18. marts 2020

Skolebusserne kører i garagen

colourbox

Ringkøbing-Skjern Kommune lukker skoleruterne fra og med onsdag den 18. marts 2020, og frem til skolerne åbner igen.

- Det gør vi, som følge af, at risikoen for spredning af corona-smitten har lukket skolerne - foreløbigt til og med uge 13. Selv om vi tilbyder nødpasning af børn op til 9 år, kan vi se, at busserne kører tomme rundt i kommunen, og derfor vælger vi at køre dem i garage, fortæller Lone Rossen, fagchef for Land, By og Kultur i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Hun understreger, at der stadig vil være mulighed for at få sit barn transporteret til og fra nødpasningen, hvis nogle forældre skulle have brug for det:

- Hvis et barn i den pågældende periode får brug for nødpasning og skal køre med én af de eksisterende ruter i den kollektiv trafik til og fra denne pasning, kan man kontakte os på mailadressen land.by.kultur@rksk.dk.

Følgende ruter lukker fra og med den 18. marts 2020:

Rute 517: Tim-Vester Tim-Stadil-Hee-Tim

Rute 518: Tim-Torsted-Grønbjerg-Spjald-Hover-Kronheden-Tim

Rute 551: Skjern-Længstedal-Ejstrup-Faster-Skjern

Rute 562: Højmark-Lem-Højmark

Rute 564: Rk. Mølle-Finderup-Hanning-Bølling-Rk Mølle

Rute 566: Stauning-Skjern-Lem-Dejbjerg-Stauning

Rute 572: Spjald-Vesterbæk-Opsund-Spjald

Rute 573: Spjald-Videbæk

Rute 574: Videbæk-Vorgod Barde

Rute 575: Egeris-Nr. Vium-Fiskbæk-Skærbæk-Troldhede-Borris

Rute 577: Videbæk-Herborg-Fiskbæk-Mejericentret-Troldhede

Rute 578: Videbæk-Fjelstervang-Haunstrup

Rute 591: Tarm-Lønborg-Vostrup-Tarm

Rute 593: Nr. Bork-Sdr. Bork-Bork Mærsk-Hemmet-Nr. Bork

Rute 594: Tarm-Præstbro-Ådum-Påbøl-Hoven-Ørbæk-Tarm

Rute 597: Ådum-Ølgodvej-Vittarpvej-Puglundvej-Ådum

Skoleruterne vil genoptage normal rute, når skolerne åbner igen for undervisning.

De ordinære lokalruter som typisk betjener knudepunkter som store arbejdspladser og stationer kører indtil videre i normal drift.

Mange af disse kører dog også næsten tomme rundt, men som Lone Rossen forklarer, så har Ringkøbing-Skjern Kommune en forpligtelse til at sikre kritisk infrastruktur, så de borgere, der skal på arbejde kan komme det.

- Desuden har vi ikke et ønske om at trække tæppet væk under busselskaberne ved at påberåbe os, at det er en særlig situation, aflyse bussen og lade være med at betale. Så selv om det umiddelbart ville være billigere at transportere de få passagerer, der kører med busserne i øjeblikket rundt i taxa, så slipper vi ikke for udgiften, siger Lone Rossen – og tilføjer:

- Det ærgrer mig, hvis folk tror, at vi kan spare skattekroner ved at aflyse busserne. Sådan hænger det ikke helt sammen.