2. april 2019

Klar til optagelse: Borgerne i Ringkøbing-Skjern skal være med til at sælge kommunen

Klar til optagelse: Borgerne i Ringkøbing-Skjern skal være med til at sælge kommunen

Ringkøbing-Skjern Kommune vil mobilise et korps af lokale video-ambassadører, der ved hjælp af mobilfilm skal være med til at sælge det gode liv i kommunen og samtidig sætte kommunen positivt på verdenskortet.

Det gode liv leves i Ringkøbing-Skjern Kommune: Borgerne er de mest tilfredse i Danmark, og så er de oven i købet verdensmestre i tillid.

Det er der bare alt for få der ved. Ud over de som allerede bor i kommunen. Og hvem er bedre end borgerne selv til at fortælle det til omverdenen?

Kommunens Profilering- og Bosætningssekretariat starter projektet op onsdag den 3. april kl. 13.00, hvor den første mand i ambassadørkorpset, borgmester Hans Østergaard, skal i lære hos Inger Bech fra Borris. Hun er selvlært mobilfilm-maker og er hyret til at producere mobilfilm om livet i kommunen og til at lære andre borgere at gøre hende kunsten efter.

Fra en Inger til flere Inger’e
- Inger Bech er en god rollemodel, og har om nogen formået at sætte Borris på verdenskortet. Hun har et godt blik for de gode historier og så brænder hun for at udbrede det positive kendskab til kommunen, siger Margrete Møller Sørensen, marketingkoordinator i Ringkøbing-Skjern Kommune

-Vores kommune er i forvejen kendetegnet af aktive borgere, der gennem deres engagement og virkelyst er med til at skabe det gode liv her hos os. Nu giver vi dem en mulighed for samtidig at vise det til alle andre, siger borgmester Hans Østergaard, der ser frem til at blive uddannet i at lave mobilfilm.

- Det er bare dejligt, at Hans Østergaard selv går forrest i forhold til at mobilisere flere borgere til at være med til at sætte kommunen på verdenskortet, lyder det fra Inger Bech.

- Det er walk-the-talk på allerbedste vis.

Naturens Rige Oscar Night
De mobilfilm, som borgerne i Ringkøbing-Skjern producerer, skal distribueres gennem forskellige sociale medier, oplyser Margrete Møller Sørensen. Hun fortæller, at et andet formål i projektet også er at gøre borgerne mere bevidste om og stolte af det, der gør dem glade for at bo i kommunen.

Når det første halve år er gået, vil projektet blive evalueret. Margrete Møller Sørensen ser et stort potentiale i projektet og drømmer om, at det på sigt kan krydres med en ”Naturens Riges Oscar Night”, i Ringkøbing Biograf, hvor en lokal Oscar-komite nominerer og vælger årets videoer inden for en række kategorier.

Fakta
Der er i første omgang afsat midler til det første halve år af projektet til mobilisering af lokale-videoambassadører.

Projektet er forankret i Ringkøbing-Skjern Kommunes Profilerings- og Bosætningssekretariat i staben Viden og Strategi og tager udgangspunkt i marketingstrategien.