Referat: 20. maj 2025 kl. 09:00

Hjælpemiddeldepotet, Jægervej 13, 6900 Skjern
Ældrerådet

Deltagere

  • Jan Holm Rasmussen
  • Martin Riis
  • Gerda Marie Christiansen
  • Birthe Fløe Frøslev
  • Nancy P. Frich
  • Poul Nielsen
  • Carsten Daugaard
  • Birthe Elisabeth Byskov Larsen
  • Eva Sønderby Jepsen
  • Torben P. Schou
  • Hans Christensen

Fraværende

  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Gennemgang af Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Gennemgang af Social og Sundhedsudvalgets dagsorden ved formand for Social- og Sundhedsudvalget Jens Erik Damgaard og leder af Faglig Drift og Udvikling samt Sekretariat Dorthe Gammelgaard Jensen.

Inden punktet opfordrer formanden for Ældrerådet til, at Ældrerådets medlemmer har sat sig ind i social- og sundhedsudvalgsmødets dagsordenen.

Endvidere gensidig nyt i forhold til sundhedsreformen.

Indstilling

Administrationen indstiller, at:

  1. Der gives gensidig orientering om nyt i forhold til sundhedsreformen

samt, at Ældrerådet tager beslutning om, hvorvidt:

     2. Der skal udarbejdes høringssvar til dagsordenspunkter på Social- og Sundhedsudvalgets
         førstkommende møde.
     3. der er spørgsmål og emner, som rådet ønsker at drøfte med Jens Erik Damgaard og Anja Thoft
         Bach på næste ældrerådsmøde.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dorthe Gammelgaard Jensen og Jens Erik Damgaard gennemgik dagsordenen til social- og sundhedsudvalgsmødet den 21, maj 2025.

Der blev ført til referat fra følgende punkter:

Pkt. 3: Budgetlægning 2026 - 2029 på Social- og Sundhedsudvalgets område
Ældrerådet foreslog, at aktivitetsområdet tildeles et yderligere driftstilskud end de 300.000 kr., som pt. er foreslået. De 300.000 dækker udelukkende det nuværende underskud på aktivitetsområdet. Der bør afsættes yderligere midler på aktivitetsområdet. Der sker megen forebyggelse i aktivitetscentrene - og det er en vigtig tidlig indsats på indsatstrappen, som man arbejder med i Sundhed og Omsorg.

Ældrerådet efterlyste bedre og øgede åbningstider i forhold til fremtidig "selvbetjening"(kvikservice) og kommende udbygning af hjælpemiddeldepotet. Dette for, at pårørende bl.a. kan medvirke og transportere borgere udenfor normal arbejdstid.

Øvrige drøftelser:
Intet til referat.

Vedrørende indstillingens punkter:

Ad 1.
Sundhedsreformen:
De 6 kommuner tilknyttet Gødstrup Hospital har allerede nu etableret et formelt samarbejde mellem de 6 social- og sundhedsudvalgsformænd samt Herning Kommunes borgmester. De mødes for at forberede sig og koordinere til de kommende forhandlinger med Regionen.
De har allerede nu fremsendt et oplæg til Regionen med kommunernes ønsker.

Ældrerådsmedlemmers kommentar dertil:
De er blevet gjort opmærksom på, at hjemmeplejen allerede nu oplever, at borgere kommer hjem fra behandling med manglende remedier til efterbehandling f.eks. sårbehandling  i kommunen. Ligeledes oplevedes unødig udlevering af medicin ved udskrivelse.


Ad 2:
Der udarbejdes ikke høringssvar til social- og sundhedsudvalgsmødet den 21. maj 2025.

Ad. 3:
Ældrerådet ønsker en oversigt samt drøftelse over udviklingen gennem årene i sundhedspersonalets sygefravær, vikarforbruget på ældrecentre og hjemmepleje samt normeringen af sygeplejersker. (overført fra tidligere møde)

Fraværende
  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

2: Status på Ældrereformen

Sagsnr: 25-011698

Sagsfremstilling

Områdeleder af hjemmepleje, sygepleje, Akutfunktion og aflastning, Lotte Boserup, Leder af Myndighed, Kirsten Bjerg og projektleder Lene Vesely deltager i punktet.

Der gives en mundtlig status på Ældrereformen, herunder på overordnet tidsplan, projektorganisering, forløbsstruktur samt helhedspleje i hjemmeplejen.

Ældrerådet inviteres til at udpege to deltagere til en referencegruppe. Referencegruppen består af vigtige interessenter, som bidrager med feedback til projektet og kan være med til at udbrede information m.m. Det første møde i gruppen forventes at være i ultimo august/primo september.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Ældrerådet drøfter ældrereformen og tager orienteringen til efterretningen.

BilagBeslutning

Leder af Faglig Drift og Udvikling Dorthe Gammelgaard Jensen deltog i stedet for projektleder Lene Vesely.

Der blev orienteret om ældrereformen via 3 slides-oplæg opdelt i forhold til:

  • kort generel status
  • forløbsstruktur og udvidet valg af private leverandører
  • helhedspleje i hjemmelejen.

Ældreloven omfatter +67-årige borgere:
Yngre borgere, som modtager hjemmepleje, er ikke direkte omfattet af loven - og vil pt. fortsætte med de eksisterende ordninger med visitering af ydelser fra Serviceloven. I Ældreloven arbejdes visiteres hjælpen i forhold til forløbspakker.

Hjemmeplejen går fra at være indsatsstyret til at være forløbsstyret:
Forløbsstrukturen blev gennemgået; når en borger opstarter med at få hjælp fra hjemmeplejen gennemføres et afklaring- og træningsforløb hos borgeren. Her aftales hjælpen individuelt i forhold til at tilbyde en massiv indsats med henblik på træning og afklaring af borgerens funktionsevne og rehabiliteringsmuligheder.

Efterfølgende placeres borgeren i ét af 5 forløb. Hvert af forløbene er beskrevet og rummer en afgrænsning af hjælpen til borgeren - stigende fra forløb 1 til 5.
Forløbene dækker en række ydelser, som skal ses som en samlet enhed. Fremover visiteres derfor ikke direkte enkelte ydelser og tid dertil til den enkelte borger; ydelser, som kan udløse mere hjemmelejetid hos den enkelte borger. I Ældreloven vil en borger, der med tiden får behov for mere tid til hjælp end, der er afsat i en forløbspakke, skulle revisiteres via Myndighed mhp. tildeling af n større pakke eller iværksættelse af rehabilitering.

Frit valg af leverandør af helhedspleje og madlevering:
Fremover skal borgeren have mulighed for frit valg mellem minimum 2 firmaer af helhedspleje. Hjælpen skal udføres som helhedspleje, det betyder blandt andet, at de firmaer, som hidtil udelukkende har udført praktisk hjælp ikke kan fortsætte som leverandør af kommunal ydelse til ældre borgere i kommunen.

Borgerklynger med helhedspleje og borgernær tværfaglig teamstruktur:
Helhedspleje er et nyt begreb i ældrereformen., hvor der bl.a. arbejdes mere tværfagligt.
Sygeplejen bliver på sigt også en del af helhedslejearbejdet.

Personalet skal opdeles i mindre enheder i forhold til hjælpe mindre grupper af borgere; fremover måske kaldet "borgerklynger". Der planlægges derfor også en organisationsændring af de 6 nuværende hjemmeplejeenheder til færre større enheder i hjemmeplejen. 


Ældrerådet udpegede 2 medlemmer til referencegruppen bag Ældrereformen:

  • Eva Sønderby Jepsen
  • Poul Nielsen

 


Fraværende
  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

3: Formanden orienterer

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Formanden orienterer bl.a. om:

  • • Repræsentantskabsmøde den 12.-13. marts i Nyborg
  • • Møde i Gødstrupklyngen den 10. juni i Ringkøbing
    • Møde med Ældre Sagen den 12. juni.
 

Indstilling

Det indstilles, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Udbud af bleer:
Vedr. henvendelse om udbudsmateriale i forhold til bleer.
Hvis ældrerådets medlemmer har kommentarer til det udsendte, kan det sendes til formanden.

0rienteringen taget til efterretning.

Fraværende
  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

4: Økonomi ved kasserer

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Gennemgang af økonomi ved kasserer.

Indstilling

Formanden indstiller, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kassereren oplyste at kassebeholdning dags dato er 324.324 kr.
Orienteringen taget til efterretning.

Fraværende
  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

5: Godkendelse af Ældrerådets budget og regnskab

Sagsnr: 25-006266

Sagsfremstilling

Ældrerådets regnskab 2024 og budget 2026 er blevet godkendt af socialudvalgsformanden.

 

Indstilling

Formanden indstiller, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Ældrerådet tog orienteringen til efterretning.

Fraværende
  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

6: Etablering af patient- og pårørendeudvalg tilknyttet de nye sundhedsråd

Sagsnr: 25-006266

Sagsfremstilling

Som en del af sundhedsreformen etableres 17 nye sundhedsråd, der skal udvikle et nært og sammenhængende sundhedsvæsen.
 
Regeringen lægger i et nyt lovforslag op til, at der i tilknytning til hvert sundhedsråd skal nedsættes et patient- og pårørendeudvalg, som skal inddrages systematisk i sundhedsrådenes arbejde. Det giver ældre- og seniorrådene en mulighed for at bringe ældres perspektiver ind i sundhedsrådenes arbejde.
 
Danske Ældreråd finder det vigtigt med den lokalt forankrede borgerinddragelse på sundhedsområdet og anbefaler, at ældre- og seniorråd går sammen i nye, lokale netværk omkring hvert sundhedsråd. 

 

Indstilling

Formanden indstiller, at Ældrerådet forholder sig til Dansk Ældreråds anbefalinger.
Hvordan skal Ældrerådet forholde?

 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning


Det blev aftalt, at anbefalingerne drøftes i Gødstrupklyngen for Ældreråd.

Fraværende
  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

7: Drøftelse af "Budgetlægning 2026 - 2029 på Social- og Sundhedsudvalgets område"

Sagsnr: 25-006266

Sagsfremstilling

Administrationen har udarbejdet budgetforslag for 2026-2029 for fagområdet Sundhed og Omsorg. Dette er fremlagt under dagsordenspunkt 1 på dette ældrerådsmøde.

Se evt. dagsordenspunktet:
https://www.rksk.dk/om-kommunen/politiske-udvalg-2022-2025/social-og-sundhedsudvalget/dag-ref-social-og-sundhedsudvalg?AgendaID=6061#9de26065-c38a-4bcc-a564-c433a2e0c36b

Indstilling

Formanden indstiller, at Ældrerådet drøfter budgetforslagene.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der er høring i forhold til Social- og Sundhedsudvalgets 2. behandling af budgettet på juni-mødet.
Det aftaltes, at formanden laver et udkast til høringssvar baseret på input fra medlemmerne. Medlemmernes input skal være indsendt til formanden senest den 27. maj 2025.

Fraværende
  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

8: Nyt fra valgbestyrelsen vedr. ældrerådsvalget 2025

Sagsnr: 25-006266

Indstilling

Formanden indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der er udarbejdet 1500 informationsflyers om ældrerådsvalget til uddeling og omdeling.

Orienteringen taget efterretning.

Fraværende
  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

9: Orientering om hjeælpemiddeldepotet

Sagsnr: 25-006266

Sagsfremstilling

Leder af hjælpemiddeldepotet Bent Brørup Straarup giver en orientering om hjælpemiddeldepotet.

Indstilling

Administrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der blev givet en orientering og rundvisning i kvikservice og hjælpemiddeldepotet.
Ældrerådet tog orienteringen til efterretning. 

Fraværende
  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen
  • Martin Riis ()
  • Hans Christensen ()

Kopier link til punktet  -   Print

10: Udpegning af deltagere til arbejdsgruppe på plejehjemsområdet

Sagsnr: 25-006266

Sagsfremstilling

På ældrerådsmødet april 2025 orienterede administrationen om den kommende plejeboliganalyse. Det aftaltes, at der udpeges 2 medlemmer fra ældrerådet til at deltage i en arbejdsgruppe om plejeboliganalysen. Arbejdsgruppen vil forventeligt endvidere skulle arbejde med, hvorledes den nye ældrereform vil kunne effektueres på kommunens plejehjem.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Ældrerådet udpeger to medlemmer til arbejdsgruppen med plejeboliganalysen.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Ældrerådet udpegede følgende til arbejdsgruppen:

  • Hans Christensen
  • Birthe Byskov Larsen

Fraværende
  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

11: Nyt fra arbejdsgrupper samt bruger- og pårørenderåd

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Ældrerådet har nedsat følgende tre faste udvalg:
Studietur: Lars, Nancy, Birthe F
Højmarkmødet: Gerda, Poul, Birthe B, Nancy
PR: KB, Eva, Jan, Carsten, Hans og Nancy

Ældrerådet har udpeget følgende repræsentanter til råd og arbejdsgrupper:
Sundhedsråd: Hans
Indkøbsaftaler: Gerda
Kvalitetsprogram i Sundhed og Omsorg: Birthe F og Gerda
Handicaprådets tilgængelighedsudvalg: Eva
A5 infopjece om Ældrerådet: KB(tovholder), Lars, Carsten og Jan.
Revision af kvalitetsstandarder: KB, Gerda, Carsten, Eva og Poul
Ny aflastnings- og akutfunktion: Jan, Hans, Eva, Gerda og Birthe B
Valgbestyrelsen for ældrerådsvalget 2025: Hans, Carsten, Birthe B, Nancy og Torben.

Endvidere er der i forhold til de enkelte bruger- og pårørenderåd på ældreområdet udpeget faste repræsentanter fra Ældrerådet.

Indstilling

Det indstilles, at de enkelte ældrerådsmedlemmer giver en orientering, hvor der er sket nyt.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Højmarkmødet:
Der skal findes en anden toastmaster i stedet for Lars.
Højmarkmødet i 2026 aftaltes afholdt den 8 oktober 2026.

Studietur 2025:
Turen går til Fano den 26. august 2025.

Fraværende
  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

12: Overblik over kommende møder og arrangementer

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Kommende møder og arrangementer:

  • ældrerådsmøde tirsdag den 17. juni 2025 på Aktivitetscenteret i Tarm, Torvegade 20, 6880 Tarm

Indstilling

Formanden indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Orienteringen taget til efterretning.

Fraværende
  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen
  • Martin Riis ()

Kopier link til punktet  -   Print

13: Eventuelt

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Ældrerådet aftalte at afslutte junimødet med en sommerfrokost.

Fraværende
  • K.B. Nielsen
  • Lars Elkjær Nielsen
  • Martin Riis ()
Kontaktoplysninger
Administrationen - Sundhed og Omsorg
Administrationen - Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing