6. april 2018

For høj fart skyld i mange ulykker

Ivan Urup Hansen

Der sker alt for mange trafikulykker på vejene på grund af for høj fart. Nu vil Ringkøbing-Skjern Kommune sammen med Rådet for Sikker Trafik have endnu flere trafikanter til at overholde fartgrænserne.

Hvert år er der mennesker, der kommer alvorligt til skade i trafikken eller i værste fald slet ikke kommer hjem til deres familie på grund af en ulykke, der kunne have været undgået.

I omkring halvdelen af dødsulykkerne på vejene er der blevet kørt for hurtigt i forhold til fartgrænsen eller fx vejr- og vejforholdene, viser tal fra Vejdirektoratet.

Derfor er Ringkøbing-Skjern Kommune gået med i den landsdækkende kampagne ”Sænk farten før det er for sent”. Det sker i samarbejde med Rådet for Sikker Trafik.

- Man kan nemt komme til at betragte bilen som en forlænget dagligstue, hvis man er en rutineret bilist, og glemme, hvor lille en fartoverskridelse og hvor få sekunders uopmærksomhed, der egentlig kan udgøre forskellen på liv og død i trafikken. Det skal kampagnen minde om, og det gør vi blandt andet ved at hænge plakater op langs vejene og ved at informere på kommunens side på Facebook, siger Michael Steen Vejrup, der er civilingeniør og arbejder med trafik og veje i kommunen.

Se den aktuelle kampagne ”Sænk Farten”.

Hvorfor kører vi for stærkt?

En stor del af dødsulykkerne i trafikken sker på landevejene især på grund af for høj fart og uopmærksomhed. Når man kører for stærkt, kan det betyde, at man ikke når at bremse i tide, hvis der sker noget uventet som fx en modkørende, der pludselig trækker over i ens vognbane eller krydser vejen uden at have set sig for.

Sidste år spurgte Rådet for Sikker Trafik 1.472 bilister, hvor hurtigt de kører på landevejene. Hver tredje (34 %) svarede, at de ofte eller nogle gange kører 95 km/t. på strækninger, hvor man maksimalt må køre 80 km/t. En del af bilisterne forklarer det med, at de følger trafikken eller ikke holdt øje med deres fart.

- Når man kører bare lidt for stærkt, så skal man bruge markant flere meter på at bremse, hvis der sker noget uforudset. På en landevej kan der fx pludseligt komme en bil, cykel eller et barn ud fra en sidevej eller udkørsel, og der er det vigtigt, at man kan nå at bremse, før det er for sent, siger Michelle Laviolette, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.

Fartulykker koster dyrt

Foruden de store menneskelige omkostninger ved fartulykker, så har for høj fart og ulykkerne på vejene også en økonomisk betydning for samfundet.

De gennemsnitlige samfundsøkonomiske omkostninger per personskade i trafikken er på 4,6 millioner kroner. Det er for eksempel udgifter til politi- og redningsarbejde, hospitals- og plejeudgifter, manglende skatteindtægter etc.

Fakta:                         
Se mere på Rådet for Sikker Trafiks temaside om fart og ulykker på vejene.

Fartkampagnen kører fra den 9.-29. april.