23. december 2019

Tilfredshed med lokale butikker

Foto: Merete Jensen

Spørger man borgerne i Ringkøbing-Skjern Kommune, hvor tilfredse de er med deres lokale butiksliv, svarer 88 procent, at de er enige i, at Ringkøbing-Skjern Kommune er et godt sted at handle. Ni ud af ti svarer desuden, at de føler sig godt tilpas i butikkerne, ligesom majoriteten af borgere er tilfredse med udbuddet og servicen.

Over 80 procent af borgerne i kommunen har gennem det seneste år handlet i fysiske butikker, mens 10 procent har handlet i netbutikker med hjemsted i kommunen.

Alt dét viser en borgerpanelundersøgelse foretaget af Ringkøbing-Skjern Kommunes analyseafdeling. Undersøgelsen kommer efter, at Byrådet i 2019 lancerede en ny handelspolitik for 2019-2022 for at understøtte handelslivets muligheder for at tilbyde unikke handelsoplevelser med udgangspunkt i kundernes behov. 

Undersøgelsen tager temperaturen på borgernes handelsvaner og tilfredshed med kommunens handelsmuligheder, og skal fungere som en nulpunktsmåling, der giver en status på handelslivet nu og her. Desuden vil den blive brugt til at vurdere effekten af den nye handelspolitik ved at sammenligne resultaterne fra denne undersøgelse med de årlige opfølgninger på politikken.

- I en tid, hvor flere og flere tilsyneladende foretager deres indkøb hjemme i sofaen med computeren i skødet, er Handelsrådet naturligt nok interesseret i en analyse af borgernes handelsvaner, tilfredshed og præferencer, siger direktør for Ringkøbing-Fjord Handelsråd, Lise Mejlhede Kjeldbjerg.

Hun hæfter sig ved, at størstedelen af borgerne har en god oplevelse, når de er ude at handle:

- Vi kan se, at borgerne i altovervejende grad er tilfredse med servicen, med transporttiden til butikkerne og med udvalget af fysiske butikker. Servicen er helt i top, for 95 pct. er tilfredse med den service, de har fået i butikkerne. 76 procent foretrækker endda at handle i Ringkøbing-Skjern kommune fremfor i andre kommuner, forklarer hun.

God service vigtigere end tilbud

Tilfredsheden bunder ikke mindst i menneskelige relationer. Undersøgelsen viser nemlig yderligere, at ’imødekommende ekspedienter’ og ’god personlig service’ er langt vigtigere for kunden end gode tilbud. Herudover spiller bekvemmeligheden ind; Otte ud af ti tager bilen, når de skal på indkøb – og finder det nemt at finde parkering. I kommentarfeltet i slutningen af undersøgelsen har flere dog et ønske om bedre parkeringsmuligheder i Ringkøbing.

Blandt de øvrige kommentarer er der et udpræget ønske om et større udvalg af skobutikker og tøjbutikker, samt ikke mindst caféer og restauranter.

Borgerpanelet er også blevet bedt om at forholde sig til oplevelser i byen, hvor mange har deltaget i f.eks. Open by Night-arrangementer i centerbyerne (33 pct i Skjern, 34 pct i Ringkøbing og 13 pct i Videbæk), sandskulpturfestivalen i Søndervig (37 pct), Foodfestival i Hvide Sande (10 pct), kunsthåndværkermarkedet i Ringkøbing (17 pct) og onsdagsmarkedet i Tarm (25 pct).

Generelt er der stor tilfredshed med arrangementerne hos de borgere, der indikerer, at de har deltaget i oplevelser i byerne. F.eks. er 89 procent af deltagerne i Open by Night i Videbæk tilfredse, mens det tilsvarende tal for Tarms Open by Night er 90 procent. I Skjern var mindst 85 procent tilfredse med Musikkoncerter på Torvet, mens Musikkoncerter på Torvet, Open by Night og Fødevarefestivalen som de tre største arrangementer i Ringkøbing har mindst 75 procent tilfredshed blandt borgere, der har deltaget i arrangementerne.

Undersøgelsen er sendt ud til 1.948 borgere, der deltager i Ringkøbing Skjern kommunes borgerpanel. I alt har 990 borgere besvaret undersøgelsen og 40 borgere har afgivet en delvis besvarelse. Dette giver en svarprocent på 51 procent.

FAKTA:

Borgerpanelet består af ca. 2000 borgere i Ringkøbing-Skjern Kommune og er repræsentativt for borgere over 18 år i kommunen.

Læs mere om Ringkøbing-Skjern Kommunes borgerpanel her:

https://www.rksk.dk/om-kommunen/organisation/dialog-og-inddragelse/borgerdialog-og-inddragelse

Om detailhandelsundersøgelsen:

Borgerpanelundersøgelsen om detailhandlen i Ringkøbing-Skjern Kommune er en såkaldt nulpunktsmåling, der fremover skal danne sammenligningsgrundlaget for flere undersøgelser på området. Der følges op på handelspolitikken hvert andet år gennem en borgerpanelundersøgelse.