
En gang årligt udarbejder Handicaprådet en beretning om sit virke.
Paragraf 6 - Habilitet
Et medlem af Handicaprådet, der er inhabil i forhold til en sag, må ikke træffe afgørelse, deltage i afgørelsen eller i øvrigt medvirke ved behandling af den pågældende sag eller være til stede i mødelokalet under sagens forhandling og afstemning, jævnfør i øvrigt Forvaltningsloven og særlovgivningens bestemmelser herom.
Den, der er bekendt med, at der foreligger forhold, som begrunder inhabilitet i forhold til en bestemt sag, skal snarest og inden sagens behandling meddele formanden dette.
Paragraf 7 – Forretningsordenens ikrafttræden
Handicaprådet fastlægger selv sin forretningsorden og godkender ændringer.
Hvis der afholdes afstemning om forretningsorden og andet internt vedr. Handicaprådet, vil formandens stemme ved stemmelighed tælle dobbelt.
Forretningsordenen er senest godkendt i Handicaprådet den 3. februar 2022 og træder i kraft umiddelbart herefter.
Handicappris
Udvalget har som hovedmål at fremme og forstærke Ringkøbing-Skjern Kommunes indsats på hele tilgængelighedsområdet
- dels direkte i kommunens regi i tæt samarbejde med kommunens administration.
- dels som underudvalg og høringspart for det nedsatte Handicapråd under Ringkøbing-Skjern Kommune.
Udvalget har til opgave at beskæftige sig med tilgængelighed til:
- Det fysiske miljø, det vil sige alle former for bygninger og bygningsnære arealer, pladser, veje, fortove, fortovsnedkørsler, parker, parkeringspladser, grønne områder, naturstier, strandarealer m.v.
- Offentlige transportmidler, busser og tog.
- Særlige former for handicapkørsel med taxi, bus og tog.
- Tilgængelighed til information og kommunikation, herunder IT.
Udvalget skal efter begæring fra Handicaprådet rådgive og bistå med løsning af tilgængelighedsspørgsmål.
Udvalget kan på eget initiativ stille spørgsmål om fortolkning af gældende regler på tilgængelighedsområdet til relevante myndigheder.
Udvalget bliver inddraget i høringer på tilgængelighedsområdet, hvor tidsfrister gør dette muligt.
Karsten Jensen (formand)
Dansk Handicapforbund
Telefon 20 14 22 36
Mail mail@karstenjensen.dk
Dorthe Husted Hansen
Spastiker foreningen
Telefon 21 63 30 05
Mail husteddh@outlook.dk
Hans Pinderup
Scleroseforeningen
Telefon 97 37 31 54
Mail hmgp@pinderup.com
Elia Johanne Kehlet
Høreforeningen
Tlf. 36 75 42 00
Mail mail@hoereforeningen.dk
Astma- og Allergiforbundet
(Ingen repræsentant udpeget)
Niels Peter Lauridsen, Fagchef i Land, By og Kultur
niels.peter.lauridsen@rksk.dk
Jesper Lemming, Stabschef i Personale og Digitalisering
Jesper.lemming@rksk.dk
Personer med en særlig viden på tilgængelighedsområdet kan deltage ad hoc.
Tilgængelighedsudvalget dagsordener og referater
Henvendelse vedr. Handicaprådet
6950 Ringkøbing
Henvendelse vedr. Tilgængelighedsudvalget
6950 Ringkøbing