Referat: 23. maj 2023 kl. 13:00

Lok. 1.8. Dækket, Smed Sørensens Vej 1, Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Ole Nyholm Knudsen
  • Niels Rasmussen
  • Jørgen Byskov
  • Hans Pedersen
  • Irene Lund Pedersen
  • Jens Jacob Østergaard
  • Rita Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Budgetforslag 2024-2027, Teknik- og Miljøudvalget

Sagsnr: 22-026735

Sagsfremstilling

Administrationen har på baggrund af udvalgets beslutning på mødet den 25. april 2023 tilrettet budgetskemaerne til endelig prioritering.

Der vedlægges skemaer for følgende tiltag:

Driftsforslag med finansiering:

  1. Affald i det åbne rum
  2. Kystsikring

Anlægsforslag:

  1. Sti ved Sjællandsgade, Ringkøbing
  2. Forundersøgelse kryds i Skjern - udløber af Amagervej og Bredgade
  3. Renovering af vejbro - Sønderskovevej (over Skjern å)
  4. Vedersø Klit, trafikale forhold - forundersøgelse
  5. Pulje til sideudvidelse (forhøjelse) BSM
  6. Trafiksikkerhedspuljen (forhøjelse)
  7. Anlægspuljen til mindre anlægsprojekter
  8. Affaldshåndtering/sortering i det åbne rum
  9. Hvide Sande, strategisk plan - sving/gangbro og tunnel
  10. Ringkøbing Havn - renovering
  11. Flytning af Vej og Park
  12. Udskiftning af LED-gadelys ver. 2

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget prioriterer forslagene.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget prioriterede forslagene.

Kopier link til punktet  -   Print

3: FagMED s høringssvar budgetforslag 2024

Sagsnr: 23-009042

Sagsfremstilling

FagMED for Land, By og Kultur har i forbindelse med budgetforslagene til budget 2024, samt effektiviseringsforslagene afgivet høringssvar. Formand og næstformand for FagMED vil orientere udvalget om det afgivne forslag.

Indstilling

Administrationen fremsender sagen til orientering

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Igangsætning af revision af kommuneplanens retningslinjer for vedvarende energianlæg

Sagsnr: 23-009350

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er at tage stilling til, om kommuneplanens retningslinjer for solceller, vindmøller og biogasanlæg skal revideres ved et kommuneplantillæg.

Byrådet sætter med Plan- og Udviklingsstrategien retning for energianlæg i det åbne land. Strategien indeholder desuden et oplæg til revision af kommuneplanen. Ifølge oplægget skal der i revisionen blandt andet være særligt fokus på opfølgning på hovedtemaet Energianlæg i det åbne land. Dette indebærer, at kommuneplanens retningslinjer for henholdsvis solceller, vindmøller og biogasanlæg bør revideres.

Der er stor interesse for etablering af nye energianlæg i kommunen. På nuværende tidspunkt er der indsendt en del ansøgninger om konkrete energianlæg samt konceptansøgning om energiparken Megaton (se vedlagte notat med status på solcelleplanlægning samt tilhørende kort). Hvis planstrategiens retning skal udmøntes i den kommende sagsbehandling af de indsendte ansøgninger, er det administrationens vurdering, at revisionen af kommuneplanens retningslinjer for energianlæg bør gennemføres nu, frem for at afvente den fulde kommuneplanrevisionen, som først forventes afsluttet et halvt års tid før udgangen af denne byrådsperiode.

På baggrund heraf anbefaler administrationen, at kommuneplanens retningslinjer for solceller, vindmøller og biogasanlæg revideres ved et kommuneplantillæg, samt at processen herfor igangsættes.

Principper for revision af retningslinjer
Kommuneplanens eksisterende retningslinjer for solceller, vindmøller og biogasanlæg indgår i kommuneplanens hovedstruktur under temaet Klima og Energi. Det drejer sig om afsnittende Bioenergi, vindmøller samt Andre vedvarende energikilder.

Der er den 11. april 2023 afholdt et temamøde mellem Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget. Emnet for temamødet var blandt andet revision af kommuneplanens retningslinjer for vedvarende energianlæg.

Med baggrund i Plan- og Udviklingsstrategien samt udvalgenes drøftelser på temamødet, anbefaler administrationen, at kommuneplanens retningslinjer revideres ud fra følgende principper:

Der skal gives mulighed for følgende typer af energianlæg:

  • En større energipark indeholdende vindmøller, solceller og Power-to-X anlæg (en energipark kan bestå af flere geografiske adskilte lokaliteter). 
  • Udskiftning af eksisterende møller med nye og større møller i eksisterende udlagte vindmølleområder.
  • Mellemstore vindmøller og/eller solcelleanlæg til lokal forsyning af landsbyer, virksomheder og lignende.
  • Husstandsvindmøller og mindre solcelleanlæg primært til privat forbrug.
  • Antallet af biogasanlæg er begrænset af den tilgængelige mængde biomasse i kommunen, hvilket begrænser planlægning for nye biogasanlæg.

I alle projekter, skal der være fokus på muligheder for multifunktionalitet, hvor vedvarende energianlæg kombineres med andre tiltag, herunder udtagning af lavbundsjorde, øget biodiversitet, skovrejsning, rekreative tiltag med videre.

Det anbefales i øvrigt, at de eksisterende retningslinjer som udgangspunkt fastholdes, men revideres med fokus på følgende emner:

For solcelleanlæg:

  • Krav til placering i forhold til boliger og landsbyer
  • Krav til afskærmende beplantning
  • Opdeling af store projektområder med beplantningsbælter og faunapassager af hensyn til dyrelivet og landskab

For vindmøller:

  • Der gives mulighed for vindmøller med en totalhøjde på mere end 150 meter
  • Påvirkning ved øget krav til lysafmærkning. Der vil typisk være øget krav til lysafmærkning (for eksempel hvidt blinkende lys), når møller er højere end 150 meter. Påvirkningen kan forsøges mindskes ved radarstyring, således, at lysene kun er i funktion, når der er fly i nærheden

For biogasanlæg

  • Planlægning for opsamling af CO2
  • Udlæg af arealer til biogasrelaterede følgeerhverv
  • Transporter af biomasse med videre

Herudover kan ske opdatering af eksisterende retningslinjer.

Bustur
Der er arrangeret bustur for Byrådet den 16. maj 2023, med henblik på at Byrådet kan få inspiration til revision af kommuneplanens retningslinjer for placering af vedvarende energianlæg. Input fra busturen kan derfor indgå i beslutningsgrundlaget.

Proces
Planlægningen igangsættes med en foroffentlighedsfase, hvor der indkaldes idéer og forslag til den videre planlægning. Herefter udarbejdes forslag til kommuneplantillæg, som efterfølgende udsendes i en offentlighedsperiode på 8 uger.

For at fremme behandlingen af indkomne ansøgninger om vedvarende energianlæg anbefales, at sagsbehandlingen heraf igangsættes efter foroffentlighedsfasen sideløbende med behandling af idéer og forslag samt udarbejdelse af forslag til kommuneplantillæg.

Miljøvurdering
I forbindelse med planlægningen skal der gennemføres en screening af planforslaget med henblik på at afdække om kommuneplantillægget skal miljøvurderes.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Plan- og Landdistriktsstyrelsen har netop sendt Udkast til bekendtgørelse om planlægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land i høring med høringsfrist den 29. juni 2023. Det endelige indhold af den kommende bekendtgørelse kan få betydning for indholdet og processen for revision af kommuneplanens retningslinjer for solceller.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Revision af kommuneplanens retningslinjer for vedvarende energianlæg vil understøtte kommunens klimaplan, herunder målsætninger for Energi samt Landbrug og arealanvendelse.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  • Planlægningen for et kommuneplantillæg, der reviderer kommuneplanens retningslinjer for solceller, vindmøller og biogasanlæg igangsættes, med udgangspunkt i ovenstående forudsætninger for planlægningen.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget drøftede sagen og anbefaler administrationens indstilling godkendt. Udvalget gav herudover politiske signaler til det videre arbejde. 

 






Kopier link til punktet  -   Print

5: Udkast til politiske signaler for opsætning af store VE-anlæg (solceller, vindmøller og biogas) i Ringkøbing-Skjern Kommune

Sagsnr: 22-021978

Sagsfremstilling

Udkast til politiske signaler for opsætning af store VE-anlæg (solceller, vindmøller og biogas) i Ringkøbing-Skjern Kommune fremsendes hermed til endelig formulering og godkendelse.

Baggrund
Kommunens klimapolitik har som formål, at kommunen bliver CO2-neutral samt rustet mod klimaforandringer. I arbejdet med at indfri formålet er der også fokus på at skabe lokal værdi. Disse politiske signaler tager udgangspunkt i disse formål fra politikken.

Udkast til politiske signaler er vedlagt som bilag. Udkastet er formuleret med afsæt i:

  • Du nuværende politiske signaler for henholdsvis vindmøller og solceller (vedlagt som bilag - Dele af de nuværende politiske signaler indeholder forhold, som har karakter af kommuneplanretningslinjer, hvormed de bør udgå af de politiske signaler)
  • Byrådets evaluering af planlægning for solcelleanlæg, jf. pkt. 10 fra byrådet møde den 13. september 2022
  • Afsnittet Energianlæg i det åbne land i Plan- og udviklingsstrategi 2023
  • Klimarådets anbefalinger vedrørende "Øget lokal opbakning til fremtidens VE-anlæg" (vedlagt som bilag)
  • Temamøde i Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget den 11. april 2023 med indledende drøftelse af de politiske signaler

Om de politiske signaler
De politiske signaler er tænkt som byrådets signaler til ansøgere om opstilling af VE-anlæg. De nye politiske signaler har tre overskrifter:

  1. Anlæggets betydning for klimaet/miljøet
  2. Nabo- og almen borgerinddragelse
  3. Øvrige lokale gevinster ved anlægget

Oplysning om de politiske signaler
De vedtagne politiske signaler vil blive tilgængelige på kommunens hjemmeside under information om planlægning i kommunen. Dernæst vil administrationen gøre udviklere bekendt med de politiske signaler, når disse henvender sig til administration om mulige projekter. Byrådet ønsker ,at ansøger oplyser Byrådet om, hvordan projektet forholder sig til de politiske signaler. Administrationen vil vedhæfte ansøgers oplysninger som bilag til den politiske behandling af projektet, men uden at kommentere på signalerne.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

De politiske signaler er formuleret af Byrådet og fungerer udelukkende som et politisk redskab i forbindelse med planlægning for VE-anlæg i Ringkøbing-Skjern Kommune. De politiske signaler skal derfor ses som et politisk supplement til den fysiske planlægning for vedvarende energianlæg. De politiske signaler har nødvendigvis ikke et juridisk ophæng og vil i sådanne tilfælde alene være et politisk anliggende, som administrationen ikke kan håndhæve.

Økonomi

De politiske signaler har blandt andet til formål at fremme lokal værdiskabende effekter ved opstilling af vedvarende energianlæg i det åbne land.

Effektvurdering

Det er hensigten, at de politiske signaler skal understøtte øget lokal værdiskabelse og tidlig borgerinddragelse og derved fremme borgernes accept af energianlæg.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at behandle de politiske signaler for opsætning af store VE-anlæg (solceller, vindmøller og biogas) i Ringkøbing-Skjern Kommune, herunder at tage stilling til om de skal godkendes.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler de politiske signaler godkendt med den ændring, at ansøger skal inddrage lokalbefolkningen fra starten ved  borgermøde - inden ansøgningen indsendes. Udvalget opfordrer til, at de politiske grupper drøfter oplægget inden Økonomiudvalgets behandling.

 



Kopier link til punktet  -   Print

6: Praksisændring i forhold til udstedelse af fleksboligtilladelser

Sagsnr: 23-004140

Sagsfremstilling

Dagsordenen har til formål at afgøre, om Ringkøbing-Skjern Kommune ønsker at ændre praksis for udstedelse af flexboligtilladelser. Administrationen giver her forslag om tre ændringer.

Punktet er kun relevant, hvis Byrådet beslutter, at Lov om Boligforhold kap I skal være gældende for Ringkøbing-Skjern Kommune.

De nuværende retningslinjer

Flexboligordningen blev indført i 2013, og havde til formål at give boligejere mulighed for at bruge deres helårsbolig som fritidsbolig, men samtidigt sikre boligejere ret til senere igen at anvende ejendommen til helårsbeboelse. Kommunerne kan fastlægge nærmere retningslinjer for ordningens anvendelse under respekt for anden lovgivning.

Da flexboligordningen blev flyttet til planloven i 2020, fik kommunerne mulighed for at inddrage bredere planlægningsmæssige hensyn, som varetages med planloven. Kommunalbestyrelsen vil herunder kunne inddrage karakteren og beliggenheden af den pågældende helårsbolig og vurdere ansøgningen i forhold til kommunens ønsker til den overordnede udvikling i områder, hvor boligen er beliggende, og i kommunen i øvrigt.

Ringkøbing-Skjern Kommune har ikke tidligere differentieret imellem forskellige geografiske områder i forhold til udstedelse af flexboligtilladelser. Siden 2018 er der meddelt ca. 240 flexboligtilladelser i Ringkøbing-Skjern Kommune, heraf 130 i Hvide Sande.

Forslag til ændring nr. 1 vedrørende flexboliger i ferieområder/byer med boligmangel

Administrationen vurderer, at der er boligmangel i Hvide Sande og Ringkøbing, hvorfor helårsboliger bør fastholdes som helårsboliger for at understøtte byernes funktioner som bosted. Samtidig tegner de mange flexboligtilladelser i Hvide Sande et billede af, at flexboligordningen i nogle tilfælde anvendes som alternativ til at købe et sommerhus. Administrationen vurderer ikke, at det er en hensigtsmæssig praksis.

Administrationen anbefaler, at der som udgangspunkt meddeles afslag på ansøgninger om flexboligtilladelse i Hvide Sande og Ringkøbing, indtil der ikke længere er boligmangel med mindre helt særlige forhold taler for udstedelse af en flexboligtilladelse i en konkret sag.

Uden for Hvide Sande og Ringkøbing anbefaler administrationen, at det fortsat skal være muligt at få flexboligtilladelse, da der ikke er udfordringer med boligmangel.

Forslag til ændring nr. 2 vedrørende flexbolig tæt på nuværende bolig

Administrationen anbefaler, at det fremover bliver muligt at få flexboligtilladelse, selvom den bolig, der søges flexboligtilladelse til, ligger i umiddelbar nærhed til ansøgers nuværende bopæl. Denne ændring foreslås i forsøget på at fastholde flere boliger i god stand og uden betydelig risiko for, at landsbyerne udvikler sig til sommerhusområder. Administrationens hidtidige praksis har været, at meddele afslag til ansøgere, der bor tæt på den ejendom, de søger flexboligtilladelse til.

Forslag til ændring nr. 3 vedrøende forudgående beboelse af ejendomme

Kommunen kræver i dag, at den bolig, der søges flexboligtilladelse til, har været anvendt til helårsbeboelse eller lovlig flexbolig i mindst 2½ år ud af de seneste fem år. Administrationen anbefaler, at det ændres til, at boligen siden opførelsen skal have været beboet minimum 2½ år - også selvom perioden ligger længere tilbage end inden for de seneste fem år. Kravet om beboelse i minimum 2½ år skal sikre, at huse ikke opføres alene med det formål at blive anvendt som flexboliger. Omvendt vil fravigelse af kravet om beboelse inden for de seneste fem år give flere muligheder for at vedligeholde og anvende et hus, som er svært at bringe i anvendelse som helårsbeboelse. 

Forskellige typer af flexboligtilladelser

Flexboligtilladelser kan være med eller uden tidsbegrænsning og med eller uden bortfald af flexboligtilladelsen ved overgang til helårsbolig. Flexboligtilladelsen kan udstedes til boligejer eller til boligen. Ringkøbing-Skjern Kommune har hidtil kun meddelt personlige flexboligtilladelser, der bortfalder ved ejerskifte, eller hvis ejendommen overgår til helårsbolig. 

Administrationen anbefaler, at der fortsat kun meddeles personlige flexboligtilladelser, der bortfalder ved ejerskifte, eller hvis ejendommen overgår til helårsbolig. Denne praksis sikrer, at flexboligtilladelser ikke gælder for tid og evighed, og Byrådet har derfor en vis handlemulighed til at sikre, at antallet af flexboliger ikke tager overhånd.

Den videre proces

I arbejdet med helhedsplanen for Hvide Sande er der lagt op til, at det skal drøftes, om man fremover ønsker at give flexboligtilladelser i byen, i dele af byen eller slet ikke. Hvis man ønsker at give flexboligtilladelser i en del af byen, som gerne må skifte karakter i retning af mere turismepræg, så kan det fremover reguleres via udarbejdelse af en temalokalplan, som alene regulerer spørgsmålet om flexboligtilladelser i byen. Administrationen lægger dermed op til, at stop for flexboligtilladelser kan drøftes igen i forlængelse af arbejdet med helhedsplanen for Hvide Sande.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven.

Ved administration af flexboligordningen kan kommunen inddrage bredere planlægningsmæssige hensyn, som for eksempel karakteren og beliggenheden af den pågældende helårsbolig og vurdere ansøgningen i forhold til kommunens ønsker til den overordnede udvikling i området, hvor boligen er beliggende.

Administrationen vurderer, at kommunen har hjemmel til at arbejde med en differentieret praksis for udstedelse af flexboligtilladelser, så længe det sker på et sagligt grundlag.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Administrationen vurderer, at den anbefalede praksisændring vil føre følgende effekter med sig:

  • Mindske prisudviklingen på boliger i Hvide Sande, hvor ordningen er særlig populær.
  • Mindske boligmangel i Hvide Sande og Ringkøbing.
  • Sikre at borgere i byerne fortsat oplever, at deres nabolag bærer præg af, at være en by med faste naboer og ikke et feriehusområde med skiftende ferierende gæster som naboer.
  • Bidrage til at mindske antallet af tomme og ikke-vedligeholdte huse i kommunen.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  1. der som udgangspunkt meddeles afslag på ansøgninger om flexboligtilladelser i Hvide Sande og Ringkøbing
  2. ansøgninger om flexboligtilladelse til boliger imødekommes, selvom de ligger tæt på ansøgers nuværende bolig
  3. der gives mulighed for flexboligtilladelse, når boligen har været anvendt til helårsbebeboelse i minimum 2½ år uafhængigt af, hvornår boligen har haft denne anvendelse.
  4. der fortsat kun meddeles personlige flexboligtilladelser, der bortfalder ved ejerskifte eller hvis ejendommen overgår till helårsbolig

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget udsatte sagen med henblik på yderligere udredning. 

Kopier link til punktet  -   Print

7: Anvendelse af Lov om boligforhold kap. I og II

Sagsnr: 23-008876

Sagsfremstilling

Dagsordenen har til formål at afgøre, om Ringkøbing-Skjern Kommune skal være omfattet af Lov om boligforhold kap. I og II.

Byrådet besluttede den 17. september 2019 at anvende kap. VII i Boligreguleringsloven. Disse forhold er nu flyttet til Lov om boligforhold kap. I og II. Beslutning om anvendelse af reglerne kan træffes for højst 4 år ad gangen og skal offentliggøres i Statstidende. Dermed er det nu tid til, at Byrådet træffer fornyet beslutning om disse kapitler i loven, som giver kommunen mulighed for at regulere beboelse af boliger gennem regler om forbud mod nedlæggelse af boliger, antal boliger, bopælspligt, fleksboligtilladelser og beboermaksimum. Kommunen kan vælge, at enkelte eller samtlige regler skal gælde i kommunen.

Lov om boligforhold

Loven giver kommunen mulighed for, men ikke pligt til, at handle på en række forhold vedrørende anvendelse af boliger.

Forbud mod nedlæggelse af boliger m.v.
Loven giver Byrådet mulighed for at forhindre uønsket nedlæggelse af boliger, herunder hel eller delvis nedrivning, hel eller delvis sammenlægning af to eller flere boliger, eller at boligen helt eller delvist tages i brug til andet end beboelse.

Max én bolig per kommune
Loven giver mulighed for at forhindre, at en husstand opkøber en eller flere boliger i samme kommune eventuelt med henblik på anvendelse som flexbolig. 

Bopælspligt
Loven giver mulighed for at kommunen kan indsætte lejere i en ledig helårsbolig, hvis ikke ejeren i løbet af 6 uger bebor boligen eller udlejer den til helårsbeboelse. Bliver en helårsbolig ledig, som hidtil har været anvendt til helårsbeboelse, skal ejeres således sørge for, at den fortsat anvendes til beboelse. En bolig anses for ledig, når den ikke er udlejet til eller ikke benyttes til helårsbeboelse.

Flexbolig
En flexboligtilladelse giver boligejeren mulighed for midlertidigt at anvende en helårsbolig til fritidsformål med ret til senere at genoptage helårsanvendelsen uden på ny at skulle søge kommunen om tilladelse hertil. 

Beboermaksimum
Loven giver mulighed for at forhindre, at for eksempel en stor familie flytter ind i en etværelses lejlighed. 

Administrationens anbefaling

Administrationen anbefaler, at anvendelse af Lov om Boligforhold kap. I og II vedtages i sin helhed.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om boligforhold.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  1. samtlige regler i kap I og II i Lov om boligforhold skal være gældende i Ringkøbing-Skjern Kommune i de næste 4 år fra offentliggørelse i Statstidende
  2. at der fortsat kun meddeles personlige flexboligtilladelser, der bortfalder ved ejerskifte eller hvis ejendommen overgår til helårsbolig

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget udsatte sagen under henvisning til beslutningen i dagsordenens pkt. 6.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Foroffentlighedsfase for udvidelse af aflastningscentret i Skjern langs Ringvejen

Sagsnr: 23-005516

Sagsfremstilling

Udvalget skal forholde sig til, om der ønskes mulighed for, at etape 1 for udvidelsen af aflastningscentret i Skjern, skal kunne udvides med 8.600 m² til nye udvalgsvarebutikker. En udvidelse fra de nuværende 3.600 m² til 8.600 m² vil kræve en ny foroffentlig høring. Derudover skal udvalget tage stilling til, om antallet af take-away-funktioner i området for etape 1 skal reguleres eller ej.

Status på planlægning i etape 1
Økonomiudvalget besluttede på deres møde den 7. juni 2022, og Byrådet på deres møde den 17. januar 2023 at igangsætte en planlægningen for at udvide aflastningscentret i Skjern med 3.600 m². 

For at imødekomme et aktuelt ønske om hurtigst muligt at kunne etablere butikker på arealer langs Ringvejen er planlægningen opdelt i to etaper. Etape 1 omhandler derfor alene et areal langs Ringvejen nord for Arnborgvej, se figur 1 nedenfor. Plangrundlaget for etape 1 vil bestå af både en lokalplan og et tillæg til kommuneplanen. I denne planlægning er for nuværende medtaget udvidelsen af aflastningscenteret med 3.600 m².

Figur 1: Afgrænsningen af etape 1 er vist med en hvid stiplet linje.

Indkomne ideer og forslag
Der har i perioden fra 17. april til og med 1. maj været indkaldt ideer og forslag til planlægningen i etape 1. Der er indkommet bemærkninger fra Vejdirektoratet, Garant Gulve og ansøgeren, som er Ringkøbing-Skjern Erhvervspark. Bemærkninger er vedlagt og behandlet i vedlagte notat, se bilag.

Bemærkningerne omhandler:

  • Respekt af vejbyggelinjen og adgangsbegrænsningen langs Ringvejen.
  • Vurdering af trafikafviklingen i rundkørslen Ringvejen og Arnborgvej.
  • Ønske om en ny rundkørsel på Ringvejen samt skiltning ved indkørsel til erhvervsområdet.
  • Ønske om mulighed for at planlægge for yderligere 5.000 m² til udvalgsvarebutikker i etape 1 (det vil sige i alt 8.600 m²).

Take-away/restauranter - ny generel viden, relevant for både etape 1 og 2
Økonomiudvalget har den 23. maj 2023 skulle tage stilling til, om etape 2 for udvidelsen af aflastningscentret i Skjern skal udvides med mere end de igangsatte 3.600 m², hvor Teknik- og Miljøudvalget har foreslået en udvidelse på 10.000 m² til nye udvalgsbutikker i aflastningscenteret. Teknik- og Miljøudvalget havde i den forbindelse indstillet til Økonomiudvalget, at stillingtagen til antal take-away funktioner/restauranter skal afvente detailhandelsredegørelsen.

Administrationen har siden mødet i Teknik- og Miljøudvalget fået ny viden vedrørende take-away fra Bolig- og Planstyrelsen, der udtaler:

"Mht. fastfoodrestauranten - hvis hovederhvervet er at producere/lave take-away-mad, så regnes det som serviceerhverv og ikke som detailhandel. Hvis hovederhvervet er at videresælge indkøbte/færdigproducerede fødevarer/dagligvarer, så er det en dagligvarebutik."

Take-away funktioner, der producerer og sælger madvarer, er derfor ikke dagligvarebutikker, men alene serviceerhverv. Detailhandelsredegørelsen vil derfor ikke forholde sig til take-away.

I den eksisterende lokalplan for området i etape 1, er der allerede mulighed for restauranter og burgerbarer uden nærmere præcisering af antal, størrelse eller lignende. Dette ønsker ansøger fortsætter uændret. Det er muligt at regulere antallet og størrelsen af take-away-funktioner/restauranter i det nye plangrundlag. Administrationen anbefaler derfor, at udvalget tager stilling til, om de ønsker at gøre dette i forbindelse med planlægning for etape 1.

Administrationens vurdering
Ansøgers ønske om i etape 1 at få mulighed for at planlægge for yderligere 5.000 m² (oven i de igangsatte 3.600 m²) til udvalgsvarebutikker, er i overensstemmelse med de politiske signaler for udbygningen af hele aflastningscenterområdet i Skjern (etape 2). Derfor indstiller administrationen, at der arbejdes videre med dette. Der skal dog foretages en ny foroffentlig høring, så offentligheden og berørte myndigheder får mulighed for at forholde sig til det nye større samlede antal kvadratmeter til butikker.

I forbindelse med planlægningen skal kommunen via en konkret detailhandelsredegørelse redegøre for kundegrundlag og opland, samt vurdere behovet for nye butikker, konsekvenser for konkurrence-effekter med videre. Administrationen gør opmærksom på, at der ikke nødvendigvis kan redegøres for alle de foreslåede nye kvadratmeter til butikker i aflastningscentret i Skjern. Det vil detailhandelsredegørelsen belyse.

Se mere i notatet med behandling af indkomne ideer og forslag. Administrationen indstiller, at notatet anvendes som svar.

Det videre forløb
Der kan eventuelt blive behov for, at der politisk tages fornyet stilling til antallet af kvadratmeter til nye butikker, når detailhandelsanalysen foreligger.

Sagen vil alene blive forelagt politisk igen efter den foroffentlige høring, hvis der er indkommet væsentlige bemærkninger. Ellers behandles bemærkningerne sammen med planforslaget.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven
Miljøvurderingsloven

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

I detailhandelsredegørelsen skal effekten og konsekvensen ved planlægningen til butikker belyses.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at:

  1. Der igangsættes en planlægning for samlet nye 8.600 m² til udvalgsvarebutikker indenfor etape 1 (se figur 1) gennem en ny foroffentlig høring.
  2.  Der tages stilling til, hvorvidt der ønskes reguleret i antallet og størrelsen af take-away-funktioner/restauranter i etape 1.
  3. Bilag 2 anvendes som svar på bemærkninger fra den gennemførte foroffentlige høring.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt. For så vidt angår indstillingens punkt 2 anbefaler et flertal, at der ikke gives mulighed for take-away-funktioner/restauranter i etape 1.  

Hans Pedersen ønsker at give mulighed for take-away-funktioner/restauranter i etape 1.






Kopier link til punktet  -   Print

9: Anmodning om igangsættelse af plangrundlag for tæt-lav boligområde ved Toftevej i Tim

Sagsnr: 23-004938

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er at anmode om igangsættelse af planlægningen for et område til boligformål ved Toftevej i Tim. På kortudklippet herunder kan lokalplanafgrænsningen ses med rødt, og det eksisterende erhvervsområde kan ses med blåt.

Ansøgning
Baggrunden for anmodningen om igangsættelsen af lokalplanen er Byrådets beslutning fra den. 13. december 2022 vedrørende salg af arealet ved Toftevej i Tim, men der er pt. ingen køber til arealet, som arealet fremstår nu. Administrationen anbefaler derfor, at udarbejde en lokalplan for hele arealet med sigte på at sætte gang i boligudbygningen i området.

Med lokalplanen muliggøres det at opføre tæt-lav boligbebyggelse. Lokalplanen ønskes disponeret i klumper/klynger, hvilket kan muliggøre delvist salg af arealet, eventuelt ud fra lokalplanens delområder.

Området
Arealet er en del af matr.nr. 5q Sønden Åen, Tim, som er ejet af kommunen og udgør ca. 13.800 m². Det ligger i udkanten af Tim i den nordvestlige del af byen omringet af eksisterende og/eller planlagt byggeri.

Der er primært åben-lav boligbebyggelse i det omkringliggende område i form af parcelhuse, og en begrænset mængde af tæt-lav boligbebyggelse. Derudover er der et erhvervsområde mod vest, som skærmes med et beplantningsbælte. Mod øst er der jernbanen, som går igennem Tim.

Planforhold
Arealet er omfattet af kommuneplanramme 58bo003, som fastsætter områdets anvendelse til åben-lav boligbebyggelse, tæt-lav boligbebyggelse.

Det ansøgte rummer tæt-lav boligbebyggelse, og kommuneplanrammen definerer bebyggelsesprocenten til 40% og mindste grundstørrelsen til 300 m² for tæt-lav boligbebyggelse.

Det ansøgte er derfor i overensstemmelse med kommuneplanen, hvorfor et kommuneplantillæg ikke er nødvendigt.

Området er ikke omfattet af en lokalplan, og det ansøgte vurderes at være lokalplanpligtigt, hvorfor det ansøgte kræver udarbejdelse af en lokalplan.

Zoneforhold
Området er beliggende i landzone. Kommuneplanrammen noterer byzone som den fremtidige zonestatus for området. Ved lokalplanlægningen ønskes området overført til byzone.

Miljøvurdering
I forbindelse med planlægningen skal der gennemføres en screening af planforslaget samt en screening af det konkrete projekt (VVM).

Andre særlige forhold
Der er visse særlige forhold i forbindelse med planlægningen.

I de indledende undersøgelser er det fundet frem til, at arealet kan være støjbelastet, eftersom arealet ligger lige op til erhvervsområdet mod vest. Disse forhold skal derfor undersøges nærmere, eftersom det kan have betydning for, hvorvidt det overhovedet er muligt at planlægge for boliger på arealet. Er det ikke muligt at placere boliger på arealet stopper planlægningen der. Under forudsætningen af, at det er muligt at placere boliger på arealet, så kan det uanset omfanget af den nuværende støj, med fordel sikres støjafskærmende foranstaltninger, eftersom dette vil afhjælpe eventuelt fremtidig støj. Derfor påtænker administrationen, at lave støjafskærmende foranstaltninger i forbindelse med planlægningen for området.

Derudover er der skovbyggelinjer på arealet fra skoven ved togbanen. Disse forventes at kunne reduceres i forbindelse med planlægningen.

Vurdering og anbefaling
Administrationen anbefaler, at udarbejdelsen af lokalplanen igangsættes.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven og Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Udgifterne forbundet med udarbejdelse af lokalplanen afholdes af jordforsyningsområdet i kommunen.

Effektvurdering

Udarbejdelse af lokalplanen forventes at kunne bidrage til en varieret boligmasse i Tim, eftersom det er begrænset, hvor meget tæt-lav boligbebyggelse der er i byen. Det forventes også på sigt at kunne frigive andre boliger i byen og muliggøre tilflytning af nye beboere.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender at:

  1. Planlægningen for et område til boligformål ved Toftevej, Tim igangsættes.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til skovrejsning i det vestlige Vorgod-Barde

Sagsnr: 22-004961

Sagsfremstilling

Forslag til Tillæg 32 blev vedtaget af Byrådet den 21. februar 2023, og har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 27. februar til og med 24. april 2023. Nu anbefaler administrationen, at plangrundlaget vedtages endeligt med en mindre tilrettelse.

Formål
Formålet med kommuneplantillægget er at give mulighed for at udpege et område til positiv skovrejsning. Arealet ligger indenfor et boringsnært beskyttelsesområde (BNBO), hvor der er øget risiko for at forurene drikkevandet. Med kommuneplantillægget udtages arealet af kommuneplanrammen 54be014 til blandet bolig og erhvervsformål og samtidig tilrettes bymidteafgrænsningen. Derudover præciseres i de tilbageværende rammelagte arealer indenfor BNBO, at anvendelsen ikke ændres til mere grundvandstruende aktiviteter.

Resultat fra offentlighedsfasen
Der er i offentlighedsfasen modtaget to bemærkninger. En fra Ribe Stift, som ingen indsigelser havde til planforslaget samt en samlet bemærkning fra naboerne øst for arealet til positiv skovrejsning.

De indkomne bemærkninger og notat med administrationens forslag til svar er vedlagt som bilag.

Naboerne er bekymret for forringelse af deres frie udsyn mod vest fra deres haver, og at de får skyggepåvirkninger fra skoven. De har derfor indtegnet et alternativ afgræsningsforslag til udpegning til positiv skovrejsning. Desuden er naboerne bekymret for gener fra hunde og borgere, der opholder sig i skoven.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).
Bekendtgørelse om vurdering af boringsnære beskyttelsesområder og indberetning.
Skovloven

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Vedtagelsen af plangrundlaget understøtter kommunens målsætning om beskyttelse af grundvand og drikkevand. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  1. Tillæg 32 til Kommuneplan 2021-2033 for et område til skovrejsning i det vestlige Vorgod-Barde vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af notatet med behandling af bemærkninger.
  2. Notat med behandling af bemærkninger godkendes og anvendes til besvarelse af bemærkningerne.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Orientering om administrationens arbejde ved forespørgsler om padel tennis anlæg

Sagsnr: 23-008239

Sagsfremstilling

Formålet med sagsfremstillingen er en generel orientering om, hvordan administrationen håndterer henvendelser om placering af padel tennis anlæg.

Baggrund

Administrationen har gennem de seneste år modtaget mange forespørgsler på padel tennis anlæg, som ønskes placeret inden for kommuneplanens rammeområder til erhvervsformål.

Praksis i dag

Padel i områder til offentligt/rekreativt formål til sports- og idrætsanlæg: Padel tennis er en sports- og idrætsaktivitet. En sådan anvendelse kan placeres i områder til offentligt eller rekreativt formål med mulighed for sports- og idrætsanlæg. Der er umiddelbare fordele ved denne placering: Området er i forvejen udlagt til at rumme den slags faciliterer, hvilket betydeligt mindsker risikoen for interessekonflikter med omgivende områder. Her kan desuden fremmes en synergi mellem padel tennis anlæg og andre rekreative sports- og idrætsfaciliteter som sportshaller, svømmehaller, fitnesscentre og lignende. Det vil betyde, at disse aktiviteter samles i de enkelte byer. I disse områder er der samtidig gode cykel- og gangstiforbindelser for bløde trafikanter. Derved vil en placering her sikre, at tung trafik holdes adskilt fra bløde trafikanter. 

Administrationen har modtaget flere ønsker om en større fleksibilitet i planlægningen for placering af padel tennis anlæg. På baggrund af de mange henvendelser har administrationen undersøgt om padel tennis anlæg kan placeres i andre rammeområder.

Administrationens vurdering af placering af padel tennis

Padel i områder til offentligt/rekreativt formål til sports- og idrætsanlæg
Som beskrevet ovenfor er det oplagt at placere padel tennis i områder, som i forvejen er udlagt til den form for anvendelse.

Foruden at anlæggene placeres i områder til offentligt/rekreativt formål kan administrationen i visse tilfælde se placering af padeltennis som følger nedenfor. Det er dog altid en konkret vurdering, hvor der her gives nogle generelle betragtninger.

Centerområder i større byer
Målsætningen for centerområder og detailhandel er, at funktionerne skal understøtte hinanden og skabe attraktive og levende bymidter. Centerområder er områder til blandet formål. Administrationen vurderer derfor, at padel tennis anlæg i nogle tilfælde kan placeres inden for centerområder, hvor der er mulighed for sports- og idrætsanlæg. I disse områder er der typisk også gode cykel- og gangstiforbindelser for bløde trafikanter, og der kan nogle steder være muligheder for at placere et så stort bygningsmæssigt volume, som et padel tennis anlæg. Nybyggede padel tennis anlæg er ofte geometrisk store lukkede bygninger, som ikke nødvendigvis harmonerer og tilpasser sig sine omgivelser. Der vil derfor skulle ske en konkret helhedsvurdering af, om bygningens skala og funktion kan integreres i omgivelserne.

Det vil generelt kræve ny lokalplan, hvis centerområdet ikke giver mulighed for sports- og idrætsanlæg.

Områder til blandet bolig- og erhvervsområde
I de mindre byer er der ikke altid udlagt arealer til centerområde, men til blandet bolig- og erhvervsområde. Administrationen vurderer derfor, at det i visse tilfælde kan lade sig gøre at placere padel tennis anlæg i områder til blandet bolig- og erhvervsformål, såfremt de konkrete omgivelser, herunder blandt andet hensyn til boliger, muliggør det.

Det vil generelt kræve ny lokalplan, hvis der i området skal være mulighed for sports- og idrætsanlæg.

I kanten af nogle erhvervsområder
I forbindelse med planlægning er det vigtigt at sikre en adskillelse af de forskellige anvendelser, så anvendelser, der ikke har samme miljøpåvirkninger holdes adskilt. Administrationen tilstræber derfor ved planlægning at sikre bufferarealer, der kan danne overgang fra erhvervsområder til for eksempel boligområder. I bufferområderne tillades mere støj end for eksempel i et boligområde, men mindre støj end i et erhvervsområde.

I dag er der i periferien af flere erhvervsområder udlagt rekreative ikke støjfølsomme områder, som buffer. Nogle af disse rekreative bufferområder kan eventuelt anvendes til padel tennis anlæg, såfremt der konkret kan sikres en hensigtsmæssig indpasning af anlægget til omgivelserne både arkitektonisk i forhold til bygningernes volumen, men også trafikalt i forhold til trafiksikker adgang for bløde trafikanter.

Det vil generelt kræve ny lokalplan, hvis der i området skal være mulighed for sports- og idrætsanlæg.

Uegnede placeringer af padel tennis
Administrationen vurderer generelt, at padel tennis ikke bør placeres i boligområder, da boligområder er støjfølsomme, og da padel tennis bygningsmæssigt ikke vil kunne indpasse sig i boligområder, hvor størrelsen på bygningerne og bygningernes udtryk er helt anderledes.

Det vil kræve ny lokalplan, hvis der i området skulle placeres padel tennis anlæg.

Administrationen vurderer endvidere, at mange erhvervsområder er uegnet til padel tennis. Her er forskellige hensyn, der taler imod. Padel tennis bør kun placeres i områder med god trafiksikkerhed for bløde trafikanter, hvilket kan være svært i et erhvervsområde med tung trafik. I visse dele af kommunen mangler der erhvervsjord, hvor administrationen vil reservere eventuelle små restpartier til erhvervsvirksomheder, som kun kan placeres i områder til erhverv. Dernæst er der i mange erhvervsområder behov for at sikre virksomhedernes eksistens og udvidelsesmuligheder ved ikke at placere blødere anvendelser tæt på dem. Inden for erhvervsområder kan der forekomme støj- og lugtgener til gene for andre anvendelser. Er der i et eksisterende erhvervsområde først lokalplanlagt et delområde til rekreativt formål, så kan fremtidig anvendelse af det rekreative område komme til at begrænse de omkringliggende erhvervsvirksomheder.

Det vil kræve ny lokalplan, hvis der i området skulle placeres padel tennis anlæg.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven.

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).

Det er ikke muligt at dispensere for planens principper, herunder anvendelsen af området. Dermed er det generelt ikke muligt at ændre et områdes anvendelse til sport- og fritidsformål, hvis det ikke fremgår af lokalplanen, at området kan anvendes til sport- og fritidsformål. I helt særlige tilfælde kan der dispenseres for anvendelsen, hvilket kunne være når et område er under forandring væk fra den nuværende anvendelsesform.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler Økonomiudvalget at tage orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Trafiksikkerhedspulje 2023

Sagsnr: 23-009767

Sagsfremstilling

Formålet med denne sagsfremstilling er, at beslutte om der skal søges om midler fra den nationale  Trafiksikkerhedspulje 2023, og hvis der skal ansøges, hvilke projekter der skal danne grundlag for en ansøgning.

Baggrund

I forbindelse med vedtagelsen af Infrastrukturplan 2035, blev der afsat i alt 700 mio. kr. til en forbedring af trafiksikkerheden i perioden 2022-2035. Af puljens i alt 700 mio. kr. blev 50 mio. kr. udmøntet i 2022 til initiativer på Statsvejnettet og adfærdsregulerende tiltag. Den resterende pulje på 650 mio. kr. vil blive udmøntet i perioden 2023-2035.

I de kommende tre år, 2023,2024 og 2025 afsættes årligt 50 mio. kr. til udmøntning af puljen.

Puljen til trafiksikkerhedsmæssige tiltag på 50 mio. kr. fordeles med 43,5 mio. kr. til projekter på stats- og kommunevejnettet, 5 mio. kr. til adfærdsregulerende tiltag og 1,5 mio. kr. til vejdirektoratets arbejde med puljerne og projektering af projekter på statsvejene.

Puljen afsættes i 2023 til medfinansiering af projekter på det kommunale vejnet og puljen i 2024 og 2025 afsættes til projekter på statsvejnettet.

Ansøgningspuljen 2023

Ansøgningsfristen til Trafiksikkerhedspuljen 2023 er den 1. august 2023.

Der kan søges om tilskud til infrastrukturprojekter, der er målrettet forebyggelse af ulykker indenfor følgende temaer :

  • Eneulykker
  • frontalkollisioner i åbent land
  • ulykker i kryds
  • ulykker med lette trafikanter i byer 

Jo flere af ovenstående ulykkestemaer det pågældende projekt omfatter, des højere prioriteres projektet, og jo flere ulykker og personskader projektet vil kunne forebygge i forhold til anlægssummen, des højere prioriteres projektet.

Der kan ansøges om en tilskudsandel på 40 %.

Tryghedsprojekter for eksempel omkring skoler kan som udgangspunkt ikke medtages i ansøgningen, med mindre det passer ind i uheldskategorierne ovenfor.

Hvis der er ansøges om projekter på steder, hvor der ikke er ulykker eller kun enkelte ulykker, skal der beskrives et dokumenteret trafiksikkerhedsproblem, og der skal vælges løsninger, der har en dokumenteret effekt mod de problemer, som ønskes forebygget.

Ansøgning til puljen fra Ringkøbing-Skjern Kommune

I Ringkøbing-Skjern Kommune viser uheldsbilledet, se bilag 1, at uheldene med personskader er fordelt ud over flere steder på vejnettet. Der er på nuværende tidspunkt, ikke registreret enkelte kryds som har mange uheld med personskader.

Der en registreret en del uheld på strækningen fra Ringkøbing til Hvide Sande, og der er i de kommende år afsat midler til en strækningsoptimering på denne strækning. Det vurderes derfor muligt, at anvende nogle af disse midler til egenfinansiering ved en ansøgning til puljen.

Administrationen har med baggrund i uheldsbilledet og ønsker til trafiksikkerhedsprojekter, vurderet på vejprojekter, som vurderes at kunne anvendes til en ansøgning til Trafiksikkerhedspuljen 2023. Projekterne er :

  • Ombygning af Kjeldstrup-krydset : krydset har gennem mange år været præget af uheld. Ombygning af krydset til en rundkørsel vurderes at koste 5 mio. kr.
  • Ombygning af krydset Vellingvej- Velling Kirkeby : Der har gennem flere år været registreret flere uheld i krydsområdet. Ombygning af krydset til en rundkørsel vurderes at koste 5 mio. kr. 
  • Ombygning af krydset Kongevejen- Egerisvej i Vorgod-Barde : krydset har været præget af uheld. Ombygning af krydset med en oval rundkørsel, vurderes at koste 3 mio. kr. 
  • På strækningen fra Ringkøbing til Hvide Sande er der registreret en del uheld og der er afsat budgetmidler til at kigge på strækningen i de kommende år. Der kan for eksempel kigges på:
  1. Kryds ved Lyngvig Fyr
  2. Kryds ved Bagges Dæmning
  3. Kryds vej Adventure Park
  4. Sikker krydsning for gående ved Klegod (tidligere købmandsforretning)

Sammenfatning

På ovenstående grundlag, bedes der taget beslutning om, om der skal fremsendes en ansøgning til Trafiksikkerhedspuljen 2023 og ved ønske om fremsendelse, hvilke projekter der ansøges til.

Hvis der skal ansøges om tilskud til projekter fra Trafiksikkerhedspuljen, andet end strækningsoptimeringen, skal der i forbindelse med kommende budgetforhandlinger findes egenfinansiering til det ønskede projekt.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

 Lovgrundlag for sagen findes i udmøntnings- og administrationsgrundlaget for denne pulje.

Økonomi

Hvis der skal ansøges om midler fra Trafiksikkerhedspuljen 2023, vil der skulle findes en egenfinansiering på 60 % af udgiften til projektet.

Der er på nuværende tidspunkt ikke afsat midler til enkeltstående projekter, som vurderes at kunne anvendes som grundlag for en eventuel ansøgning, på nær midler fra Strækningsoptimeringen fra Ringkøbing til Hvide Sande.

Hvis der ønskes ansøgt om tilskud til andre projekter i kommunen, vil der i forbindelse med de kommende budgetforhandlinger skulle findes midler til en egenfinansiering af projektet.

Effektvurdering

To tredjedele af dødsulykkerne, der registreres i Danmark, sker på det kommunale vejnet, som udgør 95 % af landets samlede vejnet. De primære ulykkesproblemer på kommunevejene er eneulykker og frontalkollisioner i åbent land, som udgør ca. halvdelen af de dræbte og tilskadekomne. Derudover udgør ulykker i kryds samt ulykker med lette trafikanter i byer en stor del af ulykkesproblemerne på det kommunale vejnet, da cyklister og fodgængere er de mest udsatte i trafikken.

Trafikanternes adfærd har også ofte en afgørende betydning for, at ulykken sker. For eksempel havde uopmærksomhed eller utilstrækkelig orientering betydning for, at ulykken skete i 67 % af dødsulykkerne i 2020. For høj hastighed, påvirkede trafikanter og chancebetonet kørsel er også nogle af de hyppigste ulykkesfaktorer i dødsulykkerne.

På ovenstående baggrund er trafiksikkerhedspuljen 2023 afsat til medfinansiering af kommunale trafiksikkerhedsprojekter, og en ansøgning til puljen vurderes at være en god mulighed for at kunne komme lidt længere med trafiksikkerhedsarbejdet i kommunen. 

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, 

  1. at beslutte, om der skal ansøges om medfinansiering af trafiksikkerhedsprojekter ved trafiksikkerhedspuljen 2023
  2. at hvis der skal ansøges om midler fra puljen, tages beslutning om, hvilke/hvilket projekt der ønskes medtaget i ansøgningen

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget besluttede at ansøge om medfinansiering til strækningsoptimering fra Ringkøbing til Hvide Sande.

Kopier link til punktet  -   Print

13LUKKET PUNKT: Ekspropriationsbeslutning - Cykelsti langs Sønder Klitvej

Sagsnr: 21-016955

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

14: Midlertidig dispensation til beboelsesvogne i erhvervsområde i Hvide Sande

Sagsnr: 23-008985

Sagsfremstilling

Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om tilladelse til opstilling af 3 midlertidige beboelsesvogne ved Vestergade 16 i Hvide Sande. Beboelsesvognene skal medvirke til bestræbelserne om at løse problemet med at skaffe boliger til sæsonansatte i sommerperioden i Hvide Sande. Boligerne opstilles i 3-4 måneder fra medio juni til medio september.

Det er Foreningen Havnen, der er ansøger. Foreningen Havnen er en sammenslutning af forretninger i området omkring Hvide Sande Havn. Det fremgår af den projektbeskrivelse, der er med i ansøgningen, at der er tale om tre beboelsesvogne, hvor hver vogn er indrettet med fire værelser og et fælles område, som derved kan udlejes til i alt 12 sæsonansatte.

Ejendommen, hvor boligerne opsættes, ligger i et område der er omfattet af Lokalplan nr. 79. Lokalplanen anfører i afsnit 3.14, at områdets anvendelse fastlægges til havneformål i form af virksomheder med tilknytning til konsumfiskeri og lignende, og derfor kræver ansøgningen en dispensation fra lokalplanen.

En permanent tilladelse til beboelse er ikke muligt indenfor rammerne af lokalplanen. Jævnfør planlovens § 19 kan der dispenseres midlertidigt for en periode på maksimalt 3 år i forhold til en lokalplans anvendelsesbestemmelser.

De midlertidige beboelsesvogne etableres på en ejendom, som er beliggende nærved centerområdet ved Hvide Sande Havn. Placeringen er vist på skitsen, der er vedlagt som bilag.

Ejendommens nærmeste naboer er erhvervsejendomme, hvor flere af dem for nuværende ikke er i drift. Derfor medfører de midlertidige boliger ikke begrænsninger for naboejendommens drift.

Administrationen vurderer, det er muligt at dispensere fra lokalplanens anvendelsesbestemmelser, til de midlertidige boliger.

Sagen har været sendt i nabohøring ved de nærved liggende naboer, som både er erhverv og private beboer. Der er modtaget en bemærkning til høringen fra ejeren af naboejendommen, hvor ejeren bemærker, at tidsperspektivet for den midlertidige dispensation bør begrænses til 1 år. Bemærkningen er vedlagt som bilag.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens §19

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at der meddeles en midlertidig dispensation på 3 år til de 3 ansøgte beboelsesvogne.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

15: Glibstrupvej 18, 6880 Tarm tilbygning til eksisterende maskinhus- og udhusbygning

Sagsnr: 22-021565

Sagsfremstilling

Ansøgning
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning fra ejeren af Glibstrupvej 18, 6880 Tarm, til opførelse af en tilbygning på 170 m² til eksisterende maskinhus- og udhusbygning.

Den ansøgte tilbygning skal anvendes til privat brug og indeholde ejers samlingen af veterantraktorer. Tilbygningen ønskes opført som en forlængelse af en eksisterende bygning og ønskes opført med samme proportioner, materialer og farver. Bygningen ønskes opført jf. Bilag 1 - Tegningsmateriale.

Luftfoto af ejendommen – det orange punkt viser placeringen af den ansøgte tilbygning

Ansøgningen er begrundet i et ønske om, at maskiner og samling af veterantraktorer, kan stå tørt og sikkert under tag, samtidig med at ejendommen holdes pæn og ryddelig.

Ejendommen er en landbrugsejendom i landzone og har et matrikulært areal på 2,1 ha.

Ejendommen ligger ikke inden for arealer med særlige beskyttelsesinteresser.

Ifølge BBR findes der 6 bygninger på ejendommen. Ud over stuehuset består bygningsmassen på ejendomme i dag af 266 m² sekundær bebyggelse og 370 m² bebyggelse til drift af landbruget.

Derudover er der opført et halvtag på 90 m² som anvendes til landbrugsdriften og et udhus på 14 m² som anvendes til privat brug, som begge ønskes lovliggjort.

Ejer oplyser, at to af bygningerne, med et samlet bygningsareal på 365 m², ikke kan anvendes til store maskiner på grund de bygningsmæssige konstruktioner. Der er hvælvede lofter og ingen frihøjde, samt indvendige stolper og bindingsværk i bygningerne.

Det samlede areal for sekundære bebyggelse til privat brug vil med opførelse af tilbygningen på 170 m² blive på i alt 450 m².

Naboorientering
Sagen har ikke været sendt ud i nabohøring, idet det vurderes at være af underordnet betydning på grund af tilbygningens ydre visuelle fremtoning og eksisterende afskærmende beplantning.

Administrationens bemærkninger
Administrationen vurderer, at den ansøgte tilbygning ikke vil påvirke det omkringliggende landskab i væsentlig negativ retning, idet tilbygningen vil blive opført som en forlængelse af eksisterende bygning med samme proportioner, materialer og farver. Det vurderes, at det endelige resultat visuelt ikke vil fremstå som en tilbygning, men som en ligeværdig del at den eksisterende bygning og derved blive en naturlig del af ejendommens eksisterende bygningsmasse.

Derudover er der på ejendommen en del slørende beplantning og med vilkår om, at eksisterende slørende beplantning bibeholdes, samtidig med der stilles vilkår omkring yderligere slørende beplantning omkring tilbygningen, vil det ansøgte med tiden blive afskærmet og sløre, og den visuelle påvirkning på det omkringliggende landskab mindskes. 

Ud fra ovenstående vurderes det, at landskabet ikke vil blive påvirket i væsentlig negativ retning i forhold til den ansøgte tilbygning.

Administrationen vurderer, at der i denne sag er tale om et særligt tilfælde. Der er bygninger på ejendommen, der ikke er konstruktionsmæssigt og volumenmæssigt tidssvarende i forhold til mængden og størrelsen af landbrugsmaskiner der i dag er behov for, til drift af landbruget og til ejers pladskrævende hobby - veterantraktorer.

Teknik- og Miljøudvalget har tidligere i lignende sager givet tilladelse.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at ansøgningen godkendes, og at der gives landzonetilladelse til den ansøgte tilbygning, med vilkår i tilladelsen om,

  • at der etableres slørende beplantning på min 3. rækker omkring tilbygningen og
  • at eksisterende slørende beplantning bibeholdes.

I samme forbindelse meddelelse der lovliggørende landzonetilladelse til halvtaget og udhuset.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

16: Ansøgning om landzonetilladelse til gyllebeholder i det åbne land

Sagsnr: 23-007557

Sagsfremstilling

Ansøgning

Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om placering af en ny gyllebeholder i det åbne land på matrikel 40e, Søgård hgd., Nysogn. Gylletanken vil have en diameter på 34,55 m og højden bliver 3-3,5 m over terræn. Der bliver teltoverdækning på tanken. Højden på teltoverdækningen bliver ca. 7 m.

Ansøgningen er indsendt af 4 landmænd, som alle har marker i området. De driver samlet ca. 161,5 ha i området, hvoraf ca. 52,8 ha er forpagtede arealer eller arealer i pasningsaftale. Den ansøgte gyllebeholder passer til en ejendom på ca. 140 ha.  For at minimere transporten fra de 4 ejendomme til arealerne søges der om en gyllebeholder til fælles afbenyttelse til dækning af behovet for husdyrgødning på de omkringliggende arealer. De 3 ejendomme er beliggende mellem 2 til 3 km fra gyllebeholderen og en enkelt ejendom er beliggende omkring 6 km fra gyllebeholderen. Gyllebeholderne skal modtage afgasset husdyrgødning fra biogasanlægget ved Videbæk.

Der bliver tale om lastbiltransporter, som ansøger vurderer er bedre for den øvrige trafik på vejene, end en flytning med traktor og gyllevogn i forårsmånederne, hvor der i forvejen er travlhed på vejene.

Nærmeste nabobeboelse er 760 meter fra gyllebeholderen.

Ved den ansøgte placering er afstandskravet til vej på 15 meter og afstandskravet til naboskel på 30 meter ikke overholdt, derfor vil placeringen kræve dispensation fra disse afstandskrav.

Administrationens bemærkninger til ansøgningen

Gyllebeholderen ønskes placeret indenfor landskabsområdet Stadil Fjordlandskab. Landskabsområdet er kendetegnet af et fladt terræn med en meget åben karakter. Landskabet fremstår i høj grad uden bevoksning og med sparsom bebyggelse. Lavbundsområderne omfatter især afgræssede enge og naturprægede arealer

Landskabstypen er karakteriseret som et bevaringsværdige landskab i kommuneplanen. Målet i kommuneplanen for disse områder er bland andet at:

  • Bevare og forbedre værdifulde landskaber, herunder værdifulde geologiske landskabstræk som ådale, kyst-og fjordlandskaber med videre, mod tilsløring fra byggeri, tilgroning, beplantning, større tekniske anlæg samt fjernelse af karaktergivende elementer
  • Sikre udsigtspunkter og landskabelige sigtelinjer

Området omkring Vonåen er vurderet særligt karakteristisk, da åen danner en geologisk forbindelse mellem Ringkøbing Fjord og Stadil Fjord. Forbindelsen skal der værnes om, og landskabsområdet har derfor fået målsætningen beskyt. Området er dog også vurderet i dårlig tilstand, da den oprindelige lavbundskarakter med eng i dag er sløret af opdyrkning og bevoksning samt påvirket af tekniske anlæg. Der er placeret 2 rækker med hver 5 vindmøller i området, hvoraf de 6 vindmøller ligger indenfor landskabsområdet Stadil Fjordlandskab. Landskabet har derfor også fået målsætningen forbedr. Målsætningen betyder, at ændringer i området kun bør ske, hvis de medvirker til at styrke landskabets særligt karaktergivende elementer og medvirker til at forbedre landskabskarakterens tilstand.

I retningslinjerne i landskabskarakteranalysen for landbrugsbyggeri/stort byggeri i det åbne land fremgår det blandt andet:  Der bør ikke opføres stort eller markant landbrugsbyggeri i området, da det ikke vurderes foreneligt med landskabsområdets karakter og de visuelle sammenhænge. Byggeri af denne karakter bør søges placeret uden for fjordlandskabet. Ved etablering af nødvendigt landbrugsbyggeri bør der lægges vægt på landskabelig tilpasning, så byggeriet vil præge landskabsoplevelsen og udsigterne mindst muligt.

Den ansøgte placering af gyllebeholder ligger også indenfor det værdifulde kulturmiljø Fjordene. Inden for disse områder skal det så vidt muligt undgås at inddrage areal til formål, der kan forringe de bærende kulturhistoriske værdier. Det skal tilstræbes, at eventuelle nye anlæg og bebyggelser bliver udformet og placeret, så der vises særlige hensyn over for de bestående bevaringsværdier og sammenhænge, og at der ikke sker en forringelse af oplevelsen, kvaliteten eller forståelsen af de bærende kulturhistoriske værdier.

Gyllebeholderen vil opfattes som et stort og markant landbrugsbyggeri i landskabets flade terræn med sparsom beplantning og vil ikke være foreneligt med landskabsområdets karakter og de visuelle sammenhænge.  En tilladelse til placering af gyllebeholderen, som også vil være betinget af at gyllebeholderen afskærmes med beplantning vil gå imod målsætningen om at beskytte og forbedre landskabsområdet. Gyllebeholderen er ikke erhvervsmæssigt nødvendigt for nogen af de enkelte ejendomme og hensynet til de landskabelige værdier taler afgørende imod en placering af en gyllebeholder, der kan indeholde husdyrgødning til hele området på 161 ha.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens §35 stk. 1

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik og Miljøudvalget, at der meddelelse afslag til ansøgningen om landzonetilladelse til den ansøgte gyllebeholder i det åbne land af hensyn til de landskabelige værdier.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

17: Overdragelse af nedgravede affaldsbeholdere til Grundejerforeningen Bork Havn Feriecenter

Sagsnr: 22-026400

Sagsfremstilling

Grundejerforeningen Bork Havn Feriecenter har 2 stk. fælles affaldsløsninger på henholdsvis Kirkehøjvej og Vester Fælled til mad- og restaffald. Grundejerforeningen ønsker at håndtere den nye indsamling for papir/pap og metal/plast/kartoner i nedgravede beholdere, som de pt. gør for mad- og restaffald.

På de to adresser for grundejerforeningens fællesløsningerne har der hidtil også været kommunale nedgravede beholdere til pap, metal og glas, hvor beholderne til pap og metal er lukket pr. 1. april 2023.

Grundejerforeningen er derfor interesseret i at overtage 2 stk. af de eksisterende kommunale nedgravede beholdere på hver adresse.

Nedenfor er vist luftfoto af beholderne på Kirkehøjvej og Vester Fælled.

Vurdering af den ønskede fælles affaldsløsning

Det er administrationens vurdering, at en fælles nedgravet løsning for papir/pap og metal/plast/kartoner med den kapacitet og tilgængelighed de kommunale affaldsbeholdere kan levere, er en realistisk løsning for grundejerforeningen.

Vurderingen er baseret på, at:

  • Grundejerforeningen opfylder de forudsætninger kommunen har sat for etablering af fælles affaldsløsninger.
  • De nedgravede affaldsbeholdere, både de kommunale og grundejerforeningens, er placeret så de med deres tilgængelighed reelt servicerer et afgrænset område - grundejerforeningens område.
  • De nedgravede affaldsbeholdere, både de kommunale og grundejerforeningens, er placeret på et fælles areal ejet af grundejerforeningen.
  • Modelberegning af de forventede affaldsmængder af indsamlingsblandingerne papir/pap og metal/plast/kartoner viser, at kapacitetsbehovet kan dækkes med de pågældende nedgravede affaldsbeholdere med de gældende tømningsfrekvenser på takstbladet.
  • Grundejerforeningens eksisterende fælles affaldsløsning med mad- og restaffald i nedgravede beholdere fungerer både i forhold til brug og til tømning.

 

Den fremtidige kommunale anvendelse af de nedgravede beholdere 

Teknik- og Miljøudvalget har den 23. august 2022 godkendt, at de offentlige miljøstationer, i forbindelse med den indførte henteordning for papir/pap og metal/plast/kartoner, omstilles så beholderne udelukkende benyttes til indsamling af glas. 

Teknik- og Miljøudvalget har den 7. marts 2023 besluttet, at den husstandsnære indsamling af tekstilaffald skal ske med renovationsbil og dermed, at det ikke skal ske i nedgravede affaldsbeholdere.

Kommunen har derfor på nuværende tidspunkt og i den nærmeste fremtid ikke et anvendelsesbehov for de 2 stk. nedgravede beholdere på hver af de to adresser der er lukket pr. 1. april 2023. 

 

Prisfastsættelse

De pågældende nedgravede affaldsbeholdere, der er etableret i 2015, har ikke længere en brugsværdi i de kommunale affaldsordninger. Det er endvidere administrationens vurdering, at ingen andre borgere end grundejerforeningen vil kunne have værdi af dem så længe de er etableret, på grund af deres fysiske placering.

Hvis de 2 stk. nedgravede beholdere på hver af de to adresser ikke overdrages til grundejerforeningen, skal de graves op, arealet reetableres og beholderne skrottes, da de ligger på grundejerforeningens areal. Administrationen vurderer, at beholderne ikke har en skrotværdi, da den pågældende model kun indeholder meget lidt metal og primært består af plast og kompositmateriale. 

Ved en overdragelse af de pågældende nedgravede affaldsbeholdere bliver grundejerforeningen pålagt en økonomisk udgift til vedligeholdelse af beholderne og til reetablering hvis beholderne på et tidspunkt skal fjernes.

På denne baggrund vurderer administrationen, at den enkelte beholder i forbindelse med en overdragelse til grundejerforeningen skal prissættes til 0,- kr.

 

Tilsvarende lokaliteter

Der er to andre steder i kommunen hvor en tilsvarende overdragelse af kommunale nedgravede affaldsbeholdere kan blive aktuel. Det vil sige hvor grundejerforeninger har nedgravede affaldsbeholdere til mad- og restaffald og deres affaldsløsningen skal tilpasses indsamlingen af papir/pap mv., og hvor der sammen med grundejerforeningens beholdere ligger kommunale nedgravede beholdere til genanvendelige materialer, som er lukket pr. 1. april 2023.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Affaldsaktørbekendtgørelsen og Affaldsbekendtgørelsen.

Økonomi

Affaldsområdet er gebyrfinansieret. Alle besparelser og omkostninger vil derfor blive indregnet i taksterne.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at

  • der overdrages 2 stk. nedgravede affaldsbeholdere på Kirkehøjvej og 2 stk. nedgravede affaldsbeholdere på Vester Fælled til Grundejerforeningen Bork Havn Feriecenter
  • de 4 stk. beholdere overdrages til en stykpris på 0,- kr.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

18: Mødekalender 2024

Sagsnr: 23-004460

Sagsfremstilling

Administrationen har udarbejdet forslag til mødekalender for byråds- og udvalgsmøderne i 2024.

Kadencen for byråds- og udvalgsmøderne er som følgende:

  • Ét byrådsmøde så vidt muligt den 3. tirsdag i hver måned
  • To månedlige møder i Økonomiudvalget og Teknik- og Miljøudvalget før hvert byrådsmøde.
  • Et møde i hver måned i Erhvervs-, Klima- og Arbejdskraftudvalget (EKAU), Beskæftigelsesudvalget (BU), Børne- og Familieudvalget (BFU), Kultur- og Fritidsudvalget (KFU) og Social- og Sundhedsudvalget (SSU).

Der er taget udgangspunkt i - og hensyn til - følgende i forslaget:

  • Der skal jf. styrelsesloven være mindst 3 uger mellem byrådsmøderne i september og oktober på grund af 2 behandlinger af budgetforslaget og budgetoverslagene.
  • Budgetkonferencen er placeret sidst i august af hensyn til bedre tid til at få materialet færdigt og til indhentning af så mange oplysninger som muligt.
  • Byrådets oktobermøde skal holdes inden den 15. oktober, da 2. behandlingen af budgetforslaget skal foretages senest denne dato.
  • Der er ikke tidsmæssigt sammenfald for byrådsmedlemmerne, som sidder i flere udvalg, når der holdes flere udvalgsmøder samme dag.
  • Der holdes ikke møder i vinterferien (uge 7), de 3 dage før påske, i juli, i efterårsferien (uge 42) og i uge 52/1.

Derudover er der reserveret tid til:

  • Et budgetorienteringsmøde i august før budgetkonferencen.
  • Budgetkonference i august.
  • Ét temamøde for byrådet pr. kvartal.
  • Seks møder i Bevillingsnævnet (som ligger umiddelbart forud for ØU) Forskellige konference- og temadage, som KL arrangerer for udvalgene (så vidt muligt).

Udkastet til mødekalender behandles således:

  • Direktionen den 21. marts 2023
  • Chefforum den 27. april 2023
  • Social- og Sundhedsudvalget den 10. maj 2023
  • Børne- og Familieudvalget den 10. maj 2023
  • Kultur- og Fritidsudvalget den 11. maj 2023
  • Beskæftigelsesudvalget den 11. maj 2023
  • Erhvervs-, Klima- og Arbejdskraftudvalget den 22. maj 2023
  • Teknik- og Miljøudvalget den 23. maj 2023
  • Økonomiudvalget den 6. juni 2023
  • Byrådet den 20. juni 2023

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Styrelsesloven §§ 8 og 20.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at udvalget godkender forslaget til politisk mødekalender for 2024 vedrørende udvalgets møder og aktiviteter.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte den politiske mødekalender for 2024.

Kopier link til punktet  -   Print

19: Budgetopfølgning pr. 30. april 2023, Teknik- og Miljøudvalget

Sagsnr: 22-025517

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 30. april 2023 for Teknik- og Miljøudvalgets driftsområde til orientering. Budgetopfølgningen er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2023 eksklusiv overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug er således udtryk for, om der bruges mere eller mindre af indeværende års budget.

Budgetopfølgningen viser et samlet forventet merforbrug på i alt 2,2 mio. kr., som er på det skattefinansierede område.

Budgetopfølgningen fordeler sig således:

Skattefinansieret område:

Der forventes et samlet merforbrug på 2,2 mio. kr. på området. I forbindelse med budgetlægningen for 2023 blev det besluttet at afsætte ressourcer med 2 stillinger i 2 år, svarende til 1,2 mio. kr. i 2023 og 2024 til behandling af byggesager i sommerhusområder, finansieret af udvalgtes driftsbudget. Administrationen foreslår, at de 1,2 mio. kr. i 2023 og 2024 finansieres af akkumulerede midler under Land og Vand, der forventes at udgør 6 mio. kr. 

Kultur, Natur og Fritid:
Her forventes der et merforbrug på 0,4 mio. kr. på gearingspuljen og skyldes at tilskud til projektet i Hoven først er udbetalt i 2023. Merforbruget finansieres af overførte midler fra 2022.

Land og Vand:
Der forventes et samlet merforbrug på 2,1 mio. kr. og består af 0,4 mio. kr. vedrørende § 3 opgaven samt 1,2 mio. kr. vedrørende sommerhussager. Herudover forventes der en merudgift til kystsikring på 0,5 mio. kr. Merforbruget finansieres af overførte midler fra 2022.

Trafik og Vej:
Området består af 3 områder Vejdrift, Vej & Park - Drift samt Kollektiv Trafik. Der forventes et samlet merforbrug på 0,7 mio. kr. og består af følgende:

  • Vej og Park - Drift: Her forventes der et merforbrug på 0,7 mio. kr. og skyldes planlagte reinvesteringer i driftsmateriel. Merforbruget finansieres af overførte midler fra 2022.
  • Kollektiv Trafik: Midttrafik har fremsendt foreløbig vurdering af det forventede regnskabsresultat for 2023, som viser et forventet mindre forbrug i 2023 på 1 mio. kr. Det bemærkes at området fortsat forventes at balancere i 2024.

Brugerfinansieret område:
Det brugerfinansierede område der består af Dagrenovation, Indsamling af genanvendelige materialer og Genbrug forventes som udgangspunkt at gå i 0.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at budgetopfølgningen for april måned 2023 tages til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog budgetorienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

20: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Ingen bemærkninger.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Der blev herudover orienteret om følgende:

  • Etagebyggeri i Videbæk
  • Kystvandrådet

Kopier link til punktet  -   Print

21: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Land, By og Kultur
Land, By og Kultur
Smed Sørensens Vej 1
6950 Ringkøbing