2. juni 2025

Brintsamarbejde kan give grønnere skibstrafik

Henrik Westerby og Torben Lindberg Strømgaard (Hvide Sande Havn)

Ringkøbing-Skjern Kommune er den danske partner i det EU-finansierede brintsamarbejde HYPERION, som i sidste uge mødtes i den norske energi-hovedstad Stavanger for at opleve, hvordan vedvarende energi er blevet en drivkraft i den maritime sektor.

Hvis international skibsfart var en nation, ville den være verdens 6. største CO2-udleder. Det kan man læse på Green Power Denmarks hjemmeside, hvor man også finder oplysningen om, at cirka 40 procent af den verdensomspændende skibsfart transporterer kul, olie og naturgas.

Det batter med andre ord en hel del på verdens CO2-regnskab, hvis den internationale skibsfart kan blive omstillet til at sejle på grønne brændsler som f.eks. brint – og hvis vores efterspørgsel på fossile brændsler falder så markant, at skibe ikke længere skal transportere kul, olie og naturgas på tværs af verdenshavene.

Meget apropos var partnerne i det Interreg Europe-finansierede brintsamarbejde HYPERION i sidste uge samlet i Stavanger. Her kunne de fleste europæiske partnere skrive under på udfordringer med udbud og efterspørgsel, når det kommer til brint.

Samtidig mødtes partnerne i Hyperion for at fortælle om gode eksempler i den grønne omstilling – eller best practices – og for helt konkret at se og høre, hvordan norsk skibstrafik i stigende omfang bliver drevet af brint og metanol frem for fossile brændstoffer.

Og så alligevel ikke helt, for når man taler om brint, er det lidt som den velkendte snak om hønen og ægget – eller et spørgsmål om, hvordan man får udbud og efterspørgsel til at følges ad.

- Vi har valgt at starte produktionen af brint op på basis af naturgas, for vi kan ikke forvente, at skibstrafikken omstiller sig til brint, før vi er i stand til at sikre en leverance af brint. Og ingen vil begynde at producere grøn brint, før man ved, at der er en efterspørgsel, opsummerede den norske partner i HYPERION-samarbejdet.

På sigt er det intentionen, at den norske brint udelukkende skal produceres på grøn strøm.

Udover oplæg om grønne brændstoffer i den maritime sektor efterfulgt af et besøg på forskningsenheden Risavika Hydrogen Hub i udkanten af Stavanger, bød de norske værter også på en sejltur ombord på den brint-drevne færge ”Hydro”, der sejler på overfarten Hjelmeland-Nesvik i det sydlige Norge.

Da færgen blev indsat på ruten i 2023, var det den første færge i verden, der sejlede på flydende brint. Udover den banebrydende teknologiske udvikling har brintfærgen været med til at bane vej for ny lovgivning, der gør det muligt at sejle med passagerer på skibe, der bruger brint som drivmiddel. Dermed en vejen banet for flere brintdrevne færger.

Brintdal i Ringkøbing-Skjern Kommune

Fra dansk side deltager Ringkøbing-Skjern Kommune i det fireårige europæiske brintsamarbejde, der skal sikre, at de gode ideer bliver delt på tværs af EU – og at der opstår synergier og samarbejder i brintdale rundt om i de medvirkende lande:

- I Ringkøbing-Skjern Kommune er brint et af de x’er - eller produkter, vi kan få ud af Power to X på grøn strøm fra solceller og vindmøller. I samarbejde med Teknologisk Institut er vi i gang med en kortlægning af, hvilke virksomheder i kommunen, der bruger brint i deres produktion – eller som forventer, at de vil komme til at bruge brint fremover. Samtidig forventer vi, at vi vil kunne tiltrække flere brint-forbrugende virksomheder til lokalområdet, når eller hvis vi får en lokal Power-to-X produktion af brint, fortæller projektleder ved Ringkøbing-Skjern Kommune, Henrik Westerby.

Med på turen til Stavanger var også Business Development Manager på Hvide Sande Havn, Torben Lindberg Strømgaard. Netop Hvide Sande Havn er et rigtig godt eksempel på en virksomhed, der kigger nærmere på brint som en klimavenlig fremtidssikring.   

Torben Lindberg Strømgaard hæftede sig ved, at en række norske skibe allerede sejler med brint som brændstof eller fragter brint og ammoniak - og han minder om, at nordmændene ser brintteknologien som dét, der vil gøre den maritime sektor CO2-neutral med tiden.

Det var da også beskeden fra policy- og projektmanageren i Maritime CleanTech, der en af verdens førende konsulentvirksomheder på grønne brændsler til den maritime sektor:

- Vi er ved at opbygge en komplet værdikæde for brint, og brint vil og skal spille en væsentlig rolle i den grønne omstilling, sagde Reben Iversen i Stavanger.

Helt så nemt går det måske ikke på havnen i Hvide Sande - selvom nogle af de første brintskibe til Norge er bygget på Hvide Sande Shipyard. Teknologien kan derfor også skabe flere lokale arbejdspladser i kommunen.

- Havneloven forhindrer, at vi kan opstille et mobilt Power-to-X produktionsanlæg på havnen, og afstandskravene vil sikkert også være for store til, at vi i praksis kunne producere brint eller metanol på havnen. Men jeg kunne godt forestille mig, at vi kunne servicere skibene med brint eller metanol fra tankbiler eller stationære tanke på havnen i Hvide Sande, siger Torben Lindberg Strømgaard og tilføjer: 

Brint, og andre grønne brændstoffer er en del af vores strategiske handleplaner på havnen, så vi kan have en konkurrencefordel, så vi f.eks. servicere crewskibene til havmøllerne i Nordsøen med grønt brændstof. I Stavanger forventer de at kunne producere brint nok til fuldt ud at kunne servicere 40 skibe i 2027. Det er en begyndelse, men det er jo en dråbe i havet, så vi skal handle nu.

 

FAKTA:

HYPERION-samarbejdet er finansieret af Interreg Europe og er et fireårigt brintsamarbejde, der skal skabe brintdale, videndele på tværs af regioner og lande, der deler gode erfaringer – eller best practices – og lærer af hinanden.

Ringkøbing-Skjern Kommune er den eneste danske deltager i samarbejdet. Hvor de øvrige partnere er provinser eller regioner er Ringkøbing-Skjern Kommune den eneste helt lokale myndighed i partnerskabet.

På et møde den 25. juni i Innovest vil resultaterne af Teknologisk Instituts kortlægning af udbud og efterspørgsel på brint blandt virksomheder i Ringkøbing-Skjern Kommune blive fremlagt. For yderligere information, kontakt projektleder Henrik Westerby på e-mail: henrik.westerby@rksk.dk eller tlf.: 22 50 65 76.

Desuden opfordres man til at holde øje med https://www.rserhverv.dk/events, hvor der snart åbnes for tilmelding til mødet.