6. november 2017

Endnu flere unge skal til stemmeurnerne

Endnu flere unge skal til stemmeurnerne

11 lokale yngre ambassadører står i spidsen for kommunal kampagne for at øge valgdeltagelsen blandt de 22-29-årige vælgere. De kan ses på plakater i sportshaller, på arbejdspladser og på Facebook.

De 22-29-årige har en tendens til at hænge i bremsen sammenlignet med andre vælgergrupper, når det kommer til at møde op på valgdagen og afgive sin stemme. Derfor lancerer Ringkøbing-Skjern Kommune i denne uge en kampagne målrettet de 22-29-årige i kommunen, der oveni den øvrige valgrumlen skal give de unge voksne et lille puf i retning af stemmeboksene.

- Vi vil gerne have alle med ombord - jo flere der stemmer, desto sundere er vores demokrati, siger borgmester Iver Enevoldsen.

- Det er også en investering i fremtidens demokrati. Forskningen har slået fast, at hvis man kommer godt i gang med at stemme, så fortsætter man med det gennem livet. Og det er da bestemt en god vane, vi gerne vil være med til at understøtte, siger Iver Enevoldsen.

Let provokerende budskaber skal anspore til stillingtagen
”Pladsgaranti for børn eller bedsteforældre?” er et af de budskaber, de lokale ambassadører lægger ansigt til med opfordringen om at stemme til kommunalvalget.

- Det er vigtigt at understrege, at kampagnen i sig selv ikke er politisk, ligesom ambassadørerne heller ikke mener noget om, hvem man skal stemme på, men blot at man skal tage stilling og gøre sin indflydelse gældende ved at stemme, fortæller Margrete Sørensen, der er marketingkoordinator og medlem af arbejdsgruppen bag kampagnen.

- Vi vil synliggøre de områder, som kommunen har ansvar for. Vi har så stillet det lidt skarpt op for at understrege, at de folkevalgte har valg at træffe, som også får direkte indflydelse på de unge vælgeres liv, fortsætter hun. 

I forvejen høj valgdeltagelse
Ringkøbing-Skjern Kommune kunne ved forrige kommunalvalg bryste sig af en generel valgdeltagelse, der lå omkring fem procentpoint højere end landsgennemsnittet. I alt lå stemmeprocenten på 76,1 procent i kommunen mens 52,8 procent af de lokale 18-29-årige dukkede op på valgdagen. Det er næsten to procentpoint under landsgennemsnittet for målgruppen på 54,5 procent.

- Vi er heldigvis så privilegerede, at vi har et rigtigt godt udgangspunkt med den generelle valgdeltagelse, men der er alligevel en forskel i valgdeltagelsen blandt de unge voksne i forhold til landsgennemsnittet og i forhold til den øvrige lokale vælgerbefolkning, og det er det spænd, kampagnen skal medvirke til at udligne, siger Margrete Sørensen.

Fakta om kampagnen
De 11 ambassadører kommer fra Videbæk, Tarm, Ølstrup, Skjern, Hvide Sande og Ringkøbing.

Kampagnen finder sted i det fysiske rum og online på Facebook.