Kvalitetsstandard - Hjælp og pleje
Læs mere om de forskellige kvalitetsstandarder inden for hjælp og pleje i listen neden for.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om Social Service § 83, § 83a, § 87 og § 94.
Hvilket behov dækker ydelsen?
Hjælp, støtte eller rehabilitering i forbindelse med personlig pleje.
Hvad er formålet med ydelsen?
At tilbyde borgeren hjælp, støtte eller rehabilitering til personlig pleje i forhold til det aktuelle funktionsniveau.
Hvem kan modtage ydelsen?
Ydelsen tildeles borgere, der på grund af nedsat funktionsevne ikke selv kan varetage den personlige pleje.
Hvad indgår i ydelsen?
Forud for vurderingen eller sideløbende hermed skal kommunen vurdere, om et korterevarende og tidsbegrænset rehabiliterings- eller træningsforløb vil kunne forbedre personens funktionsevne og dermed nedsætte behovet for hjælp. Herefter vurderes endeligt behov for hjælp.
Følgende aktiviteter kan indgå i hjælpen:
Morgentoilette, aftentoilette, toiletbesøg, forflytninger/lejring, bad, af- og påklædning, indtagelse af mad og drikke. Ukompliceret negleklipning efter behov i forbindelse med bad.
Hvad er ydelsens omfang?
Hyppigheden af hjælpen vurderes ud fra borgerens funktionsniveau og behov.
Hvem leverer ydelsen, og har borgeren frit leverandørvalg?
Medarbejdere der er ansat eller godkendt af kommunen. Det er muligt selv at udpege en hjælper til at udføre opgaverne. Hjælperen skal godkendes og ansættes af kommunen.
Der er frit leverandørvalg.
Hvad koster ydelsen for brugerne?
Ydelsen er gratis for borgeren
Klagegang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om Social Service §§ 83, 83a, 84, 87 og 94.
Hvilket behov dækker ydelsen?
Hjælp, støtte eller rehabilitering til praktiske opgaver i borgerens hjem.
Hvad er formålet med ydelsen?
At tilbyde borgeren hjælp, støtte eller rehabilitering i forhold til praktiske opgaver i hjemmet ud fra aktuelle funktionsniveau med udgangspunkt i det kommunale serviceniveau og lovning på området.
Hvem kan modtage ydelsen?
Ydelsen tilbydes borgere, som på grund af nedsat funktionsevne ikke selv kan varetage praktiske opgaver i hjemmet. Hjælpen tildeles på baggrund af en samlet individuel vurdering af borgerens behov og husstandens samlede ressourcer.
Hvad indgår i ydelsen?
Forud for vurderingen af behovet for hjælp skal kommunen vurdere, om et korterevarende og tidsbegrænset rehabiliterings- eller træningsforløb vil kunne forbedre personens funktionsevne og dermed nedsætte behovet for hjælp. Herefter vurderes det endelige behov for hjælp.
Som udgangspunkt kan følgende indsatser indgå i hjælpen:
- Hjælp til opvask
- Hjælp til at tilberede, anrette og opvarme mad
- Hjælp til igangsætning og tømning af robotstøvsuger hver 2.uge
- Såfremt borgeren på grund af sin funktionsnedsættelse ikke kan håndtere at have en robotstøvsuger i hjemmet, kan der bevilges manuel støvsugning, herunder flytning af lette møbler i stue, køkken, gang, soveværelse og badeværelse hver 2. uge
- Mopning af gulve i køkken, soveværelse og gang hver 4.uge
- Aftørring af støv på borde, der dagligt benyttes, og frie arealer i vindueskarme/hylder i nåhøjde i begrænset omfang hver 2. uge
- Rengøring af badeværelse: rengøring af kummer, spejle, fliser mellem håndvask og spejl, vandrette flader samt vask af badeværelsesgulv hver 2. uge
- Rengøring af hjælpemidler hver 4. uge
- Skift af linned som udgangspunkt hver 3. uge – dog ud fra en individuel og konkret vurdering
- Hovedrengøring bevilges efter en individuel vurdering som en ydelse én gang om året. Gives som éngangsbevilling. Ved behov for fornyet hovedrengøring skal der søges igen.
Hvad er ydelsens omfang?
Rengøringshjælpen omfatter rengøring af de dagligt benyttede rum som entré, køkken, stue, badeværelse og soveværelse svarende til et areal på en toværelses lejlighed ca. 65 m2.
Hyppigheden af hjælpen vurderes ud fra borgerens funktionsniveau og behov samt gældende kvalitetsstandard.
Hvem leverer ydelsen, og har borgeren frit leverandørvalg?
Medarbejdere ansat eller godkendt af kommunen.
Der er mulighed for frit valg af leverandør, dog undtaget i plejeboliger.
Det er muligt selv at udpege en hjælper til at udføre opgaverne. Hjælperen skal godkendes og ansættes af kommunen.
Hvad koster ydelsen for brugerne?
Ydelsen er gratis for borgeren.
Hvordan følges op på ydelsen?
Kommunen foretager revisiteringer, og borgeren har pligt til at meddele Visitationsteamet om ændringer i dennes helbredstilstand, som kan have betydning for omfang og levering af ydelsen.
Er der særlige forhold at tage hensyn til?
Ved tildeling af hjælp er hjemmet at betragte som en arbejdsplads for medarbejderen. Der vil blive lavet en arbejdspladsvurdering, der kan medføre, at der fx skal flyttes møbler eller foretages andre ændringer i hjemmet.
Der henvises til kommunens overordnede regler omkring rygning, husdyr og adgangsforhold.
Hjælpen ydes kun under forudsætning af, at borgeren er tilstede i hjemmet. Andet kan være aftalt for plejeboliger.
Det forudsættes, at borgeren anvender de nødvendige hjælpemidler til rengøring – herunder robotstøvsuger.
Klageadgang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om Social Service § 112.
Bestemmelserne om magtanvendelse i Lov om Social Service § 125 stk. 2.
Hvilket behov dækker ydelsen?
En GPS-Tracker kan medvirke til, at en borger kan findes, som er gået hjemmefra og ikke selv kan finde hjem igen, inden vedkommende kommer til skade.
Hvad er formålet med ydelsen?
Formålet er at sikre, at personer med demensadfærd, som går hjemmefra og er i fare, støttes optimalt.
Formålet er således ikke at overvåge borgeren, men at medvirke til at borgeren kan opretholde sin bevægelsesfrihed samtidig med, at det bliver muligt at forhindre, at den pågældende forvilder sig bort og udsætter sig selv for skade.
Hvem kan modtage ydelsen?
Borgere med demenssygdom, der på grund af deres kognitive svigt og adfærdsforstyrrelser forlader egen bolig og er i fare for personskade.
Hvad indgår i ydelsen?
Inden udlån skal demenskoordinator have foretaget en vurdering i samråd med pårørende eller personale.
GPS-Trackeren er et sporingssystem, der kan følges via en app på mobilen, og betjenes af pårørende og/eller plejepersonale. I forbindelse med udlevering af GPS-Tracker aftales i samråd med pårørende, hvordan der handles, hvis der kommer alarm fra GPSTrackeren.
Hvad er ydelsens omfang?
Bevilling af GPS-Tracker, når dette er relevant for borgeren.
Hvem leverer ydelsen, og er der frit leverandørvalg?
GPS-trackeren bevilges af kommunens demenskoordinatorer.
Der er ikke frit leverandørvalg.
Hvad koster ydelsen for brugerne?
Ydelsen er gratis for borgeren.
Hvordan følges op på ydelsen?
Demenskoordinatoren vil løbende følge op på behovet for en GPSTracker.
Klageadgang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om Social Service § 83
Hvilket behov dækker ydelsen?
Levering af madservice
Hvad er formålet med ydelsen?
Formålet med ydelsen er:
- At hjælp og støtte tager udgangspunkt i den enkelte borgers funktionsevne og ydes på en måde, der hjælper den enkelte til at klare mest muligt selv
- At samarbejdet med borgeren skal ske i gensidig respekt og tillid
- At borgeren oplever, at der er mulighed for at vælge attraktive måltider
Hvem kan modtage ydelsen?
Borgere, som har vanskeligt ved, eller som er ude af stand til at overkomme, overskue og tage initiativ til tilberedning af mad, tilbydes madservice med levering.
Borgere, som stort set selv kan klare at overkomme, overskue og tage initiativ til tilberedning af mad, tilbydes madservice uden levering.
Hvad indgår i ydelsen?
- Madservice er hovedret med eller uden biret, der tilbydes to portionsstørrelser
- Superkost vurderes ud fra ernæringstilstanden og indeholder en hovedret og biret
- Madservice er kolde færdigretter
- Der tilbydes menuvalg på minimum 11 hovedretter og 11 forretter eller desserter
- Tilbehør til biretter fx mælk leveres med maden
- Menuplanerne skiftes løbende, og retterne følger årstidens råvarer
- Til højtider indeholder menuplanen menuer, der svarer til højtiden
Energiprocenten, kostformer og diæter tilstræbes at følge ”Anbefalinger for dansk institutionskost”/ ”Den nationale Kosthåndbog”.
Hver enkelt ret skal være ernærings- og energiberegnet i forhold til indhold af fedt, protein, kulhydrat samt antal kilojoule.
Hvad er ydelsens omfang?
Madservice tilbydes alle årets 365 dage.
Ved opstart af nye brugere leveres maden på først kommende hverdag.
Kølevakuum mad leveres en gang ugentlig på hverdage fra klokken 8.00 til 17.00. Leveringen sker på en fast dag. Falder leveringen på en helligdag, gives der besked fra leverandøren om evt. ændring af udbringningsdagen.
Leverandøren skal stille den mulighed til rådighed, at maden kan bestilles via internettet.
Levering af mad følger Levnedsmiddelstyrelsens retningslinjer.
Hvis maden leveres i kølet tilstand skal leverandøren sikre, at maden sættes i køleskabet.
Maden kan afbestilles eller ændres dagen før levering inden klokken 12.00.
Hvem leverer ydelsen, og har borgeren frit leverandørvalg?
Ydelsen kan leveres fra Køkkenet Åkanden, Ringkøbing-Skjern kommune eller kan leveres fra private leverandører, som er godkendt af kommunen til at levere madservice med eller uden levering.
Hvad koster ydelsen for borgeren?
Borgeren betaler for ydelsen efter takster godkendt af Byrådet.
Er der særlige forhold at tage hensyn til?
Borgeren skal være hjemme i forbindelse med levering af madservice.
Klageadgang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om Social Service § 83.
Hvilket behov dækker ydelsen?
Madservice på ældrecentre og botilbud.
Hvad er formålet med ydelsen?
Formålet med ydelsen er:
Formålet med hjælpen er at bidrage til at sikre en god ernæringstilstand, som er grundlaget for forebyggelse af sygdom og god livskvalitet.
At producere og levere et velsmagende og ernæringsrigtigt tilbud om mad, tilpasset den enkelte borgeres ernæringstilstand, ud fra kommunens Mad og Måltidspolitik.
Hvem kan modtage ydelsen?
Borgere på ældrecentre og botilbud i kommunen.
Hvad indgår i ydelsen?
Døgnforplejning.
En døgnkost består af tre hovedmåltider og tre til fem mellemmåltider.
Flaskevarer som sodavand, øl og spiritus er ikke en del af døgnkost.
Menuplanen skiftes løbende og følge årstidens højtider. I menuplanen skal indgå højtidsmenuer og egnsretter. Der anvendes råvarer af god kvalitet i sæson.
Energiprocenten, kostformer og diæter følger ”Anbefalingerne for den Danske institutionskost” og i ”Den nationale kosthåndbog”.
Mad og Måltidspolitikken, Fødevarepolitikken og Kostanbefalinger til ældre i Ringkøbing-Skjern kommunen følges.
Hvad er ydelsens omfang?
Døgnforplejning tilbydes alle årets 365 dage.
Døgnkosten kan afbestilles dagen før inden klokken 12.00.
Der kan ikke afbestilles for enkelte måltider.
Hvem leverer ydelsen, og har borgeren frit leverandørvalg?
Ydelsen leveres af kommunens egen leverandør.
Hvad koster ydelsen for borgeren?
Borgeren betaler for ydelsen efter takster godkendt af Byrådet.
Klageadgang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om Social Service § 112
Hvilket behov dækker ydelsen?
Behov for at få hjælp ved akut opståede situationer, hvor der ikke er muligheder for på anden vis at tilkalde hjælp eller afvente anden relevant hjælp.
Hvad er formålet med ydelsen?
At borgeren får hjælp ved akut opstået behov.
Hvem kan modtage ydelsen?
Borgere, der har behov for at kunne tilkalde akut hjælp, hvor tilkaldelse af hjælp ikke kan afhjælpes på anden vis, og hvor borgeren er i stand til at bruge kaldeanlæg. Det kan f.eks. være borgere med svære hjerte- eller lungelidelser eller med udtalt faldrisiko.
Hvad indgår i ydelsen?
Nødkald/elektronisk låsesystem.
Ved kald på nødkald vil der primært ske telefonisk henvendelse til borgeren for at afklare behov for besøg. Kan der ikke etableres telefonisk kontakt aflægges besøg hurtigst muligt.
Hvad er ydelsens omfang?
Opsætning, vejledning, reparation samt test ved opsætning.
Lås reetableres ved nedtagning af elektronisk lås.
Hvem leverer ydelsen, og har borgeren frit leverandørvalg?
Ansøgning om nødkald rettes til visitatorerne i Myndighedsafdelingen, der foretager en konkret individuel vurdering af behovet hos den enkelte borger. En kommunal nøgleperson opsætter nødkald og elektronisk låsesystem.
Der er ikke frit leverandørvalg.
Hvad koster ydelsen for borgeren?
Ydelsen er gratis.
Bliver et nødkald beskadiget, vil det blive konkret og individuelt vurderet, om udgiften skal påhvile borgeren.
Hvordan følges op på ydelsen?
Nødkald bevilges som et hjælpemiddel. Der vil derfor løbende ske revurdering af bevillingen. Bevilling af nødkald vil blive ændret såfremt det vurderes:
- At der ikke længere er behov for nødkald
- At der forekommer et misbrug af nødkald eller
- At borgeren ikke skønnes at kunne gøre brug af nødkald
Er der særlige forhold at tage hensyn til?
Det er en forudsætning for bevilling af nødkald, at følgende betingelser er opfyldt:
- At der opsættes elektronisk låsesystem. Der betyder at låsecylinderen i hoveddøre skal udskiftes
- At adgangsforhold til boligen er tilgængelige og oplyste i mørke (f.eks. via sensor på udendørslampe)
Der gives ikke en bevilling:
- Alene på baggrund af, at borger eller pårørende føler utryghed. Her henvises i stedet til at tegne et abonnement på en tryghedsalarm hos privat udbyder
- Hvor der er opstået enkeltstående tilfælde af behov for at kunne tilkalde hjælp
- Hvor borgerens behov kan løses på anden vis, f.eks. via brug af fastnet-, trådløs- eller mobiltelefon, eller ved besøg i hjemmet i en kortere periode
- Hvor forandringer af forhold i hjemmet kan minimere eller fjerne behov for at kunne tilkalde hjælp
- Hvor der er andre i hjemmet, der ved akut opstået behov for hjælp, kan tilkalde hjælp via telefon
- Hvor der søges om nødkald til sommerhuse. Det forventes, at borgere, som måtte have brug for nødkald, følges i sommerhus af pårørende, som ved behov kan ringe efter hjælp hos hjemmeplejen
Klageadgang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om Social Service § 83.
Hvilket behov dækker ydelsen?
Behov i forbindelse med varetagelse af nødvendige opgaver i hjemmet i form af udbringning af dagligvarer, som borgeren midlertidigt eller varigt ikke selv er i stand til at klare på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale forhold.
Hvad er formålet med ydelsen?
At støtte borgeren, hvor den personlige funktionsevne eller netværk er utilstrækkelig til at planlægge, bestille og bringe dagligvarer hjem, for dermed at bidrage til:
- At borgeren har mad og drikke i hjemmet
- At borgeren får bragt dagligvarer uden selv at skulle betale gebyr for udbringning
Hvem kan modtage ydelsen?
Ydelsen tildeles borgere der fysisk, psykisk og/eller mentalt er ude af stand til selv at planlægge, bestille og/eller bringe dagligvarer hjem.
Hvad indgår i ydelsen?
Planlægning og bestilling af dagligvarer samt at sætte varer på plads.
Bestilling kan ske enten hos en af de butikker i kommunen, som har vareudbringning eller hos et online supermarked.
Ved behov er kommunen behjælpelig med at få lavet en aftale om vareudbringning med den butik, som borgeren ønsker sine varer leveret fra.
Hvad er ydelsens omfang?
Hjælp til planlægning og bestilling af dagligvarer ugentligt.
Hvem leverer ydelsen, og har borgeren frit leverandørvalg?
Leverandører godkendt af kommunen leverer ydelsen.
Der er ikke frit leverandørvalg.
Hvad koster ydelsen for borgeren?
Hjælp til planlægning og bestilling er gratis for borgeren.
Udbringning af de bestilte dagligvarer sker for borgers egen regning.
Hvordan følges op på ydelsen?
Der foretages revurdering ved ændring i borgerens funktionsniveau eller serviceniveauet.
Klageadgang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om Social Service § 84.
Hvilket behov dækker ydelsen?
Behov for dagaflastning af pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Behov for hjælp, omsorg og støtte til udvikling af færdigheder fysisk, psykisk og socialt.
Behov for strukturerede og kendte rammer.
Hvad er formålet med ydelsen?
- At understøtte og udvikle borgerens ressourcer fysisk, psykisk og socialt og give mulighed for at højne selvværd og livskvalitet
- At udsætte flytning til plejehjem
- At tilbyde aflastning af pårørende
Hvem kan modtage ydelsen?
Aflastning i eget hjem er et tilbud for borgere i Ringkøbing-Skjern Kommune, som opfylder visitationskravene til en specialedaghjemsplads, men som har meget svært ved at profilere af tilbuddet på de normale vilkår, og som ikke kan profilere af frivillige tilbud. Det kan f.eks. være borgere, der pga. deres sygdom har svært ved at deltage i fællesskabet i daghjemmet eller har brug for en ekstra indsats for at starte op i daghjemmet.
Aflastning i eget hjem kan ikke benyttes af ældre, som er i døgntilbud.
Tildelingen sker efter en faglig individuel vurdering af Sundhed og Omsorgs myndighedsafdeling.
Hvad indgår i ydelsen?
- En højt kvalificeret medarbejder fra speciale daghjemmene kører ud i borgerens hjem.
- Tilbuddet indeholder individuelle hverdagsaktiviteter i eget hjem, gåture, små udflugter mm. for borgeren med demens, samt samtale og rådgivning til pårørende.
- I flere tilfælde vil der være mulighed for, at borgeren med tiden kan sluses over i daghjemstilbuddet.
- Tæt samarbejde med pårørende og andre samarbejdspartner.
Hvad er ydelsens omfang?
Efter behov, dog max. 4 timer to gange om ugen.
Der ydes ikke erstatningsdage for dage aflyst af borgeren eller kommunen.
Hvem leverer ydelsen, og har borgeren frit leverandørvalg?
Kommunen er leverandør, og ydelsen tilbydes af kommunens visiterede specialdaghjemspladser.
Hvad koster ydelsen for borgeren?
Ydelsen er gratis.
Hvordan følges op på ydelsen?
Visiteret kommunalt tilbud revurderes efter behov.
Klageadgang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om Social Service § 84.
Hvilket behov dækker ydelsen?
Behov for en specialiseret indsats for at håndtere oplevelsen af ensomhed og social isolation og derved styrke og skabe mulighed for et meningsfyldt, socialt og aktivt ældre liv.
Hvad er formålet med ydelsen?
At understøtte og udvikle borgerens ressourcer give mulighed for at højne selvværd og livskvalitet
At forebygge og afhjælpe ensomhed
Hvem kan modtage ydelsen?
Ældre borgere (60 + årige og førtidspensionister) i Ringkøbing-Skjern Kommune, der oplever en følelse af ensomhed eller er i risiko for at opleve følelsen af ensomhed og som har behov for en specialiseret indsats til at håndtere dette.
Hvad indgår i ydelsen?
Kontakt med ressourcepersonen i Nærvær - nærved der yder en specialiseret indsats for at hjælpe borgerne i målgruppen til at håndtere deres oplevelse af ensomhed og social isolation og derved styrke og skabe mulighed for et meningsfyldt, socialt og aktivt ældre liv.
At forbygge og afhjælpe ensomhed med nærvær så nær borgerens bopæl som muligt.
Hvad er ydelsens omfang?
- Der ydes en individuel vurdering af behovet.
- Der ydes ikke erstatningsdage for dage aflyst af borgeren eller kommunen.
Hvem leverer ydelsen, og har borgeren frit leverandørvalg?
Kommunen er leverandør, og ydelsen tilbydes af Ressourcepersonen i Nærvær - nærved under Aktivitetsområdet Sundhed og Omsorg.
Der er ikke frit leverandørvalg.
Hvad koster ydelsen for borgeren?
Ydelsen er gratis.
Evt. kaffe, måltider, udflugter eller andet betales efter forbrug.
Hvordan følges op på ydelsen?
Visiteret kommunalt tilbud revurderes efter behov.
Klageadgang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.
