Spilleregler for samarbejde mellem frivillige og Sundhed og Omsorg i Ringkøbing-Skjern Kommune
En arbejdsgruppe på tværs af Sundhed og Omsorg og frivillige aktører har udarbejdet et notat, der beskriver centrale aspekter ved samarbejdet mellem Sundhed og omsorg og frivillige kræfter. Notatet har været i høring hos ledelse og FagMED i Sundhed og Omsorg og Frivilligrådet og Social- og Sundhedsudvalget i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Spillereglerne er udformet så de giver vejledninger til det konkrete samarbejde mellem parterne og inspiration til hvordan der sikres et godt samarbejde.
Formålet har været at afklare de spilleregler der skal gælde for samarbejdet mellem de to parter, samt give inspiration til frivillige, medarbejdere og ledere om, hvordan et godt samarbejde opbygges og vedligeholdes.
Spillereglerne for samarbejdet mellem Sundhed og Omsorg og frivillige består af tre sammenhængende dele.
- Et hoveddokument, der er opbygget med mange beskrivende eksempler, links til øvelser om samarbejdet og citater fra det nationale frivilligcharter, der sætter samarbejdet i perspektiv.
- En pixiversion, der giver et overblik,
- En lokal konkretisering af spillereglerne, der er tilpasset de lokale forhold i enheden og de frivillige der er tilknyttet enheden.
Derfor gælder det for samarbejdet, at:
- samarbejde med frivillige drøftes i MED-udvalgene
- frivillige kan ikke overtage ansvar der er nedfældet i lovgivningen
- frivillige udfører opgaver uden visitation eller registreringer
- frivillige kan ikke pålægges referatpligt
- der udarbejdes aftaler for frivillige på hver enhed
- de ansattes og de frivilliges forpligtelser er forskellige
- ansatte løser opgaver nedfældet i lovgivningen
Et godt samarbejde mellem ansatte og frivillige bygger på tre primære elementer
Forventningsafstemning
En grundig introduktion til arbejdspladsen og en gensidig forventningsafstemning, er vigtige elementer i at skabe et godt samarbejde fra starten af.Gensidig anerkendelse
Frivillige kender deres rolle som frivillige og respekterer, at de ansatte har faglige kompetencer, som de ikke skal udfordre, selvom de frivillige eventuelt har egne erfaringer på området.
Ansatte anerkender de frivilliges indsats
Grænsen mellem den lovbestemte faglige indsats og de øvrige aktiviteter i enhederne er flydende. Man kan derfor ikke helt tydeligt adskille de omsorgsmæssige, sociale og rekreative aktiviteter fra de faglige lovbundne opgaver for det ansatte personale.
Derimod er den frivillige indsats kun på de opgaver, der ikke visiteres til. Dette anerkender de ansatte. Det betyder, at den del af de omsorgsmæssige, sociale og rekreative aktiviteter, som ansatte ikke har mulighed for at udføre, i nogen grad udføres af frivillige.
Disse aktiviteter består oftest af mellemmenneskelige relationer og samværsaktiviteter borger til borger.
Da der ikke er en entydig opskrift på indhold og rammer af frivilligindsatsen, er et centralt ledelseselement at skabe rammer, der understøtter og giver retning og skabe en indsats, der opleves som meningsfuld af de frivillige, plejecentrenes ledelse og medarbejdere, foreningslivet, m.v.
Det er åbent for frivillige og enheder selv at vælge hvordan samarbejdet skal organiseres. Det er derfor muligt at samarbejde med en-kelte frivillige, foreninger eller netværk.
Erfaringer viser at det er mest hensigtsmæssigt, hvis de frivillige selv organiserer sig. Det giver en selvstændig og decentral organisering som gør, at både frivillige og ansatte oplever færre gnidninger i hverdagen. Herudover får de frivillige et forum, hvor helt nye ideer og tiltag kan blomstre.
- FrivilligVest
FrivilligVest er en unik forening, som arbejder for at understøtte og udvikle alle former for frivillighed i kommunen. De tilbyder vejledning og sparring - også til kommunalt ansatte. Se: frivilligvest.dk
- Nøgleperson for samarbejde med frivillige i Sundhed og Omsorg
Nøglepersonen har fokus på at udvikle og støtte arbejdet med frivil-lighed i Sundhed og Omsorg - kan inddrages til sparring lokalt.
- Den lokale kontaktperson på den enkelte enhed/institution
En ansat, som har fokus samarbejdet med frivillige f.eks. at modtage frivillige, lave infomationsmateriale osv. Find personerne på: rksk.dk/frivillig
Samarbejdet mellem frivillige og Sundhed og Omsorg skal bevæge sig i retningen af samskabelse. Dette er en naturlig videreførelse af idéerne i ”Naturens Rige” og målsætningerne i ”Politik for det gode liv” samt Ældre- og Sundhedspolitikken.
Et af de aspekter der er nyt ved samskabelse mellem det offentlige og frivillige kræfter er, at det offentlige skal lære sig selv, at inddrage frivillige på et langt tidligere tidspunkt i problemløsningsprocessen i forhold til tidligere.
Hvis frivillige og enheder er opmærksomme på dette, vil det være til gavn for den velfærd der kan skabes i fællesskab.
Gode råd til medarbejdere og ledere der samarbejder med frivillige.
- Et godt samarbejde i hverdagen, bæres af en åben dialog mellem frivillige foreninger og kommune.
- Frivillige foreninger inviteres med til at udvikle ideer og løsnin-ger.
- Få et kendskab til de lokale frivillige foreninger og aktiviteter, som findes i dit område. Personligt kendskab er korteste genvej til samarbejde.
- Et vågent øje for behov og ønsker hos de målgrupper, du arbejder med, kan bruges som afsæt i samarbejdet.
- Tydeliggør at samarbejdet er til nytte for borgerne
- Tænk aktivt i koblinger mellem behov og ønsker hos målgruppen og den frivillige verden.
- Sørg for at dine kolleger/medarbejdere anerkender værdien af den frivillige indsats.
Pixi udgaven af spillereglerne som pdf - til print.
Ønsker du at printe filen, kan det gøres som pdf via linket her Pixi-udgave af spilleregler mellem frivillige og Sundhed og Omsorg.
Filen er ikke webtilgængelig, udfordres dit hjælpeværktøj af den grund, henvises du i stedet til at bruge teksten ovenfor.