Referat: 20. maj 2025 kl. 09:00
Deltagere
- Jan Holm Rasmussen
- Martin Riis
- Gerda Marie Christiansen
- Birthe Fløe Frøslev
- Nancy P. Frich
- Poul Nielsen
- Carsten Daugaard
- Birthe Elisabeth Byskov Larsen
- Eva Sønderby Jepsen
- Torben P. Schou
- Hans Christensen
Fraværende
- K.B. Nielsen
- Lars Elkjær Nielsen
Referat
- Gennemgang af Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden
- Status på Ældrereformen
- Formanden orienterer
- Økonomi ved kasserer
- Godkendelse af Ældrerådets budget og regnskab
- Etablering af patient- og pårørendeudvalg tilknyttet de nye sundhedsråd
- Drøftelse af "Budgetlægning 2026 - 2029 på Social- og Sundhedsudvalgets område"
- Nyt fra valgbestyrelsen vedr. ældrerådsvalget 2025
- Orientering om hjeælpemiddeldepotet
- Udpegning af deltagere til arbejdsgruppe på plejehjemsområdet
- Nyt fra arbejdsgrupper samt bruger- og pårørenderåd
- Overblik over kommende møder og arrangementer
- Eventuelt
Kopier link til punktet - Print
1: Gennemgang af Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden
Sagsnr:
SagsfremstillingGennemgang af Social og Sundhedsudvalgets dagsorden ved formand for Social- og Sundhedsudvalget Jens Erik Damgaard og leder af Faglig Drift og Udvikling samt Sekretariat Dorthe Gammelgaard Jensen.
Inden punktet opfordrer formanden for Ældrerådet til, at Ældrerådets medlemmer har sat sig ind i social- og sundhedsudvalgsmødets dagsordenen.
Endvidere gensidig nyt i forhold til sundhedsreformen.
Administrationen indstiller, at:
- Der gives gensidig orientering om nyt i forhold til sundhedsreformen
samt, at Ældrerådet tager beslutning om, hvorvidt:
2. Der skal udarbejdes høringssvar til dagsordenspunkter på Social- og Sundhedsudvalgets
førstkommende møde.
3. der er spørgsmål og emner, som rådet ønsker at drøfte med Jens Erik Damgaard og Anja Thoft
Bach på næste ældrerådsmøde.
Ingen bilag.
BeslutningDorthe Gammelgaard Jensen og Jens Erik Damgaard gennemgik dagsordenen til social- og sundhedsudvalgsmødet den 21, maj 2025.
Der blev ført til referat fra følgende punkter:
Pkt. 3: Budgetlægning 2026 - 2029 på Social- og Sundhedsudvalgets område
Ældrerådet foreslog, at aktivitetsområdet tildeles et yderligere driftstilskud end de 300.000 kr., som pt. er foreslået. De 300.000 dækker udelukkende det nuværende underskud på aktivitetsområdet. Der bør afsættes yderligere midler på aktivitetsområdet. Der sker megen forebyggelse i aktivitetscentrene - og det er en vigtig tidlig indsats på indsatstrappen, som man arbejder med i Sundhed og Omsorg.
Ældrerådet efterlyste bedre og øgede åbningstider i forhold til fremtidig "selvbetjening"(kvikservice) og kommende udbygning af hjælpemiddeldepotet. Dette for, at pårørende bl.a. kan medvirke og transportere borgere udenfor normal arbejdstid.
Øvrige drøftelser:
Intet til referat.
Vedrørende indstillingens punkter:
Ad 1.
Sundhedsreformen:
De 6 kommuner tilknyttet Gødstrup Hospital har allerede nu etableret et formelt samarbejde mellem de 6 social- og sundhedsudvalgsformænd samt Herning Kommunes borgmester. De mødes for at forberede sig og koordinere til de kommende forhandlinger med Regionen.
De har allerede nu fremsendt et oplæg til Regionen med kommunernes ønsker.
Ældrerådsmedlemmers kommentar dertil:
De er blevet gjort opmærksom på, at hjemmeplejen allerede nu oplever, at borgere kommer hjem fra behandling med manglende remedier til efterbehandling f.eks. sårbehandling i kommunen. Ligeledes oplevedes unødig udlevering af medicin ved udskrivelse.
Ad 2:
Der udarbejdes ikke høringssvar til social- og sundhedsudvalgsmødet den 21. maj 2025.
Ad. 3:
Ældrerådet ønsker en oversigt samt drøftelse over udviklingen gennem årene i sundhedspersonalets sygefravær, vikarforbruget på ældrecentre og hjemmepleje samt normeringen af sygeplejersker. (overført fra tidligere møde)
- K.B. Nielsen
- Lars Elkjær Nielsen
Kopier link til punktet - Print
2: Status på Ældrereformen
Sagsnr: 25-011698
SagsfremstillingOmrådeleder af hjemmepleje, sygepleje, Akutfunktion og aflastning, Lotte Boserup, Leder af Myndighed, Kirsten Bjerg og projektleder Lene Vesely deltager i punktet.
Der gives en mundtlig status på Ældrereformen, herunder på overordnet tidsplan, projektorganisering, forløbsstruktur samt helhedspleje i hjemmeplejen.
Ældrerådet inviteres til at udpege to deltagere til en referencegruppe. Referencegruppen består af vigtige interessenter, som bidrager med feedback til projektet og kan være med til at udbrede information m.m. Det første møde i gruppen forventes at være i ultimo august/primo september.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Ældrerådet drøfter ældrereformen og tager orienteringen til efterretningen.
BilagBeslutningLeder af Faglig Drift og Udvikling Dorthe Gammelgaard Jensen deltog i stedet for projektleder Lene Vesely.
Der blev orienteret om ældrereformen via 3 slides-oplæg opdelt i forhold til:
- kort generel status
- forløbsstruktur og udvidet valg af private leverandører
- helhedspleje i hjemmelejen.
Ældreloven omfatter +67-årige borgere:
Yngre borgere, som modtager hjemmepleje, er ikke direkte omfattet af loven - og vil pt. fortsætte med de eksisterende ordninger med visitering af ydelser fra Serviceloven. I Ældreloven arbejdes visiteres hjælpen i forhold til forløbspakker.
Hjemmeplejen går fra at være indsatsstyret til at være forløbsstyret:
Forløbsstrukturen blev gennemgået; når en borger opstarter med at få hjælp fra hjemmeplejen gennemføres et afklaring- og træningsforløb hos borgeren. Her aftales hjælpen individuelt i forhold til at tilbyde en massiv indsats med henblik på træning og afklaring af borgerens funktionsevne og rehabiliteringsmuligheder.
Forløbene dækker en række ydelser, som skal ses som en samlet enhed. Fremover visiteres derfor ikke direkte enkelte ydelser og tid dertil til den enkelte borger; ydelser, som kan udløse mere hjemmelejetid hos den enkelte borger. I Ældreloven vil en borger, der med tiden får behov for mere tid til hjælp end, der er afsat i en forløbspakke, skulle revisiteres via Myndighed mhp. tildeling af n større pakke eller iværksættelse af rehabilitering.
Frit valg af leverandør af helhedspleje og madlevering:
Fremover skal borgeren have mulighed for frit valg mellem minimum 2 firmaer af helhedspleje. Hjælpen skal udføres som helhedspleje, det betyder blandt andet, at de firmaer, som hidtil udelukkende har udført praktisk hjælp ikke kan fortsætte som leverandør af kommunal ydelse til ældre borgere i kommunen.
Borgerklynger med helhedspleje og borgernær tværfaglig teamstruktur:
Helhedspleje er et nyt begreb i ældrereformen., hvor der bl.a. arbejdes mere tværfagligt.
Sygeplejen bliver på sigt også en del af helhedslejearbejdet.
Personalet skal opdeles i mindre enheder i forhold til hjælpe mindre grupper af borgere; fremover måske kaldet "borgerklynger". Der planlægges derfor også en organisationsændring af de 6 nuværende hjemmeplejeenheder til færre større enheder i hjemmeplejen.
Ældrerådet udpegede 2 medlemmer til referencegruppen bag Ældrereformen:
- Eva Sønderby Jepsen
- Poul Nielsen
Fraværende
- K.B. Nielsen
- Lars Elkjær Nielsen
Kopier link til punktet - Print
3: Formanden orienterer
Sagsnr:
SagsfremstillingFormanden orienterer bl.a. om:
- • Repræsentantskabsmøde den 12.-13. marts i Nyborg
- • Møde i Gødstrupklyngen den 10. juni i Ringkøbing
• Møde med Ældre Sagen den 12. juni.
Det indstilles, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.
BilagBeslutningUdbud af bleer:
Vedr. henvendelse om udbudsmateriale i forhold til bleer.
Hvis ældrerådets medlemmer har kommentarer til det udsendte, kan det sendes til formanden.
0rienteringen taget til efterretning.
- K.B. Nielsen
- Lars Elkjær Nielsen
Kopier link til punktet - Print
4: Økonomi ved kasserer
Sagsnr:
SagsfremstillingGennemgang af økonomi ved kasserer.
IndstillingFormanden indstiller, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningKassereren oplyste at kassebeholdning dags dato er 324.324 kr.
Orienteringen taget til efterretning.
- K.B. Nielsen
- Lars Elkjær Nielsen
Kopier link til punktet - Print
5: Godkendelse af Ældrerådets budget og regnskab
Sagsnr: 25-006266
SagsfremstillingÆldrerådets regnskab 2024 og budget 2026 er blevet godkendt af socialudvalgsformanden.
Formanden indstiller, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.
BilagBeslutningÆldrerådet tog orienteringen til efterretning.
Fraværende- K.B. Nielsen
- Lars Elkjær Nielsen
Kopier link til punktet - Print
6: Etablering af patient- og pårørendeudvalg tilknyttet de nye sundhedsråd
Sagsnr: 25-006266
SagsfremstillingSom en del af sundhedsreformen etableres 17 nye sundhedsråd, der skal udvikle et nært og sammenhængende sundhedsvæsen.
Regeringen lægger i et nyt lovforslag op til, at der i tilknytning til hvert sundhedsråd skal nedsættes et patient- og pårørendeudvalg, som skal inddrages systematisk i sundhedsrådenes arbejde. Det giver ældre- og seniorrådene en mulighed for at bringe ældres perspektiver ind i sundhedsrådenes arbejde.
Danske Ældreråd finder det vigtigt med den lokalt forankrede borgerinddragelse på sundhedsområdet og anbefaler, at ældre- og seniorråd går sammen i nye, lokale netværk omkring hvert sundhedsråd.
Formanden indstiller, at Ældrerådet forholder sig til Dansk Ældreråds anbefalinger.
Hvordan skal Ældrerådet forholde?
Ingen bilag.
Beslutning- K.B. Nielsen
- Lars Elkjær Nielsen
Kopier link til punktet - Print
7: Drøftelse af "Budgetlægning 2026 - 2029 på Social- og Sundhedsudvalgets område"
Sagsnr: 25-006266
SagsfremstillingAdministrationen har udarbejdet budgetforslag for 2026-2029 for fagområdet Sundhed og Omsorg. Dette er fremlagt under dagsordenspunkt 1 på dette ældrerådsmøde.
Se evt. dagsordenspunktet:
https://www.rksk.dk/om-kommunen/politiske-udvalg-2022-2025/social-og-sundhedsudvalget/dag-ref-social-og-sundhedsudvalg?AgendaID=6061#9de26065-c38a-4bcc-a564-c433a2e0c36b
Formanden indstiller, at Ældrerådet drøfter budgetforslagene.
BilagIngen bilag.
BeslutningDer er høring i forhold til Social- og Sundhedsudvalgets 2. behandling af budgettet på juni-mødet.
Det aftaltes, at formanden laver et udkast til høringssvar baseret på input fra medlemmerne. Medlemmernes input skal være indsendt til formanden senest den 27. maj 2025.
- K.B. Nielsen
- Lars Elkjær Nielsen
Kopier link til punktet - Print
8: Nyt fra valgbestyrelsen vedr. ældrerådsvalget 2025
Sagsnr: 25-006266
IndstillingFormanden indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningDer er udarbejdet 1500 informationsflyers om ældrerådsvalget til uddeling og omdeling.
Orienteringen taget efterretning.
Fraværende- K.B. Nielsen
- Lars Elkjær Nielsen
Kopier link til punktet - Print
9: Orientering om hjeælpemiddeldepotet
Sagsnr: 25-006266
SagsfremstillingLeder af hjælpemiddeldepotet Bent Brørup Straarup giver en orientering om hjælpemiddeldepotet.
IndstillingAdministrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningDer blev givet en orientering og rundvisning i kvikservice og hjælpemiddeldepotet.
Ældrerådet tog orienteringen til efterretning.
- K.B. Nielsen
- Lars Elkjær Nielsen
- Martin Riis ()
- Hans Christensen ()
Kopier link til punktet - Print
10: Udpegning af deltagere til arbejdsgruppe på plejehjemsområdet
Sagsnr: 25-006266
SagsfremstillingPå ældrerådsmødet april 2025 orienterede administrationen om den kommende plejeboliganalyse. Det aftaltes, at der udpeges 2 medlemmer fra ældrerådet til at deltage i en arbejdsgruppe om plejeboliganalysen. Arbejdsgruppen vil forventeligt endvidere skulle arbejde med, hvorledes den nye ældrereform vil kunne effektueres på kommunens plejehjem.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Ældrerådet udpeger to medlemmer til arbejdsgruppen med plejeboliganalysen.
BilagIngen bilag.
BeslutningÆldrerådet udpegede følgende til arbejdsgruppen:
- Hans Christensen
- Birthe Byskov Larsen
- K.B. Nielsen
- Lars Elkjær Nielsen
Kopier link til punktet - Print
11: Nyt fra arbejdsgrupper samt bruger- og pårørenderåd
Sagsnr:
SagsfremstillingÆldrerådet har nedsat følgende tre faste udvalg:
Studietur: Lars, Nancy, Birthe F
Højmarkmødet: Gerda, Poul, Birthe B, Nancy
PR: KB, Eva, Jan, Carsten, Hans og Nancy
Ældrerådet har udpeget følgende repræsentanter til råd og arbejdsgrupper:
Sundhedsråd: Hans
Indkøbsaftaler: Gerda
Kvalitetsprogram i Sundhed og Omsorg: Birthe F og Gerda
Handicaprådets tilgængelighedsudvalg: Eva
A5 infopjece om Ældrerådet: KB(tovholder), Lars, Carsten og Jan.
Revision af kvalitetsstandarder: KB, Gerda, Carsten, Eva og Poul
Ny aflastnings- og akutfunktion: Jan, Hans, Eva, Gerda og Birthe B
Valgbestyrelsen for ældrerådsvalget 2025: Hans, Carsten, Birthe B, Nancy og Torben.
Endvidere er der i forhold til de enkelte bruger- og pårørenderåd på ældreområdet udpeget faste repræsentanter fra Ældrerådet.
IndstillingDet indstilles, at de enkelte ældrerådsmedlemmer giver en orientering, hvor der er sket nyt.
BilagIngen bilag.
BeslutningHøjmarkmødet:
Der skal findes en anden toastmaster i stedet for Lars.
Højmarkmødet i 2026 aftaltes afholdt den 8 oktober 2026.
Studietur 2025:
Turen går til Fano den 26. august 2025.
- K.B. Nielsen
- Lars Elkjær Nielsen
Kopier link til punktet - Print
12: Overblik over kommende møder og arrangementer
Sagsnr:
SagsfremstillingKommende møder og arrangementer:
- ældrerådsmøde tirsdag den 17. juni 2025 på Aktivitetscenteret i Tarm, Torvegade 20, 6880 Tarm
Formanden indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningOrienteringen taget til efterretning.
Fraværende- K.B. Nielsen
- Lars Elkjær Nielsen
- Martin Riis ()
Kopier link til punktet - Print
13: Eventuelt
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningÆldrerådet aftalte at afslutte junimødet med en sommerfrokost.
Fraværende- K.B. Nielsen
- Lars Elkjær Nielsen
- Martin Riis ()

6950 Ringkøbing