9. marts 2017

Rekord mange var med i årets Naturmaraton

Rekord mange var med i årets Naturmaraton

22.000 elever i årgangen 5. og 6. klasse fra landet er med i årets Naturfagsmaraton. I år er temaet Life Science, hvor det gælder om at designe kunstige ben og hjælpemidler til ældre. Forløbet afsluttes med lokale konkurrencer i sports haller i hver enkelt kommune, og i år er der hele 40 kommuner med. Konkurrencen begyndte i Viborg d. 1 februar og d. 8.-9. marts kom Naturfagsmaratonet så til Ringkøbing-Skjern Kommune.

Over to dage har ca. 750 af kommunens elever med kæmpe begejstring vist kommunens andre skoler deres forskellige løsninger på forløbets 10 udfordrende opgaver. De bedste løsninger blev honoreret med et Naturmaratontrofæ.

Brug for både hoved og krop
Opgaverne eleverne er blevet stillet overfor har været mangeartede. Hør blot nogle udfordringerne: Design et kunstigt ben, der kan sparke præcist til en bold ved egen kraft; udvikl en model af fordøjelsessystemet, der viser madens vej igennem hele kroppen, opfind et hjælpemiddel til Ingeborg og Otto på plejehjemmet, der kan løfte garnnøgler og hunden Busters tennisbolde op fra gulvet og design et jordskælvssikret hus og en seismograf.

For alle opgaverne har det været gældende, at der har været brug for både hoved og krop, når eleverne kaster sig ud i Life Science-opgaverne. For før de kan gå i gang med at designe et kunstigt ben, skal de undersøge, hvordan et ben fungerer, og hvad der sker med benet, når det belastes. Udfordringerne, som der ikke er ét rigtigt svar på, løser eleverne ved at være undersøgende og eksperimenterende og med lærerne på sidelinjen som sparringspartnere.

- Naturfagsmaratonopgaverne, som hvert år udvikles af Naturvidenskabernes Hus og naturfagslærere, opfylder mange af læringsmålene i naturfagsundervisningen. Fx skal eleverne i dag kunne udvikle modeller af naturfaglige emner og kommunikere deres viden inden for faget, ligesom bevægelse skal tænkes ind i undervisningen. Alle disse krav favner opgaverne, siger Nanna Seidelin, direktør for Naturvidenskabernes Hus, og fortsætter:

- Interessen for naturvidenskab skal vækkes og stimuleres på et tidligt tidspunkt i børnenes liv. På 5. og 6. klassetrin er de åbne og nysgerrige, og derfor kan naturfagene leges ind hos dem. Det er vigtigt for fødekæden, idet alt for få unge vælger en uddannelse inden for naturvidenskab og teknologi.

Naturfagsmaratonet er støttet af Novo Nordisk Fonden, Nordea-fonden, Grundfos og Undervisningsministeriet. Naturvidenskabernes Hus, som er en non-profit organisation, har udviklet opgaverne og afvikler konkurrencerne. Formålet med Naturfagsmaraton er at udvikle elevers opfindsomhed og innovationskompetencer samt øge deres interesse for og naturvidenskab og teknologi. Naturfagsmaraton giver samtidig natur- og teknologilærere inspiration til at arbejde med innovative opgaver i undervisningen. Naturvidenskabernes Hus driver også det landsdækkende netværk for skolevirksomhedssamarbejde, Jet-Net.dk