Som ældre eller handicappet borger i kommunen, har du ret til at søge en ældre- eller plejebolig. Du kan søge både i kommunen og i alle landets øvrige kommuner. Borgere fra andre kommuner kan også søge i Ringkøbing-Skjern Kommune
Ringkøbing-Skjern Kommune har mange plejeboliger fordelt over flere pleje- og ældrecentre. Har du et plejebehov, og kan du ikke længere kan klare dig i din nuværende bolig, kan du søge om en plejebolig.
Bemærk dog, at flere af kommunens plejecentre fortsat bruger betegnelsen ”plejehjem” selvom der er tale om plejeboliger.
Kommunen har også mange ældreboliger. Du kan søge om en bolig, hvis du ikke længere kan klare dig i din nuværende bolig.
Ansøgningen sker ved henvendelse til Visitationsteamet - se kontaktoplysningerne nederst på siden.
Visitationen sker efter en konkret individuel vurdering af din samlede situation. Efter din henvendelse vil kommunens visitator besøge dig i dit hjem.
Vælg dit emne i listen herunder
Hvis du ikke kan klare dig i eget hjem og har behov for en plads på et plejehjem eller i en ældre- eller plejebolig, skal kommunen tilbyde dig en plads eller bolig. Hvis du har behov for en plejehjemsplads eller plejebolig, skal kommunen tilbyde dig en sådan inden for to måneder, efter du er optaget på ventelisten – (plejeboliggaranti).
Du kan få bevilget en pleje- eller ældrebolig, hvis du har behov for en bolig, der er indrettet specielt til ældre. Hvis du har behov for at komme på plejehjem, er det fordi du er afhængig af pleje og omsorg flere gange i døgnet, og plejen ikke kan gives i anden bolig, men kun på plejehjemmet.
Siden oktober 2018 har der eksisteret en plejehjemsoversigt, som giver information om og overblik over alle plejehjem, plejecentre og friplejehjem. Formålet med plejehjemsoversigten er at understøtte det frie valg af plejehjem og at understøtte lige konkurrence mellem private og offentlige leverandører.
En ældrebolig er en selvstændig lejebolig, hvor du betaler indskud og husleje.
Med en ældrebolig får du:
Du kan søge om en ældrebolig, hvis der ikke er mulighed for at indrette din nuværende bolig hensigtsmæssigt.
Du kan få hjælp i form af en ældrebolig, hvis du blandt andet har:
Du selv, din familie, din læge eller sygehuset kan kontakte kommunen med henblik på visitation til ældrebolig.
Kommunen anviser dig til ældrebolig i forhold til dit behov for boligen. Det vil sige, at kommunen skal anvise boligen til den borger der har størst behov for boligen uanset borgerens placering på ventelisten.
Får du tilbudt en bolig, har du kort betænkningstid. Siger du ja, skal du flytte ind i boligen hurtigst muligt. Hvis du afviser et boligtilbud, opretholder du din ansøgning om en ældrebolig.
Du skal betale indskud og husleje i ældreboliger. Du betaler også el og varme. Du kan søge om boligindskudslån og boligstøtte til huslejen.
Læs mere om økonomien på Ældre Sagens hjemmeside.
En plejebolig er en selvstændig ældrebolig med serviceareal og tilknyttet personale.
Du kan søge om en plejebolig, hvis du har et omfattende behov for hjælp eller af anden årsag har brug for tryghed og pleje. I en plejebolig er der tilknyttet personale døgnet rundt, som kan støtte dig i forhold til dine behov. Desuden har du mulighed for at være en del af et fællesskab og deltage i daglige aktiviteter fx omkring måltiderne.
Du selv, din familie, din læge eller sygehuset kan kontakte kommunen med henblik på visitation til plejebolig.
Når kommunen har godkendt og truffet beslutning om at tilbyde dig en plads på ventelisten til en plejebolig, må der højst gå to måneder, før du bliver tilbudt en plejebolig ifølge plejeboliggarantien.
Du skal betale indskud og husleje i en plejebolig. Du betaler også el og varme. Du kan søge om boligindskudslån og boligstøtte til huslejen.
Du kan få en plads på et plejehjem, hvis du er afhængig af pleje og omsorg flere gange i døgnet, og hvor plejen ikke kan gives i anden bolig end på plejehjemmet.
Der er en række kriterier der skal være opfyldt:
En friplejebolig er en plejebolig, som bliver udbudt af private. Det betyder bl.a., at du kun skal visiteres til en friplejebolig i den kommune du bor i, og ikke af den kommune du eventuelt flytter til, hvis du vælger en friplejebolig i en anden kommune.
Hvis du er visiteret til en plejebolig, har du ret til at vælge en friplejebolig. Det gælder, uanset om friplejeboligen ligger i din egen kommune eller i en anden kommune. Du kan få en friplejebolig, hvis du har et intensivt behov for pleje ligesom den almindelige plejebolig, hvor der er knyttet omsorgs- og servicefunktioner og personale, der kan hjælpe dig med dine behov.
Når du selv, din familie, din læge eller sygehuset har kontaktet kommunen med henblik på at du skal flytte til fx en ældrebolig, skal kommunen visitere dig – det vil sige, tage stilling til, om du kan godkendes til at få en ældrebolig, plejebolig eller plads på et plejehjem. Her tager kommunen udgangspunkt i dine konkrete behov i forhold til din fysiske, psykiske og sociale situation.
Vurderingen af en ansøgning skal ske i sammenhæng med kommunens øvrige tilbud til personer i eget hjem, fx personlig og praktisk hjælp, dagcenter eller ældrecenter, midlertidig eller permanent dag- eller natpleje, boligændringer i nuværende bolig, særlig støtte eller aflastning eller afløsning af ægtefælle eller andre pårørende.
Du har ikke krav på at få tildelt en ældrebolig, blot fordi du eventuelt har nået en høj alder.
Hvis du bliver godkendt til en ældrebolig eller plejebolig har du ret til frit at vælge blandt sådanne boliger, og ønske en bestemt bolig.
Frit valg af ældrebolig giver fx ret til, at en ægtefælle eller samlever kan flytte med.
Hvis du er visiteret til en plejebolig eller en plads på et plejehjem, og er kommet på den generelle venteliste, skal kommunen tilbyde dig en bolig senest to måneder efter du kom på ventelisten. Boligen skal være klar til at flytte ind i senest to uger efter udløb af fristen.
Kommunen kan opfylde garantien ved at tilbyde bolig i kommunen eller plads i en anden kommune, hvor de har aftale om at kunne anvise boliger.
Hvis du afslår et tilbud bliver du ikke slettet fra den generelle venteliste, men starter forfra på en frist på to måneder.
Hvis du vælger en bolig i en anden kommune, skal betingelserne for anvisning af boligen være opfyldt både i bopælskommunen og i den kommune du gerne vil flytte til. En kommunalbestyrelse har ret til i særlige tilfælde at beslutte, at borgere fra andre kommuner ikke midlertidigt kan komme på venteliste af hensyn til forpligtelsen til at sikre boliger til kommunens egne borgere.
Du har krav på at blive optaget på venteliste, når du ønsker at flytte til en anden kommune af en række nærmere fastsatte grunde.
Tidsbegrænset ophold er for dig, som af en eller flere grunde, ikke kan klare at bo hjemme i egen bolig med hjemmehjælp.
Tidsbegrænset ophold tager udgangspunkt i en faglig vurdering af hvordan du fungerer og hvilke behov du har for pleje, tilsyn og evt. træning.
Du kan få hjælp i form af tidsbegrænset ophold, hvis du:
Tidsbegrænset ophold tager udgangspunkt i en faglig vurdering af din funktionsevne og individuelle behov for pleje og tilsyn og evt. træning.
Du kan få hjælp i form af tidsbegrænset ophold, hvis du:
Varigheden af det tidsbegrænsede ophold er efter behov, dog maksimalt tre måneder.
Du skal ikke betale husleje ved tidsbegrænset ophold. Du skal betale for kost og husholdningsartikler på tidsbegrænset ophold.
Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, kan du klage til kommunen inden fire uger. Afgørelsen skal så genvurderes inden fire uger, fra klagen er modtaget.
Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, bliver din klage sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen.
Bor du i eget hjem og bliver syg eller får psykiske problemer, har du mulighed for at få hjælp fra kommunen.
Der kan f.eks. være tale om hjælp til rengøring, personlig pleje eller besøg af en hjemmesygeplejerske.
I nogle tilfælde skal der en boligændring til, for at du kan klare dig selv.
Læs om hjemmesygepleje og/eller hjemmehjælp efter sygehusophold
Er du bevægelseshæmmet eller har andre nedsatte funktioner og handicap, kan du få posten bragt til din dør. Der er ingen særlige regler for folkepensionister.
Du skal søge hos kommunen.
Det er kun kommunen, der kan afgøre, om du er berettiget til post til døren. Kommunen giver PostNord besked, hvis du skal have din post bragt helt til døren.
Du kan læse mere om reglerne om post til døren på Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens hjemmeside, eller du kan få flere oplysninger hos kommunen eller på posthuset.
Det forudsættes, at kommunens afgørelse bygger på, at borgeren i forvejen modtager hjælp i henhold til serviceloven eller sundhedsloven. At være i stand til at hente sin post i brevkasse eller brevkasseanlæg er ikke en specifik kunnen, så hvis du ikke kan det, vil der være meget andet, du skal have hjælp til.
Post til døren er ifølge loven en personlig ret. Det har ingen betydning, om andre i husstanden, end ansøger selv kan hente post.
Hvis du ikke får hjælp fra kommunen i henhold til serviceloven og sundhedsloven eller i øvrigt ikke er kendt af forvaltningen, vil kommunen bede om dokumentation for behovet for post til døren på anden måde.
Det kan fx ske ved en lægeerklæring, som du selv skal betale for.
Hvis du ved lægeerklæring dokumenterer behovet, vil kommunen bevilge post til døren.
Hvis du vil afmelde post til døren, skal du kontakte kommunen.
Du skal have en skriftlig afgørelse, også hvis du får afslag. Hvis du ikke reagerer, bliver sagen henlagt.
Beder du om at få sagen genoptaget, skal du sende dokumentation for din funktionsnedsættelse til kommunen. Det kan fx være en lægeerklæring, som du selv betaler for.
Kommunens afgørelse er endelig, og der er ikke mulighed for at klage over afgørelsen.
Kommunen skal som led i tilsynsforpligtelsen foretage mindst ét uanmeldt tilsynsbesøg om året i plejeboliger, plejehjem m.v.
Der udover varetager Styrelsen for Patientsikkerhed det risikobaserede tilsyn i Sundhedsvæsenet.
Tilsynsrapport for Plejecenter Fjordglimt kan rekvireres på mail adresse: kathrin.terkelsen[mail]rksk.dk
Tilsynsrapport for Plejecenter Spjald kan rekvireres på mail adresse: skp[mail]diakon.dk
Tilsynsrapport for Plejecenter Hemmet kan rekvireres på mail adresse: hemmet.plejehjem[mail]rksk.dk
Tilsynsrapporter for Ringkøbing Plejehjem kan rekvireres på mail adresse: grj[mail]diakon.dk
Tilsynsrapporter for Plejecenter Enghaven kan rekvireres på mail adresse: johanne.mne.nielsen[mail]rksk.dk
Tilsynsrapporter for Plejecenter Holmbo kan rekvireres på mail adresse: lissi.mikkelsen[mail]rksk.dk
Tilsynsrapporter for Plejecenter Fjordparken kan rekvireres på mail adresse: birgitte.gyldenberg[mail]rksk.dk
Tilsynsrapporter for Plejecenter Rosenlunden kan rekvireres på mail adresse: karen.bak[mail]rksk.dk
Tilsynsrapporter for Plejehjemmet Klokkebjerg kan rekvireres på mail adresse: ovenielsen[mail]klokkebjerg.dk
Tilsynsrapporter for Plejecenter Bakkely 2018 kan rekvireres på mail adresse: kaj.kristensen[mail]rksk.dk
Tilsynsrapporter for Plejecenter Centerparken kan rekvireres på mail adresse: connie.farsinsen[mail]rksk.dk
Tilsynsrapporter for Egvad Plejecenter kan rekvireres på mail adresse: egvadplejehjem[mail]rksk.dk
Tilsynsrapporter fra Plejecenter Stauning kan rekvireres på mail adresse: leder[mail]friplejehjemmet.dk
Tilsynsrapporter for Tim Plejehjem kan rekvireres på mail adresse: solvejg.praestegaard.olsen[mail]rksk.dk
Tilsynsrapport for Plejecenter Vorgod kan rekvireres på mail adresse: stina.moustgaard.laustsen[mail]rksk.dk
Tilsynsrapporter for Plejecenter Åstedparken kan rekvireres på mail adresse: tove.meyer[mail]rksk.dk
I Sundhed og Omsorg i Ringkøbing-Skjern Kommune, kan ægtefæller, som ønsker at bo sammen i en plejebolig eller en ældrebolig, søge om en fælles bolig.
Sundhed og Omsorg har et antal boliger på alle ældrecentre, hvor du kan bo sammen med din ægtefælle, samlever eller registrerede partner.
Boliger, som er egnet til to personer, har forskellige størrelser og indretninger.
Boligerne kan bestå af 1 rum, 2 rum eller 3 rum. I nogle boliger er det muligt, at begge ægtefæller kan sove i soveværelset. I andre boliger er der kun plads til 1 seng i soveværelset, den anden ægtefælle kan sove i stuen.
Når I får tilbudt en ægtefællebolig, vil I få oplyst antal kvadratmeter og antal rum i boligen og I vil få mulighed for at besøge det plejecenter, hvor I har fået anvist en bolig.
Sammen med lederen på plejecentret, kan I få en snak om, hvilke muligheder der er for indretning af boligen, således at både jeres behov og hjælpernes behov kan tilgodeses.
Det er vigtigt, at I er opmærksomme på, at Ringkøbing Skjern Kommune har en forpligtelse i forhold til at medarbejdernes arbejdsforhold er i orden. Dette kan medføre begrænset plads til jeres ejendele i boligen. Dette gælder særligt, i de tilfælde, hvor der skal være plads til nødvendelige hjælpemidler.
Hvis I ikke har behov for hjælp fra personalet ved sengene ved indflytningen, kan I placere sengene, som I ønsker. På nogle af ældrecentrene, stilles plejesenge til rådighed til begge ægtefæller ved indflytningen.
I kan forhøre jer om, hvordan proceduren er på det ældrecenter, I vælger. Det vil altid være hensynet til medarbejderens arbejdsmiljø, som er afgørende for om, og hvornår der skal ske ændringer i ind-retningen i boligen. Indretningskravene følger Arbejdstilsynets vejledning på området. I vil altid blive inddraget, når der skal ske ændringer.
I finder en oversigt over boliger, som er egnede til ægtefæller på det enkelte ældrecenters hjemmeside.