5. september 2025

Stor tilfredshed med hjemmeplejen i Ringkøbing-Skjern Kommune

Stor tilfredshed med hjemmeplejen i Ringkøbing-Skjern Kommune

Blandt de borgere, der modtager hjælp fra Hjemmeplejen i Ringkøbing-Skjern Kommune er otte ud af ti ’tilfredse’ eller ’meget tilfredse’. Dermed rangerer kommunens hjemmepleje på en 7. plads over alle danske kommuner i Ældreministeriets nye opgørelse.

Spørger man de borgere, som får besøg af den kommunale hjemmepleje i Ringkøbing-Skjern Kommune, om de er tilfredse med den hjælp, de modtager, får man et altovervejende positivt svar.

42 procent af hjemmeplejens borgere er nemlig ’meget tilfredse’, mens 44 procent svarer, at de er ’tilfredse’. 10 procent er ”hverken/eller”, mens 3 procent er ’utilfredse’ og 1 procent har sat X i feltet ’meget utilfreds’. Samlet set betyder det, at 86 procent af de borgere, der er visiteret til hjemmehjælp i Ringkøbing-Skjern Kommune er ’meget tilfredse’ eller ’tilfredse’. På landsplan er det tilsvarende tal 78 procent.   

Dét viser den landsdækkende brugertilfredshedsundersøgelse på hjemmehjælpsområdet, som Ældreministeriet i dag offentliggør.

Svarene fra borgerne i Ringkøbing-Skjern Kommune placeret kommunen på en samlet 7. plads blandt de 98 danske kommuner.

- Medarbejderne i Hjemmeplejen arbejder dedikeret og dygtigt hver eneste dag ude hos borgerne, og jeg er glad for at se, at langt de fleste borgere er så tilfredse og værdsætter kommunens indsats, siger Anja Thoft Bach, fagchef i Sundhed og Omsorg i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Den landsdækkende brugertilfredshedsundersøgelse er den første af sin slags. På landsplan har 123.000 borgere over 67 år, som er visiteret til hjemmehjælp, fået mulighed for at svare, hvilket ca. 53.000 har gjort.

Der er samlet set gennemført 504 besvarelser af spørgeskemaet i Ringkøbing‐Skjern Kommune, hvor i alt 1.451 borgere var inviteret til at deltage i undersøgelsen.

På en skala fra 1 til 5, hvor 1 er meget utilfreds og 5 er meget tilfreds, er borgerne blevet bedt om at angive, deres samlede tilfredshed. Samlet set ender Ringkøbing-Skjern Kommune med 4,2 og altså på en samlet 7. plads over danske kommuner, hvor borgere, der er visiteret til hjemmehjælp er mest tilfredse.

Borgerne bliver også bedt om at vurdere egen livskvalitet. Blandt de borgere, der vurderer deres egen livskvalitet som ’meget god’ er 95 procent ’tilfreds’ eller ’meget tilfreds’, mens samtlige de borgere, der angiver, at deres livskvalitet er ’meget dårlig’ er ’tilfredse’ eller ’meget tilfredse’ med hjemmeplejen.

Tre ud af fire – eller 74 procent – svarer, at de oplever, at kommunens medarbejdere behandler dem med ’værdighed og respekt’ mens 24 procent svarer ’ i nogen grad’ på samme spørgsmål.

Endelig bliver borgerne spurgt, om de er trygge ved de medarbejdere, der kommer i deres hjem, hvortil knap en fjerdedel – eller 72 procent – svarer ’i høj grad’ og en ud af fire svarer ’i nogen grad’.

Undersøgelsen fra Ældreministeriet kommer som et led i regeringens store ældrereform, og vil fremover blive gennemført hvert andet år.

 

Fakta:

Undersøgelsen, der er den første af sin slags, kan læses i vedhæftede pdf-dokument – eller findes på Ældreministeriets hjemmeside: https://aeldremin.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2025/sep/btu

Ringkøbing-Skjern Kommunes resultater i undersøgelsen kan læses på linket her: /Files/Nyheder/2025/Borgertilfredshed-i-Hjemmeplejen.pdf