Dagsorden: 21. maj 2025 kl. 13:00
Deltagere
- Carsten Bjerg
- Dan K. Jørgensen
- Kristian Andersen
- Marie Kamp From
- Niels Kristian Larsen
- Linda Nielsen
- Henrik Hammelsvang
Dagsorden
- Dialog og rundvisning på Skjern Kristne Friskole
- Godkendelse af dagsorden
- Opsamling på politiske beslutninger i udvalgene i valgperioden 2022-2025
- Budgetlægning 2026 og overslagsårene på Børne- og Familieudvalgets område
- Orientering om resultaterne fra Handicapsagsbarometeret 2024
- Nyt serviceniveau i Sundhedsplejen
- Afrapportering på Social - og Boligstyrelsens centrale udmelding vedrørende gravide med skadeligt rusmiddelbrug
- Etablering af STU-huset i nye rammer på Lønborgvej
- Ansøgning om opbakning til deltagelse i forsøgsordning om skolemad
- Budgetopfølgning pr. 30. april 2025 på Børne- og Familieudvalgets område
- Gensidig orientering
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1: Dialog og rundvisning på Skjern Kristne Friskole
Sagsnr: 24-025729
SagsfremstillingDialog og rundvisning på Skjern Kristne Friskole.
BilagIngen bilag.
BeslutningKopier link til punktet - Print
3: Opsamling på politiske beslutninger i udvalgene i valgperioden 2022-2025
Sagsnr: 25-010961
SagsfremstillingDe tidligere år har praksis været, at administrationen ultimo hvert år har lagt en opfølgning på politikkerne op til byrådet. Da vi nu er i slutningen af en byrådsperiode, har direktionen bedt Viden & Strategi om at lave en opsamling til de politiske udvalg, som viser, hvad de enkelte udvalg har opnået i denne byrådsperiode.
Formålet er at give udvalgene et samlet overblik med konkrete eksempler på, hvilke aftryk et byråd og dets politiske udvalg kan sætte i Ringkøbing-Skjern Kommune. Samtidig kan overblikket tjene som inspiration til det kommende byråd.
Opsamlingen er et nyt tiltag, som erstatter den tidligere praksis med årlige opfølgninger på politikområder i byrådet. Opsamlingen dækker perioden 2022-2024.
Viden & Strategi har udarbejdet et fælles dagsordenspunkt til alle politiske udvalg. Til hvert udvalg er der vedlagt bilag, som dækker de fag- og stabsområder, det pågældende udvalg har ansvar for.
Lovgrundlag og juridisk vurderingKopier link til punktet - Print
4: Budgetlægning 2026 og overslagsårene på Børne- og Familieudvalgets område
Sagsnr: 24-025334
SagsfremstillingPå Børne- og Familieudvalgets møde den 9. april 2025 afgav Udvalget signaler til det videre arbejde med budgetlægningen.
Administrationen har foreløbig følgende forslag til nye drifts- og anlægsønsker:
Driftsønsker:
Dagtilbud og Undervisning
- Bedre ledelsesvilkår for dagtilbudslederne
- Pavillonen ved helheden i Vorgod-Barde, forlængelse af lejeaftale med ét år
- Indføre eller udbrede evidensbaserede indsatser i folkeskolerne.
Børn og Familie
- Sundhedsplejen - ny bekendtgørelse.
- Tandplejeudbud. Planlægningen af udbuddet er i gangsat.
Anlægsønsker:
Dagtilbud og Undervisning
- Ungdomsskolen - fase 2.
- Troldehuset i Lem - garderobe og indgangsparti
- Pavillonen ved Borris Børnehus, køb af pavillonen
- Etablering af STU-huset på Lønborgvej
- Til- og ombygning af SFO ved Borris Skole
Børn og Familie
- Ombygning/renovering af Kloster plejehjem til Sommerfuglen
Det fremgår af budgetproceduren, at det enkelte fagudvalg i løbet af foråret bør drøfte alle Udvalgets forslag, og ikke kun nye forslag. Udvalget kan fremkomme med ønsker til omprioritering af eksisterende budgetlagte anlægsprojekter, og efter behov nye anlægsprojekter, idet der henstilles til, at omfanget af nye forslag begrænses mest muligt.
Børne- og Familieudvalgets anlægsbudget inklusiv overførsel er vedlagt som bilag.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi bemærker, at det af Byrådets budgetprocedure fremgår:
- at ethvert forslag til nye tiltag/aktivitetsændringer skal modsvares af et kompenserende finansieringsforslag
- at driftsforslagene skal prioriteres ud fra beskrivelsen i budgetproceduren.
Ingen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget drøfter sagen og afgiver signaler til det videre arbejde.
Bilag- Anlægsoversigt 2025 - 2028 - ej webtilgængelig
- Nye tiltag - Vorgod-Barde, forlængelse af lejeaftale af pavillon - webtilgængelig
- Nye tiltag - bedre ledelsesvilkår for dagtilbudsledere - webtilgængelig
- Nye tiltag - indføre eller udbrede evidensbaserede indsatser i folkeskolerne - webtilgængelig
- Anlæg - Ungdomsskolen - fase 2 - webtilgængelig
- Anlæg - Troldehuset i Lem - garderobe og indgangsparti - webtilgængelig
- Anlæg - Borris Børnehus - køb af pavillon - webtilgængelig
- Anlæg - etablering af STU-huset ved Lønborgvej - webtilgængelig
- Anlæg - Til og ombygning af SFO'en på Borris Skole - webtilgængelig
- Anlæg - etablering af aflastningsinstitutionen Sommerfuglen på Kloster plejehjem - webtilgængelig
- Referat fra mødet den 31.03.25 - BFU og FagMED D&U - webtilgængelig
Kopier link til punktet - Print
5: Orientering om resultaterne fra Handicapsagsbarometeret 2024
Sagsnr: 25-009454
SagsfremstillingFolketinget har i SSA-reserven (Aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet) for 2022-2025 afsat midler til en samlet retssikkerhedspakke, som skal bidrage til at styrke retssikkerheden og forbedre tilliden på handicapområdet.
Ét af initiativerne i retssikkerhedspakken er et handicapsagsbarometer til måling af juridisk sagsbehandlingskvalitet i kommunerne. Ankestyrelsen udarbejder Handicapsagsbarometeret én gang om året i perioden 2023-2025. Handicapsagsbarometeret er baseret på ikke-påklagede kommunale sager, som kommunerne har fremsendt til Ankestyrelsen. Handicapsagsbarometeret giver et aktuelt billede af den juridiske sagsbehandlingskvalitet på tværs af landets kommuner på et udvalgt sagsområde. Handicapsagsbarometeret er omvendt ikke repræsentativ, hvis man ser på resultaterne for den enkelte kommune.
Handicapsagsbarometeret 2024
Handicapsagsbarometeret for 2024 omhandler merudgiftsydelsen til børn i servicelovens § 41 (nu barnets lovs § 86) og merudgiftsydelsen til voksne i servicelovens § 100. Handicapsagsbarometeret består af to separate rapporter, en på børneområdet og en på voksenområdet.
Handicapsagsbarometeret på børneområdet
Handicapsagsbarometeret på voksenområdet
På voksenområdet i Ringkøbing-Skjern Kommune har Ankestyrelsen gennemgået 4 sager fra
Handicap og Psykiatri. Ankestyrelsen har ikke fundet retlige mangler i afgørelserne i de 4 sager om
merudgiftsydelse. Handicap og Psykiatri samarbejder aktuelt med taskforcen på handicapområdet
(Ankestyrelsen og Socialstyrelsen) med det formål at styrke kvaliteten af sagsbehandlingen.
Myndighed i Handicap og Psykiatri har i forbindelse med task force-forløbet nedsat et særligt team,
som fremover varetager sagsbehandlingen af sager vedrørende merudgiftsydelse. Dette med henblik
på at samle erfaring og viden på færre medarbejdere og deraf styrke sagsbehandlingen yderligere på
området.
Lovforslag om ændring af merudgiftsydelse til kompensationsydelse
Handicapsagsbarometeret for 2024 måler på kommunernes retspraksis ift. merudgiftsydelsen til børn i servicelovens § 41 (nu barnets lovs § 86) og merudgiftsydelsen til voksne i servicelovens § 100.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagen overføres til orientering i Handicaprådet.
BilagBeslutningKopier link til punktet - Print
6: Nyt serviceniveau i Sundhedsplejen
Sagsnr: 25-010168
SagsfremstillingSundhedsstyrelsen har udarbejdet en ny vejledning om forebyggende sundhedsydelser til børn, unge og deres forældre, der afløser den tidligere vejledning, der senest er justeret i 2019. Vejledningen indeholder en række nye anbefalinger, som kommunerne forventes at følge. Anbefalingerne har i praksis karakter af forpligtigelser til Sundhedsplejen, men der er endnu ikke en afklaring af, hvorvidt vejledningen udløser en kompensation til kommunerne via DUT-mekanismen til implementeringen. Det er derfor nødvendigt med en udvidelse af Sundhedsplejens budgetramme fra budgetåret 2026 og frem, hvis Ringkøbing-Skjern Kommune skal leve op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger.
Den nye vejledning om forebyggende sundhedsydelser til børn, unge og deres forældre baserer sig på en omfattende revision af blandt andet:
- Barnets Lov, januar 2024
- Sundhedsreformen, Et sammenhængende nært og stærkt sundhedsvæsen, maj 2022
- Ulighed i børns behandling, Sundhedsvæsenets kvalitetsinstituts rapport, januar 2025
- Forebyggelsespakkerne, Sundhedsstyrelsen, 2018
- Samarbejdsaftaler under Sundhedsaftalen (overvægt og amning) 2024-2027
I den nye vejledning lægges der øget vægt på, at Sundhedsplejen skal igangsætte indsatser, der er særligt målrettet børn og unge, som vokser op under sårbare eller belastende vilkår. Det kan for eksempel være:
- Tidlig fødsel, lav fødselsvægt eller andre afvigelser i forhold til vægt og højde
- Børn, der lever i familier med fattigdom, psykisk sygdom, misbrug eller vold
- Børn, der indvandrer til Danmark med deres forældre
- Skolevægring
- Unges tidligere risikoadfærd
Derudover stilles der krav om, at alle børn i alderen 0-18 år niveauinddeles i fire niveauer. Niveauerne tager udgangspunkt i, hvilke indsatstyper det enkelte barn eller den enkelte unge har behov for, og fordeler sig således:
- Universelt niveau- Kommunens generelle sundhedsfremmende ydelser
- Behovsindsats - Sundhedsfaglige problemstillinger (for eksempel fejludvikling)
- Udvidet indsats - Inddragelse af tværprofessionelle samarbejdspartnere
- Indgribende tværprofessionelle indsatser
Formålet er at styrke den tidlige opsporing, sikre rettidig støtte og fremme tværfagligt samarbejde omkring barnet og familien.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi bemærker, at en udvidelse af Sundhedsplejens budgetramme med 3,7 fuldtidsstilling giver en merudgift på 2,2 mio. kr.
Alternativet til en opnormering på 3,7 fuldtidsstilling er, at der ses på Sundhedsplejens nuværende opgaveportefølje. Sundhedsplejen løser i dag opgaver, som ikke er lovbestemte, og som derfor kan udfases.
Det bemærkes herudover, at der i opnormeringen på 3,7 fuldtidsstilling er truffet nogle beregningsmæssige forudsætninger, som betyder, at stillingerne er et udtryk for "bedste bud" på nuværende tidspunkt. Her tænkes blandt andet på forudsætningen om antallet af børn, som har behov for en indsats på mono- eller tværfagligt niveau og antallet af gravide.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager stilling til, om sagen skal indgå i budgetprocessen for 2025.
BilagBeslutningKopier link til punktet - Print
7: Afrapportering på Social - og Boligstyrelsens centrale udmelding vedrørende gravide med skadeligt rusmiddelbrug
Sagsnr: 25-010299
SagsfremstillingDen centrale udmelding fra Social- og Boligstyrelsen
Social- og Boligstyrelsen har med servicelovens § 13 b, stk. 2 og 3 kompetence til at udmelde målgrupper og særlige indsatser til kommunerne, hvis styrelsen vurderer, at der er behov herfor. Social- og Boligstyrelsen har de seneste år af flere omgange været i dialog med kommunerne om målgruppen af udsatte gravide kvinder med et skadeligt rusmiddelbrug og om behovet for døgnbehandlingsindsatser til målgruppen.
I maj 2024 har Social- og Boligstyrelsen bedt kommunerne om at udarbejde et løsningsforslag vedrørende tilbud om døgnbehandlingsindsatser i den enkelte region til målgruppen af udsatte gravide kvinder med et skadeligt rusmiddelbrug. Det er vurderet, at der skulle udarbejdes en afrapportering på tværs af alle 98 kommuner.
Der har været nedsat en administrativ styregruppe og arbejdsgruppe på tværs af de fem KKR-områder. Styregruppen er enig om, at målgruppen af udsatte gravide med rusmiddelbrug er en sårbar gruppe, der har brug for specialiseret hjælp. Afrapporteringen fra styregruppen og arbejdsgruppen er blevet godkendt i de fem KKR-områder i april 2025 og sendes derefter til orientering i kommunerne.
Når afrapporteringen er politisk behandlet i alle 98 kommuner, sendes den til Social- og Boligstyrelsen.
Afrapportering fra kommunerne som besvarelse af den central udmelding
Der er udarbejdet en kommunal afrapportering på Social- og Boligstyrelsens centrale udmelding vedrørende sårbare gravide med rusmiddelbrug. Afrapporteringen lægger op til, at opgaven med etablering- og drift af døgnbehandlingstilbud til målgruppen placeres i Familieambulatorierne i regionerne. Danske Regioner har tidligere har præsenteret et udspil vedrørende dette.
Forslaget om en løsning i regi af Familieambulatorierne har baggrund i, at målgruppen af gravide med et skadeligt rusmiddelbrug først og fremmest er hjemmehørende på sundhedsområdet. Målgruppen vil kunne modtage en højt specialiseret, tværfaglig og individuel indsats i Familieambulatorierne.
Kommunerne anerkender i afrapporteringen, at målgruppen findes, men at der er meget få borgere i målgruppen i den enkelte kommune. Kommunernes primære faglighed i forhold til målgruppen består i at sikre misbrugsbehandling samt støtte op om en helhedsorienteret og højt faglig sundhedsindsats i samarbejde med Familieambulatorierne. Opgaven med at tilbyde en højt specialiseret døgnbehandlingstilbud er således ikke en kommunal opgaven men en regional opgave.
Kommunerne har derfor valgt ikke at komme med input til dimensionering, placering og indretning af døgntilbuddene, da Social- og Boligstyrelsens bør konkretisere dette i samspil med Familieambulatorierne og Sundhedsstyrelsen.
Lovgrundlag og juridisk vurderingSocial- og Boligstyrelsen har med servicelovens § 13 b, stk. 2 og 3 kompetence til at udmelde målgrupper og særlige indsatser til kommunerne, hvis styrelsen vurderer, at der er behov herfor.
ØkonomiKommunerne lægger i forslaget op til, at et døgntilbud til målgruppen af udsatte gravide kvinder med et skadeligt rusmiddelbrug etableres ved statslig finansiering.
EffektvurderingMålgruppen af gravide med et skadeligt rusmiddelbrug vil kunne modtage en højt specialiseret, tværfaglig og individuel indsats, hvis der bliver etableret et døgnbehandlingstilbud i regi af Familieambulatorierne i regionerne.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager orienteringen til efterretning.
BilagBeslutningKopier link til punktet - Print
8: Etablering af STU-huset i nye rammer på Lønborgvej
Sagsnr: 22-027389
SagsfremstillingTil mødet i Børne- og Familieudvalget den 19. marts 2025 havde Ejendomscentret fået udarbejdet tre forslag til, hvorledes STU-huset kunne etableres i samme bygningskompleks som Skjernåskolen på Lønborgvej i Tarm. Et flertal i Byrådet stemte den 8. april for et forslag om, at en af de beskrevne modeller skal danne grundlag for den videre planlægning og for udarbejdelse af et anlægsforslag til budgetlægningen. Børne- og Familieudvalget skal på den baggrund tage stilling til, hvilken af modellerne der skal arbejdes videre med.
I de tre analysemodeller placeres afsnittet til STU-huset forskellige steder i bygningskomplekset men
i alle tilfælde med egen indgang og parkeringsplads. Der er oprindeligt reserveret 69 mio. kr. til
ombygning af Lønborgskolen ud af de i alt 156 mio. kr., som Byrådet har aftalt at anvende på
skoleprojekterne i Skjern og Tarm. De forventede meromkostninger ved at etablere STU-huset på
Lønborgvej udgør henholdsvis 4,4 mio. kr., 5,8 mio. kr. og 12,9 mio. kr. for model 1, 2 og 3.
Materialet med de tre modeller har været udsendt til høring hos Skjernåskolens bestyrelse og Specialbørnehavens forældrebestyrelse og i det fælles MED-udvalg for STU-huset, Skjernåskolen og Specialbørnehaven. Høringssvarene er vedlagt som bilag til punktet.
Både forældrebestyrelserne og MED-udvalget anbefaler, at model 3 skal danne grundlag for den videre planlægning og for udarbejdelse af et anlægsforslag til budgetlægningen. Det anføres, at denne model bedst tilgodeser ønsket om en løsning for STU-huset, som adskiller sig i det visuelle udtryk fra specialskolen og specialbørnehaven med signaler om ungdomsuddannelse og ungdomsmiljø. STU-huset får egen indgang, faglokaler og udearealer. Med valg af model 3 vil skolen og Specialbørnehaven stadig skulle afgive arealer til STU-huset, men basislokalerne vil i mindre grad blive inddraget i denne model.
Repræsentanter fra administrationen deltager ved punktet. Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi har ingen yderligere bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstillinger, at Børne- og Familieudvalget tager stilling til, hvilken af de 3 modeller der skal danne grundlag for den videre planlægning og for udarbejdelse af anlægsforslag til budgetlægningen.
BilagBeslutningKopier link til punktet - Print
9: Ansøgning om opbakning til deltagelse i forsøgsordning om skolemad
Sagsnr: 25-010149
SagsfremstillingSkolerne i Hvide Sande og Fjelstervang ønsker at deltage i den nationale forsøgsordning for skolemad. For at kunne deltage kræves kommunalpolitisk opbakning.
Formål med forsøget
Formålet med forsøgsordningen er at indsamle viden og erfaringer om:
Forskellige måder at organisere skolemadsordninger på.
Skolemads betydning for elevernes sundhed, læring og trivsel.
Et centralt element er at styrke fællesskabet blandt eleverne gennem fælles frokostmåltider.
Betingelser for deltagelse
Brugerbetaling: Ved udtrækning fastsættes en brugerbetaling pr. barn pr. måltid på enten 0 kr., 15 kr. eller 25 kr.
Måltidets værdi: Hvert måltid skal have en værdi på 53 kr., hvoraf 15 kr. skal være råvarekost.
Finansiering:
Differencen mellem måltidets værdi og forældrenes eventuelle betaling finansieres af en statslig pulje.
Opbakning uanset brugerbetalingsniveau:
Det er frivilligt for familierne, om de vil benytte ordningen.
Skolen kan trække sig fra forsøget, men der forventes opbakning til deltagelse uanset brugerbetalingsniveau.
Organisering på de to skoler
Levering af mad:
Begge skoler ønsker maden leveret udefra.
Eleverne kan involveres i servering, opdækning, fællesspisning, oprydning osv.
Deltagende trin:
Hvide Sande Skole: Ønsker deltagelse med enten indskoling, mellemtrin eller udskoling
Fjelstervang Skole: Kan deltage med hele skolen grundet elevtal under 50 pr. trin.
Betaling
Skolerne har ingen udgifter forbundet med at deltage i forsøget. Maden m.m. betales med midler fra den statslige pulje og eventuelt af forældre.
Tidsplan
Skolerne får svar på udtrækning i første halvdel af juni 2025.
Forsøget løber fra skoleåret 2025/2026 til og med første halvdel af skoleåret 2028/2029.
Ingen bemærkninger.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi bemærker, at ordningen er økonomisk neutral for de deltagende skoler, for så vidt angår udgiften til maden, forudsat indkøbet kan holdes indenfor 53 kr. pr. elev pr. skoledag.
Skolens tidsmæssige forbrug på ordningen skal afholdes indenfor skolens almindelige budgetramme.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen anbefaler, at Børne- og Familieudvalget oversender sagen til Økonomiudvalget og Byrådet med indstilling om eventuel kommunalpolitisk opbakning til skolernes deltagelse.
BilagBeslutningKopier link til punktet - Print
10: Budgetopfølgning pr. 30. april 2025 på Børne- og Familieudvalgets område
Sagsnr: 24-024914
SagsfremstillingBudgetopfølgningen pr. 30. april 2025 på Børne- og Familieudvalgets område udviser et forventet mindreforbrug på 2,05 mio. kr., hvilket er et mindreforbrug på 0,6 mio. kr. i forhold til forrige budgetopfølgning.
Det samlede mindreforbrug fordeler sig på:
- Dagtilbud og Undervisning - mindreforbrug på 4,6 mio. kr.
- Børn og Familie - merforbrug på 2,55 mio. kr.
Dagtilbud og Undervisning
Beløb i hele 1.000 kr. | Korrigeret
| Forventet regnskab 2025 | Afvigelse | Afvigelse |
Dagtilbud og Undervisning - central | 221.441 | 216.841 | -4.600 | -4.000 |
Undervisning |
|
|
|
|
Specialundervisning/støtte | 8.995 | 7.995 | -1.000 | -1.000 |
STU, FGU og KUI* | 30.620 | 27.020 | -3.600 | -3.600 |
Fri- og efterskoler + 10. kl. UCRS | 95.570 | 95.570 | 0 | 0 |
Fælles udgifter/indtægter | 19.991 | 19.591 | -400 | -400 |
Dagtilbud |
|
|
|
|
Dagtilbud/SFO - flere/færre børn | -49.179 | -49.779 | -600 | 0 |
Private tilbud - flere/færre børn | 49.069 | 49.869 | 800 | 0 |
Dagplejen | 37.010 | 36.210 | -800 | 0 |
Fælles udgifter/indtægter | 7.241 | 7.241 | 0 | 0 |
Undervisning/dagtilbud |
|
|
|
|
Mellemkommunal - almen | 2.674 | 3.674 | 1.000 | 1.000 |
Befordring - special | 19.450 | 19.450 | 0 | 0 |
Dagtilbud og Undervisning - Decentrale enheder | 694.975 | 683.039 | -11.936 | -11.936 |
Dagtilbud og Undervisning i alt | 916.416 | 899.880 | -16.536 | -15.936 |
*STU = Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse, FGU - Forberedende GrundUddannelse, KUI - den Kommunale UngeIndsats.
Mindreforbruget på 0,6 mio. kr. skyldes følgende:
- mindreforbrugpå 1,4 mio. kr. som følge af færre børn i kommunale dagtilbud herunder i dagplejen end forudsat ved budgetlægningen.
- merforbrug på 0,8 mio. kr. som følge af flere børn hos private passere og flere børn i tilskudsordningen - tilskud til pasning af egne børn
Børn og Familie
Beløb i hele 1.000 kr. | Korrigeret
| Forventet | Afvigelse | Afvigelse |
Børn og Familie - central | 133.864 | 136.414 | 2.550 | 2.550 |
Anbringelser | 103.680 | 106.880 | 3.200 | 2.400 |
Investeringsstrategi | -7.632 | -32 | 7.600 | 7.600 |
Central refusionsordning SDE | -9.429 | -14.429 | -5.000 | -5.000 |
Øvrige foranstaltninger | 4.768 | 4.768 | 0 | 0 |
Forebyggende foranstaltninger | 32.809 | 31.709 | -1.100 | -1.100 |
Sikrede institutioner | 3.663 | 2.863 | -800 | 0 |
Enkeltydelser/tabt arbejdsfortjeneste | 6.005 | 4.655 | -1.350 | -1.350 |
Børn og Familie - decentrale | 105.522 | 104.578 | -944 | -944 |
Børn og Familie - i alt | 239.386 | 240.992 | 1.606 | 1.606 |
Resultatet er det samme som ved forrige budgetopfølgning. Dog skal nævnes, at der er følgende ændringer:
- merforbrug på 0,8 mio. kr. på anbringelsesområdet som følge af stigende udgifter i enkelte sager
- mindreforbrug på 0,8 mio. kr. til sikrede institutioner. Der er p.t. ingen anbragt på sikrede institutioner. Der er dog fortsat medregnet et forbrug på 1,2 mio. kr. på området til kommende anbringelser.
Investeringsstrategien.
Ved tidligere budgetopfølgninger er det oplyst, at arbejdet med de enkelte delelementer i investeringsstrategien er igangsat. Dette gør sig fortsat gældende. Dermed er den indarbejdede reduktion på 7,6 mio. kr. fortsat medtaget i budgetopfølgningen som et merforbrug.
Som det fremgår af nedenstående oversigt forventes det, at der pr. maj måned 2025 vil være 127 anbringelser. Det er 3 mere end budgetlagt. Forventningen til antallet af anbringelser hele året er på nuværende tidspunkt opgjort til 125,8 helårsanbringelse. Derfor forventes anbringelsesbudgettet at udvise et merforbrug på 3,2 mio. kr.
Ingen bemærkninger.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi har følgende bemærkninger:
Budgetopfølgningen pr. 30. april 2025 for Børne- og Familieudvalget ser således ud inklusiv de decentrale enheder.
Beløb
i hele 1.000 kr. | Overførsler fra 2024 til 2025 | Korrigeret | Forventet | Afvigelse | Afvigelse |
Børne- og Familieudvalget | 29.226 | 1.155.802 | 1.140.872 | -14.930 | -14.330 |
Centrale | 2.530 | 355.305 | 353.255 | -2.050 | -1.450 |
Dagtilbud og Undervisning | 2.530 | 221.441 | 216.841 | -4.600 | -4.000 |
Børn og Familie | 0 | 133.864 | 136.414 | 2.550 | 2.550 |
Decentrale | 26.696 | 800.497 | 787.617 | -12.880 | -12.880 |
Dagtilbud og Undervisning | 22.215 | 694.975 | 683.039 | -11.936 | -11.936 |
Børn og Familie | 4.481 | 105.522 | 104.578 | -944 | -944 |
Ingen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.
BilagBeslutningKopier link til punktet - Print
11: Gensidig orientering
Sagsnr: 24-025729
Sagsfremstilling1.
Orientering om anlægsprojekter v/styregruppeformændene.
2.
Orientering om kommende sager til Børne- og Familieudvalget.
Ingen bilag.
Beslutning
6920 Videbæk