Boliger til ældre
Som ældre eller handicappet borger i kommunen, har du ret til at søge en ældre- eller plejebolig.
Pleje-/ældrecentre
I Ringkøbing-Skjern Kommune er der 16 ældrecentre og plejehjem. Af dem er 11 kommunale plejehjem, 3 er selvejende plejehjem, og 2 er privatejede plejehjem.
Har du et plejebehov, og kan du ikke længere kan klare dig i din nuværende bolig, kan du søge om en plejebolig.
Ældrebolig
Kommunen har også mange ældreboliger. Du kan søge om en bolig, hvis du ikke længere kan klare dig i din nuværende bolig.
Ansøgning om bolig
Ansøgningen sker ved henvendelse til Myndighedsafdelingen - se kontaktoplysningerne nederst på siden.
Efter din henvendelse vil kommunens visitator besøge dig i dit hjem. Visitationen sker efter en konkret individuel vurdering af din samlede situation.
Vælg dit emne i listen herunder
Ansøg om lån til betaling af ejendomsskatter mv.
Er du ældre, og kan du ikke klare dig i dit nuværende hjem, fordi du har behov for en bolig, der er særligt indrettet med elevator og plads til kørestol? Eller er du afhængig af pleje og omsorg flere gange i døgnet? Da skal kommunen tilbyde dig en egnet bolig.
Nedenfor kan du læse om de forskellige typer af boliger til ældre, samt hvordan og hvornår du kan få en bolig, og hvad det koster at bo i boligen.
Typer af bolig til ældre:
- ældrebolig
- plejebolig
- plejehjem
- friplejebolig
En ældrebolig er til dig, der har brug for en bolig, som har en elevator og plads til kørestol.
Hvis du er afhængig af omsorg flere gange i døgnet eller af anden årsag har brug for tryghed og pleje, kan du søge kommunen om en plejebolig eller en plads på et plejehjem.
Hvis du er visiteret af kommunen til en plejehjemsplads eller plejebolig, skal kommunen tilbyde dig en sådan inden for to måneder, efter du er optaget på ventelisten – (plejeboliggaranti).
Hvis du er godkendt (visiteret) af kommunen til en plejebolig eller en plads på et plejehjem, har du også mulighed for at vælge en friplejebolig på et friplejehjem. En friplejeboliger et boligtilbud udbudt af private.
Der findes plejehjem, plejeboliger og ældreboliger i alle landets kommuner. I nogle kommuner findes også friplejehjem. På Plejehjemsoversigten kan du finde information om plejehjem, plejecentre og friplejeboliger herunder information om det enkelte steds værdier, aktiviteter og faciliteter mm.
Hvad er en ældrebolig?
En ældrebolig opføres efter almenboligloven og udgør en selvstændig lejebolig, der både kan været ejet og drevet af almene boligorganisationer, kommuner eller selvejende institutioner.
En ældrebolig er indrettet specielt til ældre og personer med handicap, herunder kørestolsbrugere.
Ældreboliger skal i sin indretning være kørestolsegnede, og adgangsforhold og indretning skal være velegnede for gangbesværede. En ældrebolig skal herudover være indrettet med eget rummeligt bad og toilet med plads til kørestol mv. samt køkken.
Der er ikke tilknyttet personale til en ældrebolig, som der er til en plejebolig, så du skal være i stand til at klare dig hjemme uden hjælp det meste af døgnet. Bliver du visiteret til en ældrebolig, kan du samtidig blive visiteret til hjemmehjælp, hvis du fx har behov for praktisk hjælp eller behov for hjælp til personlig pleje og madservice.
Hvornår kan jeg få en ældrebolig?
Kommunen anviser dig til en ældrebolig i forhold til dit behov for boligen. Du har derfor ikke krav på at få tildelt en ældrebolig, blot fordi du har nået en høj alder.
Kommunen skal anvise ældreboligen til den borger, der har størst behov for boligen uanset borgerens placering på ventelisten. Der er derfor ikke nogen ventegaranti på ældreboliger. Får du tilbudt en bolig, har du ofte kort betænkningstid.
Siger du ja, skal du flytte ind i boligen hurtigst muligt. Vælger du at afvise et tilbud, mister du ikke retten til en anden ældrebolig, men kommunen vil foretage en vurdering af, om du fortsat tilhører målgruppen for en ældre og handicapegnet bolig.
Hvis du ikke længere har et aktuelt behov og dermed ikke tilhører målgruppen, vil du ikke få tilbudt flere boliger og skal søge på ny, hvis du får behovet. Hvis du bliver godkendt til en ældrebolig, har du ret til frit at vælge blandt sådanne boliger og ønske en bestemt bolig. Frit valg af ældrebolig giver fx ret til, at en ægtefælle eller samlever kan flytte med.
Det frie valg gælder i ens egen kommune, såvel som i en anden kommune. Ønsker du at flytte til en anden kommune skal du dog også opfylde denne kommunes visitationsbetingelser. Læs mere under ”Frit valg”.
Hvad koster det at bo i en ældrebolig?
Som beboer i en ældrebolig er du lejer og derfor har du en lejekontrakt og skal ved indflytning betale indskud, husleje samt udgifter til el og varme. Du kan søge kommunen om boligindskudslån og boligstøtte til huslejen.
Hvad er en plejebolig?
En plejebolig opføres efter almenboligloven og udgør en selvstændig ældrebolig, der både kan været ejet og drevet af almene boligorganisationer, kommuner eller selvejende institutioner. Til en plejebolig er der tilknyttet personale, der hele døgnet kan støtte dig i forhold til dine behov.
I tilknytning til plejeboligen er der servicearealer der anvendes til omsorgs- og servicefunktioner for beboerne fx fysioterapi og genoptræningslokaler.
En plejebolig er typisk større end en bolig på et plejehjem og er indrettet ud fra et hensyn om tilgængelighed ift. kørestolsbrugere og gangbesværede. En plejebolig skal herudover være indrettet med eget rummeligt bad og toilet med plads til kørestol mv. samt køkken.
Plejeboliger er omfattet af en mærkningsordning i forhold til deres egnethed for demente beboere. Mærkningsordningen belyser forhold omkring stedets fysiske, bygningsrelaterede rammer men ikke plejen af demente.
Hvornår kan jeg få en plejebolig?
Hvis du er godkendt (visiteret) af kommunen til en plejebolig, skal kommunen tilbyde dig en sådan inden for to måneder, efter du er optaget på ventelisten – (plejeboliggaranti).
Kommunen kan opfylde garantien ved at tilbyde en bolig i egen kommune eller en bolig i en anden kommune, hvor de har aftale om at kunne anvise boliger. Hvis du afslår et tilbud, bliver du ikke slettet fra ventelisten, men der kan gå op til to måneder, før kommunen skal tilbyde dig en anden bolig.
Hvis du bliver godkendt til en plejebolig, har du ret til frit at vælge blandt sådanne boliger og ønske en bestemt bolig. Det frie valg gælder i ens egen kommune, såvel som i en anden kommune. Ønsker du at flytte til en anden kommune, skal du også opfylde denne kommunes visitationsbetingelser.
Ønsker du at gøre brug af det frie valg og bo i en bestemt plejebolig, gælder den kommunale garanti på de 2 måneder ikke. Du bliver derved i stedet optaget på en specifik venteliste frem for kommunens generelle venteliste. Læs mere under ”Frit valg”. Hvis du er visiteret af kommunen til en plejebolig, har du samtidig ret til i stedet at vælge en friplejebolig. En friplejebolig er en plejebolig udbudt af private. Du kan læse mere om friplejeboliger under ”Friplejebolig”.
Hvad koster det at bo i en plejebolig?
Som beboer i en plejebolig skal du ikke betale for den daglige pleje og omsorg, men du skal ved indflytning betale indskud, husleje, kost og medicin samt egne forbrugsudgifter (el og varme).
Som beboer i en plejebolig har du fuldt ud samme rettigheder, som da du boede i egen bolig og får fortsat din pension og kan søge om boligstøtte til huslejen.
Hvad er et plejehjem?
Et plejehjem udgør et boligtilbud til ældre med et særligt behov for pleje og omsorg. Plejehjem er en del af den kommunale boligforsyning og kan både være drevet af kommuner, selvejende institutioner eller private aktører.
Et plejehjem har tilknyttet personale, der hele døgnet kan støtte dig i forhold til dine behov. Du får den samme hjælp på et plejehjem som i en plejebolig. På plejehjemmet kan der være arealer der anvendes til omsorgs- og servicefunktioner for beboerne fx fysioterapi og genoptræningslokaler.
Et plejehjem indeholder mindre boliger med eget toilet og bad. Nogle plejehjem har også boliger med eget køkken.
Hvornår kan jeg få en plads på et plejehjem?
Hvis du er godkendt (visiteret) af kommunen til en plads på et plejehjem, skal kommunen tilbyde dig en sådan inden for to måneder, efter du er optaget på ventelisten – (plejeboliggaranti).
Kommunen kan opfylde garantien ved at tilbyde dig en plads på et plejehjem beliggende i egen kommune eller en plejehjemsplads i en anden kommune, hvor de har aftale om at kunne anvise boliger. Hvis du afslår et tilbud, bliver du ikke slettet fra den generelle venteliste, men starter forfra på en frist på to måneder. Hvis du bliver godkendt til en plejehjemsplads, har du ret til frit at vælge plejehjem.
Det frie valg gælder i ens egen kommune, såvel som i en anden kommune. Ønsker du at flytte til en anden kommune, skal du dog også opfylde denne kommunes visitationsbetingelser. Ønsker du at gøre brug af det frie valg og bo på et bestemt plejehjem, gælder den kommunale garanti på de 2 måneder ikke. Du bliver derved i stedet optaget på en specifik venteliste frem for kommunens generelle venteliste.
Læs mere under ”Frit valg”. Hvis du er visiteret af kommunen til en plejehjemsplads, har du samtidig ret til i stedet at vælge en friplejebolig. En friplejebolig er et boligtilbud udbudt af private. Du kan læse mere om friplejeboliger under ”Friplejebolig”.
Hvad koster det at bo på plejehjem?
Som beboer på et plejehjem skal du ikke betale for den daglige pleje og omsorg, men du skal betale husleje, kost og medicin samt egne forbrugsudgifter (el og varme).
Som beboer på et plejehjem har du fuldt ud samme rettigheder, som da du boede i egen bolig og får fortsat din pension og kan søge om boligstøtte til huslejen.
Hvad er en friplejebolig?
En friplejebolig er en plejebolig, som bliver udbudt af private fx selvejende institutioner, pensionsselskaber, og fonde. Til en friplejebolig er der tilknyttet servicearealer med omsorgs- og servicefunktioner samt personale, der hele døgnet kan hjælpe dig med dine behov. I en friplejebolig kan du få den samme hjælp og pleje som i en kommunal eller almen plejebolig eller på et kommunalt plejehjem. Institutionen med friplejeboliger kaldes et friplejehjem. Et friplejehjem har ofte en særlig profil og værdier. På et friplejehjem har du som beboer mulighed for at tilkøbe ekstra ydelser som eksempelvis ekstra rengøring eller at blive ledsaget af plejepersonale på en gåtur.
Hvornår kan jeg få en friplejebolig?
Friplejeboligerne har egne ventelister og de kan vælge at opstille egne kriterier for, hvilke ansøgere der skal tilbydes en plads. Hvor lang tid der går, før du kan få den ønskede friplejebolig afhænger derfor af, hvor lang ventelisten er.
Hvad koster en friplejebolig?
Som beboer i en friplejebolig skal du ikke betale for den daglige pleje og omsorg. Tilsvarende kommunale plejeboliger skal du ved indflytning i en friplejebolig betale indskud, husleje samt udgifter til el og varme. Du kan søge om boligindskudslån og boligstøtte til huslejen. I en friplejebolig er det muligt at tilkøbe ydelser ud over den almindelige pleje og omsorg, fx ekstra rengøring, ledsagelse ud af huset mv.
Hvis du har behov for en ældrebolig, en plejebolig eller en plejehjemsplads, skal du kontakte kommunen. Pårørende, din læge eller sygehuset kan også kontakte kommunen.
Før du kan få tildelt en bolig, skal kommunen tage stilling til, om du kan godkendes til at få en ældrebolig, plejebolig eller plejehjemsplads. Her tager kommunen udgangspunkt i dine konkrete behov i forhold til din fysiske, psykiske og sociale situation. Vurderer kommunen, at du har behov for en bolig, vil kommunen visitere dig til en bolig. At blive visiteret betyder, at du er berettiget og derved godkendt til en bolig.
Vurderingen af en ansøgning sker i sammenhæng med kommunens tilbud til personer i eget hjem, fx personlig og praktisk hjælp, dagcenter eller ældrecenter, midlertidig eller permanent dag- eller natpleje, boligændringer i nuværende bolig, særlig støtte eller aflastning eller afløsning af ægtefælle eller andre pårørende.
Det er forskelligt fra kommune til kommune, om der findes selvbetjeningsløsninger, hvor du kan ansøge om en plejebolig/ældrebolig. Du kan se om kommunen tilbyder en selvbetjeningsløsning ved tryk på ”Start”.
Hvis du bliver godkendt til en ældrebolig, plejebolig eller en plads på et plejehjem har du ret til frit at vælge blandt sådanne boliger og ønske en bestemt bolig kommunen. Du har også ret til at ønske at flytte til en ældrebolig, plejebolig eller plejehjem i en anden kommune, hvis du opfylder visitationskravene i både fraflytnings- og tilflytningskommunen
Frit valg kan fx være relevant, hvis du gerne vil flytte tættere på dine børn, der bor et andet sted i landet.
Ønsker du at gøre brug af det frie valg og bo på et bestemt plejehjem eller plejebolig, gælder den kommunale garanti på de 2 måneder ikke. Du bliver derved i stedet optaget på en specifik venteliste frem for kommunens generelle venteliste.
En kommunalbestyrelse har ret til i særlige tilfælde at beslutte, at borgere fra andre kommuner ikke midlertidigt kan komme på venteliste af hensyn til forpligtelsen til at sikre boliger til kommunens egne borgere. Borgere, der ønsker at flytte til en anden kommune, har dog i særlige tilfælde ret til at få anvist en bolig efter samme retningslinjer, som gælder for kommunens egne borgere.
Særlige tilfælde udgør
- et hensyn til at bevare en tæt kontakt til nære pårørende, der bor i tilflytningskommunen
- religiøse grunde
- et behov for at blive optaget i et særligt tegnsprogsmiljø for døve
- for at opnå en særlig bolig beregnet for personer, der er omfattet af lov om erstatning til besættelsestidens ofre.
Ventetidsgaranti
Hvis du er visiteret til en plejebolig eller en plads på et plejehjem, og er kommet på den generelle venteliste, skal kommunen tilbyde dig en bolig senest to måneder efter du kom på ventelisten. Boligen skal være klar til at flytte ind i senest to uger efter udløb af fristen.
Kommunen kan opfylde garantien ved at tilbyde bolig i kommunen eller plads i en anden kommune, hvor de har aftale om at kunne anvise boliger.
Hvis du afslår et tilbud bliver du ikke slettet fra den generelle venteliste, men starter forfra på en frist på to måneder.
Hvis du vælger en bolig i en anden kommune, skal betingelserne for anvisning af boligen være opfyldt både i bopælskommunen og i den kommune du gerne vil flytte til. En kommunalbestyrelse har ret til i særlige tilfælde at beslutte, at borgere fra andre kommuner ikke midlertidigt kan komme på venteliste af hensyn til forpligtelsen til at sikre boliger til kommunens egne borgere.
Du har krav på at blive optaget på venteliste, når du ønsker at flytte til en anden kommune af en række nærmere fastsatte grunde.
Hvad er et tidsbegrænset ophold?
Tidsbegrænset ophold er for dig, som af en eller flere grunde, ikke kan klare at bo hjemme i egen bolig med hjemmehjælp.
Hvem kan komme på tidsbegrænset ophold?
Tidsbegrænset ophold tager udgangspunkt i en faglig vurdering af hvordan du fungerer og hvilke behov du har for pleje, tilsyn og evt. træning.
Du kan få hjælp i form af tidsbegrænset ophold, hvis du:
- venter på visiteret bolig eller plejehjem, og du kan ikke vente i eget hjem
- har behov for at komme til kræfter efter et sygdomsforløb, og det kan ikke klares i eget hjem
- har behov for træningsindsatser efter hospitalsophold, og der er restriktioner i bevægelsesmulighederne, som ikke kan overholdes i eget hjem.
Hvordan får jeg et tidsbegrænset ophold?
Tidsbegrænset ophold tager udgangspunkt i en faglig vurdering af din funktionsevne og individuelle behov for pleje og tilsyn og evt. træning.
Du kan få hjælp i form af tidsbegrænset ophold, hvis du:
- venter på visiteret bolig eller plejehjem, og du kan ikke vente i eget hjem
- har behov for at komme til kræfter efter et sygdomsforløb, og det kan ikke klares i eget hjem
- har behov for træningsindsatser efter hospitalsophold, og der er restriktioner i bevægelsesmulighederne, som ikke kan overholdes i eget hjem.
Hvor længe varer opholdet?
Varigheden af det tidsbegrænsede ophold er efter behov, dog maksimalt tre måneder.
Hvad koster det?
Du skal ikke betale husleje ved tidsbegrænset ophold. Du skal betale for kost og husholdningsartikler på tidsbegrænset ophold.
Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, kan du klage til kommunen inden fire uger. Afgørelsen skal så genvurderes inden fire uger fra klagen er modtaget.
Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, bliver din klage sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen.
Bor du i eget hjem og bliver syg, har du mulighed for at få hjælp fra kommunen.
Der kan f.eks. være tale om hjælp til rengøring, personlig pleje eller besøg af en hjemmesygeplejerske.
I nogle tilfælde har du måske brug for et hjælpemiddel eller skal have hjælp til en boligændring, så du fortsat kan klare dig selv.
Kontakt kan rettes til Myndighedsafdelingen på hverdage mellem kl. 8-9 på telefon 99 74 17 58
Boligstøtte - for dig der bor til leje
Når indefrysningsperioden er udløbet, følger et afdragsfrit år. I det afdragsfrie år skal du vælge, om du vil betale din gæld til Erhvervsstyrelsen, det samlede indefrosne beløb, på én gang – eller om du ønsker at afdrage gælden over en periode på 4 år.
Når din energivirksomhed har overdraget det indefrosne beløb til Erhvervsstyrelsen, vil du vil få mere information om afdragsprocessen.
Erhvervsstyrelsen vil kontakte dig, når overdragelsen er sket, og igen når det bliver tid til at forholde sig til selve indbetalingen af det indefrosne beløb.
Du kan til enhver tid vælge at indfri din gæld på én gang.
Hvis du ønsker at indfri det indefrosne beløb, inden det overdrages til Erhvervsstyrelsen, skal du kontakte din energivirksomhed. Hvis du ønsker at indfri det indefrosne beløb efter det er overdraget til Erhvervsstyrelsen, skal du kontakte Erhvervsstyrelsen. Erhvervsstyrelsen overtager tidligst det indefrosne beløb januar 2024.
Efter indefrysningsperioden på 12 måneder er udløbet, følger et afdragsfrit år, hvor der fortsat tilskrives renter til det indefrosne beløb. Det indefrosne beløb vil i løbet af det afdragsfrie år blive overtaget af Erhvervsstyrelsen.
Inden udgangen af det afdragsfrie år vil Erhvervsstyrelsen kontakte dig og spørge, om du vil afdrage din gæld på én gang, eller om du vil afdrage gælden over 4 år. Det betyder, at du skal begynde at betale det indefrosne beløb tilbage 2 år efter, at ordningen træder i kraft.
Hvis du ikke besvarer henvendelsen fra Erhvervsstyrelsen, vil du automatisk blive tilmeldt afdragsordningen på 4 år.
Hvis du ønsker at indfri det indefrosne beløb, inden det overdrages til Erhvervsstyrelsen, skal du kontakte din energivirksomhed. Hvis du ønsker at indfri det indefrosne beløb efter det er overdraget til Erhvervsstyrelsen, skal du kontakte Erhvervsstyrelsen. Erhvervsstyrelsen overtager tidligst det indefrosne beløb januar 2024.
Når det indefrosne beløb er overdraget til Erhvervsstyrelsen, kontakter Erhvervsstyrelsen dig med information om dine muligheder for at tilbagebetale beløbet.
Energivirksomheden skal, efter den pågældende indefrysningsperiode (31. oktober 2023 for el og gas og 31. december 2023 for fjernvarme), overdrage det indefrosne beløb til Erhvervsstyrelsen.
Din energivirksomhed vil orientere dig om overdragelsen, inden den finder sted.
Din energivirksomhed vil sende dig et brev for at orientere dig om, at indefrysningsperioden er udløbet og at energivirksomheden vil anmode Erhvervsstyrelsen om at overtage dit indefrosne beløb.
Når det indefrosne beløb er overdraget til Erhvervsstyrelsen, kontakter Erhvervsstyrelsen dig med information om dine muligheder for at tilbagebetale beløbet.
I den mellemliggende periode behøves du ikke at foretage dig noget. Du kan dog til enhver tid vælge at indfri din gæld på én gang. Hvis du ønsker at indfri din gæld i den mellemliggende periode, altså før Erhvervsstyrelsen har overtaget det indefrosne beløb, skal du kontakte din energivirksomhed.
Med indefrysningsordningen for husstande har du mulighed for midlertidigt at indefryse en del af regningen for fjernvarme, hvis prisen når over et fastsat prisloft, og senere afdrage lånet til Erhvervsstyrelsen over en årrække. Der er tale om en midlertidig og frivillig ordning, og du tilmelder dig ordningen direkte hos din energivirksomhed.
Bemærk, at du ikke kan tilmelde dig ordningen efter den 31. december 2023.
Ordningen for fjernvarme gælder fra den 1. januar 2023 til den 31. december 2023.
Bemærk, at du for nogle energiregninger kan være direkte kunde, mens du i andre tilfælde ikke er den direkte kunde til en energivirksomhed. Det kan fx være, at du selv betaler elregningen direkte til energivirksomheden, men din boligforening betaler for fjernvarmeregningen. Her vil du selv kunne tilmelde dig ordningen for elregningen, men det er din boligforening, der skal tilmelde sig ordningen for fjernvarmeregningerne på vegne af dens medlemmer.
Din energivirksomhed kan oplyse dig om, hvordan du tilmelder dig.
For de energiregninger, der er omfattet af indefrysningsordningen, løber der renter på fra dagen efter energiregningen forfalder.
Får jeg rentefradrag?
Renterne på det indefrosne beløb er fradragsberettigede. Renterne er først fradragsberettiget når de forfalder til betaling.
Der vil som udgangspunkt ikke være forfaldne renter før tilbagebetaling påbegyndes i 2024, medmindre lånet er indfriet før tid.
Hvis du har forfaldne renter, vil de blive indberettet af energivirksomheden eller Erhvervsstyrelsen og fremgå af din årsopgørelse fra Skattestyrelsen.
Bemærk, at virksomheder, der ikke får en fortrykt årsopgørelse, selv har ansvar for at oplyse om renter til Skatteforvaltningen.
Din energivirksomhed må gerne opkræve et gebyr for dens ekstraomkostninger ifm. administration af indefrysningsordningen i hele ordningens løbetid. Det er op til den enkelte energivirksomhed, hvordan den fastsætter gebyret og i hvilke intervaller, dog må det ikke overstige energivirksomhedens administrationsomkostninger forbundet med ordningen, og det må kun opkræves af de kunder, der benytter ordningen.
Din energivirksomhed skulle oplyse dig om eventuelle gebyrer, inden du tilmeldte dig ordningen. Hvis energivirksomheden har forhøjet gebyret, skulle du varsles om denne forhøjelse mindst 3 måneder inden.
Med indefrysningsordningen har husstande haft mulighed for midlertidigt at indefryse en del af regningen for el, gas og fjernvarme, hvis prisen er nået over et fastsat prisloft, og senere afdrage lånet til Erhvervsstyrelsen over en årrække.
Indefrysningsordningen for husstande blev besluttet i en politisk aftale mellem regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier den 23. september 2022 og er en del af større aftale om vinterhjælp. Folketinget vedtog lovgivningen den 29. september 2022.
Det samlede indefrosne beløb fremgår af dine energiregninger – eller i et særskilt brev sammen med din regning.
Din energivirksomhed kan oplyse dig om, hvordan du ellers kan tilgå oplysninger om din indefrysning.
Når det indefrosne beløb er overdraget til Erhvervsstyrelsen, kan du kontakte Erhvervsstyrelsen for mere information.
Har du spørgsmål om indefrysning af din regning?
Det er din energivirksomhed, der administrerer indefrysningen af din energiregning. Hvis du har flere spørgsmål til din regning, skal du derfor kontakte din energivirksomhed.
Har du spørgsmål om overdragelsesprocessen, lovgrundlaget og reglerne?
Har du spørgsmål til overdragelsen af indefrosne beløb, kan du læse mere på Virk.dk, eller kontakte Erhvervsstyrelsen.
Kontakt
Erhvervsstyrelsen
Telefon: 70 80 91 81
Telefontider:
- Mandag, onsdag og fredag kl. 9-12
- Tirsdag og torsdag kl. 11-14
E-mail: energi@erst.dk
Du kan læse mere om lovgrundlaget og reglerne på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.
Ældrecentre / plejehjem i kommunen
Kommunens 11 ældrecentre er samlet i én fælles hjemmeside. Besøg siden her.
De specifikke oplysninger for hver af de 11 ældrecentre ses på plejehjemsoversigten, som du automatisk ledes over på ved klik på et af centrene.
På siden kan desuden ses en oversigt over private og selvejende plejehjem i kommunen.
Gå til den samlede oversigt over ældrecentre/plejehjem.
Plejehjemsoversigten - find plejehjem, plejecentre og plejeboliger i Danmark
Er du bevægelseshæmmet eller har andre nedsatte funktioner og handicap, kan du få posten bragt til din dør. Der er ingen særlige regler for folkepensionister.
Du skal søge hos kommunen.
Det er kun kommunen, der kan afgøre, om du er berettiget til post til døren. Kommunen giver PostNord besked, hvis du skal have din post bragt helt til døren.
Du kan læse mere om reglerne om post til døren på Trafikstyrelsens hjemmeside, eller du kan få flere oplysninger hos kommunen eller på posthuset.
Det forudsættes, at kommunens afgørelse bygger på, at borgeren i forvejen modtager hjælp i henhold til serviceloven eller sundhedsloven. At være i stand til at hente sin post i brevkasse eller brevkasseanlæg er ikke en specifik kunnen, så hvis du ikke kan det, vil der være meget andet, du skal have hjælp til.
Post til døren er ifølge loven en personlig ret. Det har ingen betydning, om andre i husstanden, end ansøger selv kan hente post.
Hvis du ikke får hjælp fra kommunen i henhold til serviceloven og sundhedsloven eller i øvrigt ikke er kendt af forvaltningen, vil kommunen bede om dokumentation for behovet for post til døren på anden måde.
Det kan fx ske ved en lægeerklæring, som du selv skal betale for.
Hvis du ved lægeerklæring dokumenterer behovet, vil kommunen bevilge post til døren.
Hvis du vil afmelde post til døren, skal du kontakte kommunen.
Du skal have en skriftlig afgørelse, også hvis du får afslag. Hvis du ikke reagerer, bliver sagen henlagt.
Beder du om at få sagen genoptaget, skal du sende dokumentation for din funktionsnedsættelse til kommunen. Det kan fx være en lægeerklæring, som du selv betaler for.
Kommunens afgørelse er endelig, og der er ikke mulighed for at klage over afgørelsen.
Seniorer som ønsker at flytte mod vest
Kommunen skal som led i tilsynsforpligtelsen foretage mindst ét årligt uanmeldt tilsynsbesøg i plejeboliger. Rapporter fra det kommunale tilsyn er tilgængelige i det følgende år og kan findes under det enkelte plejehjem på plejehjemsoversigten.dk.
Ud over det varetager Styrelsen for Patientsikkerhed tilsyn med service- og sundhedskvaliteten på plejehjem. Det sker på baggrund af stikprøvekontroller eller bekymringshenvendelser fra offentligheden. Tilsynene er offentlig tilgængelige i 3 år.
Sundhedsfagligt tilsyn Klokkebjerg Friplejehjem den 22. februar 2022.
Ældretilsyn Åstedparken 20. september 2022.
Sundhedsfagligt tilsyn Hemmet Plejehjem 26. januar 2023.
Sundhedsfagligt tilsyn Vorgod Ældrecenter 25. september 2023
Takster for ydelser i kommunens ældreboliger/aflastningsboliger mad, servicepakker og aktiviteter etc.
Varmetillæg for pensionister
Ældreboliger med kommunal anvisning
I Ringkøbing-Skjern Kommune har kommunen anvisningsret til en række ældre-/handicapvenlige boliger.
Du skal tildeles en af de omtalte boliger, for at kunne flytte ind her. Kontakt Sundhed og Omsorg for yderligere oplysninger om anvisning af bolig, på telefon 99 74 15 24 eller 99 74 12 34.
Boligerne ejes af boligselskaber i kommunen, og oplysninger om fx størrelse, husleje og indskud skal rettes direkte til det pågældende boligselskab.
Det er boligforeningerne, der sørger for lejekontrakt og vicevært til boligerne.
Se hvilke boliger kommunen har anvisningsret på under de enkelte bynavne
Ældreboliger i Grønbjerg med kommunal anvisningsret
Ældreboliger i Hemmet med kommunal anvisningsret
Ældreboliger i Hvide Sande by med kommunal anvisningsret
Ældreboliger i Kloster med kommunal anvisningsret
Ældreboliger i Lem med kommunal anvisningsret
Ældreboliger i Lyne med kommunal anvisningsret
Ældreboliger i Ringkøbing by med kommunal anvisningsret
Ældreboliger i Rækker Mølle med kommunal anvisningsret
Ældreboliger i Skjern by med kommunal anvisningsret
Ældreboliger i Spjald med kommunal anvisningsret
Ældreboliger i Stauning med kommunal anvisningsret
Ældreboliger i Tarm by med kommunal anvisningsret
Ældreboliger i Tim med kommunal anvisningsret
Ældreboliger i Troldhede med kommunal anvisningsret
Ældreboliger i Videbæk by med kommunal anvisningsret
Ældreboliger i Vorgod-Barde med kommunal anvisningsret

Ansøgning om bolig. Hverdage kl. 8-9
6950 Ringkøbing