Hjælp til ældre
I takt med at du bliver ældre, kan du få brug for hjælp i hverdagen. Det kan også være, at du har fået en kronisk sygdom eller er blevet alvorligt syg, og at dette svækker dig så
meget, at du får brug for hjælp, træning, psykisk støtte eller andet.
Hvis du som ægtefælle eller anden nær pårørende passer et familiemedlem, der har behov for pleje, kan du ansøge kommunen om aflastning eller afløsning. Plejebehovet kan skyldes både fysisk og psykisk nedsat funktionsevne. Denne form for hjælp kan være afgørende for, at den plejekrævende kan blive boende i hjemmet.
Det er kommunen, der efter en konkret, individuel vurdering af behovet træffer afgørelse om aflastning eller afløsning.
Ved afløsning kan der være tale om hjælp i hjemmet, hvor du som plejer afløses af en anden.
Ved aflastning kan patienten fx få tilbud om midlertidigt dag-, nat- eller døgnophold i plejehjem eller plejebolig.
Kommunen kan også, hvis du selv har behov for det, tilbyde dig et midlertidigt ophold i en almen plejebolig eller i en plejehjemsplads.
Personer, der bor alene, kan komme i en situation, hvor et midlertidigt plejeophold vil være den bedste løsning. Det kan fx være i situationer, hvor ældre er udskrevet fra hospitalet efter et hoftebrud, men har behov for lidt ekstra opsyn de første par uger. Eller det kan være en ældre med et sygdomsforløb af en karakter, der ikke nødvendiggør hospitalsindlæggelse, men hvor den ældre føler sig utryg ved at være alene hjemme.
Der er udelukkende tale om et tilbud, og det er derfor vigtigt at være opmærksom på, at kommunen ikke er forpligtet til at tilbyde et midlertidigt ophold.
Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, kan du klage til kommunen inden 4 uger. Afgørelsen skal så genvurderes inden 4 uger, fra klagen er modtaget.
Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, bliver din klage sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen.
Demens
Forebyggende hjemmebesøg
Hospice
Hjemmeplejen i Ringkøbing Skjern kommune
Du skal have en henvisning fra din egen læge, en speciallæge eller sygehuset for at få kommunal sygepleje.
Din læge kan informere yderligere om dine muligheder for kommunal sygepleje.
Du har mulighed for at få hjælp af hjemmeplejen, hvis du har behov for:
- praktisk hjælp som fx rengøring
- personlig hjælp og pleje som fx hjælp til hygiejne og bad eller til at komme op af og i sengen
- madservice
Kommunen kan tilbyde hjemmehjælp, hvis du:
- har en funktionsnedsættelse og har behov for pleje, men ikke har behov for at blive indlagt
- har behov for fortsat pleje, efter du er blevet udskrevet fra sygehuset.
- Kommunen har mulighed for at opkræve betaling, hvis du kun får hjemmehjælp i en midlertidig periode.
Du skal ansøge kommunen om hjemmehjælp. Du kan læse mere om hjemmehjælp på borger.dk
Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, skal du klage til kommunen inden 4 uger. Afgørelsen skal så genvurderes inden 4 uger, fra klagen er modtaget.
Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, bliver din klage sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen.
Hjemmesygepleje i Ringkøbing-Skjern Kommune
Hjemmehjælp i Ringkøbing-Skjern Kommune
Hjælpemidler
Inkontinens
Kørsel til egen læge og speciallæge
Madservice
Orlov til pasning af syge og døende pårørende
Omsorgstandpleje i Ringkøbing-Skjern Kommune
Er du bevægelseshæmmet eller har andre nedsatte funktioner og handicap, kan du få posten bragt til din dør. Der er ingen særlige regler for folkepensionister.
Du skal søge hos kommunen.
Det er kun kommunen, der kan afgøre, om du er berettiget til post til døren. Kommunen giver PostNord besked, hvis du skal have din post bragt helt til døren.
Du kan læse mere om reglerne om post til døren på Trafikstyrelsens hjemmeside, eller du kan få flere oplysninger hos kommunen eller på posthuset.
Det forudsættes, at kommunens afgørelse bygger på, at borgeren i forvejen modtager hjælp i henhold til serviceloven eller sundhedsloven. At være i stand til at hente sin post i brevkasse eller brevkasseanlæg er ikke en specifik kunnen, så hvis du ikke kan det, vil der være meget andet, du skal have hjælp til.
Post til døren er ifølge loven en personlig ret. Det har ingen betydning, om andre i husstanden, end ansøger selv kan hente post.
Hvis du ikke får hjælp fra kommunen i henhold til serviceloven og sundhedsloven eller i øvrigt ikke er kendt af forvaltningen, vil kommunen bede om dokumentation for behovet for post til døren på anden måde.
Det kan fx ske ved en lægeerklæring, som du selv skal betale for.
Hvis du ved lægeerklæring dokumenterer behovet, vil kommunen bevilge post til døren.
Hvis du vil afmelde post til døren, skal du kontakte kommunen.
Du skal have en skriftlig afgørelse, også hvis du får afslag. Hvis du ikke reagerer, bliver sagen henlagt.
Beder du om at få sagen genoptaget, skal du sende dokumentation for din funktionsnedsættelse til kommunen. Det kan fx være en lægeerklæring, som du selv betaler for.
Kommunens afgørelse er endelig, og der er ikke mulighed for at klage over afgørelsen.
Takster mad, ældrepleje og ældreaktiviteter
Der er forskellige regler for, hvornår du med et hørehandicap kan få bevilget tolkebistand til dansk talesprog:
- er under uddannelse
- er i arbejde
- skal til et møde med en offentlig myndighed
- skal deltage i et socialt arrangement.
Den sektor, der stiller en service, en ydelse eller et produkt til rådighed, har ansvaret for at sikre, at du får adgang til de samme ydelser og information, selvom du har et hørehandicap. Det kaldes sektoransvarsprincippet og er beskrevet i §7 i Forvaltningsloven.
Der er mulighed for at få forskellige former for tolkning tilpasset dit hørehandicap, fx:
- tegnsprogstolkning
- skrivetolkning
- taktiltolkning
- haptisk tolkning
- taletolkning
- TSK - tegnstøttet kommunikation
- MHS - mund-hånd-system
Som hovedregel kan du kun få tolkning til dansk tegnsprog. Hvis du har behov for internationalt tegnsprog, kan det i helt særlige tilfælde aftales med Den Nationale Tolkemyndighed.
Tolken er en neutral person som:
- tolker simultant til og fra tegnsprog eller til de andre tolkeformer
- tolker i overensstemmelse med tolkebrugerens ordvalg, stil og sprogbrug
- er upartisk
- har tavshedspligt
Tegnsprogstolke, herunder TSK, skrive- og taktiltolkning, har en professionsbachelor i dansk tegnsprog og tolkning. Tolkeuddannelsen tager 3½ år og finder sted i professionshøjskolen UCC på Center for Tegnsprog.
Du skal søge om tolkning i skolen hos kommunen - evt. i samarbejde med specialkonsulenten for hørehæmmede og døvblevne.
På de videregående uddannelser skal du søge om tolkning hos Styrelsen for Videregående Uddannelser gennem det lokale SU-kontor.
Hvis du er fuldtidsansat, har du ret til op til 20 timers tolkebistand pr. uge til fx:
- arbejdsinstruktion
- telefonsamtaler
- møder på dit arbejde
- konferencer
Din arbejdsgiver skal beskrive dine arbejdsopgaver og underskrive din ansøgning, som du skal sende til jobcentret i kommunen.
I bevillingen står der, hvor mange timer om ugen, du er blevet bevilget, og hvor lang tid bevillingen rækker.
Tilskuddet bliver oftest udbetalt direkte til din arbejdsgiver, som enten ansætter medarbejdere til opgaven, eller køber tolkebistand ved en tolkeleverandør.
Du kan få tolkebistand til læge- og tandlægebesøg. Bevilling og tolk kan søges hos Den Nationale Tolkemyndighed, gennem Tolkeportalen eller et tolkefirma.
På sygehuset er det sygehuset, som bestiller og betaler for tolkebistand. Du skal gøre opmærksom på dit behov i god tid, så de kan nå at bestille en tolk.
Hvis politiet indkalder dig, eller du har behov for at tale med politiet, har du ret til en tolk, som det offentlige betaler. Det samme gælder i straffesager.
Du kan søge tolkebistand til møder med din advokat og til civile retssager hos Den Nationale Tolkemyndighed, gennem Tolkeportalen eller et tolkefirma.
Hvis du har et hørehandicap, kan du søge om tolkebistand i sociale sammenhænge, fx til familiefester, sociale arrangementer i forbindelse med forenings- og fritidsaktiviteter samt begravelser.
Du kan søge om tolk ved at logge dig ind på Tolkeportalen med MitID eller en kode, du får hos Tolkemyndigheden.
Hvis du ikke har mulighed for at anvende Tolkeportalen, kan du søge om tolk ved at henvende dig til Den Nationale Tolkemyndighed eller til et tolkefirma, som Den Nationale Tolkemyndighed har indgået kontrakt med. Det kan blandt andet foregå ved personligt fremmøde, telefonisk eller via mail.
Hvis du søger på vegne af en tolkebruger, skal du kontakte Den Nationale Tolkemyndighed eller et tolkefirma, som Den Nationale Tolkemyndighed har indgået kontrakt med.
- Hvad kan jeg få tolk til - Den Nationale Tolkemyndighed
- Timebank til tolkning
- Søg om tolk på Tolkeportalen
- Den Nationale Tolkemyndighed kan kontaktes på mail: sikkermail.dntm@socialstyrelsen.dk
Ved samtaler hos den kommunale sagsbehandler betaler kommunen for en tolk, hvis sagsbehandleren vurderer, at det er nødvendigt.
Du kan generelt klage til den myndighed, hvor du har søgt tolkebistand eller til den overordnende myndighed.
Transport for ældre og handicappede - Handicapkørsel, Flextur mv.
Er du fysisk eller psykisk svækket på grund af et handicap eller i forbindelse med sygdom, kan kommunen tilbyde forskellige former for hjælp.
- Genoptræning og vedligeholdelsestræning. Læs om dine muligheder under overskriften Fysioterapi, kiropraktik og ergoterapi. (interne link)
- Socialpædagogisk bistand. Læs mere på Sundhedscenter Vest hjemmeside.
- Handicappede. Du kan læse om ledsagerordning med mere under overskriften Handicappede - Hjælp i hverdagen. (interne link)
Kontakt vedrørende lægekørsel
6950 Ringkøbing
6950 Ringkøbing