23. juni 2020

Ringkøbing-Skjern Kommune klatrer fortsat op ad Dansk Byggeris liste

Ringkøbing-Skjern Kommune klatrer fortsat op ad Dansk Byggeris liste

Det er emner som udbudspolitik, skole-virksomhedssamarbejde, byggesagsbehandlingstid og evnen til at få nyledige i arbejde, der spiller ind, når Dansk Byggeri årligt rangerer kommunerne på en liste over erhvervsvenlige kommuner.

På blot tre år har Ringkøbing-Skjern Kommune bevæget sig fra en samlet 44. plads til en 19. plads i år, og kommunen ligger nu i den øverste femtedel. Det er en bevægelse borgmester Hans Østergaard glæder sig over:

- Det er bestemt et succeskriterie, at erhvervslivet oplever kommunen som en smidig og vidende samarbejdspartner i det daglige, og det kan kun glæde mig, at vi også i år ser vores bestræbelser på hele tiden at forbedre vores virksomhedsservice afspejle sig i placeringen på listen, siger Hans Østergaard.

Springet på Dansk Byggeris liste er langt fra det eneste resultat, der viser, at kommunen er med i den absolutte top, når det handler om erhvervsvenlighed. I 2019 placerede Dansk Industri Ringkøbing-Skjern Kommune på en samlet 3. plads på deres opgørelse af erhvervsvenlige kommuner. 

- Vi arbejder målrettet på at matche kommunens service med erhvervslivets behov. Det mener vi, er afgørende for, at vi opnår de resultater, der også fremgår af undersøgelserne. Her er den løbende dialog med det lokale erhvervsliv det måske vigtigste redskab, og også årsagen til at jeg overbevist om, at kommunen også fremadrettet vil få en god placering i diverse opgørelser over erhvervsvenligheden, siger Hans Østergaard.

Byggeboom giver længere sagsbehandlingstid – nyansættelser på vej
I Dansk Byggeris opgørelse er den samlede placering et udtryk for, hvordan kommunerne placerer sig på forskellige parametre, og Ringkøbing-Skjern Kommune indkasserer op til flere førstepladser. Blandt andet i kategorierne ”Skole-virksomhedssamarbejde”, ”Politik om erhvervspraktik i folkeskole” og ”Uddannelsesklausuler og partnerskabsaftaler.”

Kommunen har tidligere ligget på en 11. plads, når det kommer til byggesagsbehandlingstid, men må i år se sig placeret som nummer 37. ud af de 98 kommuner.

En del af årsagen skal findes i den høje byggeaktivitet, der pt. er i kommunen med blandt andet Lalandia, Ringkøbing K og en generel høj aktivitet inden for både nybyggeri og renovering.

Derfor behandler Teknik og Miljøudvalget på udvalgsmødet den 23. juni også et punkt vedrørende nyansættelser i byggesagsafdelingen:  

- Det er positivt, at der sker så meget på byggefronten, men det har så samtidig betydet længere sagsbehandlingstider, og derfor tilpasser vi organisationen til den øgede aktivitet, siger formand for Miljø- og Teknikudvalget, John G. Christensen, og tilføjer:

- Vi ved, at kommunens sagsbehandlingstider er afgørende for erhvervslivets konkurrenceevne, hvorfor det er et naturligt fokusområde, som vi løbende følger op på.

En særlig situation efter coronakrisen
Det er en årlig foreteelse, at Dansk Byggeri sammenligner kommunernes erhvervsklima og udgiver listen, men i år udkommer rapporten i en virkelighed, der ikke ligner sig selv fra tidligere år.

Coronakrisen har sat sit præg på byggebranchen, og rapporten indeholder derfor også nogle anbefalinger til kommunerne om at støtte op om den lokale byggebranche – eksempelvis ved at udnytte, at regeringen har suspenderet anlægsloftet og fremrykket bygge- og renoveringsprojekter.

Et budskab, der klinger rent hos borgmester Hans Østergaard:

- Jeg er meget enig i, at kommunen kan spille en stor rolle i at holde hjulene i gang og få erhvervslivet så godt og hurtigt som muligt gennem krisen. Vi valgte derfor også meget tidligt i krisen at tage initiativer til at støtte op om det lokale erhvervsliv. Eksempelvis straks-betalte vi vores regninger og fremskyndede vedligeholdelses– og renovationsopgaver for op i mod 20 mio. kroner, siger borgmesteren.

Kommunen har blandt andet også kørt kampagner for at støtte op om det lokale erhvervs- og handelsliv og i samarbejde med en række organisationer og institutioner opfordret virksomhedsledelser til at sende medarbejdere på online efteruddannelse frem for at sende dem hjem.