Referat: 12. juni 2025 kl. 15:30
Deltagere
- Aninne Sofie H. Højmose
- Carsten Bjerg
- Kim Ulv Christensen
- Karsten Jensen
- Line Loldrup
- Susanne B. Udengaard
- Cristina Cvitanich
- Anne Trine Larsen
Fraværende
- Helene Madsen
- Jens Erik Damgaard
Referat
- Godkendelse af dagsorden og referat
- Beredskabsplaner i Ringkøbing-Skjern Kommune
- Orientering fra Tilgængelighedsudvalget
- Orientering om resultaterne fra Handicapsagsbarometeret 2024
- Smallere serviceadgang til Handicap og Psykiatri
- Handicapprisen
- Sammensætning af Handicaprådet
- Dialogmøde med Social- og Sundhedsudvalget
- Handicapuge i uge 49
- Status over Handicaprådets økonomi
- Meddelelser fra formanden
- Orientering fra de politiske udvalg
- Orientering fra afdelingerne
- Eventuelt
- Emner til kommende møder
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1: Godkendelse af dagsorden og referat
Sagsnr:
SagsfremstillingGodkendelse af referat fra sidste møde samt dagsorden til dagens møde.
IndstillingTil godkendelse.
BilagIngen bilag.
BeslutningDer var afbud fra Helene Madsen og Jens Erik Damgaard. I stedet for Jens Erik Damgaard deltog suppleant Hans-Christian Blichfeldt.
Dagsordenen og referatet blev godkendt.
Fraværende- Helene Madsen
- Jens Erik Damgaard
Kopier link til punktet - Print
2: Beredskabsplaner i Ringkøbing-Skjern Kommune
Sagsnr: 23-006302
SagsfremstillingFagchef for Land, By og Kultur, Niels Peter V. Lauridsen deltager i mødet kl. 15.30, hvor han orienterer fra arbejdsgruppen vedr. beredskabsplaner i Ringkøbing-Skjern Kommune og Beredskabsstyrelsens anbefalinger i forhold til prepping.
IndstillingTil orientering og drøftelse.
BilagIngen bilag.
BeslutningNiels Peter V. Lauridsen fortalte om arbejdsgruppen vedr. beredskabsplaner og beredskabsstyrelsens anbefalinger i forhold til prepping samt orienterede om en sag til budgetkonferencen.
I stedet for Jens Erik Damgaard deltog suppleant Hans-Christian Blichfeldt. Fraværende- Helene Madsen
- Jens Erik Damgaard
Kopier link til punktet - Print
3: Orientering fra Tilgængelighedsudvalget
Sagsnr:
SagsfremstillingOrientering om Tilgængelighedsudvalgets virke v. Niels Peter V. Lauridsen, der deltager i behandlingen af punktet kl. 15.30.
Tilgængelighedsudvalgets referater kan ses under Råd og Nævn på hjemmesiden og af medlemmerne i First Agenda under Tilgængelighedsudvalget.
IndstillingTil orientering.
BilagIngen bilag.
BeslutningIntet nyt. Der er et referat på vej.
I stedet for Jens Erik Damgaard deltog suppleant Hans-Christian Blichfeldt.
Fraværende- Helene Madsen
- Jens Erik Damgaard
Kopier link til punktet - Print
4: Orientering om resultaterne fra Handicapsagsbarometeret 2024
Sagsnr: 25-009454
SagsfremstillingSocial- og Sundhedsudvalget og Børne- og Familieudvalget har den 21. maj 2025 taget orientering om resultaterne fra Handicapbarometeret 2024 til efterretning og overfører sagen til orientering for Handicaprådet.
Folketinget har i SSA-reserven (Aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet) for 2022-2025 afsat midler til en samlet retssikkerhedspakke, som skal bidrage til at styrke retssikkerheden og forbedre tilliden på handicapområdet.
Ét af initiativerne i retssikkerhedspakken er et handicapsagsbarometer til måling af juridisk sagsbehandlingskvalitet i kommunerne. Ankestyrelsen udarbejder Handicapsagsbarometeret én gang om året i perioden 2023-2025. Handicapsagsbarometeret er baseret på ikke-påklagede kommunale sager, som kommunerne har fremsendt til Ankestyrelsen. Handicapsagsbarometeret giver et aktuelt billede af den juridiske sagsbehandlingskvalitet på tværs af landets kommuner på et udvalgt sagsområde. Handicapsagsbarometeret er omvendt ikke repræsentativ, hvis man ser på resultaterne for den enkelte kommune.
Handicapsagsbarometeret 2024
Handicapsagsbarometeret for 2024 omhandler merudgiftsydelsen til børn i servicelovens § 41 (nu barnets lovs § 86) og merudgiftsydelsen til voksne i servicelovens § 100. Handicapsagsbarometeret består af to separate rapporter, en på børneområdet og en på voksenområdet.
Handicapsagsbarometeret på børneområdet
Handicapsagsbarometeret på voksenområdet
På voksenområdet i Ringkøbing-Skjern Kommune har Ankestyrelsen gennemgået 4 sager fra
Handicap og Psykiatri. Ankestyrelsen har ikke fundet retlige mangler i afgørelserne i de 4 sager om
merudgiftsydelse. Handicap og Psykiatri samarbejder aktuelt med taskforcen på handicapområdet
(Ankestyrelsen og Socialstyrelsen) med det formål at styrke kvaliteten af sagsbehandlingen.
Myndighed i Handicap og Psykiatri har i forbindelse med task force-forløbet nedsat et særligt team,
som fremover varetager sagsbehandlingen af sager vedrørende merudgiftsydelse. Dette med henblik
på at samle erfaring og viden på færre medarbejdere og deraf styrke sagsbehandlingen yderligere på
området.
Lovforslag om ændring af merudgiftsydelse til kompensationsydelse
Handicapsagsbarometeret for 2024 måler på kommunernes retspraksis ift. merudgiftsydelsen til børn i servicelovens § 41 (nu barnets lovs § 86) og merudgiftsydelsen til voksne i servicelovens § 100.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Bilag- Handicapsagsbarometret 2024 (Børn) - ej webtilgængelig
- Handicapsagsbarometret 2024 (Voksne) - ej webtilgængelig
Orienteringen blev taget til efterretning.
I stedet for Jens Erik Damgaard deltog suppleant Hans-Christian Blichfeldt. Fraværende- Helene Madsen
- Jens Erik Damgaard
Kopier link til punktet - Print
5: Smallere serviceadgang til Handicap og Psykiatri
Sagsnr: 23-024700
SagsfremstillingI budgettet for 2023 blev det besluttet, at Handicap og Psykiatri skulle reducere serviceniveauet med 1 mio. kr. i 2024 stigende til 4,5 mio. kr. i 2027. Social- og Sundhedsudvalget har på temamøder i 2023 og 2024 givet signaler til administrationen i forhold til mulige udmøntningsforslag for at opnå den allerede besluttede besparelse på serviceniveauet.
For at opnå den fulde besparelse mangler der at blive realiseret en reduktion på 2,4 mio. kr. i 2025 stigende til 3,2 mio. kr. i 2027.
Administrationen har arbejdet videre med forslaget om en smallere service adgang til ydelserne i Handicap og Psykiatri.
Der foreslås at etablere en ny og strammere serviceindgang til Handicap og Psykiatri. Formålet er at sikre en målrettet og forebyggende indsats, som både understøtter borgerens behov og begrænser tilgangen til Myndighedsafdelingen og samtidig bygger videre på Vendepunktets gode erfaringer med at få borgerne gjort så selvhjulpne som muligt. Den smallere indgang skal sikre en hurtigere, mere effektiv og forebyggende indsats med fokus på borgernes motivation og tværfaglige løsninger.
Forslaget bygger endvidere på inspiration fra kommuner som Esbjerg, Holstebro og Struer kommuner, som har gode erfaringer med at gøre borgerne selvhjulpne og give forløb, der understøtter borgernes livsmestring.
Der vil være tale om en bredere målgruppe end den, der er i Vendepunktet i dag. Det forslås, at størstedelen af borgere, som henvender sig til forvisitationen, skal igennem et gruppeforløb, før der tales om egentlig visiteret ydelse. Der skal være større fokus på at støtte borgere, der hvor de er motiveret for at arbejde med udfordringen og ikke arbejde med det som andre tænker er en god ide.
Forslaget går ud på, at der etableres et indgangs- og vejledningsteam, hvor borgerne er tilknyttet 5-6 uger. Dette team har den første kontakt med borgerne. Dette team skal tilbyde:
- Afklarende samtaler med fokus på borgernes ønsker og motivation
- Kortvarige rådgivningsforløb f.eks. VR brillebaserede mestringsforløb
- Tværfagligt samarbejde med hurtige løsninger i samarbejde med civilsamfund og andre relevante instanser
- Livsmestringsforløb hvor der gives gruppeforløb af 5-6 ugers varighed med mål om at gøre borgerne selvhjulpne
- Støtte til pårørende med mulighed for 1-4 samtaler for at styrke borgernes netværk
Endvidere skal der etableres et indsatsteam, hvor borgerne er tilknyttet 4-20 uger:
- Der udarbejdes individuelle mestringsforløb, hvor der er fokus på de udfordringer borgeren har ønsket at arbejde med
- Der kan være gruppeforløb som omhandler livsmestring, psykoedukation på enkelte diagnoser eller andre relevante emner, som ses fylder hos borgerne. Der skal være mulighed for undervejs at udvikle nye gruppeforløb, som matcher de behov, der ses hos borgerne.
Der etableres et "mini” visitationsudvalg der afgør, hvorvidt borgeren efter endt forløb kan henvises til Myndighed, hvis der opstår behov herfor.
De uvisiterede caféer indtænkes som en del af tilbuddet, og vil kunne benyttes som et mere aktivt ”træningselement” samt at der sammen med civilsamfundet kan laves bedre overgang til deres caféer og væresteder. Der kan ligeledes i funktionen med de uvisiterede caféer indtænkes en rådgivningsenhed omkring frivillighed.
Det vil både være nuværende borgere i bostøtten, som tilbydes disse forløb samt nye borgere.
Der har været en administrativ gennemgang af borgerne i bostøtten og med udgangspunkt i de delmål, som der arbejdes med, ses et potentiale på 70 borgere fra bostøtten i 2025 overgår til forløbet. Der vil ligesom ved opstart af Vendepunktet være en dialog med alle potentielle borgere omkring det.
Der vil være nogle ressourcer i Vendepunktet til at varetage denne opgave, og de øvrige ressourcer skal findes i fagområdet via en omprioriteringer fra ydelsespakker i bostøtten til Vendepunktet.
På Social og Sundhedsudvalgsmødet den 12. marts 2025 behandlede Social- og Sundhedsudvalget forslaget og besluttede at sendte sagen i høring i MED og Handicaprådet.
Lovgrundlag og juridisk vurderingServiceloven §82 og §85.
ØkonomiDa forslaget ikke vil have fuld helårsvirkning i 2025 vil forslaget ikke kunne opnå en besparelse på 2,3 mio. kr. i 2025. I 2026 er besparelseskravet på 3,2 mio. kr.
Den første beregning viser, at der potentielt kan opnås en netto reduktion i omkostninger på 1,2 mio. kr. årligt ved at arbejde med opgaven på en ny måde. Et forsigtigt bud i 2025 kan være en reduktion på 0,5 mio. kr. I denne beregning er der taget højde for, at Vendepunktet skal have flere ansatte.
Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.
EffektvurderingErfaringen fra Vendepunktet viser, at borgere med ”tungere” problematikker kan hjælpes i et korterevarende forløb, når der arbejdes helt specifik med det, de ønsker.
Samtidig kan det frigive noget tid i bostøttens §85, så der er mulighed for at lave nogle længerevarende individuelle forløb med de borgere, som har brug for dette. Har de den rette tid og nødvendige ressourcer, kunne det mindske behovet for botilbud.
Effekten skal måles ved at følge udviklingen i:
- Antal borgere i bostøtteforløb
- Antal borgere, der opnår selvhjulpenhed efter forløbet
- Besparelser i visiterede ydelser
Administrationen indstiller, at Handicaprådet afgiver et høringssvar.
BilagIngen bilag.
BeslutningHandicaprådet har i høringssvaret til budgettet afgivet et høringssvar omkring en smallere serviceadgang.
Handicaprådet er opmærksomhed på kommunikationen til borgerne.
- Helene Madsen
- Jens Erik Damgaard
Kopier link til punktet - Print
6: Handicapprisen
Sagsnr: 25-010198
SagsfremstillingOpfølgning på uddeling af Handicapprisen 2024 samt indledende drøftelse af handicapprisen 2025, herunder udpegning af dommerkomité.
Carsten Bjerg m.fl. har den 1. marts 2025 været på besøg hos modtager af handicapprisen for 2024, Pernille Graunbøl og Skjern Håndbolds Lykkeliga.
Omtaler af Handicaprådets prismodtagere, hhv. handicapprisen og Handicaprådets særlige hæderspris, har være omtalt i Dagbladet Ringkøbing-Skjern hhv. 24.02.2025 og 03.03.2025.
Handicapprisen uddeles til en person, en personkreds eller gruppe, en organisation eller virksomhed, der som frivillige eller professionelt har arbejdet for lige muligheder for borgere med handicap. Handicapprisen uddeles ud fra CSR-kriterier.
Det er på tidligere møder besluttet:
- at indstilling af prismodtager baseres på rådets kandidatforslag
- at der uddeles kun en pris, hvis der er kandidater, der falder ind under formålsbestemmelsen for handicapprisen
- der har været ønske om, at indstillingerne skal ske på en progressiv måde via pressen og mere retningsbestemt f.eks. beskæftigelse og virksomheder det ene år og tilbud under Handicap og Psykiatri det andet år
- Uddelingen af Handicapprisen foregår ude hos modtagerne af prisen
- Handicapprisen uddeles ud fra CSR-kriterier.
Administrationen indstiller,
- At Handicaprådet tager orienteringen til efterretning,
- At Handicaprådet indledende drøfter handicapprisen 2025 og udpeger dommerkomité for uddeling af Handicapprisen.
Ingen bilag.
BeslutningOrienteringen blev taget til efterretning.
Handicaprådet ønsker fortsat at deltage i West Award.
Dommerkomiteen for uddeling af Handicapprisen bliver Karsten Jensen, Kim Ulv Christensen og Carsten Bjerg.
I stedet for Jens Erik Damgaard deltog suppleant Hans-Christian Blichfeldt. Fraværende- Helene Madsen
- Jens Erik Damgaard
Kopier link til punktet - Print
7: Sammensætning af Handicaprådet
Sagsnr: 25-013112
SagsfremstillingHandicaprådet er rådgivende for Byrådet i handicappolitiske spørgsmål og fungerer som bindeled mellem borgere med handicap og det politiske niveau. Det er derfor vigtigt, at rådets sammensætning afspejler både bredde og faglighed på handicapområdet. Der skal udpeges nye medlemmer til Handicaprådet pr. 1. januar 2026. I denne forbindelse ønskes en drøftelse af Handicaprådets fremtidige sammensætning, herunder:
Antal medlemmer
Byrådet skal beslutte, hvor mange medlemmer Handicaprådet skal bestå af. Rådet skal sammensættes med lige mange medlemmer fra kommunen og fra handicaporganisationerne (minimum 3 og maksimum 7 fra hver side). Medlemmer fra handicaporganisationerne skal udpeges efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer (DH) og have bopæl i kommunen.
Inklusion af lokale handicapgrupper
Byrådet kan vælge at inddrage lokale handicapgrupper eller brugerrepræsentanter, som ikke er organiseret i DH. Det skal drøftes, om og hvordan lokale grupperinger med væsentlige aktiviteter på handicapområdet ønskes inddraget. Det bemærkes, at disse ikke må overstige antallet af DH-repræsentanter.
Sammenhæng med Tilgængelighedsudvalget
Det ønskes drøftet, om det eksisterende Tilgængelighedsudvalg fremadrettet skal indgå som en integreret del af Handicaprådet, eller om det fortsat skal fungere som et selvstændigt forum. Dette kan have betydning for arbejdsdelingen og samarbejdet om tilgængelighedsspørgsmål.
Repræsentation fra Teknik- og Miljøudvalget
Såfremt Tilgængelighedsudvalget bliver en del af Handicaprådet, foreslås det, at der inkluderes en repræsentant fra Teknik- og Miljøudvalget blandt de kommunale medlemmer for at styrke fokus på tilgængelighed i det fysiske rum, herunder infrastruktur og byudvikling.
Politisk Administrativt Sekretariat har udarbejdet vedhæftede notat, som beskriver de lovgivningsmæssige rammer for Handicaprådet.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Handicaprådet drøfter følgende:
- ønsket antal medlemmer i den kommende periode,
- tager stilling til inddragelse af lokale handicapgrupper,
- vurderer relevansen af repræsentation fra Teknik- og Miljøudvalget og
- drøfter, om Tilgængelighedsudvalget skal integreres i Handicaprådet.
Punktet blev drøftet.
Handicaprådet ønsker at køre videre med det antal medlemmer, der er nu.
I forhold til den kommunale repræsentation er det godt, at der deltager repræsentanter fra de forskellige fagområder, men det behøver ikke være fagcheferne, og det må gerne udvides til, at der er deltagelse fra Land, By og Kultur.
Det er ønsket, at fagchefen for Handicap og Psykiatri er i Handicaprådet.
Tilgængelighedsudvalget må gerne tænkes ind i Handicaprådet.
Der kan med fordel vælges to repræsentanter fra politisk side, der repræsenterer bredere udvalg.
Det er ønsket, at formanden for Social- og Sundhedsudvalget er i Handicaprådet.
Der ønskes et overlap til Ældrerådet. Der kunne være en repræsentant fra Ældrerådet i Handicaprådet.
I forhold til retningslinjerne forslås, at Handicaprådets vetoret ændres således, at det er Handicaprådet, som afgiver høring og godkendes i Byrådet.
I stedet for Jens Erik Damgaard deltog suppleant Hans-Christian Blichfeldt. Fraværende- Helene Madsen
- Jens Erik Damgaard
Kopier link til punktet - Print
8: Dialogmøde med Social- og Sundhedsudvalget
Sagsnr: 24-026388
SagsfremstillingOpfølgning på dialogmødet mellem Handicaprådet og Social- og Sundhedsudvalget den 3. april 2025, hvor emnerne til mødet var:
FNs handicapkonvention, frivillighed og arbejdsvilkår for frivillige samt en drøftelse af, om Handicaprådet skal se ud som det gør pt.
IndstillingTil drøftelse.
BilagIngen bilag.
BeslutningPunktet blev drøftet. Det var et rigtig godt dialogmøde med en god dialog med Social- og Sundhedsudvalget. Der blev drøftet handicapkonventionen, frivillighed og arbejdsvilkår for frivillige samt Handicaprådets sammensætning.
I stedet for Jens Erik Damgaard deltog suppleant Hans-Christian Blichfeldt. Fraværende- Helene Madsen
- Jens Erik Damgaard
Kopier link til punktet - Print
9: Handicapuge i uge 49
Sagsnr: 25-013191
SagsfremstillingDrøftelse af skrivelse fra Danske Handicaporganisationer vedr. handicapuge i uge 49.
Regeringen og en bred kreds af partier har besluttet, i forbindelse med udmøntningen af reserven til social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet for 2025-2028, at indføre en årlig handicapuge – uge 49.
Danske Handicaporganisationer (DH) inviterer alle kommuner og handicapråd til at deltage i den årlige, landsdækkende handicapuge, som ligger i forlængelse af FN’s internationale handicapdag den 3. december. Formålet er at skabe øget opmærksomhed, nedbryde fordomme og fremme inklusion af mennesker med handicap.
Kommunerne opfordres til at afholde arrangementer, involvere Handicaprådet, synliggøre initiativer og evt. uddele en handicappris. DH står bag en national kampagne og tilbyder sparring og videndeling.
IndstillingDet indstilles, at henvendelsen drøftes.
BilagBeslutningHenvendelsen blev drøftet.
Handicapugen ligger ikke på et optimalt tidspunkt, idet det er i december.
Handicaprådet foreslog, at man kunne lave informationskampagner, stormøde, biografforestilling med et kort oplæg ind.
Punktet drøftes på næste møde.
I stedet for Jens Erik Damgaard deltog suppleant Hans-Christian Blichfeldt. Fraværende- Helene Madsen
- Jens Erik Damgaard
Kopier link til punktet - Print
10: Status over Handicaprådets økonomi
Sagsnr: 25-002804
SagsfremstillingDer er for 2024 forbrugt 38.289 kr. af Handicaprådets budget på 52.000 kr., svarende til 73,6%.
For 2025 er der pr. ultimo april måned forbrugt 2.555 kr. ud af Handicaprådets budget på 52.000 kr., svarende til 4,9%.
IndstillingTil orientering.
BilagIngen bilag.
BeslutningOrienteringen blev taget til efterretning.
I stedet for Jens Erik Damgaard deltog suppleant Hans-Christian Blichfeldt. Fraværende- Helene Madsen
- Jens Erik Damgaard
Kopier link til punktet - Print
11: Meddelelser fra formanden
Sagsnr:
IndstillingTil orientering.
BilagIngen bilag.
BeslutningIntet.
I stedet for Jens Erik Damgaard deltog suppleant Hans-Christian Blichfeldt.
Fraværende- Helene Madsen
- Jens Erik Damgaard
Kopier link til punktet - Print
12: Orientering fra de politiske udvalg
Sagsnr:
IndstillingTil orientering.
BilagIngen bilag.
BeslutningBørne- og Familieudvalget:
Skjernåskolen og STU-Huset flytter sammen på Lønborgskolen. Lønborgskolen bliver fremover ikke en folkeskole. Det bliver en model, hvor STU afskærmes fra Skjernåskolens elever. Det koster 13 mio. kr.
Sagen skal behandles på budgetkonferencen.
Beskæftigelsesudvalget:
Den nye beskæftigelsesreform fylder. Jobcentrene bliver mindre. Der skal spares 26 mio. kr. på jobcentret. Der er opgaver, som falder væk.
Social- og Sundhedsudvalget:
Budgetlægningen fylder, og det er svært at få budgetterne til at hænge sammen på Handicap og Psykiatriområdet. Sagsbehandlingsfristerne har været behandlet. Holmehusene er i fremdrift.
- Helene Madsen
- Jens Erik Damgaard
Kopier link til punktet - Print
13: Orientering fra afdelingerne
Sagsnr:
Sagsfremstilling- Beskæftigelse
- Børn og Familie
- Handicap og Psykiatri
Til orientering.
BilagIngen bilag.
BeslutningBeskæftigelse:
Beskæftigelsesreformen træder kraft 1. januar 2026. Den medfører en stor besparelse på beskæftigelsesområdet, men giver en forenkling i indsatserne. Der er frihed til, hvordan det skal organiseres.
Der er lavet et ungecenter, hvor der er fokus på de 15-29 årige. Fleksjobindsatsen fortsætter også. Det er de jobparate, der kommer til at gøre noget mere selv.
Der kommer et lovforslag inden sommerferien, som Handicaprådet med fordel kan afgive et høringssvar til. Det handler om det rådgivningsorgan, som har en specialfunktion omkring, hvad lovgivningen giver mulighed for for borgere med handicap.
Samarbejdet med Handicap og Psykiatri omkring beskæftigelsestilbud til borgere med handicap er kommet godt i gang.
Børn og Familie:
Lettere behandlingstilbud i PPR er i gang med at blive implementeret.
Implementering af ny vejledning for sundhedsplejen.
Projekt ”Mere til de mindre” er der givet 5,2 mio. kr. til fra Social- og Boligstyrelsen. Det omhandler børnehaver og dagplejen i Tarm.
Handicaprådet har afgivet gode anbefalinger i deres seneste høringssvar.
Handicap og Psykiatri:
Der arbejdes med budgetsager og indsatser omkring budgettet.
Holmehusene er i god udvikling.
Der er ved at blive opstartet en venneforening på tværs af et botilbud og dagtilbud i Ringkøbing (Holmelunden, MSM og Hatkjærhus). Den 30. juni 2025 er der informationsmøde kl. 17.00-18.30 på MSM, Byskellet 20 i Ringkøbing. Der er tilmeldingsfrist til arrangementet senest den 26. juni 2025 til lederne af de to tilbud.
Formålet med venneforeningen er at skabe flere gode oplevelser og aktiviteter for borgerne – i samarbejde med pårørende og frivillige.
I stedet for Jens Erik Damgaard deltog suppleant Hans-Christian Blichfeldt. Fraværende- Helene Madsen
- Jens Erik Damgaard
Kopier link til punktet - Print
14: Eventuelt
Sagsnr:
SagsfremstillingEmner under eventuelt.
- Punkter til næste møde i Handicaprådet skal være formanden i hænde senest den 17. august 2025.
Til drøftelse.
BilagIngen bilag.
BeslutningIntet.
I stedet for Jens Erik Damgaard deltog suppleant Hans-Christian Blichfeldt.
Fraværende- Helene Madsen
- Jens Erik Damgaard
Kopier link til punktet - Print
15: Emner til kommende møder
Sagsnr:
Sagsfremstilling- Drøftelse af emner til kommende møder i Handicaprådet.
Handicaprådets medlemmer opfordres til at komme med punkter til drøftelse på møderne.
Kendte emner til kommende møder: - Handicapprisen 2025
- Evaluering af autismestrategien v. Kim Ulv Christensen (oktober 2025 ?)
- Samarbejdsaftale om børn og unge i psykisk mistrivsel (december 2025)
- Sundhedsreformen (oktober/december 2025)
- Orienteringer fra Tilgængelighedsudvalget
- Forslag om årsmøde med struktureret indhold (primo 2026)
- Evt. deltagelse af medlemmer fra DH siden - f.eks. i form af repræsentanter fra foreningerne, der fortæller om, hvad der rører sig med fokus på fælles aktiviteter og muligheder for borgerne
- Evaluering af Handicaprådets møder 2025
- Mødeplan 2026
- Dialogmøde med Social- og Sundhedsudvalget
- Årlige høringer:
- Tilsynsrapporter - Handicap og Psykiatri
- Kvalitetsstandarder i Sundhed og Omsorg v. Kirsten Bjerg
- Budgettet
- Magtanvendelser - Handicap og Psykiatri
- Budgettet - resultatet af budgetkonferencen
- Andet?
- Drøftelse af emner, som Handicaprådet ønsker at få drøftet i Social- og Sundhedsudvalget.
Til drøftelse.
BilagIngen bilag.
BeslutningFølgende punkter skal på kommende møder:
- Ny lovgivning af merudgifter
- Handicapuge i uge 49
- Orientering omkring den nye Beskæftigelseslov.
Generelt skal Handicapkonventionen trækkes ind, der hvor det er relevant.
Handicaprådet vil gerne have et overblik over, hvor mange abonnementsordninger der købes f.eks. center for kommunikation. Overblikket tages med til et kommende formøde.
Det undersøges, om punktet med underskriftsiden kan udgå.
I stedet for Jens Erik Damgaard deltog suppleant Hans-Christian Blichfeldt. Fraværende- Helene Madsen
- Jens Erik Damgaard
Kopier link til punktet - Print
16: Underskriftsside
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
Fraværende- Helene Madsen
- Jens Erik Damgaard
