7. marts 2017

Selfie-bænk med det hele indvies ved Touch Point Lyngvig Fyr

Selfie-bænk med det hele indvies ved Touch Point Lyngvig Fyr

Elever fra Ringkøbing-Skjern Produktionsskole har bygget bænken og monteret den forsvarligt ved P-pladsen nedenfor fyret. Et par farvestrålende og skråtstillede stave markerer, at Touch Point Lyngvig Fyr er en del Kulturhovedstad Aarhus 2017.

- Touch Point ved Lyngvig Fyr viser tydeligt, at Kulturhovedstad Aarhus 2017 spænder tværs over Region Midtjylland fra kyst til kyst – og samtidig giver det kultur-turisterne en mulighed for at tage en flot 2017-selfie og dele med deres venner, siger administrerende direktør for Aarhus 2017, Rebecca Matthews.

Den indvies onsdag den 8. marts kl. 10.00, hvor eleverne og repræsentanter fra de øvrige parter i samarbejdet, Ringkøbing-Skjern Museum, Ringkøbing Skilte og kulturturismeprojektet Gentænk Sommerhuset, er til stede.

- Jeg ved, at der i andre kulturhovedstæder har været efterspørgsel på steder som det her, så jeg er rigtig glad for, at vi her i kommunen kommer først med et touch point, hvor man kan tage en 2017-selfie, og samtidig gøre reklame for Lyngvig Fyr, fortæller projektleder i Gentænk Sommerhuset, Rebecca Molders.

På bænkens ryglæn er skrevet #aarhus2017, #lyngvigfyr og #naturensrige, som en opfordring til at bruge netop de hashtags, når man lægger billeder fra Touch Point ud på de sociale medier som fx Instagram og Facebook.

Fyret og fyrmesterboligen kommer til at danne ramme om adskillige kulturelle begivenheder og oplevelser gennem kulturåret.

- Lyngvig Fyr er absolut en attraktion i sig selv, og med sin suveræne udsigt og beliggenhed i første klitrække tiltrækker det tusindvis af turister hvert år. Vi håber og forventer, at ekstra mange - både lokale og turister - vil komme forbi Lyngvig Fyr i løbet af kulturåret. Og at de vil benytte lejligheden til lige snuppe en selfie, før turen går videre, siger Rebecca Molders, der glæder sig til at se, hvor mange billeder det kan blive til.

Sidste år blev der talt mere end 50.000 besøgende i fyret fra maj til nytår.

I år får Fyrmester-boligen et stort 2017-banner på gavlen, og man vil kunne finde alle brochurer m.m. over Aarhus 2017-aktiviteter inden døre. Butikken kommer til at emme af kulturår med et udvalg af fx paraplyer, notesbøger og kuglepenne med det farvestrålende logo.