En pårørende behøver ikke være et familiemedlem, men kan være en person i vedkommendes netværk f.eks. en nabo, en ven eller en bekendt. Skønner du at en person har brug for hjælp, kan du se i listen herunder, hvem du kan kontakte om hvad.
Ringkøbing-Skjern Kommune ønsker at medvirke til at skabe rammerne for et godt pårørendesamarbejde. Vi har fokus på inddragelse og samarbejde med pårørende til gavn for den enkelte borger.
I Sundhed og Omsorg er der udarbejdet værdier for samarbejdet med pårørende, hvis formål er at bidrage til en god dialog og et tillidsfuldt forhold mellem borgere, pårørende og ansatte i Sundhed og Omsorg. Læs her om værdier for samarbejdet med pårørende.
Dokumentet er ikke tilgængelig. Har du brug for at få dokumentet gennemgået pga. manglende tilgængelighed, så bedes du kontakte Sundhed og Omsorg - Administrationen Telefon: 99 74 14 41
E-mail: sundhed.omsorg[mail]rksk.dk
Ved at vælger et af de specifikke emner herunder, får du oplysning om til hvad og hvor, du som pårørende kan søge hjælp.
Hvis du som ægtefælle eller anden nær pårørende passer et familiemedlem, der har behov for pleje, kan du ansøge kommunen om aflastning eller afløsning. Plejebehovet kan skyldes både fysisk og psykisk nedsat funktionsevne. Denne form for hjælp kan være afgørende for, at den plejekrævende kan blive boende i hjemmet.
Det er kommunen, der efter en konkret, individuel vurdering af behovet træffer afgørelse om aflastning eller afløsning.
Ved afløsning kan der være tale om hjælp i hjemmet, hvor du som plejer afløses af en anden.
Ved aflastning kan patienten fx få tilbud om midlertidigt dag-, nat- eller døgnophold i plejehjem eller plejebolig.
Kommunen kan også, hvis du selv har behov for det, tilbyde dig et midlertidigt ophold i en almen plejebolig eller i en plejehjemsplads.
Personer, der bor alene, kan komme i en situation, hvor et midlertidigt plejeophold vil være den bedste løsning. Det kan fx være i situationer, hvor ældre er udskrevet fra hospitalet efter et hoftebrud, men har behov for lidt ekstra opsyn de første par uger. Eller det kan være en ældre med et sygdomsforløb af en karakter, der ikke nødvendiggør hospitalsindlæggelse, men hvor den ældre føler sig utryg ved at være alene hjemme.
Der er udelukkende tale om et tilbud, og det er derfor vigtigt at være opmærksom på, at kommunen ikke er forpligtet til at tilbyde et midlertidigt ophold.
Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, kan du klage til kommunen inden fire uger. Afgørelsen skal så genvurderes inden fire uger, fra klagen er modtaget.
Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, bliver din klage sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen.
Her i oversigten kan du se, de mest gængse kontaktoplysninger, hvis du er bekymret for en voksen person, du skønner har svært ved at klare sig selv.
Madservice fra kommunen
Visitationsteamet - Sundhed og Omsorg
Telefon: 99 74 17 58
Mail: sundhed.omsorg[mail]rksk.dk
Hjemmehjælp
Myndighedsafdelingen - Sundhed og Omsorg
Telefon: 99 74 17 58
Mail: sundhed.omsorg[mail]rksk.dk
Hjemmesygepleje
Myndighedsafdelingen - Sundhed og Omsorg
Telefon: 99 74 17 58
Mail: sundhed.omsorg[mail]rksk.dk
Hjælpemidler
Myndighedsafdelingen - Sundhed og Omsorg
Telefon: tel:99 74 17 58
Mail: sundhed.omsorg[mail]rksk.dk
Hvilken afdeling du skal tale med afhænger af, hvilket hjælpemiddel det drejer sig om
Kropsbårne hjælpemidler
(f.eks. brystprotese, paryk, testmateriale ved diabetes m.v.)
Myndighedsafdelingen - Sundhed og Omsorg
Telefon: 99 74 14 41
Mail: sundhed.omsorg[mail]rksk.dk
Pårørende bliver ofte opfattet som den syges nærmeste familie. Men pårørende kan godt forstås bredere som de mennesker, den syge selv mener er de vigtigste mennesker i hans eller hendes liv.
Du har som pårørende pligt til at få fat i lægehjælp, hvis den syge ikke selv kan eller vil tage til egen læge eller på psykiatrisk skadestue. Du kan:
Du kan få oplysninger om den syge fra offentligt ansatte, herunder indsigt i den syges journaler, hvis:
Du kan som pårørende få tilskud til psykologhjælp, hvis:
Når du som pårørende har brug for at vide noget om regler, love, daglige rutiner, behandlingstilbud og meget andet, har alle ansatte i det offentlige pligt til at vejlede. Personalet kan selvfølgelig kun vejlede og fortælle om deres fagområde, men de har pligt til at fortælle dig, hvor du kan få andre oplysninger.