Referat: 11. maj 2022 kl. 08:00

Videbæk Hjemmepleje, Stationsvej 8, Videbæk
Social- og Sundhedsudvalget

Deltagere

  • Pia Vestergaard
  • Jens Erik Damgaard
  • Hans-Christian Blichfeldt
  • Linda Nielsen
  • Rita Byskov
  • Jens Jensen
  • Susanne Høj

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Introduktion til udvalgsarbejdet

Sagsnr: 22-010256

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget blev introduceret til udvalgets område på møderne i januar, februar, marts og april 2022.

Frivillighedskoordinator Emil Sloth Sig giver på dette møde udvalget en introduktion til frivillighedsområdet, herunder:

  • Frivillighedens omfang i Ringkøbing-Skjern Kommune
  • Organisering af frivillighedsområdet
  • 3 tilgange til Ringkøbing-Skjern Kommunes samarbejde med frivillige
  • Kommunale puljer
  • FrivilligVest
  • Råd og samvirker
  • § 18 værestederne

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager introduktionen til udvalgets område til efterretning.

BilagBeslutning

Der blev givet en introduktion til udvalget vedrørende Frivillighedsområdet.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Behandling af klage over afvist ansøgning til §18 Udviklingspuljen: Abonnement på Boblberg

Sagsnr: 21-026614

Sagsfremstilling

Social- og sundhedsudvalget bedes behandle FrivilligVests klage over Frivilligrådets beslutning om at afvise deres ansøgning om midler fra §18 Udviklingspuljen til den digitale platform Boblberg. Se ansøgningen i bilag 1.

Hvad er Boblberg?:

Boblberg er en digital borger til borger platform, hvorfra kommunens borgere kan søge nye sociale fællesskaber baseret på fælles interesser. Det vil sige, at borgerne har mulighed for at finde andre, der står i samme situation som dem selv, og som er optaget af at finde ligesindede til samvær, aktiviteter ol. Boblberg er endvidere en lukket og beskyttet platform, hvorfor brugerne af platformen kan føle sig trygge i forhold til at at dele personlige informationer fremfor f.eks. at bruge sociale medier.

Sagens historik: 

Ansøgningen er blevet behandlet den 13. januar 2022 samt genbehandlet igen den 23. marts 2022. På mødet i januar samt igen i marts besluttede Frivilligrådet at give afslag på ansøgningen (Se bilag 2). FrivilligVest har klaget over beslutningen, hvorfor sagen nu sendes til beslutning i Social- og sundhedsudvalget (se bilag 3).

Ansøgningen

FrivilligVest og en række fagområder i Ringkøbing-Skjern Kommune ønsker at igangsætte en 3-årig aftaleperiode med Boblberg gældende fra september 2022. Boblberg har været indkøbt før for en 2 årig periode. Sidst blev halvdelen af abonnementet betalt af kommunens Kultur og -Fritidsafdeling samt resten via kommunens ildsjælepulje. Ildsjælepuljen er siden blevet nedlagt, og midlerne til platformen skal derfor findes andre steder.

Denne gang bidrager fagområderne: Sundhed & Omsorg, Handicap & Psykiatri, Viden & Strategi samt Kultur, Natur og Fritid med halvdelen af midlerne til abonnementet hos Boblberg. Resten søges dækket af §18-midler.

Frivilligvest ønsker at søge 42.000 kr. i §18 Udviklingspuljen til betaling for det første år, så aftalen kan igangsættes, når den nuværende aftale med Boblberg udløber til september 2022. De øvrige midler for de resterende 2 år (2023-2025) ønsker FrivilligVest, at udvalget reserverer i §18 hovedpuljen (i alt 90.340 kr.).

Egenbetalingsgrunden og formuebegrundelsen er godkendt af Frivilligrådet.

FrivilligVests arbejde med Boblberg:

Ringkøbing-Skjern Kommune har en samarbejdsaftale med FrivilligVest vedr. Boblberg og digital hvervning. Lederen af FrivilligVest har derfor koordinatorrollen for en arbejdsgruppe bestående af Sundhed & Omsorg, Handicap & Psykiatri, Viden & Strategi samt Kultur, Natur og Fritid, der løbende drøfter brugen af Boblberg. I den forbindelse inviteres Boblberg ind til møder halvårligt.

Derudover yder FrivilligVests selvhjælpskoordinator støtte til brugere på Boblberg samt kan henvise borgere til Boblberg. FrivilligVest profiterer således ikke direkte af denne ansøgning som organisation, men bruger alene Boblberg til at yde en service til kommunens borgere. Alle pengene er udelukkende øremærket til abonnement på Boblberg.

FrivilligVests klage over Frivilligrådets afslag:

Lederen af FrivilligVest har forholdt sig til de 3 begrundelser for afslag på ansøgningen, som Frivilligrådet har givet. Se hele klagen i bilag 3. 

Begrundelse 1: Ansøgningen omfatter mere end ét kalenderår.

FrivilligVest pointerer, at § 18 midler som regel bruges over 2 kalenderår.

Begrundelse 2: Ansøgningen omfatter midler til annoncering

FrivilligVest mener ikke denne begrundelse er gyldig, da ingen af de ansøgte midler er øremærket til annoncering. 

Begrundelse 3: Abonnement hos Boblberg er ikke et nyt initiativ

I forbindelse med behandlingen af ansøgningen havde FrivilligVest håbet, at Frivilligrådet havde fokuseret på følgende:

- at tilbuddet passer ind i §18-puljens formål

- at tilbuddet benyttes af rigtig mange borgere

- at Frivilligrådet tidligere har givet tilskud til lignende onlineplatforme

- at der er ubrugte midler i §18-Hovedpuljen for 2022, som ikke længere kan ansøges.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lovgrundlaget findes i §18 i Serviceloven

Stk. 1. Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal årligt afsætte et beløb til støtte af frivilligt socialt arbejde.
Stk. 3. Rammerne for samarbejde fastlægges af den enkelte kommunalbestyrelse.

Økonomi

Der resterer 332.000 kr. i §18 puljen.

Prisen for det kommende abonnementet hos Boblberg er følgende:
2022-23: kr. 84.000,-
2023-24: kr. 88.160,-
2024-25: kr. 92.520,-

FrivilligVests andel til betaling for abonnement hos Boblberg beløber sig til:

  • 42.000 kr. til for perioden 2022-2023. 
  • 90.340 kr. til for perioden 2023-2025.

Effektvurdering

Den uvildige organisation "Økonomer Uden Grænser" har vurderet, at for hver krone der betales i abonnementsudgift til Boblberg får kommunen godt 5 kroner igen i øget velfærd. Det kan være i form af mindsket ensomhed, bedre sundhed, el. lign. Grundlaget for denne vurdering kan læses i bilag 4 og 5. Grundlaget er vurderet til at være realistiske af Ringkøbing-Skjern Kommunes afdeling for Analyse og Effekt.

Værdien af Boblberg i kommunen:

Boblberg har 1.600 aktive månedlige brugere i Ringkøbing-Skjern Kommune, hvilket svarer til ca. 19.200 årlige opslag og henvendelser mellem brugerne.

Fire fagområder i kommunen bakker op om værdien af Boblberg. Se bilag 6.

Lignende sager:

Center For Digital Pædagogik har fået 10.500 kroner til deres hjemmeside med 4746 årlige brugere (svarende til 395 månedlige brugere over 12 måneder) i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Børnetelefonen havde 265 årlige rådgivninger af børn i Ringkøbing-Skjern Kommune og fik 25.500 kroner.

Ansøgningerne fra disse foreninger er sammenlignelige med ansøgningen fra FrivilligVest angående Boblberg.

Indstilling

Administrationen indstiller, at udvalget drøfter ansøgningen og beslutter, om de vil imødegå FrivilligVests anmodning om: 

1) At bevilge §18-midler til dækning af halvdelen af Boblberg-abonnementet for perioden 2022-2023.

2) At reservere midler fra §18 hovedpuljen til at betale for perioden 2023 - 2025, således at kommunen snarest muligt kan underskrive den treårige kontrakt med Boblberg med sikkerhed for finansiering i hele kontraktperioden.

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget beslutter at imødekomme klagen fra Frivillig Vest og give tilsagn til ansøgningen. Tilsagnet gives med afsæt i lighedsprincippet, da lignende ansøgninger har fået tilskud i samme ansøgningsrunde.

Udvalget beslutter tillige, at der skal reserveres midler til Boblberg-abonnement fra 2023-2025.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Status på samarbejdet med FrivilligVest

Sagsnr: 20-025814

Sagsfremstilling

Udvalget orienteres om status på den løbende samarbejdsaftale mellem FrivilligVest og Ringkøbing-Skjern Kommune. 

Samarbejdet mellem FrivilligVest og Ringkøbing-Skjern Kommune har siden 2017 været grundlagt i en løbende aftale om et tæt samarbejde, der følger et fast årshjul. Samarbejdet er løbende blevet tættere og bedre. Som noget nyt har administrationen valgt fremover at aflægge en årlig rapportering om samarbejdet til Social- og Sundhedsudvalget og til Kultur- og Fritidsudvalget. I denne afrapportering fremlægges samarbejdsaftalens årlige bilag til orientering. Bilaget er formuleret på et årligt samarbejdsmøde mellem FrivilligVest og kommunen og specificerer, hvilke indsatser parterne skal samarbejde om i det kommende år.

Formål

Formålet med denne samarbejdsaftale er at sikre, at der sker tiltag for at fremme og udvikle frivillighedsområdet i Ringkøbing-Skjern Kommune. Gennem samarbejdet tilstræbes at skabe de bedste rammer og udviklingsmuligheder for de frivillige. Frivillighed og aktivt medborgerskab skal opleves som en tilfredsstillende og meningsfuld måde at bidrage til trivsel og livskvalitet for andre borgere i Ringkøbing-Skjern Kommune. I samarbejdet ses foreninger og borgere som partnere og ressourcer til at skabe ny og forbedret velfærd, samt et styrket fællesskab.

Status 2021

Administrationen vurderer, at FrivilligVest i samarbejde med Ringkøbing-Skjern Kommune i det forgange år har været med til at styrke den kommunale organisering omkring de lokale frivillige. Det skal bl.a. nævnes, at FrivilligVest:

  • var medarrangør af WestAwards 2021, hvor flere af kommunens priser blev uddelt og hele bredden af kommunens frivillighed deltog.
  • er blevet integreret i administrationen af Foreningsportalen (online oversigt med oplysninger alle foreninger i kommunen). Her har FrivilligVest leveret værdifulde inputs, og samarbejdet med administrationen på forbedringer af brugertilgængeligheden af portalen. 
  • har været tovholder på udbredelsen af den fælles arrangementskalender "Kultunaut", som lader borgere finde og oprette arrangementer, så de er synlige på adskillige platforme
  • har været tovholder på bydelsmødreprojektet, som er et kursusforløb, der klæder udenlandske tilflyttere på til at være aktive medborgere og ambassadører i lokalområdet.

I bilaget fremgår en detaljeret status på samarbejdet 2021

Fokus 2022

I 2022 vil der foruden de fortsatte årlige driftsopgaver være fokus på:

  • opstart af WestCrew - korpset af arrangementsfrivillige, hvor borgere nemt kan få mulighed for at bidrage til afholdelsen af interessante kulturelle arrangementer. 
  • opstart af en digital Grejbank, hvor kommunens frivillige foreninger kan booke hinandens redskaber og faciliteter. 
  • facilitering af Frivilligforum, hvor kommunens råd- og samvirker mødes, og drøfter fælles løsninger på civilsamfundets udfordringer.
  • at FrivilligVest er blevet tovholder på borger-til-borger indsatserne for at hjælpe de nytilkomne ukrainske flygtninge. I denne sammenhæng deltager FrivilligVest også i kommunens Ukraine-arbejdsgruppe.

I bilaget fremgår en detaljeret beskrivelse af indsatserne for samarbejdet 2022.Opgaverne angående nytilkomne ukrainere fremgår ikke af bilaget, da de er kommet til løbende.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

FrivilligVest modtager årligt knap 350.000 kroner fra Socialstyrelsen, som grundfinansiering til etablerede frivilligcentre.

Af Vejledning om ansøgning til optag på grundfinansiering af frivilligcentre FL § 15.71.03.10 fremgår det, at betingelserne for at modtage dette tilskud bl.a. indebærer at: 

"Frivilligcentre kan dermed ikke være kommunale, og det økonomiske og ledelsesmæssige ansvar kan ikke ligge i en kommune... Frivilligcentrets regnskab skal være selvstændigt, og kan således ikke indgå som en post i det kommunale regnskab."

Økonomi

Kommunen støtter fra 1.1.2022 FrivilligVest med et årligt tilskud jf. nedenstående. Tilskuddet er sammensat fra følgende områder (tal fra 2022):

Tilskud

Beløb

Bemærkninger

§18-området

796.000 kr.

 

Indeværende driftsaftale med FrivilligVest

 

§18-området - drift af
Selvhjælpsgrupperne

312.000 kr.

 

Midlerne er øremærket til FrivilligVests drift af selvhjælpsgrupperne.

Vækstpuljemidler (ildsjæle) fremskrives ikke

90.000 kr.

Til nytænkning og opprioritering af frivillig-og ildsjæleindsatsen

 

 

Kultur- og Fritidsudvalget

 

 

37.000 kr.

Kultur og Fritidsudvalget betaler årligt FrivilligVest for at administrerer ordningen med frivillige indlæsere, og indberetning af antal lydavisabonnenter. FrivilligVest betaler et gebyr pr. abonnent. til Danske Medier.

Total

1.235.000 kr.

 

Yderligere oplysninger om den økonomiske del af samarbejdsaftalen findes i bilaget.

Effektvurdering

Administrationen vurderer, at FrivilligVest bidrager positivt til udviklingen af frivillighedsområdet i Ringkøbing-Skjern Kommune både gennem kommunikation og netværksdannelse mellem foreninger, samt kompetenceudvikling og rådgivning til foreninger ift. både drift og udvikling.

Administrationen vurderer også, at samarbejdet med FrivilligVest bidrager positivt til samspillet med kommunens borgere og frivillige. Det tætte samarbejde med en ikke-kommunal enhed giver mulighed for at øge fleksibilitet og effektivitet i udførelsen af en række opgaver. Det gælder i tilfælde, hvor kommunen ellers skulle bruge mange ressourcer på at leve op til krav for kommunal forvaltning. Det gælder også i tilfælde, hvor FrivilligVest kan søge midler eller tegne aftaler med eksterne aktører på bedre vilkår end offentlige institutioner. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Sagen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Status på samarbejdet med §18 værestederne

Sagsnr: 21-027382

Sagsfremstilling

Udvalget orienteres om status på de 2 årige samarbejdsaftaler for 2022-2023 med Café Værestedet Montana i Skjern, Røde Kors Caféen i Ringkøbing, G-faktor i Ringkøbing, Sømandscaféen i Hvide Sande og
Ringkøbing-Skjern Kommune.

Samarbejdet mellem Ringkøbing-Skjern Kommune og værestederne har siden efteråret 2019 fast fulgt årshjulet beskrevet nedenfor og er løbende blevet tættere og bedre. Som led i det løbende samarbejde fremlægges samarbejdsaftaler med nye bilag til godkendelse hos Social- og Sundhedsudvalget. Bilagene er formuleret på et årligt samarbejdsmøde mellem værestederne og kommunen og specificerer, hvilke indsatser parterne skal samarbejde om i det kommende år.

I denne afrapportering fremlægges samarbejdsaftalernes årlige bilag til orientering. Bilagene er formuleret på et årligt samarbejdsmøde mellem hvert af værestederne og kommunen og specificerer, hvilke indsatser parterne skal samarbejde om i det kommende år.

Historik

Social- og Sundhedsudvalget besluttede i februar 2021, at indgå 2-årige aftaler med værestederne, som skulle løbe for årene 2022 og 2023. 

Udvalget besluttede samtidigt, "at der i fremtiden arbejdes på, at der indgås løbende 2-årige kontrakter med værestederne".

Status 2021

Administrationen vurderer, at samarbejdet med de fire væresteder i 2021 har fungeret godt. Der har generelt været mange brugere på værestederne, og der har specifikt været en stigning af brugere hos Røde Kors Caféen, G-faktor og Café Værestedet Montana.

Indsatser 2022

Ved de årlige samarbejdsmøder mellem kommunen og hvert af værestederne var der enighed om, at der ikke skulle opstartes nye indsatser. Begrundelsen er, at der er høj efterspørgsel- og i visse tilfælde øget efterspørgsel- på de tilbud, som værestederne hver især leverer på nuværende tidspunkt. Værestederne skal derfor fokusere på at sikre kvaliteten af det, de allerede leverer.
Derfor blev de fleste af indsatserne for 2021 skrevet ind i 2022 bilaget, som indsatser, der skulle fortsætte indtil 2023.

Bemærkninger fra Røde Kors Ringkøbing til Social- og Sundhedsudvalget

  1. Røde Kors Caféen nævner, at dets arbejde passer direkte ind, som en lokal indsats under en kommende national ensomhedsstrategi.
  2. Røde Kors Caféen arbejder på at blive mere økonomisk selvfinansierende. Til det formål har de lige åbnet en ny genbrugsbutik.
  3. Røde Kors Caféen har udvidet åbningstiderne, antallet af siddepladser og frivilliges rolle i caféen. Der er stadigt flere brugere, som benytter sig af caféen. De arbejder på i stigende grad at få aktiviteter ind i caféen, som eksempelvis nørklerne. Det skaber et hyggeligt miljø, som gør at borgere, der ellers savner netværk bliver hængende længere tid i caféen.
  4. Røde Kors Caféen har nået 2021 målsætningen om, at øge antallet af aktivitetsdage i familienetværket fra 6-12 årlige aktivitetsdage. Familienetværket har 30-35 deltagere.

Bemærkninger fra G-faktor til Social- og Sundhedsudvalget (se bilag)

  1. Der er i 2021 kommet flere brugere til G-faktor. Der er nu har 30 faste brugere. Inden for det kommunale tilskuds rammer er det svært at rumme flere brugere.
  2. G-faktor er det eneste tilbud til målgruppen i Ringkøbing, da brugergruppen på Røde Kors Caféen er langt ældre. Det betyder, at brugere, der når aldersgrænsen på 25 år, ikke har andre tilbud at benytte. Derfor tillader G-faktor brugerne at fortsætte på værestedet efter, at de er fyldt 25.
  3. Behovene hos de unge, som er G-faktors målgruppe betyder, at G-faktor skal bruge mange ressourcer på at være omstillingsparate. Brugerne skal rekrutteres ofte, og skal fastholdes med tilbud, som udvikler sig både fordi brugerne skal have afveksling og fordi brugerne bliver ældre.
  4. G-faktor ønsker 200.640 kroner til at ansætte den daglige leder på fuld tid. På nuværende tidspunkt er lederen ansat på 15-20 timer ugentligt, og i perioden endnu mindre. I realiteten arbejder lederen 37-45 timer ugentligt.
  5. G-faktor ønsker også 16.200 kroner til at ansætte en ungekoordinator fra ungdomsuddannelserne, som kan hjælpe med at finde unge frivillige til G-faktor.
  6. Tilføres der yderligere 120.072 kroner til G-faktor, vil det være muligt at udvide tilbuddet Unge For Ligeværd til også at dække Skjernområdet. Det vil ifølge G-faktor være relevant for de unge, som ikke benytter sig af Montanas Café Cozy.

Bemærkninger fra Café Værestedet Montana til Social- og Sundhedsudvalget (se bilag)

  1. Der er i 2021 kommet flere brugere til Montana. De tilkomne brugere hos Café Værestedet Montana er desuden mere udsatte og arbejdskrævende, end de brugere, som kom på caféen i forvejen. Der er nu 45-50 daglige brugere på Montana. Det betyder, at de ansatte på caféen nu arbejder under spidsbelastning, med øget risiko for sygemeldinger og dertilhørende reduktioner i caféens åbningstid.
  2. Café Værestedet Montana kan ikke fremover afsætte timer fra lønnede ansatte til deres gældsrådgivningstilbud. Derfor er der akut behov for at der findes flere frivillige til at understøtte dette tilbud.
  3. Café Værestedet Montana ønsker 193.658 kroner til at dække udgifterne til en fuldtidsansættelse af værestedet leder. 

Bemærkninger fra Sømandscaféen i Hvide Sande til Social- og Sundhedsudvalget

Sømandscaféen har i december 2021 fået ny daglig leder, som aktivt tager initiativ til et tættere samarbejde med Ringkøbing-Skjern Kommune både ift. borgere på psykiatri og rusmiddelområdet.

Sømandscaféen vil i 2022 gøre status over deres aktivitetsniveau og overvejer om det giver anledning til, at anmode Social- og Sundhedsudvalget om et større §18 Driftstilskud i forbindelse med indgåelsen af nye samarbejdsaftaler for 2024 og frem.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om Social Service § 18:

Byrådet skal samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger.

  • Stk. 2. Byrådet skal årligt afsætte et beløb til støtte af frivilligt socialt arbejde.
  • Stk. 3. Rammerne for samarbejdet fastlægges af det enkelte byråd.

Lov om Social Service § 104:

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde aktivitets- og samværstilbud til personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer til opretholdelse eller forbedring af personlige færdigheder eller af livsvilkårene.

Økonomi

Tabel 1: Årligt driftstilskud til café væresteder afsat på Ringkøbing-Skjern Kommunes budget

Nedenfor følger en oversigt over driftstilskuddets størrelse og placering (2022-niveau). Bemærk at driftstilskuddet fremskrives årligt i henhold til KL’s forventede pris- og lønstigninger.

Café Værested

Årligt driftstilskud

Café Værestedet Montana, Skjern

639.000

Røde Kors Caféen, Ringkøbing

584.000

G-faktor, Ringkøbing

336.000

Sømandscaféen

81.000

I alt

1.640.000

§18-driftstilskudsmodtagerne har ud over driftstilskuddet stadig mulighed for at søge §18 midler til ekstraordinære aktiviteter, der ligger uden for deres driftsopgaver.

Effektvurdering

Administrationen vurderer, at effekten af samarbejdet med de fire væresteder er høj. Ift. udgifterne til værestederne servicerer værestederne mange udsatte borgere.

Administrationen vurderer samtidig, at det er uholdbart og uforsvarligt, at samarbejdet med G-faktor baserer sig på, at den daglige leder er villig til at arbejde uden løn 17-30 timer ugentligt. 

Indstilling

Social- og Sundhedsudvalget bedes tage sagen til efterretning og drøfte G-faktor og Café Værestedet Montanas efterspørgsel på et øget driftstilskud.

BilagBeslutning

Sagen tages til efterretning.

Udvalget ønsker, at der udarbejdes 2 budgetskemaer til det kommende udvalgsmøde vedrørende det ønskede driftstilskud til G-faktor og Café Værestedet Montana.


Kopier link til punktet  -   Print

6: Udviklingsområder for Rammeaftale 2023-24 på det sociale område

Sagsnr: 22-008710

Sagsfremstilling

Kommunerne og regionen i Midtjylland indgår hvert andet år en rammeaftale om samarbejdet på det specialiserede social- og specialundervisningsområde. Formålet med rammeaftalen er at sikre fælles principper for styring og udvikling af det sociale område på tværs af kommuner og region.

KKR Midtjylland udarbejder i det kommende halvår et udkast til en rammeaftale for perioden 2023-2024, som efterfølgende sendes til godkendelse i alle byråd og i regionsrådet. Kommuner og region gives mulighed for at indsende input til de foreslåede udviklingsområder til brug for udarbejdelsen af rammeaftalen.

Social- og Sundhedsudvalget drøfter forslag til udviklingsområder for Rammeaftale 2023-24 med henblik på at indsende eventuelle bemærkninger til det videre arbejde med at formulere rammeaftalen.

Baggrund

Det er kommunernes ansvar at koordinere det specialiserede social- og specialundervisningsområde i samarbejde med regionen. Denne koordination foregår via rammeaftalen, som indeholder aftaler om fælles udviklingstiltag, kapacitet og styring på det sociale område. 

Området omhandler tilbud til borgere med fysiske og mentale handicap eller psykiske lidelser, hvor kommunerne sammen med regionen i regi af rammeaftalen skal sikre, at der er den nødvendige kapacitet i regionen som helhed i form af f.eks. botilbud. En række af botilbuddene har en faglig specialisering, der gør, at det ikke er fagligt og økonomisk bæredygtigt, at alle kommuner opretter tilbud til en bestemt målgruppe.

Det er en vigtig del af processen, at kommuner og region giver input og bemærkninger til udviklingsområderne for den nye rammeaftale, da aftalen efter godkendelse skal omsættes til konkrete tiltag for borgerne, der er tilknyttet det sociale område. De midtjyske byråd samt regionsrådet har derfor mulighed for at afgive bemærkninger til den kommende rammeaftale.

Fristen for at afgive bemærkninger til de foreslåede udviklingsområder for rammeaftalen er den 1. juli 2022.

Handicaprådet drøfter udviklingsområderne for Rammeaftale 2023-24 på mødet den 2. juni 2022.

Børne- og Familieudvalget drøfter udviklingsområderne for Rammeaftale 2023-24 på mødet i enten maj eller juni 2022.

KKR Midtjylland behandler herefter det endelige udkast til Rammeaftale 2023-24 i november, hvorefter det sendes til endelig godkendelse i byråd og regionsråd i slutningen af 2022.

Den nuværende rammeaftale kan findes her: Link til rammeaftalen 2021-2022

Forslag til udviklingsområder

Forud for KKR's drøftelse af mulige udviklingsområder har der været gennemført en rundspørge hos de 19 midtjyske kommuner, hvor kommunerne har haft mulighed for at give input til udviklingsområderne.

På den baggrund foreslår KKR, at udviklingsområderne i den nuværende rammeaftale, ”Den nære psykiatri” samt ”Borgere med komplekse udfordringer”, fortsætter som udviklingsområder i Rammeaftale 2023-24. 

Den nære psykiatri

De seneste tal fra ”Hvordan Har Du Det”- undersøgelsen, der er den nationale sundhedsprofil, viser en generel negativ tendens i den mentale sundhed. Tendensen ses bredt i befolkningen, men især hos unge i alderen 16-24-årige. 

KKR vil med udviklingsområdet ”Den nære psykiatri” fortsat arbejde med den brede trivselsdagsorden og med indsatser for svært psykisk syge borgere. Der er særligt fokus på at skabe fælles løsninger, der kan forebygge og hjælpe børn og unge i mistrivsel, og vi skal blive klogere på hvorfor så mange unge medborgere har ”ondt i livet”. 

I rammeaftalen skal der arbejdes med at skabe sammenhæng og sammenhængende løsninger mellem det almene børneområde og det specialiserede område. Derfor er det netop vigtigt, at alle parter er med til at finde og udbrede de gode løsninger. 

Der er i Midtjylland en praksis for at arbejde tæt sammen om at finde fælles løsninger. De 19 midtjyske kommuner, Region Midtjylland, PLO-Midtjylland samt bruger- og pårørendeforeninger har således siden 2018 sat ekstra fokus på den nære psykiatri med Alliancen om den nære psykiatri i Midtjylland. Dette samarbejde vil være et fokus i udviklingen af den nære psykiatri, som også er et prioriteret indsatsområde i Sundhedsaftalen.

Borgere med komplekse udfordringer

Kommunerne peger på, at der fortsat er udfordringer med en række målgrupper indenfor både børne- og voksenområdet med komplekse udfordringer. Der peges på følgende målgrupper, hvor der kan være behov for at udvikle tilbudsviften:

  • Børn og unge med komplekse udfordringer, herunder autisme, dobbeltdiagnoser generelt, multihandicap, flere funktionsnedsættelser mv.
  • Børn og unge med høj grad af udadreagerende adfærd
  • Voksne med komplekse udfordringer, typisk forskellige kombinationer af f.eks. autisme, udadreagerende adfærd, psykiatriske problemstillinger, misbrug, dobbeltdiagnoser, udviklingshæmning og hjerneskade
  • Voksne udviklingshæmmede borgere. Eksempelvis domfældte borgere med udviklingshæmning, borgere med udviklingshæmning og misbrug samt borgere med udviklingshæmning og psykiatrisk lidelse, der har behov for skærmning.

For at understøtte udviklingsområderne foreslår KKR, at der i den kommende rammeaftaleperiode skabes øget fokus på kapacitetsplanlægning på tværs af de midtjyske kommuner og region. Dette forudsætter, at der arbejdes med kvalificering af fælles datagrundlag for at skabe overblik og beslutningsgrundlag i forhold til, hvordan kommuner og region kan imødekomme efterspørgslen og kapacitet på længere sigt. Dette skal eventuelt ske i et mere forpligtende samarbejde mellem kommuner og/eller mellem kommuner og region.

Nationale reformer

Endelig anbefaler KKR, at den kommende rammeaftale har fokus på og adresserer betydningen af de nationale reformer, der er på vej på det sociale område i form af evalueringen af det specialiserede socialområde, 10-årsplan for psykiatrien og ”Børnene først”.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget drøfter forslag til udviklingsområder for Rammeaftale 2023-24 med henblik på at indsende eventuelle bemærkninger til det videre arbejde med at formulere rammeaftalen

BilagBeslutning

Nye udviklingsemner drøftes på det kommende møde.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Budgetopfølgning medio april 2022

Sagsnr: 21-027262

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen medio april 2022 for budgetområderne under Social- og Sundhedsudvalget viser et samlet merforbrug på 0,7 mio. kr., hvilket er 1,2 mio. kr. højere i forhold til sidste opgørelse.

I nedenstående diagram ses resultatet for budgetopfølgningen medio april måned:

 

Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg forventer et mindre forbrug på 3,0 mio. kr., hvilket er samme niveau som sidste måned.

 

 

 

 

 

 

Korr.
budget
2022

Forventet forbrug

Afvigelse

Afvigelse sidste måned

Sundhed og Omsorg i alt

441.022

438.011

-3.011

-3.009

Pleje og omsorg af ældre
(excl. decentrale enheder)

96.402

90.073

-6.329

-6.002

Mellemkommunale betalinger

14.577

15.542

965

640

Hjælpemidler

28.026

29.468

1.442

1.442

Friplejehjem

26.750

25.920

-830

-830

Sundhedscenter Vest

53.470

53.711

241

241

Aktivitetsbestemt medfinansiering

221.797

223.297

1.500

1.500

Der er følgende bemærkninger til opfølgningen:

  • Forbruget af visiterede timer ligger på nuværende tidpunkt på niveau med det
    demografiregulerede budget. Grafen nedenfor viser det oprindelige budget til visiterede
    timer (demografiberegningen) samt en linje for budgettet til visterede timer inkl.de ekstra
    2 mio. kr. tildelt på budgetkonferencen 2021.

    Et forsigtigt bud er, at det totale budget for 2022 kan overholdes. Arbejdsgruppe følger
    fortsat processen omkring nedbringelse af merforbruget på visiterede timer.

 

  • Samlet for pleje og omsorg af ældre forventes et mindre forbrug på 6,3 mio. kr., hvilket primært skyldes mindre forbrug til respirationsudgifter, elevomkostninger, pasning af nærtstående samt tomme pladser i Sundhed og Omsorgs hus på Holmehusene.
  • For borgere fra/i andre kommuner forventes et merforbrug på 1,0 mio. kr. Resultatet er steget med 0,3 mio. kr. fra sidste opfølgning, hvilket skyldes en udflytning til anden kommune. 

Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri forventer et merforbrug på 3,7 mio. kr., hvormed merforbruget er ca. 1,2 mio. kr. højere end ved den seneste opfølgning. 

I det forventede merforbrug på 3,7 mio. kr. er der en forudsætning om, at Myndighedsafdelingen ved sagsgennemgang realiserer en nedgang i forbruget på 5 mio. kr. Aktuelt vurderes det, at Myndighedsafdelingen har realiseret ca. 2,6 mio. kr. inklusiv refusion fra staten på særligt dyre enkeltsager. I det forventede merforbrug er der indarbejdet en forudsætning om, at Myndighedsafdelingen realiserer de resterende 2,4 mio. kr. 

 

Korr. budget
2022

Forventet forbrug

Afvigelse

Afvigelse sidste måned

Specialteam i alt

122.459

126.203

3.744

2.591

Køb af pladser (internt og eksternt)

173.705

176.149

2.444

1.302

Salg af pladser

-48.968

-49.750

-782

-822

Hjælpeordninger SEL § 95 og § 96

15.214

14.709

-505

-766

Kontaktperson/ledsageordn.SEL§97og98

1.619

1.619

0

0

Merudgifter §100 inkl. 50% statsrefusion

824

827

3

8

Øvrige driftskonti

12.381

13.517

1.136

1.153

Statsref. særl. dyre enkeltsager SEL§176

-32.316

-30.868

1.448

1.716

Hovedårsagen til stigningen i det forventede merforbrug er, at der har været et stigende merforbrug vedrørende "Køb af pladser", som dækker over flere ændringer. 

På det seneste møde i udvalget blev det besluttet, at reservere midlerne vedrørende caféen på Engdraget, vurderingspladser samt lederstillingen i Handicapområde Nord, i forhold til at kunne nedbringe et merforbrug senere på året. Tilsammen er der reserveret 1.539.000 kr.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.

BilagBeslutning

Budgetopfølgningen blev taget til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Orientering om fremadrettet anvendelse af DUT-midler til bekæmpelse af ensomhed

Sagsnr: 20-014433

Sagsfremstilling

Punktet omhandler den fremadrettede anvendelse af de tildelte DUT-midler til bekæmpelse af ensomhed, tab af livsmod, sorg og selvmord blandt ældre på i alt 1.136.000 kr. årligt, som Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget fra 2020.

Kommunens værdighedspolitik for ældreplejen blev godkendt i Byrådet i november 2019, og der blev blandt andet tilføjet et kerneområde om bekæmpelse af ensomhed blandt ældre borgere, se politikken her. DUT-midlerne har til formål at understøtte implementeringen af dette kerneområde i Værdighedspolitikken.

Social- og Sundhedsudvalget blev introduceret til en fordeling af midlerne d. 29. april 2020, og der er siden fulgt op på anvendelsen af midlerne, herunder på udvalgsmødet d. 24. november 2021.

Midlerne anvendes til understøttelse af allerede igangsatte indsatser til bekæmpelse af ensomhed, som følger:

 

Projektledelse og administration i projekter om bekæmpelse af ensomhed

200.000

Understøttelse af varierede muligheder for aktiviteter (indsatser i hjemmeplejen):

 

  1. Nærvær nærved og hjemmebaserede aktiviteter

     

  2. Øvrig aktivitet

 

 

 

 

421.000

 

115.000

Indsatser under Sundhedscenter Vest om strukturerede hjemmebesøg, at inkludere borgere i fællesskaber, spotte sårbare borgere herunder både misbrug, angst, depression samt andre symptomer på mistrivsel m.m.

400.000

I alt

1.136.000

Der afsættes årligt 421.000 kr. til indsatsen Nærvær nærved og hjemmebaserede aktiviteter: Siden foråret 2021 har Aktivitetsområdet Sundhed og Omsorg i en projektperiode haft 30 timer pr. uge til tre mobile aktivitetsteam, som besøgte borgere i eget hjem. Formålet var i et samarbejde mellem Aktivitetsområdet og hjemmeplejen at bringe borgere ud af ensomhed, styrke og skabe mulighed for et meningsfyldt, socialt og aktivt ældre liv. Pr. 1. februar 2022 er der ansat én ressourceperson til indsatsen i stedet for de tre teams. Fokus i projektet er:

  • Besøge borgeren i eget hjem og sammen med borgeren tage hånd om ensomheden.
  • Bidrage til, at borgeren kan genfinde troen på egen sociale formåen.
  • Understøtte muligheder for nærvær så nær borgerens bopæl som muligt.
  • Være bindeled mellem borgeren og det ønskede fællesskab.
  • Støtte op om eksisterende aktiviteter og igangsætte nye.
  • Afprøve nye muligheder for opsporing.
  • Sparringspartner.

Desuden afsættes 115.000 kr. til Øvrig aktivitet. Disse midler, som ikke er endeligt ”øremærkede”, kan f.eks. anvendes til understøttelse af et projekt om spisevenner, der tidligere er godkendt i Social- og Sundhedsudvalget d. 21. oktober 2020, samt opstart af små grupper af borgere om fælles aktiviteter. Tidligere er der blevet startet et par ”mandegrupper” op, og det er erfaringen, at flere borgere har stor glæde af at være sammen i mindre, faste grupper.

Endelig er der afsat midler til en række indsatser under Sundhedscenter Vest, herunder til strukturerede hjemmebesøg, at inkludere borgere i fællesskaber, spotte sårbare borgere herunder både misbrug, angst, depression samt andre symptomer på mistrivsel. Indsatserne skal være med til at bekæmpe barrierer i relation til ensomhed.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Det indstilles, at Social- og Sundhedsudvalget tager anvendelsen af DUT-midlerne til bekæmpelse af ensomhed blandt ældre til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Orienteringen blev taget til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Budgetlægning 2023 - 2026 på Social- og Sundhedsudvalgets område

Sagsnr: 21-024323

Sagsfremstilling

På møde i Social- og Sundhedsudvalget den 16. marts 2022 tog udvalget Byrådets budgetlægningsprocedure for perioden 2023-2026 til efterretning, hvori det fremgik at Social- og Sundhedsudvalget samlet skal komme med råderumsforslag for 31,55 mio. kr.

Administrationen har udarbejdet et budgetforslag for 2023-2026 for fagområderne Sundhed og Omsorg samt Handicap og Psykiatri, som både indeholder forslag til nye tiltag/aktivitetsændringer, anlægsønsker samt råderumsforslag. DUT-sager afventer Økonomiaftalen, som skal forhandles mellem kommunerne og regeringen.

Budgetarbejdets videre proces:
11. maj 2022 - budgetforslagene gennemgås i Social- og Sundhedsudvalget
12. maj 2022 - FagMED, Handicaprådet og Ældrerådet har mulighed for at afgive høringssvar inden Social- og Sundhedsudvalgets 2. behandling
24. maj 2022 - svarfrist for indsendelse af eventuelle høringssvar
29. maj 2022 - svarfrist for indsendelse af eventuelle budgetforslag fra Ældre- og Handicaprådene
15. juni 2022 - udvalgets 2. behandling
17. juni 2022 - udvalgets budgetforslag fremsendes til budgetkonferencen

Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg har udarbejdet budgetforslag for 2023-2026, og tabellen nedenfor viser i overbliksform de udarbejdede budgetskemaer (hele 1.000 kr.):  

Budget 2023-2026

2023

2024

2025

2026

Nye tiltag/aktivitetsforslag

1.903

2.941

4.987

6.010

Finansieringsforslag

-2.639

-3.519

-3.519

-3.519

Råderumsforslag

-10.322

-17.982

-22.807

-22.807

Anlægsforslag

5.096

0

3.920

0

Budgetforslag i alt

-5.962

-18.560

-17.419

-20.316

Forslaget om lukning af to mindre ældrecentre (skema nr. 7) forudsætter indfrielse af et lån svarende til 22,6 mio. kr.

Det er vigtigt at gøre opmærksom på, at der ikke fuldt ud er udarbejdet finansieringsforslag på alle budgetønsker for Sundhed og Omsorg.

Derudover vil der blive udarbejdet et forslag om demografiberegning på hjemmepleje og hjemmesygeplejeområdet, som fremsendes særskilt inden budgetkonferencen i august.
Demografiberegningerne laves på baggrund af befolkningsprognosen, der er udarbejdet i begyndelsen af maj måned.

Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri har udarbejdet budgetforslag for 2023-2026, og har medtaget 2 nye tiltag/aktivitetsforslag med tilhørende finansieringsforslag, 2 selvstændige anlægsforslag samt 8 råderumsforslag. Derudover har Handicap og Psykiatri et nyt tiltag/aktivitetsforslag i samarbejde med Sundhed og Omsorg, mens der er et af finansieringsforslag, som har et afledt anlægsønske.

I den efterfølgende tabel ses det samlede økonomiske overblik over forslagene til nye aktiviteter samt finansieringsforslag.

Budget 2023-2026

2023

2024

2025

2026

Nye tiltag/aktivitetsforslag

13.947

19.238

17.238

15.238

Finansieringsforslag

-1.570

-1.959

-1.959

-1.959

I alt

12.427

17.279

15.279

13.279

Handicap og Psykiatri følger i forbindelse med budgetopfølgningen økonomien for overslagsårene 2023-2026, og det viser en økonomisk ubalance fra 2023 og frem. I 2023 forventes et merforbrug på 26,5 mio. kr., hvorfor der er lavet et budgetønske omkring tilførsel af budget til rammen - se budgetskema nr. 1.

At budgetønsket ikke er lig det forventede merforbrug skyldes, at der er igangsat initiativer samt forslag om nye handlinger.
Ubalancen skal ligeledes ses i sammenhæng med det faldende budget jf. den politisk vedtagne beslutning fra budgetkonferencen 2020, hvor der blev bevilget 20 mio. kr. i 2021, 15 mio. kr. i 2022, 5 mio. kr. i 2023 og 0 kr. i 2024 og frem samt den demografiske udvikling.

Det er vigtigt at gøre opmærksom på, at der ikke fuldt ud er udarbejdet finansieringsforslag på alle budgetønsker for Handicap og Psykiatri.

Nedenfor ses et samlet økonomisk overblik over råderumsforslagene samt anlægsønsker for budgetperioden 2023-2026.

Budget 2023-2026

2023

2024

2025

2026

Råderumsforslag

-5.900

-11.230

-11.230

-11.230

 

Budget 2023-2026

2023

2024

2025

2026

Anlægsforslag

1.354

255

0

0

 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Budgetlægningsprocedure for perioden 2023-2026

Økonomi

Økonomi bemærker, at der af Byrådets budgetprocedure fremgår:

  • Ethvert forslag til nye tiltag/aktivitetsændringer skal modsvares af et kompenserende finansieringsforslag. 

Der skal gøres opmærksom på, at de kompenserende finansieringsforslag til eventuelle nye tiltag/aktivitetsændringer kommer ud over de forslag, der fremlægges i råderumsrammen. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget

  • sender budgetskemaer til høring i FagMED, Ældre- og Handicaprådene
  • drøfter budgetforslagene og realitetsbehandler forslagene på udvalgsmødet den 15. juni 2022

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Proces om revidering af kvalitetsstandard 2022

Sagsnr: 22-010589

Sagsfremstilling

De kommunale kvalitetsstandarder skal revideres årligt. De nuværende kvalitetsstandarder for Sundhed og Omsorg blev godkendt af Social- og Sundhedsudvalget den 27. januar 2021.

Der igangsættes derfor nu en proces omkring revision af de gældende kvalitetsstandarder, der forventes at have følgende forløb:

  • SSU-møde 11. maj: Præsentation af processen for revision.
  • Maj - september: Myndighedsafdelingen udarbejder forslag til revision jf. ny lovgivning og eventuelle beslutninger på budgetkonferencen i august om ændret serviceniveau.
  • SSU-møde 14. september: Præsentation af udkast til reviderede kvalitetsstandarder.
  • September/oktober: Kvalitetsstandarderne er i høring i Ældreråd og Handicapråd.
  • SSU-møde 16. november: Kvalitetsstandarderne fremlægges, sammen med høringssvar fra Ældreråd og Handicapråd, til godkendelse.

Der vil i forbindelse med revisionen blive indtænkt et nyt design af den måde, kvalitetsstandarderne præsenteres på kommunens hjemmeside.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Bekendtgørelse om kvalitetsstandarder og frit valg af leverandør af personlig og praktisk hjælp
m.v. (BEK nr. 299 af 25/03/2010).

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

En kvalitetsstandard beskriver det kommunale serviceniveau og de kvalitetsmål, som byrådet har
besluttet. Kvalitetsstandarderne er derfor et vigtigt redskab til, at borgere, pårørende og
samarbejdspartnere kan få et overordnet kendskab til, hvilken service der tilbydes i kommunen.

Derudover fungerer kvalitetsstandarderne som visitatorers og sagsbehandleres daglige redskab til at sikre sammenhæng mellem det politisk vedtagne serviceniveau og de konkrete afgørelser om bevilling af ydelser til borgerne.

Indstilling

Administrationen indstiller, at udvalget godkender den fremlagte procesplan for revision af kvalitetsstandarderne for Sundhed og Omsorg.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Jens Jensen var fraværende ved sagens behandling.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Mødekalender 2023

Sagsnr: 22-008150

Sagsfremstilling

Administrationen har udarbejdet forslag til mødekalender for byråds- og udvalgsmøderne i 2023.

Kadencen for byråds- og udvalgsmøderne er som følgende:

  • Ét byrådsmøde så vidt muligt den 3. tirsdag i hver måned
  • To månedlige møder i Økonomiudvalget og Teknik- og Miljøudvalget før hvert byrådsmøde.
  • Et møde i hver måned i Erhvervs-, Klima- og Arbejdskraftudvalget (EKAU), Beskæftigelsesudvalget (BU), Børne- og Familieudvalget (BFU), Kultur- og Fritidsudvalget (KFU) og Social- og Sundhedsudvalget (SSU).

Der er taget udgangspunkt i - og hensyn til - følgende i forslaget:

  • Der skal jf. styrelsesloven være mindst 3 uger mellem byrådsmøderne i september og oktober på grund af 2 behandlinger af budgetforslaget og budgetoverslagene.
  • Budgetkonferencen er placeret sidst i august af hensyn til bedre tid til at få materialet færdigt og til indhentning af så mange oplysninger som muligt.
  • Byrådets oktobermøde skal holdes inden den 15. oktober, da 2. behandlingen af budgetforslaget skal foretages senest denne dato.
  • Der er ikke tidsmæssigt sammenfald for byrådsmedlemmerne, som sidder i flere udvalg, når der holdes flere udvalgsmøder samme dag.
  • Der holdes ikke møder i vinterferien (uge 7), de 3 dage før påske, i juli, i efterårsferien (uge 42) og i uge 52.

Derudover er der reserveret tid til:

  • Et budgetorienteringsmøde i august før budgetkonferencen.
  • Budgetkonference i august.
  • Ét temamøde for byrådet pr. kvartal.
  • Seks møder i Bevillingsnævnet (som ligger umiddelbart forud for ØU) Forskellige konference- og temadage, som KL arrangerer for udvalgene (så vidt muligt).

Udkastet til mødekalender behandles således:

  • Direktionen den 19. marts 2022
  • Social- og Sundhedsudvalget den 11. maj 2022
  • Børne- og Familieudvalget den 11. maj 2022
  • Kultur- og Fritidsudvalget den 12. maj 2022
  • Beskæftigelsesudvalget den 12. maj 2022
  • Erhvervs-, Klima- og Arbejdskraftudvalget den 16. maj 2022
  • Teknik- og Miljøudvalget den 17. maj 2022
  • Økonomiudvalget den 17. maj 2022
  • Byrådet den 14. juni 2022

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Styrelsesloven §§ 8 og 20.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at udvalget godkender forslaget til politisk mødekalender for 2023 vedrørende udvalgets møder og aktiviteter.

BilagBeslutning

Det skal undersøges, om møderne kan planlægges fremover mandag formiddag.

Jens Jensen var fraværende ved sagens behandling.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

A.
Husleje på plejehjem.

B.
Orientering fra deltagelse på konference.

C.
KL's Social- og Sundhedspolitiske Forum den 24. og 25. maj 2022.

D. 
Oversigt over sager til Social- og Sundhedsudvalget 2022.
Oversigten er vedlagt.

BilagBeslutning

Der blev givet en orientering.

Jens Jensen var fraværende ved sagens behandling.

Kopier link til punktet  -   Print

13: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing